Hoeveel beweging krijgt jullie seniorenpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:24

Mijn verzorgpaardje is nu ongeveer 24.
Hij loopt met gemak nog buitenritten van 4 uur mits dat wel rustig aan gebeurd.
Maar even een rengalopje daar draait ie zijn hand niet voor om.
hij word niet erg veel meer in de bak gereden maar als dat wel gebeurd loopt hij op zijn gemakje een L1 proefje.
Hij gaat wel bijna met pensioen, maar niet omdat hij het niet meer aan kan. We vinden gewoon dat hij genoeg heeft gedaan in zijn leven, maar ook als hij met pensioen is zal hij dagelijks stapritjes van een half uurtje gaan maken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:31

newie: denk idd dat het goed is als je hem iedere dag nog een half uurtje stapt (vooral tijdens de stalperiode) rust roest en voor de darmwerking van zo'n oudje doet het ook wonderen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:37

Ik heb een oudje van 28 staan. Ze heeft behoorlijke artrose en voordat ze hier kwam kon ze amper haar benen optillen voor de smid. Ze staat nu een jaartje bij me en de smid was verbaast hoe soepel ze is geworden. Gewoon iedere dag naar buiten en veel laten bewegen. Op haar wordt niet meer gereden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:45

Max schreef:
Ik heb een oudje van 28 staan. Ze heeft behoorlijke artrose en voordat ze hier kwam kon ze amper haar benen optillen voor de smid. Ze staat nu een jaartje bij me en de smid was verbaast hoe soepel ze is geworden. Gewoon iedere dag naar buiten en veel laten bewegen. Op haar wordt niet meer gereden.


Mijn oudje heeft het ook altijd erg moeilijk bij de smid. de 1 na laatste keer liet hij zich gewoon vallen. De laatste x viel het wel weer mee zei hij. Ook in de bak en op stal heeft hij soms ook heel erg moeite om overeind te komen en sommige dagen loopt hij heel kort en beetje stram. Denk dat hij vast ook wel artrose zal hebben of niet? Wil hem niet laten onderzoeken ofzo want zou het zielig vinden om het nu nog op de trailer naar zo'n enge kliniek te brengen voor foto's e.d.. Hij lijkt ook plezier in zijn leven te hebben en staat echt geen dag stil. Wat doe jij verder nog om haar te helpen? supplementen ofzo?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:15

Mijn verzorgpaard Gideon is nu rond de 25. Hij is dampig en stijf in al zijn gewrichten ( hij zou eigenlijk naar de da en hoefsmid moeten, maar de eigenaar heeft daar geen zin in). Ik probeer elke dag een half uur te stappen, het liefst aan de longe, omdat wandelen nogal gevaarlijk kan zijn. Hij steigert heel vaak, vooral als er andere paarden in de buurt zijn, en hij slaat ook naar andere paarden. Als ik te ziek ben om met hem te lopen, dan gooi ik hem los, het liefst buiten, ik denk dat buitenlucht goed is voor zijn longen. Het is niet echt een leuk knuffelpaard, heeft echte hengstenmanieren en kan soms best gevaarlijk zijn. Hij is tot vorig jaar wel af en toe bereden, maar de eigenaar wil geen tuig kopen en met zijn manieren ga ik er ook niet zomaar op zitten met alleen een halstertje. Ik weet dat hij eigenlijk niet goed verzorgt wordt, maar ik probeer er alles aan te doen om zijn leven zo leuk mogelijk te houden. De eigenaar geeft echt geen bal om hem, hij heeft ook al maanden het pensiongeld niet betaald. Ik hoop eigenlijk dat er snel een andere oplossing komt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:19

erleyne schreef:
Mijn verzorgpaard Gideon is nu rond de 25. Hij is dampig en stijf in al zijn gewrichten ( hij zou eigenlijk naar de da en hoefsmid moeten, maar de eigenaar heeft daar geen zin in). Ik probeer elke dag een half uur te stappen, het liefst aan de longe, omdat wandelen nogal gevaarlijk kan zijn. Hij steigert heel vaak, vooral als er andere paarden in de buurt zijn, en hij slaat ook naar andere paarden. Als ik te ziek ben om met hem te lopen, dan gooi ik hem los, het liefst buiten, ik denk dat buitenlucht goed is voor zijn longen. Het is niet echt een leuk knuffelpaard, heeft echte hengstenmanieren en kan soms best gevaarlijk zijn. Hij is tot vorig jaar wel af en toe bereden, maar de eigenaar wil geen tuig kopen en met zijn manieren ga ik er ook niet zomaar op zitten met alleen een halstertje. Ik weet dat hij eigenlijk niet goed verzorgt wordt, maar ik probeer er alles aan te doen om zijn leven zo leuk mogelijk te houden. De eigenaar geeft echt geen bal om hem, hij heeft ook al maanden het pensiongeld niet betaald. Ik hoop eigenlijk dat er snel een andere oplossing komt.


