Paard op pensioen, gratis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 05:47

Ok, de laatste tijd loop ik er wel vaker tegen. Ik heb een weide gekocht en eventueel nog wel een plaatsje over. Hier adverteer ik niet mee ofzo. Mensen vragen het mij zelf. Paarden hebben ruime schuilgelegenheden, 24/7 buiten, 24/7 onbeperkt te eten (en onbeperkt is hier echt onbeperkt), vitaminebrok etc. Ruime buitenrijmogelijkheden, je zit namelijk direct in de bossen. Nog geen piste maar die staat op de planning. En dit wil iedereen voor de prijs van €50 of €60. Om te beginnen gaat dit er al bij mij niet in. Daarvan kan ik net de baal hooi betalen dat paardlief elke maand op eet, om dan nog maar te zwijgen over de rest dat ze hier krijgen. Maar blijkbaar is de redenatie: Het is maar een weide dus het mag geen geld kosten.

Maar goed, waar ik het topic eigenlijk over open, is dat ik ook al de nodige pensioenpaarden heb aangeboden gekregen. Het gesprek begint altijd als volgt: Ja, er is een probleem bij mijn paard, ik mag er nooit meer mee rijden. Ik zoek nu een plaatsje voor hem waar hij voor de rest van zijn leven gelukkig is. (Sowieso vind ik de redenatie om een ziek of oud paard maar weg te doen krom, maar goed, dat is nog een andere discussie) Heb jij geen plaats? Ik kan er wel niet voor betalen want anders kan ik de stalling van mijn nieuw paardje niet meer betalen/ik doe hem weg omdat ik er juist geen kosten meer aan wil ( _-:( 8)7 :evaw: ) Als ik dan vraag waarom ze verwachten dat ik hun paard gratis zou opvangen: Ja, maar je hebt er toch wel al een paar in pensioen? (Ja, mijn eigen paarden, want ik doe die niet weg) Ja maar hij is zo lief,je kan er nog heel leuk mee knuffelen. Ja maar, ik kan hem toch niet naar een handelaar doen? Jij ziet toch ook graag paarden.

Moest bovenstaande nu de uitzondering op de regel zijn, maar helaas. 90% van de tijd lijkt het wel dat als het paard oud, ziek of versleten is, het paard ongeacht de leeftijd (nu probeert er iemand een gratis plekje te zoeken voor haar paard van 5) maar ergens gratis gedumpt moet worden. Wel een heel eisenlijstje dat hij goed moet staan, for ever home, bla bla bla. Mijn haren komen er van recht. Een paard kost geld, dat weet je op voorhand. Ze kunnen ziek worden, dat weet je ook. Komt het nu echt aan op die €100 tot €125 die ik vraag per maand (wintertarief) Want uiteindelijk laat de eigenaar toch zijn gezicht niet meer zien en komt de zorg ook volledig op jou. Sommigen doen het goedkoper, dat zijn manege's en die kunnen in bulk aankopen etc, dat drukt de prijs. Dus dan kom je uit op €75. En nog is het te duur.
Waarom verwachten mensen dat iemand voor de komende 25 jaar gaat betalen voor een paard dat stuk is? Als dat niet werkt wordt er wel mee geleurd als weidemaatje. Er is nooit tijd (ah nee, want nieuw paard is er dan ook al |o ) Het moet de perfecte thuis zijn en gratis zijn. Denken hun nu echt dat het zo makkelijk gaat?


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:07

Ik snap dat ook niet.
Sowieso als het paard oud en versleten is en er niet meer op gereden kan worden of nog jong is maar er niet op gereden kan worden... neem je verantwoordelijkheid als je er niet meer voor kan of wil zorgen en laat de veearts komen of breng hem naar de slacht.
Dat klinkt misschien hard, maar ik vind het zo triest en kansloos om een ander maar met jou probleem op te zadelen.
Om vervolgens nog boos te zijn als blijkt dat de plek die er na lang leuren gevonden word toch een handelaar blijkt te zijn en het paard door verkocht is. Welcome to the real world ... voor niks gaat de zon op mensen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:16

Helemaal mee eens, ik verbaas mij er ook nog steeds over. Eigen verantwoordelijkheid nemen is er bij veel mensen niet meer bij, maar wel verwachten dat een ander veel geld in jouw kapotte paard pompt.

