wie heeft zijn eigen paard zelf ingereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 09:50

Ik ben benieuwd wie zijn eigen paard zelf ingereden heeft.
Ik heb Joy dus wel ingereden, ik heb haar nu een jaar en ze is 6mnd onder het zadel.
Vaak hoor ik dat jonge kinderen (11,12)
Pony"s inrijden!
Dat kan toch nooit goed gebeuren dan?
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie belevingen!!! *LOL* *LOL*


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 09:59

Ik heb Muzefee niet zelf ingereden. Ze hebben haar naar een africhtingsstal gebracht. Maar toen ik op haar kwam te rijden, kon ze stappen, draven en heel hard galopperen en verder niets. Nu loopt ze een goede M1-proef.

Het vorige paard waar ik op reed heb ik wel zelf ingereden en haar zelf leren springen.

Ik vind inderdaad dat kleine kinderen zich niet bezig moeten houden met dingen als paarden inrijden. Maar dat geldt evenzeer voor mensen met weinig ervaring.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:11

Hoi, Ik heb Paddy zelf ingereden. Iones niet, dat was namelijk mijn eerste paard en ik was nog een echte manegeruiter. Iones was zadelmak en heel licht ingereden. Ik heb hem ontzettend verknald in het begin maar daarna gingen we wel weer in en stijgende lijn omhoog. Na 2 jaar aankoop van Iones werd ik gevraagd voor iemand om zijn paarden in te rijden. Ik zei dat ik dat niet kan enz. Maar hij zei van wel. Ik zei "oke, ik doe het maar als ik het verknal moet je achteraf niet klagen!" Hij hielp mij overigens door de paarden vast te houden bij het zadelmak maken, en zei wat ik wel en wat ik niet moest doen. En zo leerde ik het. Ik heb ze niet verknald. Ik heb ze werkelijk wat bijgeleerd. Paddy heb ik nu dus zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Er zijn overigens kinderen die ponies kunnen inrijden ja. Omdat ze gewoon gevoel hebben en doorzettingsvermogen. Kinderen leren ook sneller rijden dan volwassenen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:15

Wij hadden vroeger een aantal verzorgpony's en er stond ook een merrie bij van een jaar of 8.
Daar legden we gewoon een zadel op en konden met haar stappen en draven. We vonden het wel raar dat ze nooit in galop wilde maar toen we haar aan de longeerlijn deden en dan wel iemand erop wilde ze wel op commando galopperen.

Later bleek dat het hele beest niet ingereden was Bloos En ze was zo braaf! Kennelijk was ze zo overdonderd door onze vastberadenheid (zo ga je te werk als je denkt te maken hebt met een volledig beleerde pony *LOL* ) dat ze alles maar over zich heen liet komen.

Voorbeeld dus hoe het NIET moet Knipoog

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:17

Ik ben nu bezig met Shadow in te rijden, weliswaar is dat niet mijn eigen pony, maar ik mag hem wel beschouwen als eigen alleen betaal ik er niets voor Haha! Op dit moment gaat het redelijk er zit vooruit gang in sinds ik priveles met hem heb.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:19

Ik heb bijna alle paarden die ik ooit reed zadelmak gemaakt. SChijn er talent voor te hebben, ik ben ontzettend rustig met de beestje en pak de dingen voorzichtig aan. Het zadelmakmaken duurt bij mij wel een tijdje, maar dan heeft het paard er wel het volste vertrouwen in. Ik vind dat een groot goed, vind het heel belangrijk een veilig en werkwillend paard te 'maken', ook bereijdbaar voor een beginner.
Maar ja, zodra het aankomt op de moeilijkere oefeningen, dan weet ik ook niet meer hoe en wat. Ik ben zo'n echte L/M ruiter... ,met dus hele makke paarden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-01 10:21

nou dees ik vind dat je helemaal gelijk hebt, die instelling eb ik ook!
Helemaal mee eens!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marloes-joy op 2001-09-19 12:05 ]</font>

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:21

Sefja is eerst 6 weken door een professionele trainer gereden. Ik rijd haar nu zelf door. Ik heb wel les, dat vind ik ook erg belangrijk. Misschien gaat ze in januari nog 3 maanden naar een professionele trainer om dan in april onder het zadel te worden voorgebracht op de keuring. Voor dat niveau ontbreekt het me toch aan capaciteit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:26

Ik heb de Friezen allemaal zelf zadelmak gemaakt,
De rest was al ingereden.

