Oldtimer vrachtwagentje... vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Oldtimer vrachtwagentje... vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:20

Aangezien ik die Transit op E&A wel erg leuk vind, heb ik toch wel een paar vraagjes mbt het bezitten van zo'n wagentje. Ik snap dat er natuurlijk onderhoud bij komt kijken, en reparaties etc. Maar goed, ik heb een handige stiefvader. Motorisch denk ik alleen niet dat ik er veel mee kan... Hoe doen jullie dat? Heb je daar iemand voor, of doe je alles zelf? Heeft iemand mischien adresjes?

Hoe zit het met verzekering + wegenbelasting op zo'n wagentje?

Tips? Things to know?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:23

Een teruggekeurde vrachtwagen zou ik persoonlijk niet doen. Je bent beter af met een goede stevige trekwagen en een trailer (die je eventueel kunt huren). Teruggekeurde vrachtwagens zijn te licht en zijn duur in onderhoud (ook al staan ze te niksen op een terrein, omdat je er wegenbelasting voor moet blijven betalen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:26

Nieuwe bodem???

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:28

he das mijn vrachtwagentje!
Het is geen teruggekeurde vrachtwagen op zijn papieren staat ie als veewagen.
Hij is wegenbelasting vrij!
De verzekering is mij verteld ongeveer 100 euro per jaar. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker want ik heb er nooit mee gereden, helaas.
Ik vind het erg jammer dat ie weg moet...............

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:29

Lid worden van de Ford Transit club, die zal vast wel bestaan. Via deze clubs kun je vaak heel simpel aan boeken en andere techn. gegevens komen. De handboeken (origineel Land Rover!) van de nieuwste Range Rover zijn al te koop, via de Land Rover Club.
Hayes geeft technische autoboeken uit (in het engels) die erg goed zijn.

De verzekering moet zelfs voor minder kunnen. Vrijstelling van Wegenbelasting moet je wel aanvragen! Krijg je overigens wel standaard.
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-02-04 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:29

Over het algemeen zijn dit volgens mij omgebouwde/veredelde bestelwagens, met een paarden opbouw? Ik dacht dat voor dit soort wagentjes/gebruik een apart tarief telde, zowel voor belasting als verzekering.

Mijn andere optie is inderdaad een stevige trekwagen. Maar goed, een Jeep achtig iets kan ik niet betalen/onderhouden/parkeren waar ik woon, dus dan kom ik terug op iets 2 liter achtigs wat zo'n 1500 kg kan trekken. Dat zuipt best wel wat benzine in dagelijks gebruikt, is fors aan de prijs in verzekering/belasting en bovendien is dat ook een behoorlijk bedrag om bij te leggen in aanschaf. Ik denk dat ik toch zo een 6000 euro bij zou moeten leggen alleen al om een beetje stevig bakkie te vinden... (heb mijn zinnen op een Mazda 626)

Maar bedankt voor de feedback. Ik moet duidelijk nog het een en ander uitzoeken Lachen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:31

Lovely schreef:
Nieuwe bodem???



Die bodem is vaak... karrton

Sorry, random outburst Lachen

Ikke roept niet gelijk "NIET DOEN" dus dat vind ik best wel weer positief.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:32

Wij hebben een oldtimertje (1978) waar we dus geen wegenbelasting voor hoeven te betalen, de verzekering kost 150 euro per jaar (overwater huizinga) We hebben hem voor 2000 euro gekocht vorig jaar en op de gewone periodieke keuring en beurt en een likje verf (aan de binnenkant) na hebben we er nog geen extra kosten aan gehad. Wel erg veel plezier.

Het is heel erg handig dat je zov eel ruimte hebt voor je spullen en om je om te kleden, ook het paard reist erg prettig omdat hij achterste voren staat, wat fijner is met remmen.

Wel weegt onze wagen bijna 2500 kilo, dus je mag er maar 1 paard of twee ponies in vervoeren. Ook moet hij soms een beetje op gang komen en is hij niet zo heel vlot, maar met een paard erin rijdt je toch wel voorzichting (veel harder dan 80 loopt die van ons niet)

Voor ons is het de perfecte (goedkoopste) oplossing, omdat we beiden geen auto hebben die een trailer mag trekken, geen trailer hebben en ook geen E rijbewijs.
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:33

Voor een oldtimer hoef je geen wegenbelasting te betalen Cassidy.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:37

Zo'n 307D heeft een stalgenotje van me ook, maar die heeft er wel al behoorlijk wat aan moeten sleutelen. Ga even navragen bij wie zij dat ding brengt. Het nadeel van die van haar is dat de opbouw extra hoog is, wat desbetreffende wagen een beetje wiebelig maakt. Inderdaad ook een oldtimer, duurt ook en voordat hij op gang is, maar als het ding eenmaal draait loopt hij ook gewoon door.

Vrachtwagentje zou inhouden dat ik mijn huidige auto gewoon op zou kunnen rijden, dus het is zeker wel een afweging.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:39

De mijne is idd niet zo heel hoog, samsam is 1.66 en kan er goed opstaan, maar een lummel van 1.75 gaat denk ik niet lukken! Wel is hij mooi laag, hij wandelt er zo in!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:58

manic schreef:
Zo'n 307D duurt ook voordat hij op gang is, maar als het ding eenmaal draait loopt hij ook gewoon door.

Dat is dus tevens de reden waarom ik altijd tegen iedereen roep: neem de grootst mogelijke motor! Mijn 608 heeft hetzelfde probleem en daarom zal ik nooit een 814 kopen maar voor een 817 gaat.
bij genoemde Mercedes moet je dus voor een 309 of 310 gaan.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:56

Ik heb een mercedes 309 gehad, prima ding, veel kilometers mee afgelegd, maar dat moet je ook doen bij zo'n ding. Nu zou ik er niets meer aan hebben omdat hetgeen waar ik naar toe wil, TE dichtbij is. Ik heb hem destijds verkocht toen ik afgekeurd werd vanwege de as van de voorwiel. IMO moet je zelf wel verstand hebben van auto's e.d. om er veilig mee op weg te kunnen. Ik ben best geschrokken van het feit dat ie toen afgekeurd werd...en waarop! Stel je voor je zit op de snelweg en de as begeeft het.. Kan natuurlijk ook met trailer gebeuren..maar daar zit iig geen motor in!

Verder, voor de paarden vond ik het super! er zat een raam in achter de "cockpit" waardoor mijn paarden mij konden zien, en ik hen wat wel een heel fijn gevoel is!