dressuurzadel vs. veelzijdigheidszadel "zucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

dressuurzadel vs. veelzijdigheidszadel "zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 12:47

Al eerder heb ik wat topics op het forum gezet over een dressuurzadel. Ik wil in de toekomst graag met beide verder, met dressuur en springen.
Ik heb nu alleen een veelzijdigheidszadel.

Ik zit te denken over een dressuurzadel omdat mijn houding er mooier door wordt en ik het gevoel heb dat mijn hulpen beter doorkomen.

Nou heb ik van iemand een dressuurzadel geleent om te bekijken of mij het bevalt, en ik vind het echt ontzettend wennen. Het zadel op zich zit wel lekker, maar die beugels, die zijn voor mijn gevoel zo ontzettend lang. Ik voel me nog niet zeker in het zadel.

Ik heb gisteren wel twee proeven gereden met het dressuurzadel (nadat ik er 2x op gereden heb) maar het ging niet echt lekker.

Voor mijn gevoel moet ik snel beslissen omdat ik een heel mooi dressuurzadel gezien voor een redelijke prijs, en straks is'tie weg. Scheve mond

Als ik een dressuurzadel neem, dan zal ik dus moeten blijven wisselen, 2 á 3 keer in de week heb ik les, met springen, dus dan zal ik met het vzh-zadel moeten rijden, de overige 2 á 3 keer zal ik dan op het dressuurzadel rijden. Is het wel zo'n succes om steeds te wisselen van zadel, wen je daar ooit aan?

En, zou het echt zoveel verschil uitmaken, dressuurzadel of vzhzadel, of moet ik gewoon beter aan mijn houding werken??

Wat vinden jullie???

En heeft er iemand ervaring met het merk CTD? Het is van Stübben, dat weet ik, maar is het vergelijkbaar?


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:54

Of je houding in een zadel goed is hangt van de bouw van het zadel af, niet of het een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel is.
Zoek dus naar een zadel merk en type waar jij het beste in zit. Vraag anders je instructeur om naar jouw houding in het zadel dat je wil hebben te kijken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:56

ik rijd iedere week op drie verschillende zadels (dressuur, vzh en springen) en dat went echt vanzelf. Ik wissel soms zelfs tijdens de springles (een paard met springzadel, ander paard met vzh) en ik weet ook niet beter meer. Persoonlijk vind ik het wel heel prettig om te dressuren met een dressuurzadel. Het is uiteindelijk makkelijker om er goed in te zitten. Zeker als je verder wil, zou ik daar toch een keer in investeren.
En het is idd even wennen, maar dat komt echt goed. Maar ik zou me niet laten opjagen door een leuke aanbieding, die komt er straks ook wel weer. Zoek een zadel dat jou fijn past en je paard fijn past en neem er gewoon de tijd voor.

Ik heb trouwens geen ervaring met CTD, wel met een Stubben springzadel OK dan!

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:55

Ik heb een dresuur en vzh (heel hard geneigd naar springzadel)

Ik had eerst dus het vzh zadel samen met Camble gekocht, want mijn bedoeling was toch om zoveel mogelijk te springen Tong uitsteken

Maar ik voelde mijn houding achteruit gaan, (ik zat voorover, mn benen waren een ramp) en toen mocht ik eens een zadel gebruiken van een stalgenoot. Een dresuurzadel met bijna niets van steun voor je benen.
Het was ff wennen maar wat liep Camble opeens goed Bloos
Dat kwam ook omdat ik mij kon ontspannen, want ik heb rug problemen.
Telkens ik van mijn vzh afstapte, had ik pijn in mijn rug.

Dus ik begon rond te kijken voor een dresuurzadel.
Heel wat modelen gepast in de winkel en had uiteindelijk mijn keuze gemaakt.

En ik moet zeggen, Camble loopt echt goed eronder, ik heb geen rugpijn meer, en mijn houding is ook stukken verbeterd.
Ik merk zelfs wanneer ik een keertje ga springen en mijn vzh erop leg, dat ik ook veel vaster zit (anders wat ik precies een stuiterbal in de galop)

Dus ik zou het doen als ik jou was, en als je er echt niet aan kan wennen, kun je hem toch nog verkopen?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:04

CTD zijn goede zadels hoor. Maar niet verkrijgbaar met extra grote zweetbladen.
Ik rij zelf het liefst dressuur op m'n vss-zadel. Ik heb dan ook geen dressuurzadel. Voor mij is een dressuurzadel ook niet zo geschikt. M'n benen komen altijd al onder de buik vandaan en met nog langere beugels nog meer.

