Stalmatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faetje_97
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:06

Wij gebruikten ze voor onder het vlas zodat er niet zo dikke laag op hoefde. Legde er altijd wel wat vlas op! ging super

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:17

Zonder strooisel in een box vond ik echt helemaal niks. Sommige paarden durven er niet op te plassen ivm spetteren. Dun laagje stro wordt met de mest wordt een doorelkaar gedraaide smeerboel, slecht voor de hoeven.
Toen ik nog op een stal met matten stond kocht ik extra Rhapsodie bij om mijn paard schoon en droog te laten staan.

Het is sowieso zaak de matten regelmatig schoon te spuiten anders verstoppen ze en zakt de urine niet meer weg.

Voor een schuilstal met een hoek stro of vlas vind ik ze wel ideaal.

Voor een box gaat er niets boven fijne dikke laag vlas met evt een plak stro voor het knabbelen.

Moniek2017
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:53

Afbeelding

Hit actief mat. Zeer tevreden over. Ze hebben 24uur per dag beschikking over de bak, en dan het verharde en deze mat

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:23

Rubberen matten of tegels in stal zonder verdere bodembedekking werkt alleen als de matten voldoende vochtdoorlatend zijn en het vocht onder de matten in een put kan weglopen. Is dat niet zo, dan wordt het echt een natte bende (het vocht moet ergens heen..) en ik vraag me af of alle ammoniak wel zo goed is voor je paarden. In combinatie met een laagje bodembedekking gaat het al beter. Ik weet echter niet of dat zinvol is met vlas omdat je dan vaak ook wel een minimale hoeveelheid spul nodig hebt om een egaal bed te maken.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:32

Als je kieren tussen de matten laat kan de urine weglopen.
Gebruik al jaren matten, in de winter strooi ik stro erover in de zomer staan ze soms een uurtje in de stal tussen de lessen door en dan ligt er geen stro in. Zonder bedekking wordt het toch een smeerboel. Echter heb je lang niet zoveel bedekking nodig dan zonder de matten.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:06

Op mijn vorige stal stonden ze op matten met de helft daarvan bedekt met stro. Ik was daar best enthousiast over toen ik daar stond, maar als ik terugkijk was het toch niet ideaal.

Ik mestte elke dag uit, soms zelfs twee keer, maar hij had toch altijd redelijk wat vieze (pis)vlekken op zijn witte vacht. Sinds hij weer in een goed gevulde box staat (dus zonder matten en helemaal met stro) is hij nooit meer vies.

Ik denk dat hij toch liever op het stro deel lag, maar ook daar zijn mest/urine hoekje had, want dat deed hij ook niet op het rubber. Die combinatie maakte een vieze pony van 'm.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:58

Als je een een fortuin kwijt bent aan vlas dan doe je iets niet goed hoor.

Ik heb een stal van 3 bij 3 en dat kost mij een halve baal in de week, dat is 3 euro.
Ik ben gestart met een baal of 4 en nu haal ik elke dag de mest er (goed) uit en eenmaal in de week de natte plek. De toplaag is altijd droog, de urine zakt naar onderen en als je laag vlas dik genoeg is blijft de bovenlaag echt droog. Mijn stal is zo schoon dat ik m nooit helemaal leeg hoef te halen. Het ziet er altijd uit alsof er compleet nieuw vlas in ligt. Ik moet wel zeggen dat mijn pony van 8.00 tot 19.00 buiten staat.

jontsje
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:41

Wij hadden stallen met vlas erin en daaronder stalmatten van rubber. Dit hadden wij gedaan omdat de oorspronkelijke bodem heel glad was. Dit beviel ons wel heel goed, maar soms lieten de matten los en staken ze een beetje uit.