Wat een vreselijke situatie voor jou en het paard. Goed van je dat je toch doet wat je kunt en hem lekker in de frisse lucht laat lopen OK dan!

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:01

Bruun is nu semi-bejaard (21 jaar) en loopt nog dagelijks. Ik heb niet de indruk dat ze ergens last van heeft. Vroeger had ze bronchitus, ze heeft mede daarom toen zo'n 4 jaar 24/7 op de wei gestaan en daar is nu geen spoortje meer van te bekennen. Nu staat ze weer op stal en mag naar buiten als het weer en het land dat toelaten.

Ik rij geen wedstrijden, maar ik les wel, spring af en toe en als het lekker weer is, doen we een buitenritje op zondag (als er geen vrachtwagens zijn Nagelbijten / Gniffelen )

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:40

haha vandaag mijn oudje gelongeerd... kwam ze erineens achter dat ze een kwart arabiertje is... ze ging helemaal af... staart in de lucht en crossen. en dat met haar 25 jaar en een versl;eten heup. ze was niet te houden. geweldig!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:17

Echt leuk om te lezen hoe goe dal die oudjes het nog doen. OK dan!
Mijn vorige pony is een jaar of 23 geworden, ik ben altijd op hem blijven rijden, bijna elke dag. Dat had hij echt nodig en hij had er ook nog lol in.
Ik ging wel steeds vaker naar buiten en we werkten natuurlijk ook wel wat minder hard. Lovers
Zo ben ik doorgegaan totdat hij ziek werd!! Ongeveer een half jaar voor zijn dood.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:22

Wat is oud ? dat verschilt per dier. Die van mij (22) is het absoluut niet aan te merken. Ondanks dat ik in de 19 jaar dat ik haar heb, geleerd heb de meeste bokken uit te zitten.....krijgt ze me er toch nog gemiddeld 1x per jaar af. Opstijgen (buiten) doe ik bij voorkeur als haar neus tussen de bosjes geparkeerd staat (want ze zit vaak in draf of galop bij de tijd dat ik mijn been erover heb Haha! ) En stappen staat niet in haar woordenboek (b.t.w. ik ben zelf dus helemaal geen crossmonster...maar mijn paard wel) Springen doet ze het liefste. En tot haar 19e (tot mijn verhuizing naar Belgie) heb ik met haar bij een prof. springruiter gelesd, die (nog steeds) helemaal lyrisch is van haar tactiek....zelf ben ik daar minder van onder de indruk, ben alleen bezig haar in te houden Scheve mond en bij in-uitjes doe ik gewoon mijn ogen dicht Schijnheilig

deze foto is 3wkn geleden genomen

Afbeelding

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 21:06

Wow die ziet er idd uit alsof hij barst van de power. Mooi dier hoor j ezou het niet zeggen dat ze al zo oud is. Wow!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:52

Onze pony van 30 loopt gewoon dag en nacht buiten, ze heeft natuurlijk wel een stal waar ze in kan. Soms doe ik 's nachts de staldeur dicht en dan staat ze 's nachts binnen.
We rijden er al jaren niet meer op maar ze gaat bvb wel nog geregeld mee met de trailer omdat mijn paard er niet alleen op wil.
Strafste prestatie tot nu toe was vorige zomer. Wij hebben een Iforwilliams met voorklep. Ze stond vastgebonden aan de kant van het verzorgingsdeurtje, is door dat deurtje in de trailer gestapt en er aan de andere kant langs de voorklep weer uitgewandeld. Let wel, het gaat hier om een C-pony van 136.5 m, redelijk stevig gebouwd. Haha!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:54

gouda schreef:
Wow die ziet er idd uit alsof hij barst van de power. Mooi dier hoor j ezou het niet zeggen dat ze al zo oud is. Wow!


Is ook zo ! beetje minder zou meegenomen zijn !

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:57

Mijn (ouwetje)komt er uit voor buiten ritjes met een drafje en als ze goed is rijdt me mams ff mee met een rustig lesje (vind ze helemaal dolletjes) ook gaan we regelmatig wandelen aan de hand of los in de bak.
He gouda kom toch terug kan je weer rondjes park(?)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 09:23

teigetje: grappig ja van die oudjes die nog af en toe zo stout kunnen zijn.

kido a dat is waar Goudse Hout wandelingen zijn leuk. Alleen zit ik dan met het feit dat jullie geen weidegang hebben en ze er ook in de winter niet losgegooid worden. Met een jonger dier zou ik er wel willen staan jullie hebben tenminste mooie bakken.