Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:36

Ik zou het ook zeker niet doen. Vind het altijd zo'n sneu gezicht, die paarden die op kleine postzegeltjes staan te wachten tot ze weer op stal gaan...

Wat ik daarbij ook een nadeel vind is dat op paddocks vaak voor die 4-5 uur die ze erop staan niet wordt gevoerd "want daar wordt de paddock zo rommelig van". :\ Ten eerste niet goed voor de maag, paardenmaag is erop gemaakt continu kleine hoeveelheden voedsel te verwerken. Ten tweede: als ze niet kunnen eten, en niet kunnen rennen/spelen (te weinig ruimte) edit: Oh en ik lees nu dat ze niet eens samen staan in een paddock maar elk hun eigen hebben ;( , wat dan nog wel? Op de wei hebben ze de hele dag lekker iets te smikkelen en voldoende ruimte.

Gezien de bovenstaande reacties hoop ik dat je je keuze al gemaakt hebt.
Laatst bijgewerkt door Jessica_K op 20-07-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Julie_marley

Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:37

GDG schreef:
Eens met bruintje. En jammer TS dat je het zit te vergoeilijken, met ''mijn paard trekt toch geen sprintje hoor haha''. Het is verdorie gewoon een postzegel waar ze ook nog eens solitair in staan om na een paar uurtjes weer opgesloten te worden. Echt, doe het niet.



Ik mag me toch ook wel fijn en gelukkig voelen op een stal?
ik zit niks te vermoeilijken, ik benoem alleen de feiten

Julie_marley

Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:38

Jessica_K schreef:
Ik zou het ook zeker niet doen. Vind het altijd zo'n sneu gezicht, die paarden die op kleine postzegeltjes staan te wachten tot ze weer op stal gaan...

Wat ik daarbij ook een nadeel vind is dat op paddocks vaak voor die 4-5 uur die ze erop staan niet wordt gevoerd "want daar wordt de paddock zo rommelig van". :\ Ten eerste niet goed voor de maag, paardenmaag is erop gemaakt continu kleine hoeveelheden voedsel te verwerken. Ten tweede: als ze niet kunnen eten, en niet kunnen rennen/spelen (te weinig ruimte), wat dan nog wel? Op de wei hebben ze de hele dag lekker iets te smikkelen en voldoende ruimte.

Gezien de bovenstaande reacties hoop ik dat je je keuze al gemaakt hebt.


geloof ik krijgen ze op de paddock ook wat te knabbelen, en ze staan maar een halve dag buiten omdat de manege paarden ook buiten moeten komen..

maar snap wat je bedoelt..

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:42

Tuurlijk mag jij je gelukkig op een stal, maar even heel banketstaaf gezegd "hoeveel uur ben jij per dag op stal"?
Je paard staat daar 24/7
En helaas zijn er een hoop stallen super voor de ruiters, maar niet voor de paarden en dat vind ik eigenlijk een kwalijke zaak.
Gewone basis behoefte's van een paard waaraan voorbij gegaan word. Een paard moet (vrij) kunnen bewegen om hun eten te kunnen verteren. In een paddock van 10*10 voor ca 4 uurtjes is gewoon te kort. Want dan staat hij wel 20 uur in een stal opgesloten

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:42

troi schreef:
loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.


-O-

Arme beesten...

Waarom arme beesten.
Ochtends op de wei.
Rond 13.30 naar binnen en uitbuiken.
Namiddag of avonds rijden of longeren.
Niks mis mee

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:43

Mijn paard staat per dag 4 uur op de weide, de rest van de dag staat hij in zijn stal (die open staat, hij kan gewoon vrij rondlopen ;)) sinds ik dat zie, vraag ik me soms af waarom ik weidegang zo belangrijk vond :+

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:45

Sclimpre schreef:
loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.




Toch wel veel liever 4 of 5 uur per dag op de wei dan een hele dag buiten maar op een zandpaddock.


4-5 uur buiten is erg kort, en of dat dan op een wei is of op een paddock maakt dan bijzonder weinig uit.

Overigens knappen veel paarden juist op van een leven op een zandpaddock ipv een weide, en dan ga ik er natuurlijk vanuit dat er genoeg ruwvoer gegeven wordt. Met hooi kan je namelijk veel preciezer voeren en dat is een zegen voor paarden die bijv makkelijk te dik worden of hb gevoelig zijn.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:47

TS - ik snap het niet. In je OP zeg je dat het niet hoeft als je paard er niet gelukkig van wordt.

