Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:05

Je kan ook nog werken met strookbegrazing en slowfeeders. Dan staan ze buiten, hun rantsoen is beperkt tot wat ze nodig hebben maar ze kunnen wel de hele tijd knabbelen.

De mijne mag geen los hooi in de stal, dat moet in een hooinet en liefst slowfeeder. Anders sleept hij alles rond, hij mest en plast op elke mogelijke centimeter, smeert alles uit en uiteraard ook over/door dat hooi. Bijgevolg laat hij dat liggen en vreet hij zijn stro op. Vlas/gehakseld stro eet hij niet, maar wordt dan wel immens chagrijning. Ik kan je zeggen, er zijn leukere dingen dan dagelijks de hele boel uitscheppen en 2-3 baaltjes stro of vlas of zaagsel aanslepen. Vooral mijn portemonnee vond dat pijnlijk.
Om die reden dus 20-25kg hooi/dag. Een flink deel in een slowfeeder op stal voor de nacht, de rest buiten op de paddock. Stal bleef een heel stuk schoner, paard blij en baasje blij (en de bankrekening ook). Die 20kg lijkt veel, maar liever een vetje wat ik eraf kan trainen dan ingevallen flanken en een paard met een sch*thumeur...

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:10

Een loopstal maken vind ik echt een zeer goed idee! Waarschijnlijk zal daar niet het hele probleem mee opgelost zijn maar hij zal ook buiten de stal gaan mesten en daar kan hij dus al niet in gaan liggen.

Mijn pony heeft ook een tijdje in een stal met uitloop gestaan, dat is ook echt een varken, maar doordat hij ook buiten de stal mesten bleef hij toch wel ietsje schoner!

Ook een keer extra de drollen weghalen scheelt wel wat.

Ik snap wel dat je niet wilt dat je paard een enorme grasbuik krijgt maar een grasbuikje zou ik persoonlijk niet zo erg vinden maar het moet niet te gek worden natuurlijk.
Hier is de buik ook dikker als hij van de wei afkomt maar als hij een uurtje van het gras af is zakt dit alweer af.
Heb je ook een paddock? Anders kun je ze bijvoorbeeld sochtends met hooi in de paddock zetten en smiddags de wei op laten.

Ik weet niet hoe je het hooi voert maar als je het vanuit een slowfeeder doet zal je paard daar ook wat langer mee bezig zijn waardoor hij zich minder zal vervelen en minder rondjes zal gaan lopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:13

Heb je de kans om mss een stal met paddock eraan te realiseren? Dan kun je nog kiezen hoeveel hij op gras staat en hoeveel niet. Overigens is het zo dat paarden die 6u op gras staan evenveel gras eten als paarden die er 24/7 op staan. En ook: buiten staan kost energie en zal dus ook bijdragen aan verbranding van al dat eten :)

Een paard die hoog loopt mag echt wel wat ronder zijn en zal nog punten rijden. Kijk maar naar valegro, ook standaard mooi rond :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:45

Als je ze echt langer buiten wil zetten, kun je strookbegrazing overwegen, met extra hooi en wellicht speelgoed. Zo'n skippybal? Een (super)slowfeeder?

Ook voor de tijden in de stal is zoiets te overwegen.

Soms helpt het ook om alleen vooraan op te strooien, ze lopen het vanzelf wel door de stal. Is in ieder geval weer een reden om minder werk ervan te maken :+

Verder vrees ik dat er niet héél veel te doen is; er zitten vieskezen tussen. Je merrie blijkt de schonere te zijn...

Overigens; je verandering in reacties alleen al maakt het dat mensen veel liever willen helpen

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 06:57

poes schreef:
Heb je de kans om mss een stal met paddock eraan te realiseren? Dan kun je nog kiezen hoeveel hij op gras staat en hoeveel niet. Overigens is het zo dat paarden die 6u op gras staan evenveel gras eten als paarden die er 24/7 op staan. En ook: buiten staan kost energie en zal dus ook bijdragen aan verbranding van al dat eten :)

Een paard die hoog loopt mag echt wel wat ronder zijn en zal nog punten rijden. Kijk maar naar valegro, ook standaard mooi rond :j


Hier eten de paarden toch echt een stuk meer weg in 24 uur dan dat ze 6 uur het land op zouden gaan..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:29

Mijn ervaring is dat een grasbuik de volgende morgen weg is...grasbuik of moddervet zijn 2 verschillende dingen...

Buiten of wei ook...als paard elke dag goed in zand kan rollen heb je ook minder werk aan de mestvlekken, zand schuurt al wat schoon..

Kijk eens naar de babyschoonmaak doekjes die gebruik ik vaan voor kleine plekjes en dan kan je nog nat washandje na doen..is niet meteen wassen met hoop geklieder.

Ken genoeg mensen met een paard in de sport, ook hogere dressuur, waar paard hele dagen buiten staat met tussentijds weidegang. Dat gaat prima...een tevreden paard..

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:01

Paddocks zijn in de aanmaak, daar kunnen ze binnenkort op :)

Speelgoed vind die maar niks, hij bekijkt het niet eens.