Vooral dat huilen achteraf als na maanden blijkt dat het paard aan een handelaar is "gegeven" en nu dus niet meer te traceren is.

[o]

janouk
Blogger

Berichten: 17814
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:24

Heel herkenbaar. Maar ik krijg ook gezonde paarden gratis aangeboden, zelfs dat ze maandelijks erbij wilde betalen, maar ze kwamen niet meer er voor zorgen. Wat moet ik daarmee? Ik heb genoeg werk aan mijn eigen paarden. Ik zit niet te wachten op nog meer paarden.
En wat moet ik met zieke paarden van een ander?

Laatst dacht ik nog, toen ik jong en heel Penny was, droomde ik altijd dat ik gratis haha gratis :o? een paard kreeg en dat alle kosten betaald zouden blijven worden ( ik was als Penny al realistisch) hoe gaaf zou dat zijn. Eeuwen later krijg ik nu wekelijks paarden gratis aangeboden, maar nu wil deze Penny ze niet meer. ~~}> ik zou echt stallen vol gepensioneerde paarden kunnen hebben. Geen tijd om ze te verzorgen.

Heel herkenbaar dus.

Al snap ik het wel, als je omhoog zit met je paard dat je ze naar een betrouwbaar huis wil brengen. Maar een paard onderhouden kost geld en veel tijd.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Suzanne F.

Berichten: 48963
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:36

Aan de ene kant begrijp ik het wel maar ik ben ook van mening dat je zelf verantwoordelijkheid hiervoor moet nemen. Paarden kunnen redelijk snel iets gaan mankeren waardoor ze met vervroegd pensioen moeten. Daar moet je al rekening mee houden bij de aanschaf. En als het dan zo ver is dan moet je soms rigoureuze beslissingen nemen. En niet je kop in het zand steken of iemand anders proberen op te zadelen met jouw probleem.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:38

ik snap die mensen wel. :o .

voor sommige mensen is paardrijden een hobby.en dan heb je een oud paard waar je niet meer op kan rijden. terwijl je dat zo graag wilt. maar je kan er maar 1 betaldn. en je het t beste voor met je eigen paardje. dus wat is nou idealer als hij naar zo'n prachtig plekje gaat waar er goed vpor gezorgd wordt.

lekker makkelijk is het natuurlijk wel haha. dus begrijp jou ook helemaal. maar qie weer is er een gek die het wel doet.

zelf heb ik ook een paardje ooit weggegeven. kon nog wel rijden maar geen wedstrijden meer. bleek na 4 jaar ook weer doorverkocht. en daarna weer doorverkocht. maar door haar karakter gelukkig altijd geliefd gebleven.

Be your best self

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:40

Ik herken de penny droom :D Uiteraard wil je ze ergens betrouwbaar zetten, maar betrouwbaar en goedkoop? Ik heb al 3 gepensioneerde rondlopen die mij alleen maar geld kosten. Ik zie ze heel graag maar ik vind de redenatie zo krom dat een ander denkt dat ik dat ook wel even voor hun paarden doe. Nee, neem jou verantwoordelijkheid. Kun je het niet betalen neem je gewoon geen nieuw paard. Wat ga je doen met jou kind? Als je het beu bent of het kost te veel geld wegdoen?

(Ok, mijn ouders hebben dat nu wel met mij gedaan maar goed :') )

Joltsje: We hebben het hier wel over levende dieren. Is dit de nieuwe trend? We kunnen er niets meer mee dus dumpen het maar? Waarom een ander met die kosten opzadelen? Met jou paard kon je nog rijden (sorry, maar dan nog keur ik het niet goed dat het daarom maar weg moet, no offens ;) ) maar ik heb het vooral over paarden die echt helemaal stuk zijn, waar je niets meer mee kunt.

WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:46

Ik zie ze ook veel op Facebook. Allemaal brave coachingspaarden...

meggiemeg

Berichten: 12186
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:51

Als je niet meer voor je paard wilt betalen omdat je dan zijn opvolger niet meer kunt betalen ben je een dier niet waardig vind ik, dan moet je de verantwoording nemen die je als eigenaar behoort te nemen.
Je kiest voor een paard en je weet dat deze meer zal kosten dan een goudvis of een cavia. Wil je dat niet of is je situatie bijvoorbeeld veranderd neem je de daarbij moeilijke concequenties en kies je voor dat dier en niet voor jezelf.
Mensen hebben vaak geen idee wat een paard allemaal kost en wat deze kan gaan kosten als ze ouder worden.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:53

Ik heb vooral moeite met de vele mensen dje hun ouder/geblesseerd paard weg doen omdat ze maar een paard kunnen betalen,maar ze hebben wel een stapel dekjes en kopen minstens maandelijks een nieuw,dure merkpaardrijkleding,de sjiekste hoofdstellen,.....

Met zoiets heb ik moeite,want dan stel je je eigen materialisme toch ver boven je paard,want als je al die dure spullen zou laten,zou je een goedkoop weideplekje voor je pensioenpaard kunnen betalen met gemak.

En zo zie je er veeeel hoor.....

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:55

ik snap je redenatie en nu 10 jaar later had ik het misschien ook anders gedaan. en had ik plek aan huis gehad, was ze sowieso gebleven.
maar het was voor mij wel de beste keus. die last die van mijn schouders. met de gedachte dat ze een goed plekje had gekregen. niet qua geld, maar de zorgen. elke keer pakte ik het rijden weer op en dacht ik.. ooh wedstrijden moet best kunnen... not.
maar dat is off topic.

ik snao ook dat je de kosten van iemand anders niet gaat betalen als je niet met het paard kunt

Be your best self

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 06:58

Als je even een rondje boktmarkt doet zie je al veel paarden voorbij komen die men aanbied als weidemaatje, gezelschapspaard en dan idd met een lijstje erbij wat de nieuwe eigenaar moet hebben.

Ik snap het zoeken van een pensioenplek. Ik heb het geluk dat waar ik sta ik ze ook zo op pensioen kan zetten, zou dat niet gaan zou ik voor hen ook een goede plek zoeken.
Ik snap niet het afstand willen doen om maar geen kosten meer te hebben.

Of het denken dat een ander wel die kosten over wil nemen voor een paard waar ze zelf niks aan hebben en niks mee hebben.

Nou ben ik wel zo een gek die een oude shet heeft gekregen en alle kosten heb overgenomen maar het was of haar ( en ze is de ideale merrie in een kudde en de shet die ik toen had had zo ontzettend veel steun aan haar) of een ander kopen en dan maar hopen dat dat goed zou gaan met degene die ik al had.
Voor mij was de reden dus een logische beredenering. Ondertussen ben ik gek op oude oma geworden en hoop ik haar nog lang bij me te mogen hebben.

Het leven is als een kerstmuts

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:09

Ik vind een paard heb je voor het leven.
Daar zorg je voor tot zijn dood.
Ik zou ook een goed plekje zoeken maar als dat goede plekje me 200 euro per maand kost is dat zo.

Ik vind dat mensen veel te snel hun dieren weg doet want je kan er niets meer mee en inderdaad hun opvolger staat alweer te wachten dus moet iemand anders maar voor jouw afgedankte dier zorgen zodat jij weer plezier kan hebben.

Ik snap het soms echt niet.

