Wel of geen pensionklanten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:17

Ik zou wel gaan voor pension klanten maar niet teveel en ik zou niet zomaar iedereen aannemen. Mijn pony staat op een plek waar nog 2 andere pensionpaarden staan en zelf hebben ze ook nog 3 paarden. Ondanks dat er wel meer plek is willen ze er niet meer paarden bij omdat ze zelf ook gewoon werken en het anders teveel word. Wij hoeven als pensionklanten niks te doen dus het scheelt denk ik ook wel dat je over zulk soort dingen geen gedoe kunt krijgen. De paarden staan in een grote uitloopstal dus ze hoeven niet binnen of buiten gezet te worden wat ook wel veel werk scheelt, wij halen soms wel is wat mest ofzo uit de stal/paddock maar dit hoeven we niet te doen. Bij ons is het wel vanzelfsprekend dat je je eigen zooi opruimt en alles netjes achter laat. Verder vinden ze het juist gezellig om niet altijd alleen met de paarden bezig te zijn, wij gaan dan ook gerust met de stal eigenaar op buitenrit. Doordat het zo kleinschalig is is het ook gewoon 1 groep zonder kliekjes wat je vaak op grotere pensionstallen ziet. Ook is iedereen flexibel naar elkaar en als de eigenaren bijv een keer een weekendje weg zijn zijn wij ook makkelijk naar hun toe en voeren en mesten wij ook gerust even. (Als wij dit niet willen/kunnen doen doet familie het dus wij zijn niks verplicht!)
Ik denk dat het dus prima kan maar het hangt er wel een beetje vanaf wie je treft als pensionklant maar ook hoe makkelijk jezelf bent.
Je zou ook kunnen denken aan iets van een pensioenstal of opfok natuurlijk maar hierbij heb je ook kans dat je vervelende mensen treft en ook willen die op bezoek komen bij het paard dus dan ben je alsnog je privacy kwijt.


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:19

Cowgirl
Die konden ook vertrekken.
Maar dat gaat dan ook niet met gezelligheid gepaard.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wel of geen pensionklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:27

Ik had vroeger pensionklanten, maar het was altijd wat, en ik kon ook niet om met bepaalde methodes en rijstijlen en zo. Aantal jaar geleden bewust gestopt (eigenlijk uitgebold: geen nieuwe paarden aangenomen), maar ik begon het toch wel wat te missen.

Intussen opnieuw opgestart, maar onder strenge voorwaarden: ijzerloos, geen te scherpe bitten, geen sporen,... Ben ook nogal streng qua stijl van lesgever, maar als compensatie betaal ik 1x per maand een rijles van een externe lesgeefster (keuze uit 2 of 3 personen) t.w.v. ongeveer 40 euro. En zo zijn er nog een paar extraatjes die ik gratis (in de pensionprijs) aanbied omdat ik er zelf van overtuigd ben, en de mensen er mee wil laten kennismaken: 1x per jaar shiatsu, 3x per jaar mestonderzoek...

Ik moet zeggen: ze staan niet meer te popelen om hierheen te komen, vroeger was ik de goedkoopste op de streek, nu toch ietwat prijziger, maar heb ook behoorlijk wat extra accomodatie. Geen probleem met extra medicatie of supplementen, heb zelf een aantal oudjes, dus ben die extra zorg intussen gewoon.

Heb één pensionklante waar ik heel blij mee ben, zoals die mogen er nog een 5-tal bijkomen, maar ik ga mijn normen niet aanpassen, anders krijg ik weer ergernis. De paarden lopen hier letterlijk in mijn achtertuin, dus ik wil dat ikzelf en de paarden (van mezelf en van anderen) zich goed voelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wel of geen pensionklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:42

Ik heb een paar keer bij een particulier gestaan en op grotere stallen. Persoonlijk ging het bij mij bij particulieren echt snel mis.
Wij zijn echt nette huurders, laten alles netjes achter, hebben brave paarden, betalen op tijd en maken niks stuk. Toch kunnen particulieren je een heel benauwend gevoel geven. Natuurlijk is het hun prive, maar als ik betaal en me netjes gedraag wil ik wel vrij zijn bij mijn eigen paarden. Daarnaast ben je ook veel meer op elkaar aangewezen.

