Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:01

Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:02

Taaclover"]
[quote="Levy"][quote="draumpje schreef:
het probleem van inslapen is ook dat de persoon die erbij staat(eigenaar)
gestressed , verdrietig en over de zeik is omdat die weet , mijn paard gaat nu dood.
als wij als mensen propageren dat paarden ons zo goed aanvoelen, wat moet dat doen met de gemoedstoestand van je paard op dat moment



COMPLEET MEE EENS!!!!!!
[/quote]

En je bent niet gestresst als je je paard naar het slachthuis brengt, kom nou zeg !!!
[/quote]

ik zeg niet dat je dan niet gestressed ben , maar geef gewoon een argument aan dat een spuitje ook niet alles is

er is wel de opmerking dat je je dier , als je de moed hebt om naar de slager te brengen je ook de moed moet hebben om hem daar ook zelf naar binnen te leiden
maar daar ben ik het niet mee eens, laat dat door iemand doen die geen emotionele binding heeft met het dier, waardoor diegene ook geen stress op het dier kan overbrengen

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:02

draumpje schreef:
ik werk op een varkensslachterij, oke zijn geen paarden, maar een varken is ook intelligent genoeg )
ik jaag in een week tijd 10.000 varkens van de stallen naar de verdoving, als je op de verdoving bent kun je de varkens gestoken zien worden.
ik kan je met alle eerlijkheid vertellen , die varkens kunnen het bloed ruiken maar reageren doen ze er niet op
ze lopen gewoon rustig rond te scharrelen in de drijfgang en lopen vrolijk voor me uit naar de verdoving toe


Ik vraag me af of je varkens met paarden kan vergelijken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:03

Taaclover"]
[quote="draumpje schreef:
ik werk op een varkensslachterij, oke zijn geen paarden, maar een varken is ook intelligent genoeg )
ik jaag in een week tijd 10.000 varkens van de stallen naar de verdoving, als je op de verdoving bent kun je de varkens gestoken zien worden.
ik kan je met alle eerlijkheid vertellen , die varkens kunnen het bloed ruiken maar reageren doen ze er niet op
ze lopen gewoon rustig rond te scharrelen in de drijfgang en lopen vrolijk voor me uit naar de verdoving toe


Ik vraag me af of je varkens met paarden kan vergelijken.
[/quote]


geloof me dat varkens even slim, zo niet slimmer zijn dan paarden

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:03

Ik vind dat het aan de situatie ligt wat ik zou doen,ik heb paarden naar de slacht gebracht,en ik heb paarden thuis laten afspuiten.
Degene die ik af liet spuiten waren al oud[36 en 34],ik vond het niet nodig om die nog een trailer in te jagen voor het slachthuis.
Twee van mijn paarden heb ik toen naar de Gekro gebracht,die zat toen bij Overschie,ik heb daar slechte ervaringen mee,omdat mijn paarden daar helemaal uit hun stekker gegaan zijn,ik heb daar een tijd moeten wachten tot ze geschoten werden.

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn paarden die ik nu heb[ik hoop dat ze 100 worden bij wijze van spreken]laat afspuiten als de situatie het toe zou laten,dan wel in de wei,en eerst een afspraak maken om hem weg te laten halen.

Veel sterkte,ook met je besluit,je moet doen wat je hart je ingeeft Ach gut

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:03

Ten eerste heel veel sterkte bij deze moeilijke beslissing, ik zou in jouw geval ook niet weten wat ik zou doen. Ik hoop dat er op dat moment mensen zijn die mij bij deze keuze helpen. Ik ben christelijk opgevoed (hoewel ik niet geloof, maar dit terzijde) en bij dit soort dingen schiet altijd door mijn hoofd: Uit stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren. Het klinkt behoorlijk diepzinnig, maar wat ik bedoel te zeggen: als je paard overlijdt, op welke manier dan ook, uiteindlijk zal er niets van hem/haar overblijven. Voor het paard maakt het dus niet zoveel uit, dan blijft slechts jouw voorkeur over.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:04

nee maar er word hierboven ergens gezegt dat paarden en ieder dier de dood zou kunnen ruiken, en bloed
ik zeg ook een varken is geen koe maar een dier is een dier en een varken is ook nog eens een intelligent dier
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 29-01-04 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:05

gijsenkim"]
[quote="Taaclover"][quote="draumpje schreef:
ik werk op een varkensslachterij, oke zijn geen paarden, maar een varken is ook intelligent genoeg )
ik jaag in een week tijd 10.000 varkens van de stallen naar de verdoving, als je op de verdoving bent kun je de varkens gestoken zien worden.
ik kan je met alle eerlijkheid vertellen , die varkens kunnen het bloed ruiken maar reageren doen ze er niet op
ze lopen gewoon rustig rond te scharrelen in de drijfgang en lopen vrolijk voor me uit naar de verdoving toe


Ik vraag me af of je varkens met paarden kan vergelijken.
[/quote]


geloof me dat varkens even slim, zo niet slimmer zijn dan paarden
[/quote]


In elk geval bewezen dat het uitermate intelligente beesten zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:07

gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!


hier ga ik helemaal in mee

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:07

gijsenkim"]
[quote="Taaclover"][quote="draumpje schreef:
ik werk op een varkensslachterij, oke zijn geen paarden, maar een varken is ook intelligent genoeg )
ik jaag in een week tijd 10.000 varkens van de stallen naar de verdoving, als je op de verdoving bent kun je de varkens gestoken zien worden.
ik kan je met alle eerlijkheid vertellen , die varkens kunnen het bloed ruiken maar reageren doen ze er niet op
ze lopen gewoon rustig rond te scharrelen in de drijfgang en lopen vrolijk voor me uit naar de verdoving toe


Ik vraag me af of je varkens met paarden kan vergelijken.
[/quote]


geloof me dat varkens even slim, zo niet slimmer zijn dan paarden
[/quote]

Oh daar twijfel ik niet aan. Maar ik reageren ze ook hetzelfde.

In ieder geval dit blijft altijd een rot situatie. Ik heb zelf gekozen om mijn pony toen in te laten slapen omdat ik daar goede ervaringen mee heb gehad.
Zou ik dit niet gehad hebben dan zou ik het niet gedaan hebben. Ben dus ook niet tegen slachten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:08

Ik zag nog wat dingetjes staan wat betreft het consumeren,
tuurlijk is het een gek idee dat iemand jouw paard opsmult.
Maar aan de andere kant: Het is ook een luguber gezicht om je paard een dag langs de weg te moeten laten liggen, vervolgens wordt hij in een vrachwagen gesmeten waarna er lijm van gemaakt wordt. Helaas zijn het geen dieren die je onder de rodondendron begraaft.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:09

draumpje"]
[quote="gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!


hier ga ik helemaal in mee
[/quote]

Ik ben er zelfs bij gebleven toen mijn pony in de trailer werd geladen. Dit ging overigens niet met een grijper maar er werd een ijzeren plaat onder haar geschoven en die lierde ze de trailer in. Op het moment dat ze dood zijn is de ziel er al uit.
Vraag me af wat ze bij het slachthuis doen met een dood paard maar ik denk niet op een zijden bedje vervoeren.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:10

Sjuimpje schreef:
Ik zag nog wat dingetjes staan wat betreft het consumeren,
tuurlijk is het een gek idee dat iemand jouw paard opsmult.
Maar aan de andere kant: Het is ook een luguber gezicht om je paard een dag langs de weg te moeten laten liggen, vervolgens wordt hij in een vrachwagen gesmeten waarna er lijm van gemaakt wordt. Helaas zijn het geen dieren die je onder de rodondendron begraaft.