Als jij denkt dat je toch wel zult wennen aan een dressuurzadel, dan zou ik het zadel kopen. Ik weet niet wat je ervoor moet betalen, maar bij een redelijke prijs is het zadel altijd weer te verkopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:22

Ik rij op het ene paard met dressuurzadel, en op die andere met een vzh zadel. Geen enkel probleem om over te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:28

neem uigebreid de tijd voor het kiezen van een zadel, dat is nl iets heel persoonlijks. Toen ik nog sprong had ik een dressuur- en een springzadel en dat is echt ideaal. Als je goed zoekt op Marktplaats ed dan kun je voor een redelijke prijs een heel mooi spring of dressuur zadel aanschaffen van een goed merk als Stubben, Kieffer, KN, Country etc.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:49

ik heb gewoon een vzh, maar dat omdat ik geen geld heb om 2 zadels te kopen en mijn ouders zeggen dat ik gek ben al wil ik er aan beginnen!
ik vind et zelf wel een luxe, hoeft voor mij niet, ik ben M1 dressuur en Z springen en M crossen, en dat met mijn vzh zadel haha! mijn pony gooit vreselijk hoog op, denk wel als ik een dressuurzadel had dat het allemaal net ene tikkeltje beter zou gaan, qua rijden en mijn houding, maar ik moet het hier mee doen
het andere paard wat ik rijd heeft wel dressuur en spring.... ik vind het een gedoe steeds een ander zadel er op te gooien, maar het zijn beide super zadels.... dus voor mij al een hele luxe hihi

maar ik denk wle dat je er goed over moet nadenken en wel het goede zadel neemt, bij mij duurde het heel lang voordat k een goed zadel had, mijn pony gooit hoog op en is heel bewegelijk, dat is niet uit te zitten....
ik heb ooit eens met deze pony NK gereden(SGW) mijn dressuurproef reed ik met dressuurzadel(mijn zadel was bij de makerij) maar vondhet echt vreselijk!!!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:00

Ik merk dat met springen een dressuurzadel niet echt je van het is.
Ik heb nu een VHZspringgericht-zadel erbij gekocht om toch te kunnen springen met een fatsoenlijk zadel.

Maar voor dressuren zou ik geen ander zadel willen dan een dressuurzadel. Ik vind het veel fijner zitten en het helpt je automatisch met om een goede houding aan te nemen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:13

Er is tegenwoordig zoveel verschil in zadels... ikheb er vorig jaar 2 gekocht 1 Stubben Scanica dress. en Wintec Isabell. W.allebei op maat gemaakt voor mijn paarden, verder heb ik nog een Kieffer Aachen vzh, die ligt stof te verzamelen !! Kan me nu niet meer voorstellen dat ik er zolang op gereden heb ! En idd mijn houding is een stuk verbeterd met die 2 zadels. Het is gewoon even zoeken, het ene zadel past nu eenmaal beter bij het ene paard (ook qua gangen) dan het andere. Ik heb ook (nog) duurdere zadels uitgeprobeerd bij de zadelman (passier e.d.) maar die vond ik persoonlijk voor geen meter zitten ! kwestie van smaak.

*edit toevoeging:* ik heb trouwens ook rugklachten gehad, zo erg dat ze me in een revalidatiekliniek wilde hebben , die uitnodiging heb ik beleefd afgeslagen, maar sinds deze 2 zadels heb ik nooit meer dat vermoeide gevoel in mijn onderrug.

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:53

ik krijg ook last van mijn rug, maar hopelij k ben ik volgende maand in het blije bezit van een dresuurzadel

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 09:25

Bedankt voor alle reacties!!!

Ik ben dus nu een dressuurzadel van een vriendin aan het proberen, maar ik heb het gevoel dat ik er tijdens het doorzitten (draf/galop) heel erg in "glijdt". Onrustig zit dus. Het is een 18" inch. Wanneer moet je nou welke inch zadel hebben? Mijn eigen veelzijdigheid is 17,5 inch.

Volgens de ruitersportzaak is er bijna geen verschil, en zou 18 inch ook moeten passen. Maar ik kan mij herinneren dat bij de koop van mijn vzh zadel werd gezegd dat ik ook wel 17 kon hebben.

Ben 1.72 lang en weeg ong. 62 kilo.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:10

Ik heb toevallig vorig week een dressuurzadel erbij gekocht, had ook al een vzh. Is idd wel wennen, maar ik wil hem echt niet meer kwijt!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:35

Odessa1 schreef:
Bedankt voor alle reacties!!!

Ik ben dus nu een dressuurzadel van een vriendin aan het proberen, maar ik heb het gevoel dat ik er tijdens het doorzitten (draf/galop) heel erg in "glijdt". Onrustig zit dus. Het is een 18" inch. Wanneer moet je nou welke inch zadel hebben? Mijn eigen veelzijdigheid is 17,5 inch.

Volgens de ruitersportzaak is er bijna geen verschil, en zou 18 inch ook moeten passen. Maar ik kan mij herinneren dat bij de koop van mijn vzh zadel werd gezegd dat ik ook wel 17 kon hebben.

Ben 1.72 lang en weeg ong. 62 kilo.



Eerst maar eens een kleiner type proberen of anders eentje met een extra hoge hoge zit. (heb ik ook)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers