Paard met cornage kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:32

als het dier buiten de cornage goed gezond is en is wat jij zoekt
geschikt voor jou doel
en naar ik hoor buiten dit kleine gebrek dus van goede kwaliteit is zou ik hem voor de cornage niet laten staan
mocht het ooit nodig zijn is cornage ook zo verholpen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:35

Tja voor de dressuur zou ik het misschien niet eens zo vreselijk vinden. Als ik zeker zou weten dat 'ie het *echt* niet benauwd heeft en er geen last van heeft. Maar het geluid is zo ergerlijk dat het toch wel een verdomde bijzonder paard moet zijn wil ik het overwegen....

Voor endurance ben ik ervan overtuigt dat een paard overtuigend 100% goed moet zijn om echt op niveau mee te kunnen draaien. Over zo'n paard moet een veearts niet eens twijfelen. Bovendien rijd en train je er dan zoveel uren mee dat ik gek zou worden van het geluid. Net als van een luchtzuiger overigens. We hadden er 1 staan in de ruimte waar ik m'n zadels en spullen heb liggen en daar werd ik al knettergek van...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 07:51

Een vriendin van mij heeft vorig jaar een verwaarloosde fries gekocht, die ernstige cornage bleek te hebben. Na onderzoek moest het dier binnen korte tijd geopereerd worden en anders kon ze het naar de slager brengen. Tijdens het rijden hield het paard zijn hoofd constant schuin, achteraf bleek dat ze dit deed omdat ze anders geen lucht meer kreeg. De stemband sloot als het ware de luchtpijp af. Dier is geopereerd en heeft nergens last meer van OK dan! .

Een kennis van mij heeft onlangs ook haar paard laten opereren omdat hij zo'n slechte conditie kreeg, dat ie het na een proef helemaal gehad had (ZZ-licht niveau). Dit paard was ooit opgenomen in de verzekering met uitsluiting van de cornage.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:57

Ik heb vroeger een pony met cornage gehad. Om even te reageren over wat er in dit topic op de 1e pagina wordt gesugereerd, dat een paard met cornage niet kan hinneken... ONZIN, mijn pony had heftige cornage en hinnikte zelfs als ze het onwijs benauwd had!

Maare die pony van mij had nergens last van, zolang ze maar een goede conditie had. Je moest haar wel bezig houden en niet twee weken stil zetten, want dan kreeg ze juist meer last.
Oke in de zomer, zeker op warme dagen was het soms echt zielig, dan stond ze echt te pompen en kon amper eten, zo benauwd had ze het. Dan kon je ook echt niet rijden en stapte ik meestal even aan de hand met haar of liet haar staan.
Je moest wel altijd opletten dat ze in een luchtige omgeving stond.
Maar verder, die pony kon alle oefeneningen die in de Z1 gevraagd worden hoor

Dus je kan best een paard met cornage kopen (kijk even hoe erg hij er last van heeft) maar houd er rekening mee dat het erger kan worden in de zomer en dat je dan dus best bepaalde tijden niet zult kunnen rijden.

Succes met je keuze Knipoog

Ps: ik wist niet dat je dat kon laten opereren... als dat zo is zou het wel mooi zijn... dan kan je altijd nog kijken HOE zeer hij er last van heeft en dan alsnog die operatie laten doen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:49

Opereren helpt in 80% van de gevallen!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:54

Cinzano schreef:
Ik heb vroeger een pony met cornage gehad. Om even te reageren over wat er in dit topic op de 1e pagina wordt gesugereerd, dat een paard met cornage niet kan hinneken... ONZIN, mijn pony had heftige cornage en hinnikte zelfs als ze het onwijs benauwd had!



Volgensmij bedoelden ze ook dat een paard na de operatie niet meer kon hinniken. Vandaar dat het opereren in Nederland ook verboden is.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:56

ohh, oke dat heb ik dan verkeerd begrepen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:36

Hoezo is opereren in Nederland verboden mbt cornage?

Was dat voor onzin. Heb er laatst nog een naar bosch en duin gebracht hiervoor!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:06

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat het verboden is.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:11

Pipo schreef:
Het is een verlamming aan de stembanden. Inmiddels heb ik de persoon gesproken waar het over gaat. En ik heb het advies gegeven om te kopen.


Inmiddels heeft de betreffende persoon het gelukkig nog veel beter geregeld. Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:13

Aimee,

Ik noem dat zeker niet beter regelen. Eerder slechter.

Een paar maanden kosten en energie in een paard steken, en dan een keer rontgenologisch keuren en dan kopen Verward

Stel dat ie rontgenologisch niet goed is, heb je er wel maanden tijd in zitten. Vind ik geen goede deal.

Is ook verteld, en daar word wat aangedaan Haha!