Tja, je smult ten slotte ook andermans scharrelkippetjes op omdat je dit humaner vindt...
Maar natuurlijk komen er nu weer argumenten dat dit "anders" is..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:11

Oeps, Gijsenkim was me voor, had de 2e blz nog niet helemaal gelezen Bloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:14

Taaclover schreef:

Ik ben er zelfs bij gebleven toen mijn pony in de trailer werd geladen. Dit ging overigens niet met een grijper maar er werd een ijzeren plaat onder haar geschoven en die lierde ze de trailer in. Op het moment dat ze dood zijn is de ziel er al uit.
Vraag me af wat ze bij het slachthuis doen met een dood paard maar ik denk niet op een zijden bedje vervoeren.


Aan beurs vlees hebben ze niks............ er word dus heel zorgvuldig met het vlees omgegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:15

visje schreef:
Hij zegt dat het vechten tegen het spuitje een mythe is (of toch alleszins een heel erg uitvergroot verhaal). Normaal gezien wordt het paard dus eerst intraveneus verdoofd. Daarna komt de spuit die de zenuwen en de hersenen stillegt.


Heeft deze dierenarts ook al eens op de hals van een paard gelegen om 'm plat te houden zodat de "behandelende" veearts er nog een keer bij kon om bij te spuiten? Terwijl de benen in het rond maaien, de ogen rollen en het paard werkelijk in totale paniek probeert om op te staan terwijl z'n benen 'm niet meer kunnen dragen, waardoor de paniek nog meer toeneemt etc etc? Heeft hij ze horen gillen in hun paniek, weet hij hoe het klinkt?

Ik wel, en daarom denk ik dat ik liever voor de slachterij zou kiezen....
Huilen

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:16

gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!


dit vind ik weer zo raar,dan is je paard dood,en dan bedenk je dat hij een paar seconden geleden nog "paard" heette en nu "vlees" is
daar zou ik echt niet mee om kunnen...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:19

gijsenkim"]
[quote="Taaclover schreef:

Ik ben er zelfs bij gebleven toen mijn pony in de trailer werd geladen. Dit ging overigens niet met een grijper maar er werd een ijzeren plaat onder haar geschoven en die lierde ze de trailer in. Op het moment dat ze dood zijn is de ziel er al uit.
Vraag me af wat ze bij het slachthuis doen met een dood paard maar ik denk niet op een zijden bedje vervoeren.


Aan beurs vlees hebben ze niks............ er word dus heel zorgvuldig met het vlees omgegaan
[/quote]


ze zijn daar ook niet om nogmaals vervoerd te worden natuurlijk.....

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:23

Ik weet niet wat "jarenlange" ervaring (zeker niet bij iemand van 20) er toe doet om te kunnen beoordelen wat beter c.q. slechter is. En één ervaring is natuurlijk ook bepaald niet iets wat je een ervaringsdeskundige maakt.

Voor beide methoden valt wat te zeggen vind ik mits het goed gedaan wordt.

Een paard wordt precies hetzelfde ingeslapen als een hond of kat. Bij een hond of kat is het wel diervriendelijk en bij een paard opeens niet meer?
Wel is het een feit dat de spuiten niet te snel achter elkaar mogen worden gegeven. Dat heb ik eens met een hond meegemaakt en daar werd ik inderdaad niet vrolijk van. Het was een afgrijselijke ervaring.
Met mijn paard ging inslapen perfect (was ook geen optie om hem te vervoeren want dat ging niet meer).

Slachterijen werken voor paarden vaak op afspraak, zorgen dat alles schoon is als het paard binnenkomt en laten de eigenaar erbij.

Het maakt niet zoveel uit voor welke methode je kiest als je maar zorgt dat iemand het doet met verstand van zaken en je goede afspraken maakt over de manier waarop.
Laatst bijgewerkt door Percy op 29-01-04 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:23

Tijdens de EHBO cursus voor paarden kwam deze vraag ook naar voren.
Daar was het advies om toch voor een schietmasker te kiezen. Er is een onderzoek gedaan wat het minste stress gaf bij een paard en daar is deze methode uitgekomen. Dit testte men door het stresshormoon in het bloed te meten. Verdovingen etc gaven juist meer stress.
Hoe moeilijk het dus ook kan zijn, ook voor mijn paard zal ik uiteindelijk voor het schietmasker kiezen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:26