Op grotere stallen met een beleid, kun je mensen uit de weg gaan, vaak toch betere afspraken maken, iemand aanspreken als dat niet goed gaat, zonder dat iemand beledigd is etc.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:45

Interessant topic! Als ik de ruimte zou hebben, zou ik het wel gezellig vinden om pensionklanten te hebben. Puur om de aanspraak. Ik heb mijn paard een tijdje op een wei gehad gedeeld met maar 1 persoon, voor mijn paard ideaal maar ik mistte wel het onderling contact met de mens. Nu rijd ik een paard bij op een stal met maar 2 pensionklanten. Het is wel heerlijk om altijd alle ruimte in de bak te hebben, en het is ook heerlijk dat niet iedereen naar je kijkt of commentaar heeft als je bezig bent, maar ik rijd bijvoorbeeld niet zo veel buiten want ik vind het met anderen altijd gezelliger. Die aanspraak met mensen mis ik dus wel.
Op een grotere pensionstal had ik het wel altijd naar mijn zin en daar heb ik ook Mn meeste vrienden aan overgehouden: echter is dat natuurlijk vanuit het oogpunt als klant en niet als pensionhouder. Kan me zeker voorstellen dat je als pensionhouder veel gezeik over je heen krijgt.

Maar kortom, als ik ruimte zou hebben: ja, ik zou wel pensionklanten willen (proberen) te hebben, puur vanwege de "gezelligheid van de medemens" als je de juiste personen treft. Maar eerst om te kijken hoe het werkelijk is want door alle reacties in dit topic klinkt het niet als een goed idee :+ helaas zijn niet alle mensen even leuk

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:05

Momenteel hebben wij 1 box over, wij kiezen ervoor om deze niet te verhuren. De prijzen voor pensionstalling zonder binnenbak liggen zo laag in deze omgeving dat het er in ons geval op neer zou komen dat wij deels de hobby van een ander zouden bekostigen.

Onze instructeur heeft momenteel een stuk of 15 boxen leeg, stalgeld is in verhouding tot andere pensionstallen te hoog. Maar hij heeft liever lege stallen dan zichzelf veel werk te bezorgen en omgerekend een paar euro per uur te "verdienen"

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:34

bruintje123 schreef:
Cowgirl
Die konden ook vertrekken.
Maar dat gaat dan ook niet met gezelligheid gepaard.


Deed je dat nog met een maand opzeg termijn?
Als je hier wilt gaan kun je gaan wanneer je wilt. Dat voorkomt ook wel een hoop geruzie extra.

Ik hoop overigens niet dat iedereen nu denkt dat je hier om elk wisse wasje de deur gewezen word :P
Er word altijd eerst netjes gepraat :j

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Poekkie

Berichten: 7334
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:43

Grappig dat zo veel mensen pensioenstallen of opfok zouden verkiezen :o Opfok lijkt me echt niets met al dat jong en ongeleerd 'grut' (om het maar even hard te zeggen) en mijn ervaring met mensen die zoeken naar een pensioenstal is dat ze vaak zo min mogelijk uit willen geven (paard kan toch niet meer mee) maar wel 200% verzorging en toedienen van alle mogelijke supplementen en zalven willen. Soms stoor ik mij een beetje aan die mensen die maar twee of drie keer per
maand naar hun (pensioen)paard komen, dat blijven altijd 'vreemden'. Geef mij maar een fijne groep ruiters die echt begaan zijn met hun paard :) ik denk graag mee en vind het alleen maar fijn als ze met hun twijfels of problemen naar mij komen.

Paardengek in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:52

Ik moet zeggen dat ik ook heel erg veel geluk heb gehad met mijn pensionplekje; dat is bij iemand aan huis en ik was eerst vijf jaar lang de enige verzorger/trainer van de pony's daar. Ik woonde op een half uur rijden afstand, ben toen speciaal naar de straat naast de stal verhuisd en heb toen een paard gekocht en die daar ook neergezet. Ik ben dus de enige pensionklant. De eigenaresse van de andere pony's en ik zitten 100% op een lijn qua voeding, verzorging en training en dat hebben we ook vijf jaar kunnen uittesten voor ik mijn paard er in pension zette, wat echt ideaal is.

Interessant is dat haar rijpony een tijdje met haar mee geweest is toen zij tijdelijk aan de andere kant van het land woonde en daar ook op een goede pensionstal stond. Nu blijkt een van de medepensionmensen een eigen stal begonnen te zijn en zij heeft dus de mensen die ooit samen met haar op die pensionstal stonden gevraagd of ze interesse hebben om bij haar op stal te komen staan. Zo weet ze precies wat ze in huis haalt en ze kent bovendien de paarden en weet of haar paard ze leuk vond.

