Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 11:38

marleen_usar schreef:
Goed bezig hoor het is er ook goed weer voor, ik heb een electrische kruiwagen besteld.Ik moet iedere dag mest
[ [url=m/huY3wR.webp]Afbeelding[/url] ]
storten bij de manege.


Wauw! Dat zal een boel schelen!

Daihyo ik duim mee hoor :j

Hier ook helemaal het voorjaarsgevoel te pakken en druk aan het klussen geweest met hulp.
- De vloer van de zadelkamer en hoek van 1 stal was compleet verzakt door de ratten dus die is opnieuw bestraat .
- De staldeuren die verzakt waren zijn bijgezaagd zodat ze weer goed sluiten.
- Mijn bakje is licht losgewoeld en we hebben bakletters gemaakt zodat ik lekker kan trainen.
- Mijn zadelkamer anders ingericht en voorzien van meer verlichting.

Ik heb nog wat dingen op mijn lijstje waaronder het reserve hooihok omgetoveren in een klein stalletje zodat ze alle 3 op stal kunnen als die rotwolf er weer loopt. En 2 stalraam-roosters maken die ik als bovenluik kan plaatsen met een kliksysteem, ook ivm rotwolven.
Preventief elke nacht ophokken begin ik niet aan maar het zal me een boel meer rust geven dat ze veilig kunnen staan als het nodig is.
Nog 3 of 4 palen vervangen, snoeien, verlichting vervangen en dan ben ik een heel eind :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:36

Goed bezig!
Hier gaan de laatste planten de grond in. Vandaag wat planten die ik heb gehad. Paardvriendelijk, maar ik weet niet precies wat. In ieder geval winterlinde, maar volgens mij ook boswilg. Het wordt een verrassing :D
Morgen ook nog wat plantgoed ophalen. Rozemarijnwilg en roze knuffelwilg. Een deel voor bij de paarden in een minibosje en een deel voor in onze eigen tuin. Daar heb ik al 2 flamingowilgen staan. Dus dat worden mooi gekleurde struikjes waarvan het snoeiafval op termijn mooi naar de paarden kan :D

Verder nog geen opruim puf, want ik ben al 3 weken ziek. Wel aan het opknappen, maar het laatste virusje is op mijn longen geslagen en dat heeft een al paar weken durende astma aanval veroorzaakt. Dus ik ben al blij als ik de dagelijkse taken kan doen en daarna weer op de bank kan ploffen.
Mijn hoofd is al wel druk met het nieuwe stuk. Maar ik heb mijn man moeten beloven dat als ik het erbij kan pachten, ik niet te gekke dingen ga doen :+
Dus voorlopig blijft het bij een pad er omheen. En ik wil stiekem een pad door het midden met een rotonde met een voedselbosje in het midden.
Ik hoop dat de buurman ons wil helpen met de palenboor op de shovel. Dan mag het vast wel van mijn man _O-

Zitten jullie in wolvengebied Barbalala?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:20

Beterschap daihyo, ziek zijn en de paarden in eigen beheer is geen pretje

Ik zit momenteel ook thuis, mijn vriend is wel meegeweest om alle klusjes te doen. En verder heeft een stadgenoot het opgepakt.

De stalgenoten hebben voor en nadelen. We zijn met zijn 3en maar eentje zeurt over alles. Blijft maar berichten in de groepsapp plaatsen. Op een pensionstal had ik dat snel afgekapt maar hier moet je toch met elkaar door een deur.
Moet zeggen dat het ondertussen wel hoog oploopt in de irritatie en ik me zelfs afvraag of ik mijn pony wil laten staan

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:58

Ik sta op de wachtlijst voor een operatie en mag dan 6 weken niks doen. Dat wordt nog wat, ik kijk er ook echt niet naar uit.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:08

Ja dat vind ik best een dingetje, wie neemt het over? Of kan helpen? Dan zijn stalgenoten toch wel fijn.
Maar dat zeuren ken ik wel. Dat kan zo bepalend zijn voor de sfeer. Zeker als je met een klein groepje bent. Kun je niet met elkaar om de tafel om wat uit te spreken?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:13

Jeetje sterkte Marleen , heb je iemand die het kan overnemen

Ik moet inderdaad het gesprek aan gaan. De andere zijn moeder en dochter dus heb ook vaak het idee dat het dan twee tegen een is

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:17

Oh dat is helemaal vervelend. En is er niemand eindverantwoordelijk?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:19

Nee we doen alles in overleg

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:48

Mijn dochter neemt het over maar die is hypermobiel vandaar die electrische kruiwagen. Mijn oudste dochter zal ook zo nu en dan moeten bij springen maar die vind dat niet erg. Die is altijd erg behulpzaam, het zou al schelen als er iemand soms met de kruiwagen mest gaat brengen naar de manege om hem te legen. Mijn dochter kan namelijk niet heel ver of lang lopen.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:34

Bah sterkte Marleen, hopelijk kan je wat extra hulp regelen.

