Paard met cornage kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:55

Cassidy schreef:
. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.


Meerde internationale GP paarden die deze operatie hebben ondergaan hoor, is niets ernstigs aan. Tuurlijk kan je hem wel verkopen maar wel even netjes erbij zeggen anders ziet de DA het wel met de keuring Knipoog

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 18:00

Dus een paard met geconstateerde cornage kan best hogerop in de dressuursport worden gereden?
Je krijgt niet te maken met ademhalingsproblemen?

Ik heb ook wel eens van operaties gehoord en gezien, en iid, die paarden liepen daarna wel weer. Maar het waren wel B/L-niveau paarden onder matig ambiteuze ruiters....

Lijkt me bij nader inzien niet een heel kostbare operatie; het zit immers in het zachte deel onder de kaak, ze kunnen er zo bij zonder de hele boel open te moeten halen.....

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:01

Mag je zo'n paard nou wel of niet verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:01

Waarom niet, alleen als je ermee de sport in wil zou ik het nooit doen en het ligt er ook aan hoe erg het is

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:03

Dat paard waar ik het over had is trouwens ook ZZ licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:04

Ja, ik ken ook een paard die Z springen was en alk zijn hele leven cornage

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:08

Citaat:
Ook de rentree van Arjen Teeuwissen met Gestion Goliath T was verbazend. Na Sydney kreeg zijn paard last van een blessure en toe hij daarvan hersteld was, moest een cornage operatie plaatsvinden. "Ik heb Goliath nu weer drie weken volop aan het werk en ik ben werkelijk in de wolken", stelde Teeuwissen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:10

Kevin heeft een lichte vorm van cornage.
Bij de aankoopkeuring is er ook een bronchoscopie gedaan. Bij de vraag aan de DA in hoeverre hij er last van zou hebben was het antwoord 'als je ermee gaat racen op de renbaan dan komt ie een paar procent te kort in vergelijk met echte racepaarden'. Mijn ambitie is iig niet 'racen op de renbaan' Clown.

Kevin heeft een Endurance klasse 1 gelopen en met goed gevolg volbracht. Tijdens het gewone werk merk ik niets aan hem. Je hoort hem ook niet erger ademen dan normaal. Ik merk wel dat het erg afhankelijk is van zijn conditie: des te beter zijn conditie, des te minder hoor je hem.

Als het heel erg benauwd weer is en ik besluit te gaan crossen op het strand dan heeft hij soms last van 'pompen', dan krijgt hij even niet genoeg lucht. Duidelijk signaal om terug naar draf te gaan Haha!. Als hij besluit te gaan racen dan zul je nooit een 'pomp' of 'hijg' horen Haha!.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:14

Wouter24"]
[quote="Cassidy schreef:
. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.


Meerde internationale GP paarden die deze operatie hebben ondergaan hoor, is niets ernstigs aan. Tuurlijk kan je hem wel verkopen maar wel even netjes erbij zeggen anders ziet de DA het wel met de keuring Knipoog
[/quote]

Eh...dit was copy and paste van de site...Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:16

denk dat als het paard is wat ik zoek en verder geen gebreken heeft
ik het wel zou doen
zeker als de operatie op zich geen heftige risico's bedraagt
enne in nederland verboden, belgië en duitsland ben je zo hoor

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:16

Die operaties worden gedaan in het buitenland. Ze zijn in Nld verboden omdat paarden daarna idd niet meer kunnen hinniken. Je ontneemt ze dus een deel van hun communicatie met soortgenoten. Een lichte cornage is vnl alleen irritant voor de ruiter (en om daarvoor nu een operatie te laten uitvoeren...).
In hele ernstige gevallen, als het paard dus echt continue lucht te kort komt doordat zn stemband voor zn luchtpijp hangt, mag het ook in Nld.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:19

Citaat:
Dus als de stembanden verlamd zijn, waarom zou je dan niet mogen opereren?


in nederland is dit verboden in belgie mag het weer wel.
het is hier verboden omdat het paard er geen hinder aan bevind, het paard heeft geen paard of last ervan, dus daarom mag het niet.
vraag me niet verder want ik heb de regels ook niet bedacht!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:27

Apple schreef:
Die operaties worden gedaan in het buitenland. Ze zijn in Nld verboden omdat paarden daarna idd niet meer kunnen hinniken. Je ontneemt ze dus een deel van hun communicatie met soortgenoten. Een lichte cornage is vnl alleen irritant voor de ruiter (en om daarvoor nu een operatie te laten uitvoeren...).
In hele ernstige gevallen, als het paard dus echt continue lucht te kort komt doordat zn stemband voor zn luchtpijp hangt, mag het ook in Nld.

al is het minimaal zal ik er ook niets aan doen , maar een heel duidelijk aanwezige cornage is snel verholpen

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:42

Er heeft hier ook een paard met cornage gestaan, had het al van jongs af aan (was nu geloof ik een jaar of 10), en loopt ZZ-licht. Afgelopen zomer is hij ook nog beleerd voor de kar, en ze maken er flinke tochten van een paar uur mee. Dit paard heeft ook nog eens cornage in flink 'hoorbare' mate, je hoort het snel als hij aan het werk is, en niet zo'n beetje ook.
Toch heeft het paard een hele goede conditie, en pompt niet na flinke inspanning, hij lijkt echt geen lucht tekort te komen, en er geen last van te hebben.

