Vage kreupelheid, wanneer de DA?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 11:37

Sinds gisteren loopt Fitz licht kreupel.
Het best is het te zien op de linkervolte, hij valt dan op links dus is rechtsvoor kreupel.
Op de rechterhand is er niets aan de hand. Het is dus waarschijnlijk een bewegingskreupelheid.
Dit betekent dat het in de bovenkant van het been, dan wel de schouder zit.
Toen we echter het rechtervoorbeen alle kanten op gingen zwaaien, gaf hij geen krimp.
Ik hoopte eigenlijk dat hij vast gelegen zou hebben in zijn stal en dat het vandaag al een stuk beter zou zijn.

Omdat ik vandaag wedstrijd zou hebben stond ik vanochtend vroeg al even linksom te longeren maar helaas Verdrietig , het leek alleen maar erger.

Mijn vraag is hoe lang jullie een vage kreupelheid aankijken en wanneer je ermee naar de kliniek gaat.
Ik ben nl. zelf een beetje overgevoelig voor dit soort dingen omdat ik mijn vorige paard naar de slacht heb moeten brengen.
Ik kan dus momenteel slecht relativeren.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:46

Ik zelf wacht best lang af misschien idd stijvigheid of iets. maar das misschien voor iedereen persoonlijk.
miujn ervaring is dat een veerats in het begin zegt ga maar afspuiten (ook als er niets dik is Scheve mond\ )
na een week zou ik dan vragen of de veearts langs kwam.
Graaf hebben we 2 maand mee gewacht die was kreupel maar niets warm en /of dik.
wel netjes been afspuiten en aan de hand op het harde stappen verder op rust houden.
Na 2 maand de veerats gebeld en die zei dat het hoefcatrol was dat was al te zien aan de manier van lopen.
Dus op naar de kliniek (iedereen van slag af) foto's gemaakt niets op te zien: peesblesure 6 weken op het land.
na 6 weken liep ie goed rustig opgebouwd met aan de hand stappen en toen erop alleen maar rechte stukken buiten toen buiten ook draven en toen in de bak meteen weer kreupel.
Dit begon in november 1 week naar paard&koets
sinds 3 weken werd ie weer gereden in de bak voornamelijk grote figuren dus geen volte's 10 mtr en afwenden.
de veearts weet ook niet waarom het zo lang duurde. dus misschien als je echt twijfeld na je slechte ervaring foto's laten maken?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:48

Zolang je buitenaf niets ziet of je paard reageert niet als je aan de benen voelt of je voelt niets abnormaals, wacht ik toch ongeveer een 2 weken vooraleer de DA te bellen. Als je wel iets ziet, voelt of wanneer je paard reageert als je aan het been komt, bel ik direct de DA.
Ik hoop dat het niet te erg is en dat Fitz snel weer beter is!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:51

Ik wacht niet lang, eerst als dat zich aanbiedt laat ik een DA een kreupelheidsonderzoek doen en advies geven, meestal weekje ermee stappen, mag hij wel buiten? dat soort vragen...
Na 5 dgn geen verandering (dan duurt het inmiddels een week) dan maak ik een afspraak bij de kliniek dat duurt meestal ook wel paar dgn voordat je terecht kunt.
Ik zou geen weken wachten want het is juist beter als ze de kreupelheid goed kunnen 'zien' dan dat die door de rust al vermindert is maar door belasting/beweging weer terug komt?

Maar ja ik ben erg zuinig op dat beest en hij is niet voor niets verzekerd denk ik dan maar!

Orry had tot 3 maal toe een 'zeer geringe kreupelheid' ...niets dik niets warm, 3 wk op het land en het was beter, maand mee rijden en voila...
bleek (eindelijk kwamen ze erachter!) dat hij iets gevoelig was op de bodem, hoefijzertje eronder (halfrond ijzertje) en sindsdien geen last meer gehad! Dat heeft me wel steeds 6 wk per keer gekost.....en het opbouwen erna....

