Pony in plaats van paard, voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Pony in plaats van paard, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 15:42

Nog steeds denk ik na om een paardje te kopen, ik denk hier al heel lang over na en denk niet dat het heel binnenkort gaat gebeuren maar ik kijk gewoon wat rond.
De prijzen in de paardenwereld vind ik ronduit verschrikkelijk, een net beleerd paard waar ze 10000 euro voor vragen. Scheve mond Dit heb ik er gewoon weg niet voor over. Ik wil graag een doorgereden paardje waar ik iets van kan leren, en dit is moeilijk te vinden in een normale prijsklasse.

Toen dacht ik bij mijzelf laat ik eens gaan kijken voor een e-pony, en die prijzen zijn zo idioot veel lager, dat het echt de moeite waard is om dat in overweging te nemen. Er stond bijvoorbeeld een pony van 5 jaar 1,56m M2 niveau te koop voor 3750 euro, dat klinkt mij veel beter in de oren als 10000 euro voor een zadelmak paard.

hoe staan jullie hier tegenover, en wat zijn volgens jullie de voor en de nadelen hiervan? Doei, doei

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie


c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:05

Ik vindt dat een heel goed plan OK dan!
Ik heb ook zelf een jaar een E-pony bereden en het ging prima, maar je moet wel zorgen dat je een niet al te klein E'tje neemt of een hele ranke.

Want dan ben je er zo weer uitgegroeid.
Denk ook aan de bijkomende kosten als je een wat goedkoper paardje zoekt... sluit eventueele mankementen uit dmv keuring.

Ik wil ook even zeggen dat er bv op marktplaats genoeg grotere paarden staan voor een leuk prijsje op bv L/M niveau (wel startgerechtigd want het verhaaltje: hij loopt ongeveer op dit en dat niveau maar is wegens omstandigheden nooit uitgebracht. is meestal onzin)

maar
heel veel succes met rondneuzen Knipoog

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:07

Voordeel van een pony is dat ze minder kosten voor stalling Haha! Ik denk dat je een pnoy ook beter onder controle houd dan een paard, maar dat ligt eigenlijk net aan het paard.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:07

Op de lange termijn is de aanschaf meestal niet de grootste kostenpost....

Nulla tenaci invia est via

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:12

Bovendien vind je veel goedkopere paardjes hoor, het wordt dan gewoon moeilijker om de goede van de minder goede te onderscheiden. Zeker niet te overhaast doen!
Als je zelf al een beetje groot wordt zou ik toch een paard nemen..

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:30

Ik zie er wel voordelen in:

- Je loopt de hele aankoops-categorie "grote bruine dressuur-KWPNner" mis; da's namelijk een beetje een hype voor een bepaalde groep in paardenland en daar word dan ook de hoofdprijs voor gevraagt omdat mensen verbeelden dat het de volgende Bonfire is.
- Pony's (en ook de kleinere paarden) hebben veel minder last van aandoeningen als OCD (wat bij grotere paarden akelig veel voorkomt) en zijn hoe dan ook een stuk harder, minder vaak ziek en/of kreupel

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:09

Pony's liggen inderdaad een prijsklasse lager, ik zou zo de voor en nadelen niet weten, iniedergeval succes bij het maken van je keuze Haha!

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:15

Oke, paarden zijn duurder, maar het is wel zo dat je ze zelf zo duur kunt maken als je wilt. Ga gewoon eens rondkijken en laat je goed (!!) informeren. Als je goed zoekt vind je vanzelf een leuk paard, en wat aan jou eisen voldoet. Een net beleerde zal waarschijnlijk 10.000 eurie kosten omdat hij goede bloedlijnen heeft, dus daar moet je ook rekening mee houden; wil je dat wel of niet.

Ga handelsstallen langs, kijk op internet, vraag andere mensen naar adresjes en dan vindt je vanzelf een leuk paard in de lagere prijsklasse.

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:44

Het ligt eraan wat je wilt. Wil je echt doorbreken in de sport, dan kun je beter een paard kopen. Wil je gewoon een beetje lekker rijden en pas je qua bouw en lengte op een pony, dan zou je een pony kunnen nemen.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 18:28

Ik ben er van op de hoogte dat de aanschaf niet de grootste kostenpost is, ben bijna 20 jaar oud en reken al vier jaar over de aanschaf en het onderhoud van een paard, en heb telkens nog besloten het niet te doen vanwege de erg grote verantwoordelijkheid die ik het vind.

Ik heb altijd op de manege gereden, en denk dat ik al wat te oud ben om door te breken in de sport dus dat word em niet.

Als je zelf 1,73 m lang bent, wat voor hoogte moet je paard/pony dan minimaal zijn denken jullie?

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:32

Voor een klein paard kunnen ze ook al een stuk minder vragen.. misschien is dat iets..?

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:54

Ik ben ook 1.73m en ik heb een E-pony van 1.55m. Hij bevalt mij prima. Ik heb een pony gekozen omdat zij vaak harder zijn en beter tegen het altijd buiten staan kunnen. Ik vind ze ook wat handzamer en het was liefde op het eerste gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:05

Er zijn meer dan genoeg leuke paarden voor minder dan de helft te krijgen, van wat jij noemt.