De nieuw stalling is gewoon een stuk minder goed dan je huidige:
1. Minder contact met andere paarden
2. 1/2 minder buiten
3. Zandpaddock ipv gaswei
4. Amper bewegingsvrijheid.

Mijn paard is ook niet bepaald sociaal, staat niet graag in de regenen doet amper gekke dingen buiten en toch zou ik ze nooit, maar dan ook nooit bij die nieuw stal zetten. Dan maar een bijrijder zoeken of verkopen.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 20-07-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:47

Ja jij mag gelukkig zijn op een stal, maar niet ten koste van je paard.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:51

troi schreef:
Overigens knappen veel paarden juist op van een leven op een zandpaddock ipv een weide, en dan ga ik er natuurlijk vanuit dat er genoeg ruwvoer gegeven wordt. Met hooi kan je namelijk veel preciezer voeren en dat is een zegen voor paarden die bijv makkelijk te dik worden of hb gevoelig zijn.


Puur fysisch kan dat wel zo zijn, maar wat moet een paard zo de hele dag op de paddock doen? Hooi eten en verder is er niks te beleven. Best een saai leven. Wanneer je paarden loslaat uit een paddock en naar de weide stuurt zie je ze echt genieten.

Een paard dat qua gezondheid iets mankeert is natuurlijk een ander verhaal, dan moet je daar rekening mee houden en je behelpen met wat er voor dat paard mogelijk is. Maar daar moeten alle gezonde paarden niet voor boeten.

Julie_marley

Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:51

FatCat schreef:
TS - ik snap het niet. In je OP zeg je dat het niet hoeft als je paard er niet gelukkig van wordt.

De nieuw stalling is gewoon een stuk minder goed dan je huidige:
1. Minder contact met andere paarden
2. 1/2 minder buiten
3. Zandpaddock ipv gaswei
4. Amper bewegingsvrijheid.

Mijn paard is ook niet bepaald sociaal, staat niet graag in de regenen doet amper gekke dingen buiten en toch zou ik ze nooit, maar dan ook nooit bij die nieuw stal zetten. Dan maar een bijrijder zoeken of verkopen.



hahahha yeah right.
laat ik het anders zeggen dan; we moeten er allebij gelukkig van worden.
het is mijn eerste paard en ik heb genoeg ervaring met stallen, maar ik weet vrij weinig van paddocks af. ik zie vaak paarden in paddocks staan en als ze naast elkaar staan vind ik ze er eerlijk gezecht nooit echt naar uit zien.
paarden kun je ook gewoon niet vergelijken met mensen daarom vroeg ik het

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:54

Citaat:
laat ik het anders zeggen dan; we moeten er allebij gelukkig van worden.

Dan zet die nieuwe stal maar uit je kop.
Dat is alleen maar handig voor jou.
Jij ontneemt jou paard dan alles wat voor een paard belangrijk is.

Je hebt een fijne plek alleen jij moet er wat meer moeite voor doen.
Hoe ouder je word hoe minder moeite het gaat zijn, dus fijn blijven waar je bent :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:55

Julie_marley schreef:
GDG schreef:
Eens met bruintje. En jammer TS dat je het zit te vergoeilijken, met ''mijn paard trekt toch geen sprintje hoor haha''. Het is verdorie gewoon een postzegel waar ze ook nog eens solitair in staan om na een paar uurtjes weer opgesloten te worden. Echt, doe het niet.



Ik mag me toch ook wel fijn en gelukkig voelen op een stal?
ik zit niks te vermoeilijken, ik benoem alleen de feiten


Feit:
- een paard heeft ruimte nodig om te kunnen bewegen, vrij bewegen (een sprintje als het wil, maar ook gewoon van A naar B kunnen lopen zonder dat je in een zeer beperkt aantal stappen alweer aan de andere kant bent)
- een paard heeft sociaal contact nodig om met andere paarden natuurlijk gedrag te kunnen vertonen (kroelen, samen oplopen, elkaar juist wat mijden etc.)
- een paard heeft van nature de behoefte om vrijwel de hele dag door te kunnen bewegen, daar heeft het dus ruimte voor nodig én veel tijd op die ruimte.
- jij komt daar één uurtje per dag, jouw paard moet er elke dag de hele dag wonen

Julie_marley

Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:55

IK WIL IEDEREEN EVEN EROP WIJZEN DAT DIT GEWOON EEN VRAAG IS.
IK HEB GEEN ERVARING MET PADDOCKS EN DAAROM ZIT IK ER ZO ERG OVER TE TWIJFELEN, IK HAD GEHOOPT DAT ER MENSEN OP ZOUDEN REAGEREN DIE ZIJN PAAR OP EEN PADDOCK HEBBEN/HADDEN STAAN MAAR ER REAGEREN ALLEEN MAAR MENSEN DIE GEEN IDEE HEBBEN EN DIE HET GAAN "VERMENSELIJKEN".