Een slowfeeder ga ik halen voor in de stal, maar kunnen ze hun hier aan pijn doen? bv; door met hun been er in te blijven hangen? of hangen jullie die hoog genoeg?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:12

Slowfeeders hebben kleinere gaten. Als je ze hoog genoeg hangt is het risico op vastraken hetzelfde als met een gewoon hooinet. Ik gebruik ze al een aantal jaar, zowel op stal als op het land en nooit problemen mee.

Tijdens de rit op de trailer gebruik ik een hooizak, op bestemming wissel ik naar een slowfeeder. Ze kunnen dan nog steeds peuteren en knabbelen tot je gaat zadelen, maar ze proppen zich minder vol. Dan moet je iig geen proef rijden met een paard met een propvolle zware maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:14

Ella_ schreef:
Paddocks zijn in de aanmaak, daar kunnen ze binnenkort op :)

Speelgoed vind die maar niks, hij bekijkt het niet eens.

Een slowfeeder ga ik halen voor in de stal, maar kunnen ze hun hier aan pijn doen? bv; door met hun been er in te blijven hangen? of hangen jullie die hoog genoeg?


Ik denk dat je van een paddock echt plezier gaat hebben. Die van mij hebben een inloopstal en die gaan altijd heerlijk in het schone zand liggen.

Ik vind speelgoed op stal waardeloos. Als ze er al iets mee doen zijn ze er snel op uitgekeken. Het is eigenlijk een lapmiddel waarmee eigenaren die hun paard teveel op stal houden hun schuldgevoel afkopen. "Maar hij heeft toch speelgoed?" Tsja....

Slowfeeders zijn heel handig om ze te vermaken. Maar als je paard beslagen is kan hij er met de ijzers achter blijven hangen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:17

Mijne heeft ijzers :)

Ze hangen nu buiten aan een hek. Ik weet dat de paarden daar nooit rollen. In de stal weet ik ook ongeveer zijn manier van rollen, dus hang die zodanig op dat de.hoeven niet in de buurt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:24

Heb je topic globaal doorgelezen, en wat fijn dat je tot de conclusie gekomen bent dat jou paardje gelukkiger wordt van buiten staan!

Verder heb ik nog wel een tip voor je om je paard schoon te maken zonder water (bijv voordat je op wedstrijd gaat). Ik heb zelf een schimmel KWPN merrie, varken eerste klas ;) ( Die staat trouwens gewoon de hele dag in de wei/paddock en maakt zich daar net zo vies ;) )
Ken je van die schuurblokjes? Daarmee krijg je het vuil/mestvlekken/moddervlekken er zo van af! (niet dagelijks gebruiken, alleen voor wedstrijden)

Afbeelding

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:31

Ik heb geen 8 pagina's aan reacties gelezen dus sorry als je nu dingen dubbel krijgt oid *D

Mijn ruin deed exact hetzelfde. Hij maaide zn hele stal om tot alles bijna zwart was.
Wat bleek was dat hij veel pijn had. Misschien iets om even uit te sluiten ?
Wat bij ons ook wonderen doet : hooi niet op de grond maar op 1 plek in een hooinet. Zaagsel onder het stro en hoe dikker de laag stro , hoe beter . Mijn merrie heeft veel minder stro nodig.
Oh en dat stro eten doet mijn ruin ook. Heeft ie schijnbaar nodig oid.

Ik zou wel zoals ik hierboven lees proberen of hij meer naar buiten kan. 4 uur in de winter is iets anders dan 4 uur in de zomer. Een uur of 6 in het land met vriendjes vind ik in de zomermaanden met mooi weer echt wel een soort minimum. Ik zou me anders echt schuldig voelen .... :x

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:24

Goed dat je paard nu meer buiten komt! Denk dat dat al veel scheelt. En sommige paarden zijn nu eenmaal enorme viezerikken, niks aan te doen :P

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:54

Anoniem schreef:
Heb je topic globaal doorgelezen, en wat fijn dat je tot de conclusie gekomen bent dat jou paardje gelukkiger wordt van buiten staan!

Verder heb ik nog wel een tip voor je om je paard schoon te maken zonder water (bijv voordat je op wedstrijd gaat). Ik heb zelf een schimmel KWPN merrie, varken eerste klas ;) ( Die staat trouwens gewoon de hele dag in de wei/paddock en maakt zich daar net zo vies ;) )
Ken je van die schuurblokjes? Daarmee krijg je het vuil/mestvlekken/moddervlekken er zo van af! (niet dagelijks gebruiken, alleen voor wedstrijden)

[ [url=m/xSRpM1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat een varken :+.
Mijn witte pony was gelukkig nooit zo vies haha. Ze is altijd wel schoon op zichzelf

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:14

Ik heb een wit bonte shet en die is echt nooit vies. Hij zit wel eens onder het zand als de paddock nat is maar hij heeft nooit poep of pisvlekken.

Vanmorgen haalde is mijn paard van stal... hele hoofd onder de poep en zijn vliegendeken zat ook ook onder de poep. Ook als echte viezerikken alleen s'nachts op stal staan houd je dit. Die poepen s'nachts door de hele stal om er vervolgens in te gaan liggen.