Ik heb het ook vaak voor kennissen gedaan of voor kennissen van kennissen tegen vergoeding maar dat doe ik niet meer!
Ik wil alleen nog maar eigen paarden zadelmak maken met mijn vader erbij, ik weet 100% zeker dat hij NOOIT loslaat en hij is de rust zelfe.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:34

Ik heb vroeger een shetland hengstje in gereden. Die nu zo mak als een lammetje is. Hij is nu overigens wel een ruin Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 11:33

Ik maak al mijn paarden zelf zadelmak en rijd ze zelf in.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 11:42

Ik heb het zadelmak maken wel zelf gedaan en ben er toen ook een paar keer opgegaan. maar toen werd ik ziek en heb ik het laten overnemen door mijn instructrice. Misschien ook wel goed ook want ze heeft al veel paarden ingeleerd en ze doer echt rustig aan. Voordeel is dat ik ze heel vaak aan het werk kan zien.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:05

ik ga ailin ook zelf inrijden. heb er gisteren voor t eerst opgezeten en ze was verschrikkelijk braaf. (ze vrat ondertssen snoepjes) morgen ga ik er voor de 2e keer op als t uitkomt en dan al een stukje stappen omdat ze alleen zittend us echt niets aan vind.
als ik gemerkt had dat ze een moeilijk paard was had ik haar door iemand anders laten inrijden maarja ze is een schatje dus kan ik t ook best zelf doen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:16

Citaat:
Vaak hoor ik dat jonge kinderen (11,12)
Pony"s inrijden!
Dat kan toch nooit goed gebeuren dan?


onzin. Dit kan wel heel erg goed gebeuren. kleine ponys moeten tochook ingereden worden? En ik ken heel veel kleine kinderen die beter rijden dan een volwassene. Leeftijd zegt heel erg weinig.

Ik heb ooit toen ik een jaar of 11 was 2 welshjes ingereden. dit ging niet makkelijk maar is uiteindelijk wel gelukt met hulp van mijn zus. Pas heb ik nog 2 friezen gedaan en die zijn nu verkocht en zijn super onder het zadel. Jammer dat ze hengst zijn anders durfde ik er iedereen op te zetten.
Maar.. mijn eigen paard ga ik niet beleren. Ben veel te bang dat ik het verpest en ik moet hem misschien toch ooit weer verkopen. Dit laat ik doen door een goede kennis van me.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:22

Mijn dochter van 9 heeft haar paardje ook zelf ingereden (zijn wij nu nog mee bezig). Wij, instructrice en ik, begeleiden haar daar wel mee. Verder is zij, omdat zij klein van stuk is, nu bezig met het inrijden van een shetlander van 79 cm. Ook dat gaat erg goed moet ik zeggen. De eigenaar kon niemand vinden voor het inrijden van die kleine, dus toen ze Nan zag rijden was haar beslissing snel genomen. Je kan geen volwassene op zo`n beessie zetten. Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:28

Ik begon met 13 met het inrijden van paarden op dezelfde manier als desiree ik mocht ennaast staan kijken bij de voorbereidingen en er als eerste op.
vervolgens werd mij vanaf de kant verteld wat ik wel en niet moest doen.
Toen ik 14 was reed ik mijn eerste paard zelf in heb er 4 keer opgezeten toen werd ze verkocht.
Lodewijk heb ik zelf ingereden en daar rijd ik nu M1 mee.
Volgend jaar ga ik smane met iemand van stal de hengst inrijden en tzt Hinke ook.
Net als sjuimpje zal ik het niet snel voor een ander meer doen (uitzonderingen daargelaten) Ik heb uiteindelijk an een jaar mijn vorige pony onder het zadel gekregen maar die was wel zo verpest.
daar begin ik dus nooit meer aan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:33

(bijna) alle paarden die ik heb gereden zelf ingereden, wel met een vertrouwd persoon erbij! Ik vind het ontzettend leuk werk, als je de tijd ervoor hebt.
Mijn ervaring is dat de eerste paar keer eropzitten, sturen etc. hoefslag rondsturen niet lastig is als je maar geduld en doorzettingsvermogen hebt. En niet over je heen laat lopen, ideaal is het als ze vantevooren goed je stem kennen; stap = stap, ho = ho enz. daar kan je veel mee bereiken als je er de eerste keer opzit.
Wel kom je pas goed achter het karakter van een paard als je ze een half jaar rijd: een kleine Friese merrie was erg fel met het inrijden en na een half jaar supermak, de wpn-er die ik nu rijd kreeg ik de eerste keren bijna niet vooruit en nu is het een ontzettend werkwillig paard!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:35

Volgens mij is het beter eerst een paard te heben gehad waar je zelf wat van geleerd hebt en daarna een paard te kopen die je zelf vanalles zelf kunt leren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:55

Ik heb Isolda ook zelf gedaan, ik was toen.. ehm Verward 13 geloof ik. Alleen de eerste keer erop heeft iemand anders gedaan. Het werk van te voren heb ik zelf gedaan incl. hangen ed. De tweede keer ben ik er zelf weer opgekropen. Uiteraard dit niet zonder de nodige hulp!

