Welke bokkers hebben een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 16:54

Die van mij kan dus ten alle tijden naar buiten omdat er maar twee (strax drie) hengsten lopen bij ons,en die kunnen t hartstikke goed met elkaar vinden!
Dus dat probleem is er bij ons niet.Ze lopen altijd buiten,alleen s nachts doen we ze naar binnen.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:28

Hoi,

Ik heb ook een hengst, een Shetlander van twee jaar. Hij is echt ontzettend lief, echt een knuffelbeertje.
Overigens kan mijn zusje totaal niet met hem opschieten, die twee hebben altijd ruzie, en Oscar heeft al eens rake klappen uitgedeelt aan haar (bij mij nog nooit)
Verder staat ie bij de ruin van mijn zusje en naast twee merries, nou niks aan de hand hoor. Ook als de merries hengstig zijn is er niks aan de hand, Oscar heeft totaal geen belangstelling voor ze, alleen maar voor het gras *LOL*

Groetjes!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:12

Ik had een eigen hengst in Ghana, een arabier-achtige van 1.37 Er wordt daar vrijwel alleen met hengsten gereden, omdat castratie tegen de trots van de mannen aldaar is. Dat betekent wel dat de hengsten daar makkelijker zijn omdat ze gewend zijn aan allemaal andere hengsten. Maar het blijft bewerkelijker, er waren kinderen die merries reden, waarbij er dus extra opgelet moest worden, ze konden niet met andere paarden op de wei, tijdens kinder- en beginnerslessen moest je extra opletten etc. Niet ondoenlijk allemaal, wel lastig. Voor een hengst die niet dekt, is het het mij allemaal niet waard. De meeste hengsten daar die in het bezit waren van Europeanen werden dan ook gecastreerd. De mijne niet ivm een geschil over wie er nu dat recht had (mijn eigendom werd betwist door de stal waar ik stond, maar dat is een ander verhaal).
Verder heb ik hier een KWPN hengst gehad, heel erg braaf en ook als hengst ingereden, maar daarna al snel gecastreerd omdat we een 'gewoon' wedstrijdpaard wilden hebben.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:52

het valt me op dat een aantal mensen met een hengst anderen afraden hun paard hengst te houden.. Verward
Ik denk ook dat velen een hengst hebben juist omdat die wat mooier en stoerder zijn , indrukwekkend, interessant, etc.. Maar OOK omdat dit ook zo lijkt/klinkt voor de buitenwereld..!
Op zich begrijpelijk hoor.. maar 't mag dan toch best gezegd worden..?!
Want wat zijn nou verder al die plezierige dingen van een hensgt hebben..? t beest zelf zou liever ruin zijn waarschijnlijk (zoals eerder beschreven, zijn sociale leven! ipv altijd alleen in een wei - wat heb je aan een buurman aan de andere kant v/h hek?- , geen contacten, etc.)
en idd, een hengst is overduidelijk minder makkelijk en handig om te houden en mee om te gaan.
Als 'ie veel dekt is t financieel aantrekkelijk, maar anders..? Toch vooral minder handig en prettig een hengst ( voor baas en paard), of zie ik dat verkeerd..?
Kan iemand me de 'voordelen' uitleggen..??

Ik zat ook al te denken en dubben wat ik zou doen als leorna een hengstje zou krijgen en hoe ik de weide/stallingsproblemen ging aanpakken..
Waarschijnlijk tot z'n derde hengst, een keer naar de keuring en bij geen goedkeuring ( kans is 1 op 50 ofzo dat je een ggk krijgt bij de fjorden ) meteen ruinen.
Ik vind een hengst ook al snel mooier en imponerender dan een merrie/ruin. Maar zo'n beestje zou ik dan z'n hele leven apart moeten houden waarschijnlijk..? neuh..

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 10:25

Tsja als je hengst alleen maar in zn eentje op de wei kan,of in sommige gevallen helemaal niet,zou ik hem wel castreren. Scheve mond\

Maar in mijn geval,die van mij kan iedere dag naar buiten met een andere hengst,en dan spelen ze de gehele dag door! Ze zijn erg gelukkig hier,en vanaf volgende week komt er nog een hengstje bij,dat wordt dan dus volop spelen!

*LOL* Haha! Party!! Lovers Lachen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 12:24

Maarre, degene die hun hengst hengst laten, dekken die hengsten ook??