Hoe kalmeren voor chippen?? [help]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Hoe kalmeren voor chippen?? [help]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 19:32

Ik heb vandaag de veearts gebeld voor het chippen en heb een afspraak vrijdag om 14:00 uur, maar hij vertelde ook dat ik hem al ver voor het chippen dus moet kalmeren, maar ik heb zelf eigelijk niet gevraagd of ik 'm wat kan/mag geven.
Ik kan natuurlijk wel een half uur met een praam gaan staan, maar of dat genoeg is? Zelfs de veearts is "bang"voor 'm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:35

Is je paard standaard erg vervelend bij de DA of is dit een standaard waarschuwing?
Die van mij gaven er nl. niets om.
Misschien van te voren wat Vetranquil door z'n water.

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:43

mijn pony was met het chippen ook erg wild en bang toen had de DA haar een verdovingsprik gegeven en was het zo gepiept...Maar als je DA bang voor je pony is...tja dan word 't moeilijk Scheve mond

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:53

Hmm, mijn paard was niet vervelender dan bij een gewone enting, viel heel erg mee, de chip zit er zomaar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:09

ben het helemaal met Ann eens, het stelt echt niet zo veel voor. Ik neem aan dat je m voor een normale enting ook niet kalmeert? dan zou ik zeggen dat het nu ook niet nodig is, maar ik ken je paard (en je DA) natuurlijk niet. Heeft je paard zich eerder slecht gedragen bij je DA ofzo?

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:13

Je paard word hoogsten zenuwachtig als jij dat ook bent.
En dat geld in de meeste gevallen zowel bij enten als chippen.
En dan is het zelfs verstandiger om iemand anders hem vast te laten houden.
Want het is jammer dat hij door je eigen zenuwen bang word, want dat kan je in vervelende situaties brengen als je paard met spoed een prik nodig heeft.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:20

Bij ons liep de veearts er gewoon langs. Even scheren en prik, paard had het niet eens door. En waar het was? Tijdens de keuring, net los gelopen en gesprongen en dan ineens in een 'vreemde' box.... dus de omstandigheden waren niet op en top, maar wij deden zo gewoon mogelijk! En het hielp, ze heeft er niets van gemerkt, terwijl het normaal één van de vreselijkste paarden is als het gaat om dit soort dingen!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 18:20

Ik heb zojuist een homeopathisch middeltje gehad van mijn vriendin, van Bach Bloesem, tegen stress.
Moet s'ochtends voor het eten vijf druppels op een broodje geven, en voor de veearts komt nog een keer.
Ben benieuwd of het aanlslaat, 'k laat 'm s'ochtend wel even lekker rennen dan is ook de meeste energie eruit.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:14

Zou inderdaad gewoon zorgen dat hij al lekker gewerkt heeft/los geweest is. Hoe reageert je paard op een inenting? Daar kan je het qua reactie ongeveer mee vergelijken. Meestal zijn de paarden niet zo lastig hoor met chippen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:55

Mijn paard stond met het enten met z'n voorbenen in de voerbak.
Je had de veearts moeten horen toen ik vertelde om welk paard het ging Haha!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:05

mij paard was heel druk, de DA heeft een kalmeringsprik gegeven...umz tjah 2 doseringen van een paard had ze gehad en ze is een pony, zo erg was het

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:40

Je paard krijgt toch ook een gewone enting. De chip erdoen is eigenlijk niet meer dan een gewone enting. Je moet je paard daar gewoon aan laten wennen. Zorg dat je je paard eerst gereden hebt, dus dat die een beetje moe is, eventueel een beetje afleiding met voer. En het allebelangrijkste zelf rustig blijven. Hoe vaak wordt een paard wel niet door een insekt gestoken, dat heeft die meer last van. Gewoon denken: de horzels zijn vroeg dit jaar. Haha!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:09

Mijn paardje is gewoon rustig blijven staan en reageerde niet anders dan bij een enting. Vorige week is bij ons een erg vervelde shetlandhengstje gechipt. Die liep heel druk te doen, een praam om en binnen een paar minuten stond hij heel sloom te wachten. Na het chippen ging de praam er weer vanaf en toen stond hij weer heel moeilijk en druk te doen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:25

Ik heb 'm vanochtend laten rennen daarna kreeg hij een broodje met een paar druppels van dat homeopathische middeltje, en 's middags kreeg hij het nog een keer. Toen de veearts erwas (gelukkig een vrouw, dat help toch wel wat Haha!) heeft ze zonder neuspraqm geschoren, maar hij stond wel flink te draaien en toen heeft de stagiëre toch een neuspraam omgedaan.
Daarna was het prikje hier, prikje daar (ook gelijk een enting) en toen was het gedaan.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:46

Waarom kalmeren? Dat doe je voor een enting toch ook niet? Chippen komt bijna op hetzelfde neer.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:13

ik hoor zoveel dat ze geschoren worden op de plek van de chip,dat heeft hij bij die vasn mij niet gedaan,geloof bij de rest ook niet.waarom doen ze dat?kunnen ze t beter zien,of tegen infectie?

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:51

Een goede chipper behoeft geen kalmeringsmiddelen..een veegje met het scheerapparaat een afleidende klop op de borst en tegelijkertijd de holle naald met de chip erin en voordat mijn paarden het door hadden was alles al gebeurd. Mijn hengst, die nog wel eens op zijn achterbenen wil protesteren, was zo overdonderd, dat hij vergat te reageren.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 18:26

KarinvdM schreef:
Waarom kalmeren? Dat doe je voor een enting toch ook niet? Chippen komt bijna op hetzelfde neer.

Dat deed hij bij het enten JUIST, en omdat het chippen pijnlijker is nam ik het zekeren voor het onzekeren.