Ik ben wat dat betreft een emotionele muts want hij is echt mijn maatje en daar zorg je dan voor.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:11

Je maakt je als eigenaar er wel heel makkelijk vanaf als je een paard wegdoet omdat je er weinig meer mee kunt, hoe goed je smoes ook is. Als je nu gewoon netjes een plek zoekt waar hij/zij het goed heeft en er voor betaald, is dat prima. En ook in de gaten blijft houden natuurl. Maar dat gratis altijd maar..... Zij komen niet meer en uiteindelijk draai jij ook nog op voor de DA kosten, die er geheid gaan komen. Je moet je als eigenaar dan gewoon doodschamen en ik zou ze dat vertellen ook!!! In goede en in slechte tijden is het volgens mij!
Hier loopt de oudste van 27 gewoon op pensioen en wordt stront-verwend, dat heeft ze gewoon verdiend!!! Ze is een gezinslid en hoort bij ons.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:16

Ik begrijp het ook echt niet. Heb zelf ook een paard wat oud is. Beestje is nu 25 jaar en loopt als sinds haar 10de met atrose rond. We hadden nooit gedacht dat ze zo oud zou worden! Daarnaast nog 3 paarden van boven de 20 en eentje van 10 jaar. Ze gaan hier alleen dood weg en anders niet.

Wat ik wel eng vind, als mensen hun paard een goed plekje wensen en dan de prijs zijn overeen gekomen of ze dan wel zullen betalen. Straks zit jij met nog een paard waar niet meer voor betaald gaat worden. Waar moet jij er dan mee heen? Als je al zoiets zou doen, dan moet je eigenlijk al een closule opnemen in je contract dat je het paard verkocht of laat slachten/inslapen.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:18

Je kan ze desnoods vertellen dat je ze gerust gratis wilt hebben en dan de volgende dag naar de slacht brengt? :))

Komen ze vast niet meer met al die smoesjes van 'ja maar hij is zo lief'. Ben je er hoog waarschijnlijk gelijk vanaf. En als je nog gezeik krijgt dat je een paard zogenaamd niet naar de slacht brengt, zeg je gewoon dat de mooie lieve blauwe ogen van de handelaar nou ook niet bepaald te vertrouwen is. Als diegene niet wilt dat ie naar de slacht gaat of een slechte thuis, moet ie er maar zelf voor zorgen. :D

Ik krijg overigens ook wel eens de vraag wat ik nou met een jong paard moet.. Kan je dan wel wachten tot je erop kan rijden? Je kan nu nog niks doen, toch saai? etc. Nou je wilt niet weten wat ik allemaal al met hem kan en doe. :D

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:37

Als je ergens aan begint maak je het af..

Mijn 21 jarige kwpn merrie staat op een rusthuis sinds een jaar, daar betaal je 200 euro per maand incl verzorging.

Ze was gewoon gezond maar waar komt zo oud paard terecht? Manege of handel? En hoe vaak hoor je geen verhalen hoe het met gratis weggeven paarden gaat?

Nee hoor, ik let zelf op haar tot het eind. En wordt ze minder goed laat ik haar euthanaseren, dan heeft ze een mooi leven gehad.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:39

Tsjonge jonge zeg.
Het gaat ze dan zo aan het hart ook... maar wel een eisenlijst hebben en niks willen betalen want de nieuwe staat al klaar :')
Ik kan zoiets nooit begrijpen.
Heb zo een 200 jaar oude shet opgevangen van de handel die gedumpt was vanwege van alles. Nou die kosten gaan niet in de koude kleren zitten...3 jaar mocht hij nog mee tot het eind. Echt men neemt geen verantwoording en alles draait om het geld.
Je kiest toch voor zo'n beest, neem de verantwoording dan.
Als mijn grote zodanig van alles gaat mankeren mag hij ook leven op een wei zoals bij jou en anders gaat hij naar de slager.
Mijn mini en haar zoon is een ander verhaal maar de kleintjes zijn gemakkelijk weg te zetten.
Afijn je hebt groot gelijk met zulk volk

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:45

dejong_wever schreef:
Ik begrijp het ook echt niet. Heb zelf ook een paard wat oud is. Beestje is nu 25 jaar en loopt als sinds haar 10de met atrose rond. We hadden nooit gedacht dat ze zo oud zou worden! Daarnaast nog 3 paarden van boven de 20 en eentje van 10 jaar. Ze gaan hier alleen dood weg en anders niet.

