Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 12:50

Zinzi_jewel schreef:
4 uur buiten is niet veel
Maar paard wordt gereden (45 min ? ) en is daardoor weer 1,5 uur uit de stal
Gaat in de molen ( 45 min ? ) weer een uur uit de stal

Tegen een viespeuk Kun je weinig doen TS
Behalve vaker mesten
Tussendoor keer mest eruit halen

Op sport stallen wordt vaak smorgens grondig gemest en dan rond lunch nog keer drollen eruit en zeker voor einde werkdag ( 16.00 u ) nog een keer

Hem makkelijk schoon krijgen deed ik als volgt bij de paarden van werkt
Grondig rossen dan lange haren borstel alle los vuil weg borstelen en emmertjes water en spons
De vieze plekken met uitgewrongen spons afdoen .
Paarden waren dan netjes wit .
Want ja meestal zijn schimmels de grote viespeuken op stal . Of ze nu 10 uur buiten lopen of maar 2 uur

Nu vindt ik stro de meest paard vriendelijke bodem bedekker , maar zeker niet de properste oplossing
Zaagsel houdt je t schoonste
Maar dan moet je je verzekeren dat paard lang genoeg met t hooi kan doen .
Evt in hooi netten



Bedankt voor je reactie


liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:58

hier na nachtje stal altijd onder de mest, liefst hoofd erin... waar de tinker echt super alles bijeen doet, doet de warmbloed dat 'mixen'... heel vervelend om uit te mesten. Ook diverse strooisels geprobeerd. Ze staan hier 24/7 met hooi, binnen en buiten :-) staan uurtje of 10 op stal, rest veelal buiten met hooi. maar maakt niet uit hoe lang of kort op stal ;-). altijd onder de mest -O- maar voor mij niet echt vervelend, is geen natte mest ( zou ook nog aan het veelal voeren van 'voordroog' in belgie kunnen liggen ;-) ) maar drogere mestballen van het droge hooi wat ik voer... als ik pakje voordroog voer dan fletst het ook wel.. en ik denk dat dat , net als paarden net op gras wel hebben, wat meer 'afgeeft' ? is wat ik in de praktijk wel mee maak :-)

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:11

Ella_ schreef:
Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.
Niet over hoe lang mijn paard buiten moet! Hij komt genoeg buiten! Wei, rijden, verzorging, stapmolen,...

In de winter is hij geschoren, dan valt het mee met zijn deken, maar de stal blijft wel echt vies...


Een emmer onder z'n reet binden, das de enige oplossing om je stal schoon te houden, of je paard er niet in zetten, twee keuzes. De andere adviezen die je krijgt lijken mij behoorlijk juist te zijn maar wil je niet horen. 1,de belangrijkste = meer de stal af in de wei of paddock met vriendenpaardencolleegas, kijken naar de hoeveelheid ruwvoer, 2,ander stalbeleid, meer laten liggen, vies doormengen met nieuw stro.
Je manier van reageren of half bokt niet weet wat een sportpaard is of nodig heeft en hoe jij wel weet hoe ermee om te gaan is triest, voor je paard dan.
Het argument sportpaard vind ik behoorlijk lachwekkend, ik ga je dat geeneens uitleggen. Daar zijn Zeer vele topics over.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:15

Djeradalover schreef:
De stal waar ik sta komen de sportpaarden (van 2 bekende ruiters) niet of nauwlijks buiten.

Ik kom toevallig net terug van een prachtig wk waar het toch ook bij de absolute toppers de standaard is om de paarden minstens een heel groot deel van de tijd op de wei te hebben. Volgens mij zijn er daar maar weinigen bij die hun topsportpaarden voornamelijk opgesloten in een box houden.

Schoentje, kerstmuts en [o]

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:21

Laat het mijn sportpaard maar niet horen hoor dat hij niet 24/7 buiten mag staan omdat hij een sportpaard is.. Als hij 1 nachtje binnen moet slapen omdat er code geel word afgegeven staat hij al opgefokt in zijn box *\o/*

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 16:05

knollentuin schreef:
Ella_ schreef:
Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.
Niet over hoe lang mijn paard buiten moet! Hij komt genoeg buiten! Wei, rijden, verzorging, stapmolen,...

In de winter is hij geschoren, dan valt het mee met zijn deken, maar de stal blijft wel echt vies...


Een emmer onder z'n reet binden, das de enige oplossing om je stal schoon te houden, of je paard er niet in zetten, twee keuzes. De andere adviezen die je krijgt lijken mij behoorlijk juist te zijn maar wil je niet horen. 1,de belangrijkste = meer de stal af in de wei of paddock met vriendenpaardencolleegas, kijken naar de hoeveelheid ruwvoer, 2,ander stalbeleid, meer laten liggen, vies doormengen met nieuw stro.
Je manier van reageren of half bokt niet weet wat een sportpaard is of nodig heeft en hoe jij wel weet hoe ermee om te gaan is triest, voor je paard dan.
Het argument sportpaard vind ik behoorlijk lachwekkend, ik ga je dat geeneens uitleggen. Daar zijn Zeer vele topics over.


