Volgorde ...eerst bix en dan hooi.. of andersom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:11

Die van mij krijgen eerst hun brokken, direct daarna hun kuil. Op de middag mogen ze naar buiten in de wei. S'avonds komen ze binnen en worden ze eerst gelongeerd of gereden. Daarna krijgen ze hun avondbrokken, daarna kuil en s'avonds rond een 9.00u - 9.30u krijgen ze nog wat stro om te knabbelen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:44

Hoe graag ik het ook andersom zou zien, bij ons wordt s'morgens eerst brok gegeven en daarna pas kuil, daar zit meestal wel een uurtje tussen.
S'avonds voer ik zelf en meestal heeft hij dan al zijn kuil voor zijn biks..
Hij krijgt dus eigenlijk voor het grootste deel zijn brok voor zijn kuil.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:45

Ik voer altijd eerst brok, ga dan de krant halen, uitmesten en dan krijgt hij hooi. Tenminste, als hij overdag binnen blijft. Als hij naar buiten gaat krijgt hij buiten zijn hooi(heb geen gras op het moment), meestal als ik ook ontbeten heb(half uurtje later dus).
's Avonds krijgt hij wel eerst hooi. Hij gaat naar binnen, krijgt na het eten hooi en een uurtje later(hangt er ook een beetje van af of ik 's avonds nog ergens heen moet) brok.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:20

moet wel; lachen om de reacties van eerst hooi dan brok, dan komt de speeksel klier op gang.... hahahahaha ik heb hier 3 paarden staan die met hun kop lopen te zwaaien als ik met brok aan kom zetten. En dasn moet je echt bukken anders vliegen de klodders kwijl tegen je gezicht Haha! Hoezo op gang komen...
hier krijgen ze het tegelijk. anders ben ik de hele dag aan het voeren. maar ze eten eerst de brokken op voordat ze aan hun kuil beginnen.
Als het om de vertering gaat in de darmen zelf, dan zou ik ook zeggen beter eerst kuil en dan brok. Ik denk dat de darmen net even aktiever moeten zijn om de brok helemaal te ontleden, en dan is het denk ik prettig als er eerst 5 kg kuil de darmen is gepasseerd. Maar da's maar een suggestie.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:32

Eerst bix en doe het hooi er meteen bij. Klinkt misschien stom,maar als ik er tijd tussen moet laten zitten blijf ik bezig. Shet krijgt geweekte brok (is oud en kan niet kauwen), dus dta kost al tijd. Moet ik later weer heen om m uit zn hok te doen want hooi krijgt ie niet in zn hok. Dan buitenzetten en weer binnen rijden etc., shet krijgt 'a svonds laat nog slobber...dus ik doe het gewoon makkelijk.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:04

ik ken deze discussie
maar ik zal jullie vertellen dat het helemaal nix uitmaakt!
op bijna alle sportstallen word altijd eerst brok gevoert, en na het mesten/strooien dan hooi of kuil, dit is het makkelijkst en het snelst, andersom zou ook kunnen,maar dit lijkt mij het snelst.
ze eten trouwens de brok als eerst op

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:11

Bij ons krijgen ze s'avonds brok en kuil met een beejte hooi.

alles tegelijk. Ze eten de brok toch als eerste op. En de volgende ochtend krijgen ze nog weer hooi en kuil en dan kom ik s'middags en zet ze ff een paar uurtjes buiten. En dan krijgen ze s'avonds weer brok kuil en hooi.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:13

Die van ons krijgen voor ze naar buiten gaan wat hooi, dan staan ze de hele dag buiten en als ze weer op stal komen ligt het biks en hooi al in de stal. Maar ze eten de biks uiteraard wel als eerste op Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:14

Tegelijk Lachen
Ze krijgen biks en hooi tegelijk, ze eten toch zelf wel eerst de bikx op...

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:15

Bij ons krijgen ze eerst kuil ( niet zo heel veel ) en dan wortels met brok. En daarna weer kuil
Overdag staaan ze buiten en krijgen ze ook kuil