Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:36

Estragon schreef:
Kijk en dat snap ik dus niet!! Mijn paard werd eerst helemaal onder narcose gebracht dmv een infuus. Vechten tegen een spuit is er dan niet meer bij hoor!!!

Bij jouw paard ja,
maar het ene paard is het andere niet, zo heb je ook paarden die van een spuit Sedalin doordraaien...
Ik denk dat de kans op eventueel misschieten heel veel kleiner is als het knokken tegen een spuitje. Ik ken iig geen verhalen over misschieten en heel veel verhalen, uit 1e hand, van paarden die maar bleven opstaan tijdens het afspuiten.
Het ruiken van de dood is ook onzin, mijn paard snuift al als iemand zijn jas dichtritst, die zal ook bij een slachthuis snuiven, maar niet omdat hij het verabdn legt dat hij ook dood gaat. Je kan gewoon een afspraak bij een goed slachthuis maken, dan zorgen ze dat alles schoon is en dan wordt je keurig netjes begeleidt.


Ik wens je veel wijsheid bij het maken van je beslissing, sterkte ermee.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:37

Citaat:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan een paar weken geleden, en ik heb heb gekozen voor schieten, wel thuis, mijn dierenarts is 1 van de weinige die dat nog doet, het was zo gebeurd, geen eng gespartel, gewoon op zijn eigen terrein..


Dus het mag toch nog op eigen terrein.?

Nou als dat bij jou kan zou ik dat doen, snel en toch op eigen terrein.

En toch kan ik er niet helemaal bij dat een dier het niet merkt als hij ingeslapen wordt.
Jij staat daar met dikke tranen en stress samen met een DA die dit ook liever niet doet natuurlijk.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:38

en heel veel sterkte natuurlijk Ach gut en ik zou voor een spuitje gaan, ik kom het vaak tegen in me werk bij allerlei dieren en je kunt van me aannemen dat ze niets voelen!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:39

Slacht.
Heb meerdere malen gezien hoe paarden tekeer gingen met "inslapen".
Noem ik niet diervriendelijk.
Tenzij het paard het zelf al opgegeven heeft, bv. erg oud of erg ziek.
Een "gezond maar kreupel" paard zou ik laten slachten.
Wel op afspraak, dus zodra je aankomt meteen uitladen en naar binnen. Dan hebben ze het echt niet door en worden ze niet onrustig.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:41

Ik denk dat je met inslapen, wel echt zelf afscheid kan nemen van je paard... ik denk beter, dan de andere opties

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:43

Maar mag je egoistisch zijn stalleke? Dus jouw paard een grotere kans op lijden en vechten tegen een spuit geven omdat jij afscheid wilt nemen?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:44

Er zijn ook al paarden die zenuwachtig worden als ze uberhaupt een dierenarts zien.
Ik heb een merrie gehad die panisch werd als ze een dierenarts zag. Dat asocieerde (schrijf ik dat goed?) met nare dingen en pijn.
Dus of het bij zo'n paard goed is om de dierenarts op eigen terrein te laten komen???
9 van de 10 paarden weten ook dat de dierenarts vaak geen plezier komt brengen!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:44

irish_lady schreef:
Maar mag je egoistisch zijn stalleke? Dus jouw paard een grotere kans op lijden en vechten tegen een spuit geven omdat jij afscheid wilt nemen?



ja dat is eigenlijk ook wel waar...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:46

irish_lady schreef:
Maar mag je egoistisch zijn stalleke? Dus jouw paard een grotere kans op lijden en vechten tegen een spuit geven omdat jij afscheid wilt nemen?

Wie zegt dat het paard met een spuit een grotere kans op lijden heeft? Kom met statistieken ofzo? Ze wil haar paard een fijn einde geven en in haar ogen is dat met een spuitje. Dat noem ik niet egoïstisch. Met een pin is er ook kans dat het misgaat hoor, net zo goed als bij die spuit. In de meeste gevallen zullen beide goed gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:47

Ik ben pro slacht en anti inslaap........... puur en alleen door mijn eigen ervaringen........

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:48

Ik zou een goed slachthuis uitkiezen, ook ik heb vaak genoeg gezien dat het paard er tegenin vocht. Ook kleinere dieren kunnen tegen de spuit vechten. Mijn konijn probeerde ook steeds weer op te staan.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:51

Waar heb ik statistieken voor nodig? Ga maar eens met bokkers praten die jaren ervaring in de paarden hebben zoals Sjuimpje en Gijsenkim. Laten die nou precies hetzelfde zeggen als mij?
Laatst bijgewerkt door Caira op 29-01-04 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:51

Dat wil nog steeds niet zeggen dat je met een spuit meer kans hebt...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:52

ik ben ook voor slacht en antie inslaap
slacht is snel en ze zijn weg voor ze doorhebben wat er aan de hand is
inslapen kunnen ze echt flink tegen in gaan vechten
en dan bedoel ik niet vechten omdat ze de spuit niet willen
maar vechten tegen de verdoving zelf

en de kansen op misschieten zijn heel wat kleiner dan tegen een verdoving in vechten
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 29-01-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:52

Hoe gek, ik ging juist even naar beneden en de dierenarts is hier om de kat in te enten (op eigen initiatief *LOL* , een herhalingsinenting). Ik heb hem gelijk eens gevraagd wat er van aan zou kunnen zijn.