In beide gevallen bleek dat dus een hele goede weg; een pensionrelatie ;) aangaan met mensen die je al langere tijd kent zodat je vantevoren al weet dat het klikt. Misschien is dat ook een optie voor je.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:18

Alles valt en staat met het soort klanten dat je hebt!! Na verloop van tijd weet je wat je wel wil en heel zeker wat je niet wil!!!
Mijn motto is inmiddels liever een lege stal dan een verkeerde erin!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:49

Poekkie schreef:
Grappig dat zo veel mensen pensioenstallen of opfok zouden verkiezen :o Opfok lijkt me echt niets met al dat jong en ongeleerd 'grut' (om het maar even hard te zeggen) en mijn ervaring met mensen die zoeken naar een pensioenstal is dat ze vaak zo min mogelijk uit willen geven (paard kan toch niet meer mee) maar wel 200% verzorging en toedienen van alle mogelijke supplementen en zalven willen. Soms stoor ik mij een beetje aan die mensen die maar twee of drie keer per
maand naar hun (pensioen)paard komen, dat blijven altijd 'vreemden'. Geef mij maar een fijne groep ruiters die echt begaan zijn met hun paard :) ik denk graag mee en vind het alleen maar fijn als ze met hun twijfels of problemen naar mij komen.


Ligt ook wel aan je ruimte. Als je veel ruimte hebt is een opfok best mooi. Je moet er juist niet teveel aan willen doen, dat is aan de eigenaren. Veulens worden er geboren of komen binnen met hun moeder of na afspenen. Een of meer goede volwassen opvoed paarden ertussen en elke dag wel controle, maar het is niet aan het bedrijf om ermee te werken. Dat zou ik zelf ook nooit willen. Veelal wordt bij grote opfok bedrijven, jong spul als kudde verplaatst en dat kan prima zonder moeilijk doen van de mens. Laat de eigenaren maar af en toe komen en afhankelijk van wanneer ze in de opfok komen nog oefenen met halstertje, hoefjes optillen, aanraken.

Pensioen vraagt meer zorg en daar moet je dan ook gewoon voor rekenen. Maar zat paarden die geen extra zorg nodig hebben, maar gewoon lekker buiten moeten rondlopen met vriendjes en eten en drinken.

Je moet het doen met wat je hebt en kan dan pas gaan kijken wat je wil.

Op onze vorige, best luxe stal, wilde iemand een molen, omdat dat haar goed uitkomt. Tja, imo krankzinnig. Paarden mochten amper naar buiten, dus ze kon er niet goed mee aan de hand lopen. Paarden werden gek of werden gek gemaakt. Dan zal een stal even een molen moeten aanschaffen.....Tja, ik zeg dan; zoek iets wat je wel past.

Anoniem

Re: Wel of geen pensionklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 02:10

Bij (goede) opfokbedrijven komt de hoefsmid toch ook echt gewoon elke 6-8 weken langs, dus of je legt dat helemaal bij de eigenaren neer of je moet als bedrijfsleider toch ook investeren in het handtam maken en houden van de paarden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:17

xyzutu2 schreef:
Bij (goede) opfokbedrijven komt de hoefsmid toch ook echt gewoon elke 6-8 weken langs, dus of je legt dat helemaal bij de eigenaren neer of je moet als bedrijfsleider toch ook investeren in het handtam maken en houden van de paarden.


Precies. Het idee van superpony over hoe een opfok werkt is m.i. dan ook totaal niet reëel, je kunt die paarden echt niet wild laten want je hebt er gewoon een zorgplicht voor.

koeien op de weg...

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Wel of geen pensionklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 07:46

Voor opfok moet je denk ik wel echt de accomodatie hebben. Als je dat juist kan inrichten kun je als goede opfok veel toevoegen voor de jonge paarden van de toekomst :j werk heb je altijd aan paarden, als je dat niet inziet of niet wilt moet je er gewoon niet aan beginnen :o

Pensioen lijkt mij zelf wel echt heel mooi! En dan niet het geld maar gewoon het genot om deze oude paarden een hele fijne oude dag te geven!

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:55

Nee van mijn leven niet.
Mijn ervaring is dat er altijd wel een rotte appel tussen zit die de boel dusdanig weet te verstieren voor iedereen. Je doet het niet snel goed, moet altijd beter maar meer betalen ho maar.
Mocht je besluiten het te gaan doen, zorg dat voor iedereen dezelfde stalregels gelden, overhandig ze en hang ze duidelijk op. Dat geeft al veel rust. Duidelijke afspraken en zelf het goede voorbeeld stellen.
Aan mij is de vraag ook wel gesteld, mag mijn paard bij je komen, nee. We willen dat niet, willen het lekker voor ons zelf houden. Geen aanloop met eventueel extra mensen mee. Geen extra verantwoording over het dier van een ander.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:57

pol1 schreef:
Alles valt en staat met het soort klanten dat je hebt!! Na verloop van tijd weet je wat je wel wil en heel zeker wat je niet wil!!!
Mijn motto is inmiddels liever een lege stal dan een verkeerde erin!