Dankje voor je reactie. Ik ga jullie tips zeker gebruiken

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:47

Naar mijn gevoel klopt er iets niet ts..?? Enige antwoord wat je nog geeft is: bedankt voor de tips, ik ga er wat mee doen! Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dit standaard antwoord maar geeft om er vanaf te zijn!!

Valt dit andere niet op??

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:49

Uiteraard Pol. Ik geloof er ook niets van. Maar dat mag je toch niet zeggen hier op bokt.
Dat paard gaat geen minuut langer buiten staan, want dat had ze dan al lang gedaan met haar paard aan huis.
De omslag van veel plezier met jullie knollen naar dit is niet geloofwaardig.
Helaas voor het paard. Zeker als het anders kan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:52

Jawel, maar uiteindelijk is dat haar keuze en hoeft ze zich daarvoor niet op bokt te verantwoorden. De enige verantwoording is aan haar paardjes. Op mijn post, waarbij de weidegang uberhaupt niet ter sprake kwam omdat dat al vaak genoeg gezegd was, is volledig geen reactie gekomen.

Ik ben heel nieuwsgierig hoeveel stro er in de stal gaat als hij volledig leeg is geweest en hoeveel stro er dagelijks erbij wordt opgestrooid. En hoeveel hooi hij krijgt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:55

Nee ze hoeft zich ook niet te verantwoorden,het is alleen zo zonde voor het dier.
Omdat hij de naam sport krijgt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:57

Paard leren in een hoek te mesten door een tijd lang de mest er niet helemaal uit te halen maar in een hoek te gooien. Na een paar weken hebben ze dit door en doen ze het vanzelf (hopelijk)
Alhoewel ik ook voor meer buiten staan ben. Hopelijk heb je wat aan de tip.

Don't mess with the ponies

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:16

Je kunt ook, indien je een schimmel hebt, voor de vlekken brighter than white gebruiken van NAF, je maakt een papje en laat dat opdrogen, restanten borstel je er af en zo is de vlek weg/bedekt. Dan hoef je niet zo vaak te wassen. Ook zou ik over gaan op vlas met een laagje stro, dat is makkelijker mesten, en zou dan elke keer als je een drol ziet die eruit halen. Laagje stro erover zodat hij wel wat te knabbelen heeft.

En over de discussie langer op de wei, ik ben het er zelf ontzettend mee eens en die van mij staat 24/7 buiten, maar hoeveel pensionstallen zijn er wel niet waar ze maar 4 a 5 uurtjes buiten komen en waar je er niks aan kan/mag veranderen ? Vind t heftig dat er gelijk zo aangevallen wordt voordat iedereen wist dat de paarden aan huis stonden..

Irocco Bleu <3 B+12

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:19

Ah ok ik ben dan dus niet enige die zo denkt :D

Ik had even gemist dat ie thuis stond..dan helemaal onbegrijpelijk!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:20

Ik vraag me af waarom je je paard niet zo lang buiten wil? Misschien helpt het antwoord daarop om mee te zoeken naar oplossingen :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:24

poes schreef:
Ik vraag me af waarom je je paard niet zo lang buiten wil? Misschien helpt het antwoord daarop om mee te zoeken naar oplossingen :j


Omdat een sport paard niet buiten hoort volgens ts.. en een KNOL wel _O- .. ben blij dat ik knollen heb die in de sport lopen..en gelopen hebben!

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 18:33

Iedereen heel hard bedankt om te reageren op dit topic. Ik had zelf mss beter moeten nadenken voor ik iets had gepost.
Ik gun ze het om heel de dag op de wei te staan, maar mijn paard toont nogal snel dik en heeft direct een grasbuik, wat niet zo mooi oogt op westrijd. Maarja.. ook ben ik zeer voorzichtig mss iets te bang voor koliek enz.. en s'nachts heb ik ze het liefst binnen.

Zoalz nu staan ze al van deze middag buiten en deze ochtend voer gehad met al 2x Hooi. In de ochtend krijgen ze ook een beetje afgemaaid gras. Straks als ze binnen komen nog voer en 2x hooi. Elke dag wordt de stal smorgens en s'avonds uitgemest en s'avonds nog een pak stro.

En 4u buiten.. ik ga er ook niet met een timer naast zitten. Als het goed weer is mogen ze gerust wat langer buiten
Oke mijn paard verveelt zich op stal maar een bal of iets om te spelen, daar kijkt hij niet naar.

Ik heb er ook niets tegen om hem elke dag te borstelen. Maar het is zeer moeilijk om de mest vlekken weg te krijgen zonder water. Oke thuis trainen, maakt mij niet uit dat die vies is.. maar als je 3x de week les hebt van een OS ruiter, wil je toch dat hij proper is en niet vol met mest vlekken.