Hij zegt dat het vechten tegen het spuitje een mythe is (of toch alleszins een heel erg uitvergroot verhaal). Normaal gezien wordt het paard dus eerst intraveneus verdoofd. Daarna komt de spuit die de zenuwen en de hersenen stillegt.
De dierenarts moet natuurlijk gelijk een goede zware dosis geven. Er staat geloof ik iets van 1ml per 20 kilo paard op het flesje. Onze dierenarts geeft dus meteen 50 ml (dus voor 1000 kilo paard, dus een flinke overdosis). Gierige dierenartsen zouden zich misschien al eens kunnen vergissen, ten koste van het paard en de eigenaars die er bij staan.

Een keer heeft de dierenarts gehad dat het paard nog even terug rechtstond voor het zijn laatste zucht uitblies en dan viel het neer als in zwijm.

Voor mezelf besluit ik hieruit dat het terugvechten meestal zeer beperkt is (een paar stuipen zal je wel zien, maar dat is ook zo bij mensen). Na deze geruststellende woorden blijf ik bij mijn standpunt dat een paard beter sterft in een vertrouwde omgeving, dicht bij zijn verzorger.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:55

dan blijft nog mijn eerdere post gelden........

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:55

het probleem van inslapen is ook dat de persoon die erbij staat(eigenaar)
gestressed , verdrietig en over de zeik is omdat die weet , mijn paard gaat nu dood.
als wij als mensen propageren dat paarden ons zo goed aanvoelen, wat moet dat doen met de gemoedstoestand van je paard op dat moment

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:56

draumpje schreef:
het probleem van inslapen is ook dat de persoon die erbij staat(eigenaar)
gestressed , verdrietig en over de zeik is omdat die weet , mijn paard gaat nu dood.
als wij als mensen propageren dat paarden ons zo goed aanvoelen, wat moet dat doen met de gemoedstoestand van je paard op dat moment



COMPLEET MEE EENS!!!!!!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:56

Sjuimpje schreef:
Het ruiken van de dood is ook onzin, mijn paard snuift al als iemand zijn jas dichtritst, die zal ook bij een slachthuis snuiven, maar niet omdat hij het verabdn legt dat hij ook dood gaat. Je kan gewoon een afspraak bij een goed slachthuis maken, dan zorgen ze dat alles schoon is en dan wordt je keurig netjes begeleidt.


Dat VIND JIJ onzin, het zegt dus niet dat dat zo is.

Volgens mij kunnen paarden (en andere dieren) wel degelijk de geur van de dood ruiken. Het heeft gewoon een aparte geur en volgens mij hebben ze wel iets door. Maar ja, dat denk ik...Daarom zou ik mijn paard niet laten slachten als het niet nodig is. Ik zou voor het spuitje gaan, tenzij mijn paard met een gebroken been op de grond ligt natuurlijk, maar als de situatie het toelaat zou ik voor de spuit gaan.

Heel veel sterkte in ieder geval!!!
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 29-01-04 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:57

Ik vind beide opties niet leuk... Inslapen op eigen terrein niet, omdat het beest daar ook weg moet... Lijkt mij geen fijn gezicht...
Slacht, tja de redenen zijn hier al vernoemd...

Maar toch zal ik voor inslapen op eigen terrein kiezen... Of bij de kliniek oid.. Liever niet slachthuis....

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:58

Ik heb er mede bij mijn paard toen voor gekozen om haar in te laten slapen omdat ze heel erg gestresst was in een trailer. Ze had namelijk een keer een ongeluk gehad.

Ik denk dat je een aantal factoren tegen elkaar moet afwegen. Heb ik ook gedaan en ik besloot om haar niet meer levend te vervoeren omdat ik haar die stress wilde besparen.
Dat "vechten" heb ik met mijn DA besproken en ze heeft een hoge hoeveelheid verdoving gehad.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:58

En alles wordt grondig schoon gespoten...
Nee ik ga voor het slachthuis...

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:59

Levy"]
[quote="draumpje schreef:
het probleem van inslapen is ook dat de persoon die erbij staat(eigenaar)
gestressed , verdrietig en over de zeik is omdat die weet , mijn paard gaat nu dood.
als wij als mensen propageren dat paarden ons zo goed aanvoelen, wat moet dat doen met de gemoedstoestand van je paard op dat moment



COMPLEET MEE EENS!!!!!!
[/quote]

En je bent niet gestresst als je je paard naar het slachthuis brengt, kom nou zeg !!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:00

ik werk op een varkensslachterij, oke zijn geen paarden, maar een varken is ook intelligent genoeg )
ik jaag in een week tijd 10.000 varkens van de stallen naar de verdoving, als je op de verdoving bent kun je de varkens gestoken zien worden.
ik kan je met alle eerlijkheid vertellen , die varkens kunnen het bloed ruiken maar reageren doen ze er niet op
ze lopen gewoon rustig rond te scharrelen in de drijfgang en lopen vrolijk voor me uit naar de verdoving toe

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:01

En als je met 3 man een paard op de grond moet houden terwijl hij al voor de 2e keer gespoten is en het paard duidelijk in paniek blijft proberen om op te staan?
Erg diervriendelijk kan ik dat niet noemen.
En bij verschillende dierenartsen (ook faculteit Utrecht) heb ik dat met eigen ogen gezien.
Ik zou dat als eigenaar niet graag zien.
Dan liever inladen, naar de slacht rijden, uitladen en bij de deur overgeven.
10 meter met een vreemde meelopen en 1 klap en het paard is weg.
Ook niet leuk om je paard dan te zien liggen, maar voor het paard een stuk rustiger.