Wat had ik graag gewild dat de eigenaar van de laatste pensionstal zo had gedacht zeg!
Er was er 1 bijgekomen nou vreselijk. Alles moest zoals die persoon het wilde, was van mening dat er geen regels waren ga zo maar door, verpeste echt de sfeer.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:23

_Reneee schreef:
Inderdaad, ik zou het niet doen als het niet zou hoeven. Al dat gezeik dat je er bij krijgt. En de zorgen voor de paarden van een ander. Wat een drama.


besef dit goed, maar waarom is toch altijd de pension stalling de droom, zo veel geld levert het niet open kosten stijgen hard! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:34

meggiemeg schreef:
Nee van mijn leven niet.
Mijn ervaring is dat er altijd wel een rotte appel tussen zit die de boel dusdanig weet te verstieren voor iedereen. Je doet het niet snel goed, moet altijd beter maar meer betalen ho maar.
Mocht je besluiten het te gaan doen, zorg dat voor iedereen dezelfde stalregels gelden, overhandig ze en hang ze duidelijk op. Dat geeft al veel rust. Duidelijke afspraken en zelf het goede voorbeeld stellen.
Aan mij is de vraag ook wel gesteld, mag mijn paard bij je komen, nee. We willen dat niet, willen het lekker voor ons zelf houden. Geen aanloop met eventueel extra mensen mee. Geen extra verantwoording over het dier van een ander.



Die zet je er dan toch uit.
Het is dan die eruit of straks een halve leegloop van je stal.
Als je je bij je baas niet gedraagt lig je er ook uit.

Net als mensen die niet betalen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:36

Ik zou een koppel jonge beesten wel leuk vinden.
Ik heb eerder zelf gefokt en mis mijn koppel jonge hengsten echt, wat een feest was dat altijd, een paar van die pretletters bij elkaar. Als ze weten hoe het werkt hoef je er verder niet overdreven veel tijd in te steken. Mijn jonkies kwamen alleen met bekappen en met verharen in handen, maar liep er wel iedere dag tussendoor even te tutten en controleren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:49

meggiemeg schreef:
pol1 schreef:
Alles valt en staat met het soort klanten dat je hebt!! Na verloop van tijd weet je wat je wel wil en heel zeker wat je niet wil!!!
Mijn motto is inmiddels liever een lege stal dan een verkeerde erin!



Wat had ik graag gewild dat de eigenaar van de laatste pensionstal zo had gedacht zeg!
Er was er 1 bijgekomen nou vreselijk. Alles moest zoals die persoon het wilde, was van mening dat er geen regels waren ga zo maar door, verpeste echt de sfeer.


Door schade en schande wordt je wijzer! Na een aantal jaren kan ik nu zeggen dat ik een hele leuke groep mensen heb die niet te beroerd zijn een fatsoenlijk stalbedrag te betalen! Fijne gemoedelijke sfeer!!
De laatste die eruit ging dacht complete stal over te nemen..als ze aan kwam rijden wist ik niet hoe gauw ik van stal af moest geraken!! Dat is voor mij altijd t teken er gauw afscheid van te nemen!!

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 08:55

[quote="kwita"
maar waarom is toch altijd de pension stalling de droom, zo veel geld levert het niet open kosten stijgen hard! ;)[/quote]

Is het niet :) tenminste niet bij mij

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:56

Cowgirl schreef:
bruintje123 schreef:
Cowgirl
Die konden ook vertrekken.
Maar dat gaat dan ook niet met gezelligheid gepaard.


Deed je dat nog met een maand opzeg termijn?
Als je hier wilt gaan kun je gaan wanneer je wilt. Dat voorkomt ook wel een hoop geruzie extra.

Ik hoop overigens niet dat iedereen nu denkt dat je hier om elk wisse wasje de deur gewezen word :P
Er word altijd eerst netjes gepraat :j

Nee als mensen weg willen mogen ze weg, ik hanteerde het wel andersom, zodat ze niet zonder stal stonden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:05

Lijkt me ideaal een paar stallen extra. Mooi opslag voor vanalles en nog wat, achter een deur ook nog, dus breekt er eens een paard uit, dan kunnen ze er niet bij. Kunnen vrienden met paarden eens een weekje langs komen.