En nog eens mijn excuses voor wat ik geschreven heb. Ik voelde me door sommige wat aangevallen. Blijkbaar met verkeerde intonatie gelezen. Terwijl jullie het goed bedoelde. Nog een sorry daarvoor.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:40

OS ruiter en je start L? Het wordt al grappiger. En zieliger voor je
Paard

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 18:42

knollentuin schreef:
OS ruiter en je start L? Het wordt al grappiger. En zieliger voor je
Paard


Het gaat helemaal niet over dat jong paard die L loopt. Ik heb ondertussen nog een andere die ik PSG start

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:45

Heb je geen voerbal waar je een deel van zijn bix in kunt doen? Is hij daar langer mee bezig om dat tussen zijn stro te moeten zoeken in de avond :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 18:46

Ineke2 schreef:
Heb je geen voerbal waar je een deel van zijn bix in kunt doen? Is hij daar langer mee bezig om dat tussen zijn stro te moeten zoeken in de avond :)


Leuk idee, ga ik eens proberen

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:48

Ik snap TS haar gevoel, het is logisch dat je je aangevallen voelt.
Ook ik kan niet verklaren waarom je paard zich zo vies maakt op stal.
Maar doet hij dit in de wei ook? Gaat -ie daar ook bewust in zn eigen mest wentelen?
Als -ie het daar niet doet is misschien een (kleine) paddock of kaal gegeten weitje een idee om vrije ruimte te bieden. Ik zou zelf gewoon gaan "spelen" met allerlei ideeen. Bij mijn pony werkte het snel genoeg om niet de hele stal op te strooien waardoor een plek over bleef voor het mesten.

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 18:50

Herlinde98 schreef:
Ik snap TS haar gevoel, het is logisch dat je je aangevallen voelt.
Ook ik kan niet verklaren waarom je paard zich zo vies maakt op stal.
Maar doet hij dit in de wei ook? Gaat -ie daar ook bewust in zn eigen mest wentelen?
Als -ie het daar niet doet is misschien een (kleine) paddock of kaal gegeten weitje een idee om vrije ruimte te bieden. Ik zou zelf gewoon gaan "spelen" met allerlei ideeen. Bij mijn pony werkte het snel genoeg om niet de hele stal op te strooien waardoor een plek over bleef voor het mesten.


Nee, in de wei doet hij het niet. We waren mss aan het denken om van zijn stal een loopstal te maken.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:00

Goed idee als je je dat kunt veroorloven! Altijd fijn voor je paard ookal mocht het niet werken. (hopenlijk wel natuurlijk) Ik heb hier een pony die de stal niet in wil en de stal helemaal afbreek als ie er wel in staat. Dan zit ze ook helemaal onder haar eigen mest. Schuilstalletje wil ze ook niets van weten, mevrouw staat liever in de stromende regen.. Gek beest, maargoed zij voelt zich het prettigst en houd zich netjes schoon in de wei.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:55

Je hoeft je echt geen zorgen te maken om een grasbuik op wedstrijd. Een gezond gevulde buik staat heus niet gelijk aan een moddervet paard. Uiterlijk vertoon op wedstrijd is trouwens bullshit. Begrijpelijk dat je netjes en verzorgd voor de dag wil komen, het is echter geen schoonheidswedstrijd. Een prachtig paard dat zijn wissels in 2 tijden schots en scheef springt, de schouder eruit gooit in een appuyement, boort als een malle in een pirouette, die zou NOOIT hetzelfde of meer mogen scoren dan een minder mooi paard wat alles volgens het boekje laat zien.

Je proef draait om de africhting en gymnastisering van je paard. Niet om wiens paard het meeste glanst. Het enige moment dat je paard spik en span moet zijn, is wanneer je de ring in gaat. Dat doe je uit respect voor je jury, als dank voor hun tijd en kunde die ze investeren om jouw proef te bekijken en te evalueren.

Een gezonde grasbuik zal alleen maar zorgen dat je paard er gezond uit ziet, en dat hij lekker in zijn vel zit.

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-17 22:57

Varekaj schreef:
Je hoeft je echt geen zorgen te maken om een grasbuik op wedstrijd. Een gezond gevulde buik staat heus niet gelijk aan een moddervet paard. Uiterlijk vertoon op wedstrijd is trouwens bullshit. Begrijpelijk dat je netjes en verzorgd voor de dag wil komen, het is echter geen schoonheidswedstrijd. Een prachtig paard dat zijn wissels in 2 tijden schots en scheef springt, de schouder eruit gooit in een appuyement, boort als een malle in een pirouette, die zou NOOIT hetzelfde of meer mogen scoren dan een minder mooi paard wat alles volgens het boekje laat zien.

Je proef draait om de africhting en gymnastisering van je paard. Niet om wiens paard het meeste glanst. Het enige moment dat je paard spik en span moet zijn, is wanneer je de ring in gaat. Dat doe je uit respect voor je jury, als dank voor hun tijd en kunde die ze investeren om jouw proef te bekijken en te evalueren.

Een gezonde grasbuik zal alleen maar zorgen dat je paard er gezond uit ziet, en dat hij lekker in zijn vel zit.


Bedankt voor de leuke reactie :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yaffie en 89 bezoekers