ander bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

ander bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:14

Hoi allemaal,
ik zit een beetje met een probleem. mijn pony is nogal moeilijk in zn mond, heel hangerig, alsof ik zijn hoofd aan het dragen ben ipv dat hij dat zelf doet!! maar mijn andere probleem is: hij pakt tegenwoordig nogal makkelijk het bit vast, ik heb geen bak en kan hem dus nergens tegenaan stilzetten. dan gaat ie over het stroomdraad heen. aangezien dit me een beetje begint te vervelen zit ik iets te bedenken hoe ik dit kan stoppen! ik heb een tip gekregen een ander bitje te proberen, nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken, en wat voor bitje ik dan zou moeten proberen.
groetjes marion

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:17

Heeft hij geen haken ofzo op zijn kiezen, of is hij aan het wisselen?
Anders moet je een keer van een bekende een ander bitje een weekje lenen, want ieder paard reageerd anders op elk bit.
Evt. zou je nog op de neus kunnen gaan rijden, dus met hackamore oid.
Ik zou denk ik eerst maar eens onderzoeken of hij niks aan izjn tanden heeft!

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:49

Je kan bijvoorbeeld een rolletjes bit proberen, dit is een bit met draaiende blokjes (wel rond) en hierdoor kan het paard moeilijk het bit vast pakken, maar dit bit is wel scherp, dus je moet er een rustige hand voor hebben, want anders is het niet fijn voor het paard (dus denk erover na).
Veel succes ermee.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:01

Denk dat dit meer een rijtechnisch probleem is dan dat het aan het bit ligt.
Je schrijft overigens niet op wat voor bit je hem nu rijdt.
Laat eerst zijn tanden eens nakijken (mocht dat nog niet gedaan zijn).
En ga daarna eens op zoek naar een goede instructrice!!!
Iniedergeval zelf veel overgangen rijden. 3 passen draven, 3 passen stappen etc, totdat je er zelf moe van wordt, of schijnovergangen maken, dus de hulpen terug naar stap geven (als je aan t draven bent) en dan als hij wil gaan stappen hem weer voor het been naar voren rijden. Neem les.... echt, heb je meer aan als aan een ander bitje....... Je paardje moet gewoon nog leren om op zijn achterhand te lopen. Hoe meer hij dat gaat doen hoe makkelijker hij op je hand wordt.
Dus zoek een goede instructeur(trice), dat is mijn enige advies.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:14

Ik rij met een leren bit. Doordat het soepel is past het zich helemaal aan aan de mond, het is dus supervriendelijk. En doordat er aan het leer een beetje smaak zit en het wat minder hart is gaan ze er eerder op kauwen. Er zit ook een kinbandje (ook van leer, dus geen ketting) aan vast zodat hij perfect in de mond blijft liggen
Anouar loopt er heel goed mee, hij heeft nooit echt problemen gehad, maar hij is nu gewoon wat meer ontspannen. En kwaat kan het zeker niet omdat het juist heel vriendelijk is.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:40

Over dat leren bit had ik ook info gekren op "paard Ahoy" LEek mij ook wel mooi.. Jmmr dat het beetje kostbaar was Schijnheilig...
-xx-Madieke

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 23:13

2 maand geleden is er nog naar zijn mond gekeken, en hebben ze zijn tanden gevijld. Dus daar heeft ie verder geen last van!! Ik heb al les, en op les heeft ie niet gauw de neiging om het bit vast te pakken, misschien omdat ie weet dat ie geen kant op kan! want als we buiten rijden doet ie het nog wel eens. Ieder geval bedankt voor de tips! ik rij al heel veel overgangen met hem!! en dat gaat ook veel beter.