ALS JE ZELF GEEN ERVARING HEBT, REAGEER DAN A.U.B. NIET!

(capslock omdat ik wil dat zoveel mogelijk mensen het lezen haha)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:58

Er reageren alleen maar mensen met ervaring. Alleen ze zeggen niet wat jij wilt. :)


Ik heb al 40 jaar ervaring in de paarden en 20 jaar aan huis. Ondertussen weet ik wel iets over paarden en hun behoeftes.
En ik denk zo maar dat er meer mensen zijn die ervaring hebben en reageren. :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:58

Julie_marley schreef:
hahahha yeah right.

Wat bedoel je hiermee?

Julie_marley schreef:
laat ik het anders zeggen dan; we moeten er allebij gelukkig van worden.
het is mijn eerste paard en ik heb genoeg ervaring met stallen, maar ik weet vrij weinig van paddocks af. ik zie vaak paarden in paddocks staan en als ze naast elkaar staan vind ik ze er eerlijk gezecht nooit echt naar uit zien.
paarden kun je ook gewoon niet vergelijken met mensen daarom vroeg ik het


Jij vraagt advies - wij geven het.

Waar vergelijkt iemand mensen met paarden?!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:59

Julie_marley schreef:
FatCat schreef:
TS - ik snap het niet. In je OP zeg je dat het niet hoeft als je paard er niet gelukkig van wordt.

De nieuw stalling is gewoon een stuk minder goed dan je huidige:
1. Minder contact met andere paarden
2. 1/2 minder buiten
3. Zandpaddock ipv gaswei
4. Amper bewegingsvrijheid.

Mijn paard is ook niet bepaald sociaal, staat niet graag in de regenen doet amper gekke dingen buiten en toch zou ik ze nooit, maar dan ook nooit bij die nieuw stal zetten. Dan maar een bijrijder zoeken of verkopen.



hahahha yeah right.


Hahaha?! Jij vindt dat rijtje om te lachen?!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:00

Julie_marley schreef:
IK WIL IEDEREEN EVEN EROP WIJZEN DAT DIT GEWOON EEN VRAAG IS.
IK HEB GEEN ERVARING MET PADDOCKS EN DAAROM ZIT IK ER ZO ERG OVER TE TWIJFELEN, IK HAD GEHOOPT DAT ER MENSEN OP ZOUDEN REAGEREN DIE ZIJN PAAR OP EEN PADDOCK HEBBEN/HADDEN STAAN MAAR ER REAGEREN ALLEEN MAAR MENSEN DIE GEEN IDEE HEBBEN EN DIE HET GAAN "VERMENSELIJKEN".

ALS JE ZELF GEEN ERVARING HEBT, REAGEER DAN A.U.B. NIET!

(capslock omdat ik wil dat zoveel mogelijk mensen het lezen haha)

Doe niet zo puberaal en kinderachtig. Ga zelf eens lezen kind.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:00

Ik denk, vermoed dat ze daar reageert op verkopen.

Dat is ook helemaal niet nodig.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:01

Julie_marley schreef:
IK WIL IEDEREEN EVEN EROP WIJZEN DAT DIT GEWOON EEN VRAAG IS.
IK HEB GEEN ERVARING MET PADDOCKS EN DAAROM ZIT IK ER ZO ERG OVER TE TWIJFELEN, IK HAD GEHOOPT DAT ER MENSEN OP ZOUDEN REAGEREN DIE ZIJN PAAR OP EEN PADDOCK HEBBEN/HADDEN STAAN MAAR ER REAGEREN ALLEEN MAAR MENSEN DIE GEEN IDEE HEBBEN EN DIE HET GAAN "VERMENSELIJKEN".

ALS JE ZELF GEEN ERVARING HEBT, REAGEER DAN A.U.B. NIET!

(capslock omdat ik wil dat zoveel mogelijk mensen het lezen haha)


Maar lieve schat - hoe vermenselijken we dit nu? Ik wil zelf niet van 8 tot 5 in de wei staan....

Ik zeg helemaal niet dat paddocks slecht zijn. Zou zelf ook een stal met paddocks overwegen, mits groot genoeg, gedeeld met een andere paard en waar ze de volledige dag op staan. Dat heeft die nieuwe stal niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:02

bruintje123 schreef:
Ik denk, vermoed dat ze daar reageert op verkopen.