Zelf ben ik 1.72 en ik vind 1.65 dan toch echt het min. voor mij.
Zal dus niet vlug een paard kopen wat kleiner is.
Maar goed smaken verschillen. Lachen

Maar zoals gezegt, de aanschaf is het duurste niet, dan komt het pas.
En nogmaals een leuk paard hoef echt geen 10.000 euro te kosten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:50

Ik ben 1.71 en mijn pony (Haflinger) is maar 1.40 en het past prima. Komt wel omdat hij het wat grovere type is, een slank type van 140 zou niet passen denk ik.

Citaat:
Ik denk dat je een pnoy ook beter onder controle houd dan een paard, maar dat ligt eigenlijk net aan het paard.

Dit vind ik persoonlijk onzin. Ik heb pony's gereden die moeilijker waren dan paarden van 180 Haha! Ligt vooral aan het karakter en de wil.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:54

Nou ik vind 10000 euro wel erg veel voor een zadelmak paard . Ik denk dat je wel een paard voor minder krijgt tenzij je wilt dat ze een supergoed stamboek heeft.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 20:01

Ik word er soms gewoon een beetje moedeloos van, en heb het idee dat mensen maar wat vragen, en als ik dan een paard zie die mij aantrekt en ik vraag de prijs, is het meestal te duur. Zoals in alles zal ik ook met paarden wel een te dure smaak hebben.. hehe..

Ik ga denk ik eens hier in de buurt rondbellen naar een aantal stallen kijken wat die vragen voor hun paarden. Verders wil ik natuurlijk wel een goed en gezond paard, waar ik wel het Z mee halen kan en die de rest van zijn leven bij mij kan slijten.

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:02

corinec schreef:
Nou ik vind 10000 euro wel erg veel voor een zadelmak paard . Ik denk dat je wel een paard voor minder krijgt tenzij je wilt dat ze een supergoed stamboek heeft.

ik denk inderdaad dat dat wel een super paard geweest is ja *LOL*

Is een groen paard geen optie?

Oh trouwens, als je de Z wil halen bij de paarden zou ik je geen pony aanraden...

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 20:04

nee een groen paard is niet echt een optie... wil het niet op mijn geweten hebben dat ik een paard verrijd...

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:06

Nouja dat kan je met zadelmak of licht bereden net zo goed.. dat kan je eigenlijk altijd wel

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 20:08

Ik wil het liefst een goed doorgereden paard waar ik veel van leren kan, en onder goede beglijding.. Een jong paard inrijden, tja dat durf ik gewoon eigenlijk niet zo goed aan

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:38

Boven de 9 jaar zonder klassering worden ze ook al snel goedkoper.... En dan kunnen ze nog steeds van de B naar het Z hoor!! Mijn quarters zijn 1.48 en 1.55, zie eigenlijk geen nadelen, ook geen voordelen, ze vreten evenveel als het grote gelderse paard wat ik hiervoor reed, hebben evenveel uithoudingsvermogen en zijn even lief.... (omdat het quarters zijn waren ze helaas WEL duurder haha)

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:23

Als je alleen maar manege ervaring hebt, en naar het Z wilt rijden wnes ik je allereerst veel succes Knipoog
Maar dan zou ik idd niet beginnen aan een groen paard, beter eerst een leerpaard voor een aantal jaar met een goede instructeur erbij Lachen

Vandaag even geen achterhaalde quotes

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 21:37

Charlotte schreef:
Als je alleen maar manege ervaring hebt, en naar het Z wilt rijden wnes ik je allereerst veel succes Knipoog
Maar dan zou ik idd niet beginnen aan een groen paard, beter eerst een leerpaard voor een aantal jaar met een goede instructeur erbij Lachen


ik heb mensen van een jaar of 30 gezien, die op de boerderij waar ik een paard bijreed kwamen, en met de juiste hulp met 1 jaar in het Z reden. Dus dat vind ik nogal kortzichtig.. ik denk dat het met talent te maken heeft. Ik heb nog nooit wedstrijden gereden, maar rijd volgens mijn instructrice waar ik les van had op mijn bijrijdpaard op M niveau.. Je hebt t of je hebt het niet, was wat zij altijd zei!

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:50

altijd dat geneuzel met dat 'naar het Z rijden', daar gaat het toch helemaal niet om, net alsof je dan pas meetelt.. Kvind het steeds stommer worden dat er altijd zo zwaar getild wordt aan het Z, das echt niks bijzonders, ze maken het alleen bijzonder door gebandageerd los te rijden, hoedje, S&T, perfect jasje en hoofdstel, maar qua rijden zie ik meer op tegen Z springen, dat vind ik pas exciting *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:56

Idd het Z stelt geen hol voor.
Toch zie ik ook vaak mensen die er niet komen en misschien wel nooit komen, ondanks dat ze het graag willen.
Rara-politiepet Lachen
Je kunt pas zeggen of het wel of niks voorstelt als je het ook ervaren hebt.

Verder zou ik als ik alleen maar manege lessen had gehad opzoek gaan naar een braaf paard.
Niet perse een sportpaard, die zijn vaak te fel.
Ook een braaf paard is met goede begeleiding naar het Z te rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Iccc en 38 bezoekers