Opfok hebben wij nog over getwijfeld toen we keken naar een huis met 9 stallen en teveel land. Uiteindelijk niet dat huis geworden. En nu ook geen pensionklanten. Lekker mijn eigen ding doen zoals ik denk dat het goed is.
Ik ben zelf zo'n enorme zeikerd en dat heb ik ook altijd verteld, dat dat zo is. Pensionstallen beloven ook wel eens gouden bergen en komen het dan niet na :/

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Poekkie

Berichten: 7334
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:07

superpony schreef:
Poekkie schreef:
Grappig dat zo veel mensen pensioenstallen of opfok zouden verkiezen :o Opfok lijkt me echt niets met al dat jong en ongeleerd 'grut' (om het maar even hard te zeggen) en mijn ervaring met mensen die zoeken naar een pensioenstal is dat ze vaak zo min mogelijk uit willen geven (paard kan toch niet meer mee) maar wel 200% verzorging en toedienen van alle mogelijke supplementen en zalven willen. Soms stoor ik mij een beetje aan die mensen die maar twee of drie keer per
maand naar hun (pensioen)paard komen, dat blijven altijd 'vreemden'. Geef mij maar een fijne groep ruiters die echt begaan zijn met hun paard :) ik denk graag mee en vind het alleen maar fijn als ze met hun twijfels of problemen naar mij komen.


Ligt ook wel aan je ruimte. Als je veel ruimte hebt is een opfok best mooi. Je moet er juist niet teveel aan willen doen, dat is aan de eigenaren. Veulens worden er geboren of komen binnen met hun moeder of na afspenen. Een of meer goede volwassen opvoed paarden ertussen en elke dag wel controle, maar het is niet aan het bedrijf om ermee te werken. Dat zou ik zelf ook nooit willen. Veelal wordt bij grote opfok bedrijven, jong spul als kudde verplaatst en dat kan prima zonder moeilijk doen van de mens. Laat de eigenaren maar af en toe komen en afhankelijk van wanneer ze in de opfok komen nog oefenen met halstertje, hoefjes optillen, aanraken.

Pensioen vraagt meer zorg en daar moet je dan ook gewoon voor rekenen. Maar zat paarden die geen extra zorg nodig hebben, maar gewoon lekker buiten moeten rondlopen met vriendjes en eten en drinken.

Je moet het doen met wat je hebt en kan dan pas gaan kijken wat je wil.

Op onze vorige, best luxe stal, wilde iemand een molen, omdat dat haar goed uitkomt. Tja, imo krankzinnig. Paarden mochten amper naar buiten, dus ze kon er niet goed mee aan de hand lopen. Paarden werden gek of werden gek gemaakt. Dan zal een stal even een molen moeten aanschaffen.....Tja, ik zeg dan; zoek iets wat je wel past.


Nou inderdaad, opvoeden is niet aan mij als pensioneigenaar. Zou ik zelf ook geen tijd voor hebben naast de zorg van de stal en voor mijn eigen dieren. Maar als er iets gebeurt, vb wondje, paard door de draad in een andere wei, ... (heb je toch altijd wel eens), dan wil ik wel een paard/pony die gewoon een halster kent, kan meelopen naar een andere wei en die je de basisverzorging (in geval van wondjes) kan toedienen zonder daarvoor alles op stelten te zetten.

Paardengek in hart en nieren!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:37

GDG schreef:
xyzutu2 schreef:
Bij (goede) opfokbedrijven komt de hoefsmid toch ook echt gewoon elke 6-8 weken langs, dus of je legt dat helemaal bij de eigenaren neer of je moet als bedrijfsleider toch ook investeren in het handtam maken en houden van de paarden.


Precies. Het idee van superpony over hoe een opfok werkt is m.i. dan ook totaal niet reëel, je kunt die paarden echt niet wild laten want je hebt er gewoon een zorgplicht voor.


Ik ken hele goede opfok bedrijven en daar gaat het echt prima. We hebben zelf ook gefokt en altijd gekozen om de merrie met veulen in de groep te zetten. Veel gaat natuurlijk. Het handtam maken deden we zelf wat betreft halstertje om doen, voetjes optillen, aanraken. Maar de opfok liep er elke dag enkele keren tussendoor en raakte de beestjes aan. Ik zou echt niet willen dat mensen teveel zouden doen met mn jonge spul. En de basis dingen zijn vrij makkelijk aan te leren als je weet wat je doet.

Maar ik ken ook wel mensen die pas na 3 jaar een paard ergens uit de klei trekken en dan pas de hoeven willen doen, willen borstelen, scheren etc. Hele drama's zo gezien, tja....

Ik zie meer ellende bij jong spul dat 1 op 1 gehouden wordt en mensen zo graag thuis een band mee willen opbouwen en elke dag een prutsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 72 bezoekers