Later heb ik Lanos en Niels Zadelmak gemaakt, ingereden niet omdat de ene dood ging en de andere verkocht.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:05

toen mijn nichtje een jaar of 4 was heeft ze een shet gekregen die heb ik voor haar ingereden omdat ze natuurlijk nog veel te jong was. en nou rijd ik er nog wel eens op zodat er niet alleen kleine kinderen oprijden die altijd in zijn mond trekken enzo.
en bij ons op de manege heb ik een jongen geholpen zijn fjord in te rijden omdat hij zelf nog niet zo goed kon rijden en daar spring ik ook nog wel eens op of help ik hem nog bij. Koe Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:20

Ik rijd ook al sinds ik klein ben pony's in. Kinderen kunnen dit prima onder goed begelkeiding.
Het welshje heb ik ook in laten rijden door een meisje van 9. Ze kon goed blijven zitten en volgde stap voor stap mijn instructie op. Dit was voor mij wel heel intensief, want zelf doe ik het inrijden op gevoel en nu moest ik voor haar voelen en haar dat ook goed en duidelijk uitleggen. Als een kin dit een paar keer onder begeleiding heeft gedaan, kan het dat prima zelf doen, ook zonder begeleiding.
Bij mijn pony's gaat het inrijden heel snel, erop en wegrijden (natuurlijk iets overdreven, maar komt er wel op neer) Ze kennen alles al. Vanaf veulen af aan, leren ze allerlei dingen, voornamelijk commando's Dit scheelt heel veel werk later.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:20

Ik heb ook vanaf heel jonge leeftijd jonge paardjes gereden, maar vanaf m'n zestiende pas echt met zadelmak maken ed. erbij.
Milena was zadelmak toen ik haar kocht en er had wel eens iemand op gezeten, maar die lagen er ook vrij snel weer naast; men vond haar nogal een engerd. Ik heb haar zelf alles geleerd, maar het is niet zonder slag of stoot gegaan. Ben er wel maar 1 keertje vanaf gepletterd, en dat was dan ook niet bepaald zachtjes.... Schijnheilig

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:20

Ik heb vorig jaar een friese merrie ingereden, niet van mezelf, dat is goed gegaan, ze liep op het laatst helemaal aan mijn been, zodra ik erop stapte en mijn been eraan legde liep ze aan de teugel, dat was heerlijk helemaal op mijn manier!!!!
Anderen konden het ook, maar die moesten even wennen. Ik had haar ook al een paar dingetjes geleerd (aan de hand): rondje draaien, (had ik een speciale hulp gemaakt die je in paniek ofsu ook niet zosnel maakte) en ze kon een voetje geven (jij je voet naar omhoog, deed zij het ook, dan gaf ik ook nog een tikje tegen dr been), alleen dit heeft ze allemaal al weer afgeleerd omdat er nu nix meer mee word gedaan want die man wou niet emer dat er op zijn lievelingetje werd gereden omdat hije r dan minder mee kon mennen Verward

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:25

Ik heb Lex (mijn verzorgpony) ook zelf ingereden. Natuurlijk wel met hulp van andere mensen erbij. Ook heb ik zelf geholpen met het inrijden van andere (kleine) pony's.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:37

Ik heb vooral vroeger toen ik een jaar of 13 was wel ponies 'ingereden' dwz ze het zadel en hoofdstel leren accepteren en er de eerste 20 keer opzitten en leren stappen, draven gallopperen en halthouden, maar om dat nu echt inrijden te noemen....
Mijn oudste fjord en mijn kwpn'er heb ik wel helemaal zelf ingereden net zoals mijn vroegere pony (hengst) ook een fjrdenhengst heb ik voor het stamboek ingereden. Maar nu durf ik het niet zo goed meer, ik stap iets minder snel op een 'gekke' of onbeleerd paard, omdat ik iets voorzichtiger ben geworden, vroeger kon het me niet gek genoeg.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 92 bezoekers