Dat is ook helemaal niet nodig.

Hm, ja dat zal inderdaad wel. Jammer weer voor het paard dat ze alleen maar ingaat op dat stukje dan in plaats van waar het hier werkelijk om gaat: het welzijn van haar paard dat gigantisch achteruit gaat omdat ze zelf meer luxe/dichterbij wil.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:02

Capslock zal je niet helpen hierme.e iedereen leest erg goed en vermenselijkt niks. Maar denken juist aan wat een paard nodig heeft.

En nee een paddockje van 10 bij 10 alleen (een grote box met als je pech hebt met regen continue blubber) waar ze alleen in staan zonder de mogelijkheid te spelen of kroelen met een ander paard en waar ze 20 uur per dag in een box staan. Dat is niet paardwaardig. Als je zelf een week bv niet kan komt je paard gruwelijk beweging te kort.

Mijn paarden vroeger werden diep ongelukkig als ze niet even een goede sprint konden trekken. De meeste paarden hebben dat nu eenmaal nodig.

Optie voor nu blijven staan ga desnoods twee dagen per week niet, je paard staat buiten en krijg zijn beweging genoeg. Tenzij je moet voeren en mesten. Ga als je 16 bent een brommer of snorfiets aanschaffen. Of ga nu fietsen. Ik moest die afstand naar school op de fiets

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:03

Ik kwam van een stal af waar mijn pony de hele dag buiten stond. Ik had een gelukkig pony, ik was iets minder gelukkig op deze stal. Vervolgens ben ik ook verhuisd naar een stal waar mijn pony een deel van het jaar in de paddock stond (zolang de weide goed was konden ze daar in). De paddock was te klein, ong. 10 x 15, waardoor ze geen ruimte had om een sprintje te trekken etc. Ze stond dan nog wel samen met haar paardenvriendje in de paddock.

Mijn pony heb ik niet eerder zo ongelukkig gezien als in die tijd. Inmiddels weer verhuisd naar een stal met alleen maar weidegang en ze bloeide toen weer helemaal op.

Ik heb niks tegen paddocks, mits deze groot genoeg zijn om ook een sprintje te trekken en er voldoende ruwvoer is. Ik zou nooit meer de keuze maken om naar zo'n stal te gaan. Dus hierbij het advies van iemand die de (in mijn ogen nu) foute keuze heeft gemaakt. Blijft lekker staan waar je paardje nu gelukkig is.

Julie_marley

Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:10

FatCat schreef:
Julie_marley schreef:
IK WIL IEDEREEN EVEN EROP WIJZEN DAT DIT GEWOON EEN VRAAG IS.
IK HEB GEEN ERVARING MET PADDOCKS EN DAAROM ZIT IK ER ZO ERG OVER TE TWIJFELEN, IK HAD GEHOOPT DAT ER MENSEN OP ZOUDEN REAGEREN DIE ZIJN PAAR OP EEN PADDOCK HEBBEN/HADDEN STAAN MAAR ER REAGEREN ALLEEN MAAR MENSEN DIE GEEN IDEE HEBBEN EN DIE HET GAAN "VERMENSELIJKEN".

ALS JE ZELF GEEN ERVARING HEBT, REAGEER DAN A.U.B. NIET!

(capslock omdat ik wil dat zoveel mogelijk mensen het lezen haha)


Maar lieve schat - hoe vermenselijken we dit nu? Ik wil zelf niet van 8 tot 5 in de wei staan....

Ik zeg helemaal niet dat paddocks slecht zijn. Zou zelf ook een stal met paddocks overwegen, mits groot genoeg, gedeeld met een andere paard en waar ze de volledige dag op staan. Dat heeft die nieuwe stal niet.


ze kunnen met zn tweeen erop

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:12

Als ik die van mij op een paddock zet verveeld ze zich dood. Als ik er een flinke bult hooi neergooi dan is het een uurtje of twee goed, daarna begint ze te ijsberen, heen en weer. Tot iemand haar naar binnen meenemen waar ze weer hooi krijgt.

Nee dan is ze niet gelukkig, ze staat graag op de wei en ik fiets rustig 25 km heen en weer terug. Doe ik zo n uur over. Maar in ruil daarvoor staat ze zo lang mogelijk buiten. Met heftig weer iets minder lang, met goed weer zo n 8+ uur. En ik zou het niet anders willen.

Dus tenzij het is voor medische redenen zoals hoefbevangen, vind ik het niet kunnen. Gaan wilde paarden toch ook niet op zand zetten, zouden gek worden.