Uitmesten ... grote drollen, kleine drollen, HOE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 22:48

Aubiose heb ik wel al gezien (wel duur)!!!!!!!!! Spix is wat gevoelig voor rotstraal maar sinds hij die rubber matten heeft (zijn poreus) hebben we geen problemen meer gehad Knipoog. Als dat spul makkelijker uitmest en voor een shetlandertje heb je toch zoveel niet nodig moet het wel kunnen Knipoog Bedankt voor de uitleg!!
Stro heb je inderdaad een behoorlijke mesthoop van. Ik gooi het op het maïsland hier een stukje verder Schijnheilig Zolang de boer niets zegt zal het wel goed zijn zeker Tong uitsteken Zo'n gezonde stalmest, hij zou blij moeten zijn *LOL*

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:50

Ik schud het stro altijd goed uit met een strovork en daarna veeg ik de drollen bij elkaar met een bezem. Dan opscheppen met een schep. Is toch niet zo moeilijk?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 22:52

smurf"]
Met vlasvezelstro heb je de minste mestopslag: het verdwijnt vanzelf na 6 weken! (Plopspan heet dat in België).
Ik heb een hele goedkope plastic riek met heel veel tanden (stukof 20), daar valt geen drolletje tussendoor!
Voor veel boxen uitmesten gebruikte ik een sneeuwschuiver, maar dat hoef ik nu niet meer te doen!

Spix is zeker een hengst??? Die stapelen hun mest namelijk vaak!
[/quote]

Plopspan (klinkt bijna als plopkoekjes Haha!) heb ik inderdaad ook al gezien! Da's dus ook goed spul! Ik weet weer wat testen voor die kleine OK dan! Spix is inderdaad een hengst. Op zich heb ik niets tegen stapelen hoor, maar dat stro ertussen in lagen Verward ... Ik vraag me af of er nog zijn die dit doen! Letterlijk dus een dik pak stro over de drol heen en de nieuwe er boven op en weer begraven Clown Klaar voor de volgende Haha!

PS die plastiek-rieken, kunnen die wel dat gewicht hebben? Morrie z'n drollen zullen ook wel geen lichtgewichtjes zijn vermoed ik, maar die tandjes lijken zo "slap" Haha!

[quote="Myranda schreef:
Ik schud het stro altijd goed uit met een strovork en daarna veeg ik de drollen bij elkaar met een bezem. Dan opscheppen met een schep. Is toch niet zo moeilijk?


Neye, niet zo moeilijk ware het niet dat ik dus een mestvork heb gekocht een paar jaar terug die nu blijkt een maïsvork te zijn of zo Clown Geen wonder dat ik zo aan het klunzen was voortdurend Clown Mag nog blij zijn dat Spix zo'n flinke drollen produceerd Haha! Die z'n formaat blijf nog hangen op die viertander Haha!. Nu met die kleine was het elke dag weer in het haar krabben en dingen proberen tevergeefs. Ik was dat klunzen dus nogal beu en wat doe je dan ... Je opend een topic op bokt en de wijsheid komt in beekjes binnen met meteen bodemtips en al OK dan! Fantastisch toch?! Knipoog

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:01

Een maisriek heeft heel veel tanden die dicht bij elkaar staan, ik heb jaren mais moeten scheppen Cool

Als je 2 hengsten in boxen naast elkaar zet, gaan ze tegen de tussenwand aan mesten: nou ja, metselen zeg maar,
volgens mij komt daar het spreekwoord: scheit aan elkaar hebben vandaan *LOL*

Die plastieken riek is heel stevig, er zitten ook horizontale stukjes tussen die de boel geod bij elkaar houden.
Ik gebruik hem al de hele winter en hij is nog heel......van sneeuwscheppen versleet ik er 1 per week, maar ja met 80 boxen..... Verward
Nu nog maar 1 box gelukkig Haha!

Plopspan moet je goed mee starten: box leeg, vloer vochtig en er meteen 4 of 5 pakken (ligt eraan hoeveel vierkante meter) in mikken, de 1e dag een dun laagje stro erop tegen het uitglijden en dan ieder dag de drollen en natte plekken eruit.

Bij Morrie ligt ie er nu vanaf begin november in, ik heb net weer een beetje gerenoveerd maar de boer wil niet dat ik hem er helemaal uitschep en opnieuw ga beginnen. Morrie is lang niet zo vies als buurman Tinker die op stro staat en zijn hoeven waren prima (net gedaan vandaag door de smid), dus ik vind het prima spul!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 23:43

Dan is het geen Maïs-riek die ik heb, het is er één met vier tanden die wijd uit mekaar staan.

Ik zal het niet proberen om een hengst naast Spix'je te zetten, heb nu genoeg aan hem voor het moment *LOL* Een twee-jarige massieve puber heb ik m'n handen méér dan aan vol Haha!

Ligt het aan mij of is het raar om iets nat te maken (plopspan) en dan de natte plekken eruit te halen? Het zal wel zijn omdat ik het niet ken hoor *LOL* Heb al iets opgevangen over "aktiveren" of zo Verward Het zal dan ook wel niet zeiknat moeten vermoed ik Knipoog Het shettertje mag officiëel een stal van 6 vierkante meter hebben (da's de maximaal toegelaten afmeting om zonder bouwtoelating te zetten hier). Baaltje of drie zal al flink hoog liggen denk ik. Hoe vaak vul je dan de bovenlaag aan en maak je die dan ook weer nat?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:49

Wat Miranda zegt lijkt me wel een goede manier!!