Ik vind cornage een acceptabel gebrek, alleen het geluid word ik gek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:00

Het is een verlamming aan de stembanden. Inmiddels heb ik de persoon gesproken waar het over gaat. En ik heb het advies gegeven om te kopen.

Mocht je met zo paard eventing willen rijden, tja dan zul je een kans hebben dat deze lucht tekort krijgt. Een operatie is dan noodzakelijk. Maar dressuurpaarden zullen niet snel zoveel zuurstof nodig hebben. Vergelijk het met een mens, een sprinter en een wandelaar..........je hebt verschillende soorten van zuurstof opnemen. Een sprinter heeft snel veel lucht nodig om tot prestatie te komen. Een wandelaar gebruikt dat anders ( er waren namen voor, maar die ben ik vergeten Haha!)

Dressuurpaarden hebben niet extreem veel lucht nodig als bijv. een eventinghorse, of een springpaard op hoog nivo. Dus die hebben daar doorgaans niet snel last van.

Dus gewoon kopen die handel Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:03

Groot gelijk, kopen dat paard, als het verder goed klikt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:08

Een gewone tot lichte vorm van cornage zou geen beperking moeten zijn in de basis,
zelf zou ik er niet snel één kopen (zeg nooit nooit) omdat ik me verschrikkelijk irriteer aan het geluid en ik me ook bezwaard voel om er echt aan te rijden.
Ik zou hem dus laten staan.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:20

Sprinters en stayers, Pipo...... Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:59

Sjuimpje schreef:
Een gewone tot lichte vorm van cornage zou geen beperking moeten zijn in de basis,
zelf zou ik er niet snel één kopen (zeg nooit nooit) omdat ik me verschrikkelijk irriteer aan het geluid en ik me ook bezwaard voel om er echt aan te rijden.
Ik zou hem dus laten staan.



Sjuim het gaat hier om een paard met zeer veel kwaliteit, voor een relatief goedkope prijs. De persoon in kwestie kan niet meer uitgeven, maar wil wel graag een goed paard. In deze prijsklasse is het heel moeilijk om een goed paard te vinden, daardoor maakt het voor deze persoon juist aantrekkelijk.

Als jij bijv.... een echt bewegingswonder kan kopen, die lichte cornage heeft waar je voor kan opereren, zodat deze er geen last van heeft......voor 800 euro. Paard is verder keihard op de benen, zou jij het dier dan laten staan?

Ik niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:59

Aimee schreef:
Sprinters en stayers, Pipo...... Knipoog Haha!



Thanks........die bedoelde ik Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:08

Pipo,
ik zeg niet dat een ander het niet moet doen,
de vraag was, wat wij zouden doen...
En ik denk dat de kans klein is dat ik ooit zo'n paard zou kopen. Als de cornage geconstateerd is, dan is het dus blijkbaar hoorbaar, en ik kan daar slecht tegen. Het geluid is voor mij ongeveer net zo ondraaglijk als dat van een luchtzuiger.
Als ik er alleen al aan denk knijpt mijn eigen keel dicht, mijn buik draait en ik krijg riebels over mijn rug. Zo verschrikkelijk vind ik dat geluid.'

Over dat opereren zou ik nog niet te licht denken,
aan elke operatie kleven risico's, verder is het in NL echt verboden en ik heb voor een tijdje terug ergens gelezen dat er ingegrepen wordt wanneer een dier voor zo'n operatie naar het buitenland wordt gebracht. Maar dat is wel een kwestie van 'de klok hebben horen luiden...'

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:18

Als het niet al te erg is.... misschien. Heb trouwens ooit eens een proefrit gemaakt op een paard met behoorlijk cornage en die lag na 10 minuten rijden plat (en dat is schrikken op een paard van 1.83) Zijn baasje had hem trouwens al wel even losgereden (beetje stappen en draven, 15 minuutjes) Tja, zoeen laat ik dus wel staan (of liggen... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:18

Ik heb er laatst nog een naar Bosch en duin gebracht voor deze operatie. Overigens is dit dier voor walgelijk veel geld naar Amerika verkocht, hij sprong ZZ. Had net wat te weinig lucht voor dat parcours.

Ik snap heel goed dat voor jou deze optie geen optie is. Maar jij en ik hebben een aantal paarden waar we heel blij mee zijn. We hebben de mogelijkheden inmiddels.

Deze persoon heeft die niet, heeft een zeer beperkt budget en in dat budget is het moeilijk om iets te vinden. Dit paard heeft veel kwaliteit, en kan zeer veel bewegen. Daarom vind ik voor deze persoon het juist wel een optie. Dit advies heb ik hem gegeven, en daarna hebben vrienden van mij die zeer actief zijn in de handel dit advies ook gegeven.

Als je 10 a 20 duizend euro kan besteden, dan zou ik het dier ook laten staan. Maar in dit geval, had ik het dier direct afgerekend. Vooral omdat door dit euvel de vraagprijs gezakt is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:21

Euhm, klopt helemaal, alleen heb ik geen duizenden euro's te besteden hoor Haha!
Daarom produceer ik nu zelf Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:26

Sjuimpje schreef:
Euhm, klopt helemaal, alleen heb ik geen duizenden euro's te besteden hoor Haha!
Daarom produceer ik nu zelf Tong uitsteken


Uhh, dat zinnetje was ook niet voor jou bedoeld Haha! Voor niemand persoonlijk eigenlijk. Probeerde meer aan te geven dat je prijs met kwaliteit moest vergelijken Haha!