Wat ik wel eng vind, als mensen hun paard een goed plekje wensen en dan de prijs zijn overeen gekomen of ze dan wel zullen betalen. Straks zit jij met nog een paard waar niet meer voor betaald gaat worden. Waar moet jij er dan mee heen? Als je al zoiets zou doen, dan moet je eigenlijk al een closule opnemen in je contract dat je het paard verkocht of laat slachten/inslapen.

Nee, je moet er simpelweg niet aan beginnen.

Als je echt af wil van dit soort zielige vragen/verhalen, zeg ze in hun gezicht dat het zielige zwakkelingen zijn die de ballen niet hebben om echte verantwoording voor een dier te dragen.
Verhaal gaat heel snel rond dat je een hork zonder gevoel bent.

Wijs die mensen op het bestaan van de Paardenkamp in Soest (NL) waar ze gratis hun paard kunnen afstaan (je tekent voor afstand van eigendom!) en niet verwonderlijk dat er enorme wachtlijsten zijn.

@mvdbijl: voor dat geld kan ik ze beter hier laten staan. Stalgeld ligt hier maar net hoger en dan staan ze gewoon vlak bij huis.
Is me al vaker opgevallen dat men pensioenstalling aanbiedt voor prijzen die hoger liggen dan wat er in de betreffende regio gevraagd wordt voor vol-pension.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:50

Ik ben ook iemand die het niet begrijpt.
Je trouwe maatje weg doen en dan maar zien wat er mee gebeurt.
Bij een echte bekende weet je nog wat er mee gebeurt, maar hoe vaak lees je niet, die vrouw kwam zo lief over maar ze heeft hem direct verkocht en nu weten we niet meer waar hij is.
Dan denk ik echt, onder welke steen heb jij geleefd, die verhalen kun je zoveel vinden. En toch doe je het ook want je wilt niets meer aan je paard uitgeven. Dus eigenlijk eigen schuld.
Voor het paard vind ik het dan weer erg sneu, wie weet hoe vaak hj verhandelt word met vaak pijn (de blessure waarom hij weidemaatje moest worden) waar hij doorheen moet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:57

ikke schreef:
Is me al vaker opgevallen dat men pensioenstalling aanbiedt voor prijzen die hoger liggen dan wat er in de betreffende regio gevraagd wordt voor vol-pension.


Bij volpension zit de verzorging van de leefomgeving van het paard, bij een pensioenplek vaak ook nog de zorg voor het paard zelf ook. Borstelen, hoefsmid regelen, dierenarts afspraken enzo. Tijd is geld he?

Als paarden eigenaar ben je verantwoordelijk voor je paard. Je kapotte of oude maat gratis dumpen bij een vreemde vind ik ongepast. Neem je verantwoordelijk; zorg voor een passende plek of een humaan levenseind.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:00

ikke schreef:
Is me al vaker opgevallen dat men pensioenstalling aanbiedt voor prijzen die hoger liggen dan wat er in de betreffende regio gevraagd wordt voor vol-pension.


Dat komt simpelweg omdat pensioenpaarden méér zorg nodig hebben dan een volpensionrijpaard waar de eigenaar in ieder geval nog dagelijks komt. De stalhouder van een pensioenstal moet óók die dagelijkse controle doen die de eigenaar van een rijpaard zelf doet. Stalhouder moet poetsen (wintervacht van PPID-paarden!), evt scheren (idem PPID-paarden), dierenartsen bellen en aanwezig zijn als die komt, etc, etc.