Toxotes
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:50

De mestboy is echt heel handig!

Maar maken merries nou meer zooi als ruinen vraag ik mij af.. want mijn merrie maakt er een zooi van... of er een kudde olifanten heeft staan mesten..Afbeelding

En het ruintje: alles keurig in een hoekje.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:00

Ik vind dat ook een raar idee hoor om de boel eerst nat te maken. Dat hoorde ik over Hemparade (nu Aubiose). Volgens de dierenzaak is dat niet zo. Ze piesen toch wel hè Knipoog Maar ik ben geen kenner, blijf voorlopig nog een stro-mens.
Over zaagsel: in de Bit staat dat daar terpentijn in zit waardoor de witte lijm oplost. De schimmel die in iedere stalbodem leeft kan naar binnen (voeten). Sommige paarden hebben hier weerstand tegen en andere niet, dan kan er een stuk hoefwand loskomen Boos!.
Een potstal is ook niet erg hygiënisch natuurlijk, daar wordt ook tegen gewaarschuwd. Op mijn vorige stal kreeg ik acute hoestbuien in de zomer door de ammoniaklucht die overal hing. Ik wil nooit meer in pension waar je maar 1x in de week mag uitmesten.
Ik heb de bovendeur van de stal altijd open, als er veel wind is gaat ze wel naar achteren staan en er zit ook een flink afdak boven. Lekker frisse lucht en niet zo opgesloten. Ik ben zelf claustrofobisch dus moet er niet aan denken in zo'n donkere stal opgesloten te zitten...Knipoog
Ik ga ook eens voor zo'n plastic riek kijken, lijkt me handiger dan hetgene ik nu gebruik, vallen de drollen ook doorheen, echt zo'n Stiefbeen's gereedschap.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:05

Citaat:
Ligt het aan mij of is het raar om iets nat te maken (plopspan) en dan de natte plekken eruit te halen


de vloer van de stal moet vochtig zijn en schoon als je ermee begint, niet drijfnat ofzo, maar anders wordt het zo'n enorme stofwolk.

Ik deed in een box van 3 x 3 1/2 3 en halve baal en dat was er 1 te weinig achteraf.

De bovenlaag is altijd droog (niet meer wit zoals in het begin) en Morries voeten waren prima nadat ze bekapt waren. Het stinkt niet meer dan een strostal, zelfs minder!

De zeer zuinige boer waar ik in pension sta heeft zelfs zijn kalfjes op vlasvezel gezet, want die plassen megaveel en het bevalt hem prima!

Als je vindt dat de laag te dun wordt, gooi je er een half pak bij. Ik gooi er per week een heel pak bij, maar ik heb een hele natte box, er klopt iets niet mer de afwatering daar, ze zijn al aan het bouwen, er komen nieuwe boxen volgend jaar OK dan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:08

Ik heb helemaal geen afwatering Boos!

Toxotes
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:10

Soxje schreef:
Ik vind dat ook een raar idee hoor om de boel eerst nat te maken. Dat hoorde ik over Hemparade (nu Aubiose).


Is dat nu hetzelfde dan?

http://www.aubiosenl.nl/

en

http://www.hempflax.com/ml/hf.asp?ML=0

lijken me niet dezelfde bedrijven die dezelfde producten voeren?

Ik gebruik al jaren Hemparade (zonder het nat te maken) en dat werkt echt heel goed.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:14

Mijn dierenzaak zei dat hemparade aubiose wordt maar het was nog geheim??? Dus ik denk dat er een overname van bedrijven is of komt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 04:00

Loex schreef:
De mestboy is echt heel handig!

Maar maken merries nou meer zooi als ruinen vraag ik mij af.. want mijn merrie maakt er een zooi van... of er een kudde olifanten heeft staan mesten..Afbeelding

En het ruintje: alles keurig in een hoekje.


Denk het niet. Mijn ponymerrie was extreem net in 'r stal. Alles ging precies één hoekje in en het stro kon ik letterlijk weken lang gebruiken van haar!!!! Het werd eigenlijk gewoon niet vies!
De shetland (ruin) zit vrij klein gestald nu, en ik kan niet zeggen dat ie een mega-viezerik is maar zeker niet dat ie supernetjes is ook Knipoog

De tinkerhengst is stukken beter geworden dat toen hij hier eerst was, maar kan nog niet tippen aan de merrie van hierboven vermeld Knipoog

De fjord is er eentje van wat komt, dat valt ....

Dus al bij al is het al dan niet netjes zijn niet geslachts gebonden volgens mij Knipoog

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 07:45

aubiose en hemparade zijn gemaakt van gehakseld hennepstro en vlasvezelstro, de naam zegt het al, van vlas!
Vlasvezelstra (Plopspan) nodigt niet uit tot opeten, het schijnt heel bitter te zijn.

Hemparade en aubiose eten ze wel op en dat bekomt vaak niet goed. Je moet er eigenlijk iets overheen spuiten om het onaantrekkelijk te maken.

Ik heb het grootste vreetmonster dat je hebt en hij eet geen vlasvezelstro!