Ik lees altijd mee en heb af en toe ook wat gepost (weer even geleden). Helaas ik heb van m'n paarden buurvrouw gehoord (en niet eens van de eigenaar van het land wat ik huur) dat ik er binnenkort af moet, omdat het natuur/recreatiegebied gaat worden. Ik was er niet van op de hoogte. We hebben het uitgezocht en nagevraagd en het klopt idd.

Onbekend wanneer we eraf moeten. De eigenaar van het land is de laatste tijd niet betrouwbaar gebleken, helaas pas later achtergekomen. Was net zo blij eĆ­ndelijk een plekje voor mezelf in eigen beheer gevonden te hebben... vind maar eens iets anders vergelijkbaars in de omgeving (Zuidplas, R'dam, Gouda), waar ze 24/7 buiten kunnen staan, betaalbaar en kleinschalig... Ben er een beetje kapot van.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:07

Oh wat poedersuiker zeg, helemaal omdat je het dan via via moet horen

Wanneer moet je er af?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:21

Oh dat is balen zeg :\
Bah.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:04

Oh wat erg dat je daar weg moet,ik hoop dat je iets kan vinden.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:12

Amber_anne schreef:
Oh wat poedersuiker zeg, helemaal omdat je het dan via via moet horen

Wanneer moet je er af?


Idd echt ;(

Dat wist ie nog niet. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat ie het me op tijd laat weten, dus ik houd vast m'n ogen open...

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:50

Ja wijs. Wat een stress.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:47

Wat erg, ook dat je niet kunt rekenen op de eigenaar, weet je natuurlijk nooit waar je aan toe bent. Hopelijk vind je snel iets wat geschikt is.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:26

Dank jullie wel :j

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:45

Wij hebben sinds november onze paarden weer in eigen beheer en nu zijn afgelopen zaterdag de weides bemest. Het is de bedoeling dat de weides eerst gemaaid gaan worden voordat de paarden er weer op mogen. De boer laat ons de keuze of we onze wei ook eerst laten maaien of zodra het gras hoog genoeg staat, gelijk de paarden het laten eten. De wei is vrij jong en mij lijkt het beter voor de wei om deze eerst te laten maaien maar dan duurt het nog wel even voordat de paarden erop kunnen.
Wat zouden jullie doen?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:14

Wat voor gras staat er op? Als het alleen raaigras is, zou ik het helemaal uit laten bloeien en dan de paarden er met strookbegrazing op.
Maaien en dan er op geeft stress in het gras en dus meer suikers.
Ik weet niet wat voor paarden je hebt, maar met koudbloeden of sobere rassen zou ik daar echt heel voorzichtig mee zijn.
Bij gemengde grassoorten of lager in fructaan soorten maakt het wat minder uit. Maar ook dan zou ik het niet laten maaien, maar de paarden er op zodra het in het zaad staat.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:10

@Daihyo, het is een jaar of 2 geleden ingezaaid met een paardenmengsel. Het is een vrij losse grasmat en pollen worden makkelijk uitgetrokken. Vandaar mijn gedachte om het toch eerst te laten maaien in de hoop dat het een wat vastere grasmat wordt.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:43

Waar halen jullie je graszaad, gewoon online?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:46

Ja gewoon online. Niet een vaste site. Ik heb een keer graszaadmix met laag fructaangehalte gekocht en een gras/kruidenmix.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:56

Daihyo schreef:
Ja gewoon online. Niet een vaste site. Ik heb een keer graszaadmix met laag fructaangehalte gekocht en een gras/kruidenmix.


Merkte je verschil in hoe goed t deed?
Weet je nog waar je dit kocht?

Ik wil kale.plekken doorzaaien

Vaak staat er of v droge weide of v natte. Maar t is winters nat en zomers droog wat moet ik dan kiezen?

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:54

Amber_anne schreef:
Jeetje sterkte Marleen , heb je iemand die het kan overnemen

Ik moet inderdaad het gesprek aan gaan. De andere zijn moeder en dochter dus heb ook vaak het idee dat het dan twee tegen een is



Hier een vergelijkbare situatie en een heel herkenbaar probleem. Lastig hoor

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:55

Ik zou al blij zijn als iemand af en toe de mest zou willen weg brengen. Ik ga toch maar op Facebook een oproep plaatsen en dan geef ik er geld voor.