Die tijd betaal je ook. En die wil je dus ook gratis krijgen als je je paard gratis kwijt wilt. Komt dus nog bovenop de kosten voor voer, stalbedekking, onderhoud, en de rest van je vaste lasten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:07

Klinkt zó bekend dit! ik kreeg ze bij bosjes aangeboden in mijn opvang.Ja want anders moesten ze naar de slacht,of ze konden het financieel niet meer betalen en wilde niet dat het paard naar de slacht ging enz,enz.Ze staan erbij te janken als het paard gebracht is en ze komen hem wel regelmatig opzoeken hoor. Je hoort en ziet ze nooit meer,zelfs geen mailtje van hoe het gaat.
Het werd gewoon een opvang van gratis gedumpte paarden i.p.v. verwaarloosde paarden.Ik ben er toen mee gestopt,ik ga geen paarden opvangen omdat ze geen wedstrijden meer kunnen lopen of omdat ze ouder zijn.
Als ik dan zeg,dat ze hier wel mogen staan voor hun oude dag,maar dat het niet gratis is,haken ze af.
Er was er zelfs 1 bij die wilde dat ik het hooi bij een andere boer kocht,want dat moest vast goedkoper kunnen.

FB Groep Second Chance.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:07

Ik heb begrip voor beide kanten, niet iedereen is in staat om een ouder paard zijn pensioen te bieden. Paarden zijn nu eenmaal duur in onderhoud en verzorging en als je een goede plek voor je oudere dier kan vinden waar hij het soms nog beter kan hebben dan bij jou. Waarom niet?
Al vind ik dat "gratis" dan weer overdreven is, of je verkoopt het dier..doet er afstand van. Of je blijft het onderhoud betalen.

En bij jongere kapotte paarden denk ik meestal dat het eerlijker is om ze in te slapen dan om ermee te gaan leuren met het kans dat ze in de handel terecht gaan komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sansevieria
Berichten: 4181
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:14

Ibbel schreef:
ikke schreef:
Is me al vaker opgevallen dat men pensioenstalling aanbiedt voor prijzen die hoger liggen dan wat er in de betreffende regio gevraagd wordt voor vol-pension.


Dat komt simpelweg omdat pensioenpaarden méér zorg nodig hebben dan een volpensionrijpaard waar de eigenaar in ieder geval nog dagelijks komt. De stalhouder van een pensioenstal moet óók die dagelijkse controle doen die de eigenaar van een rijpaard zelf doet. Stalhouder moet poetsen (wintervacht van PPID-paarden!), evt scheren (idem PPID-paarden), dierenartsen bellen en aanwezig zijn als die komt, etc, etc.

Die tijd betaal je ook. En die wil je dus ook gratis krijgen als je je paard gratis kwijt wilt. Komt dus nog bovenop de kosten voor voer, stalbedekking, onderhoud, en de rest van je vaste lasten.


Precies dat, een ouder paard vraagt veel meer zorg en aandacht!

Hoe vaak wij hier al de vraag hadden, ja maar, jullie hebben toch plaats genoeg?
Ja en? Betaald de hypotheek zich vanzelf, komen er hier kaboutertjes het werk doen als ik op mijn werk zit? Nee dus...

Hetzelfde met honden, hoe vaak men niet een hond waar ze zelf niks meer mee kunnen hier willen dumpen...ik word daar echt niet goed van.
Heb van alle ellende op een bepaald moment maar mijn mail-adres maar van de site gehaald.
Men denkt als je plaats aan huis hebt dat je de hele wereld maar kan opvangen.

En de verhalen erachter zijn heel divers, van "mijn eigen gezondheid" tot "ja maar dat arme vrouwtje kan haar paard niet meer betalen na de scheiding".
Nee, hier komt de DA zeker gratis, en met een zielig verhaal hoef ik zeker het voer niet te betalen bij de voerhandelaar? |o

Begrijp me nu niet verkeerd, voor goede vrienden hebben we ook al eens een half jaar twee paarden gratis opgevangen, het ging tijdelijk niet zo goed met die vriendin, ook financieel niet, ik heb daar veel kosten ingestoken die paarden weer in een goeie conditie te krijgen, en dat hebben we heel graag gedaan!
Maar voor willekeurige wildvreemde mensen die enkel van je willen profiteren?
Geen haar op mijn hoofd wat daar aan denkt. Begrijp TS dus helaas maar al te goed :(
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 23-09-17 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Joanne_, Karma_k, Lightninggg en 41 bezoekers