Ik zou als het paard idd nog kan lopen voor de slacht kiezen. Of het paard moet ook hele erge trailer trauma's etc. hebben.
Een paard is volgens mij nog steeds een vluchtdier, een paard wil niet liggen, dat is onveilig. Als een paard gedwongen met een spuitje wordt om te gaan slapen lijkt me dat erg stressvol voor zo'n dier. Het lijkt me dan prettiger, vanuit het paard bekeken, dat hij de trailer afkomt, niet wetend waar hij is, en boem het is over.
Paarden houden vaak al niet van de DA en ze zullen jou stress ook voelen. Bij ons op stal is een paar maanden terug een pony ingeslapen, die was al 38. Ik heb verder niks gehoord over hoe dat is gegaan, maar 4 dagen lang langs een lijk moeten om bij je pony te komen is ook niet alles, zeker niet voor de eigenaar die daar nog 3 paarden had staan...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:29

gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!


Daarjuist sprak iemand van egoïsme omdat iemand anders een spuitje beter vond omdat je dan beter afscheid kan nemen van je paard.

Maar dit is toch egoïsme ten top?
Het paard is dood, merkt er niets meer van. De enige die overblijft is de eigenaar. Ja, ik vond het ook wel vies toen ons paard daar onder een deken lag. Maar weg is weg. Daar zijn we het toch over eens? Het is dus niet voor je paard dat je dit niet wilt, maar voor jezelf. Dieren hebben geen geloof in wat voor godsdienst dan ook. Mensonterend bedoelde je, niet paardonterend.

Je hoeft er trouwens niet bij te staan als je paard (pardon: het lichaam) wordt opgehaald.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:34

Nou ik weet niet of je het woordje egoisme wel eens opgezocht hebt in het woordenboek........... maar ik vind juist je paard blootstellen aan meer stress om jezelf beter te voelen egoistisch......

Ik vind het voor het paard fijner als ie niet als hij dood is als een stuk vuil behandeld word.... heeft dus niks met eqoisme te maken...........

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:39

irish_lady schreef:
Ze schieten zo honderd dieren op een dag af, dus mis schieten zullen ze niet snel, ook bij de slachterij waar ik geweest ben bleef het paard heel rustig en had geen idee wat er met hem te gebeuren stond! Van het spuiten heb ik echt een trauma gekregen, wat een naar gezicht, na de verdoving ging de eerste spuit erin, paard vocht tegen de verdoving en ging weer staan! Het heeft 3!!! spuiten gekost voordat hij dood was!


Dat was bij mijn paard helaas ook zo. Toch zou ik weer voor een spuit kiezen, het kan bij de slager ook fout gaan. Volgens mij stond dat ook in het verhaal in de Bit van een bokker. Ik weet even haar naam niet meer.

Nou was mijn paard pas 8 en we hadden geen 'roesje' laten geven van te voren.

Het paard dat ik nu nog over heeft gaat al niet makkelijk de trailer op, laat staan als het voor de laatste keer is (stress bij mij). Nee hoor, gewoon in de vertrouwde omgeving en niks geen ritjes naar het slachthuis.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:51

Pascaline"]
[quote="Alane schreef:
ik heb ze ook zien knokken tijdens het in laten slapen (ook zo'n stom iets om te zeggen: laat mijn paard inslapen)

Ook met pijnstillers kunnen ze wel naar de slacht, vlees wordt toch gekeurd...en indien niet geschikt voor menselijke consumptie dan door het dierenvoer....

ik zou het vreselijk vinden om te weten dat mijn paard als voer gebruikt zal worden, en bij de slager ben je daar zeker van...
[/quote]

kadavers worden altijd als voer/of voor menselijke consumptie gebruikt heel hard maar als een paard doodgaat en hij gaat naar bijv. Bergum (destructiebedrijf) komt ie ook in dierenvoer terecht. daar kom je helaas niet onderuit . ik denk er meestal maar niet aan dat een koe wordt opgegeten als ze weggaat ik heb het er al moeilijk genoeg mee dat ie weggaat.