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-16 11:57 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:22

Tsja, ik zou het eerst nog maar even een paar dagen aankijken. Meestal hou ik een schema aan van: eerst 3 dagen paard op rust en af en toe en 2 maal daags wat stapbeweging. Paard goed observeren en vergelijken hoe die loopt na die drie dagen. Geen of weinig verbetering, dan bel ik de DA. Het probleem bij kreupelheden is, is dat de ernstigheidsgraad soms moeilijk in te schatten is. Dan is het toch wel prettig om er even om er iemand bij te halen. Mijn veearts zegt altijd: 'It's better to look and see, than to wait and see'. Tuurlijk voor hem is kassa Tong uitsteken maar eigenlijk zit er ook wel weer een kern van waarheid in. Bij dit soort dingetjes laat ik hem toch liever een keertje extra komen, net als orri al zei, ik ben ook erg voorzichtig.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:58

Wat akelig voor je dat je paard niet in orde is. Ik snap wel wat je bedoelt met overgevoelig hoor, je denkt gewoon meteen het ergste. Wel, juist om dat uit te sluiten zou ik morgenochtend mijn paard weer uit stal halen, twijfel je aan de kreupelheid of is het overduidelijk: gewoon de veearts bellen of als dat voor jou mogelijk is: vragen of je morgen even langs mag komen. Kan ie meteen een volledig kreupelheidsonderzoek uitvoeren dus indien nodig foto's/scans maken. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:07

je kunt de veearts ook even bellen en het probleem voorleggen, dat kost ook niks.
Het kan natuurlijk zijn dat ie zichzelf wat bezeert heeft en dat het met een paard dagen weer in orde is. Je moet ook een beetje op je gevoel afgaan en terugkijken wat je de afgelopen weken allemaal met hem gedaan hebt.
Als je het na een week nog niet vertrouwd kun je altijd vragen of ze langskomen om te kijken.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:36

Vervelend dat je paard kreupelt. Zeker als het bij je vorige paard zo erg was dat je hem naar de slacht hebt moeten brengen, zal je nu wel extra onzeker zijn. Kan me dat heel goed voorstellen.

Even een opmerking: als die kreupelt op de volte kan het probleem ook aan de onderkant van het been zitten. Hinkelt die met het hoofd (hoofd valt naar beneden als die linksvoor op de grond zet)? Dan kan het namelijk ook in het hoefkatrol zitten. Een DA kan dat met een kreupelheidsonderzoek (verdoven) bepalen.

Ik ben het eens met Orri, als je te lang wacht dan kan die door die rust weer goed gaan lopen. Maar aan de andere kant is het natuurlijk zo dat wanneer het niets is, je veel geld uitgeeft (of ben je ervoor verzekerd?). Je zou hem rust kunnen geven tot die weer zuiver is en dan weer oppakken. Mocht die dan weer snel kreupelen, dan weet je dat er toch echt iets aan de hand is en kan je de DA inschakelen.

Veel succes ermee.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:36

Ik zou dan een paar dagen aan de hand stappen en afspuiten, na paar dagen nog geen verbetering, VA bellen.
Als het alleen maar erger wordt meteen bellen, idd zoals Orri zegt, daar is de verzekering goed voor.

_________________
Een vos verliest wel zijn haren, niet zijn streken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-09-16 14:40 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:51

Dat mijn haflinger ook zo vaag kreupel was(en echt vaag je zag eht bijna niet) heb ik 1,5 week gewacht met bellen.
en na 6 weken heb ik foto's laten maken(in die tussen tijd wel poeders en ander beslag gehad hoor).
Paard loopt nu al weer 2 jaar op keiltjes en dat gaat super.
De veearts kon ook alleen maar gissen waar de kreupelheid vandaan kwam.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 21:18

Helaas ben ik niet verzekerd. Maar dit speelt bij mij geen rol, ik wil gewoon het beste voor mijn paard.
Ik denk dat ik het tot a.s. donderdag even aankijk, is het dan nog niet verbeterd, kan ik vrijdag direkt een afspraak maken bij de kliniek.

Mirjam: hij kreupelt op het buitenbeen en niet op het binnenbeen in de volte, dus normaal gesproken zit het in het bovenste deel van het been.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:24

Balen zeg, toch nog kreupel...

Ik zou het even een paar daagjes aankijken inderdaad, donderdag lijkt me mooi.
Niet los en alleen aan de hand stappen zou ik doen.
En dan woensdag ofzo pas weer kijken hoe hij loopt in draf.

Enne, je niet te druk maken hoor, het hoeft niet gelijk iets dramatisch te zijn al kan ik me voorstellen hoe bang je daar voor bent na Max!
Ed dacht trouwens bij Fie toen ook dat het in de schouder zat, en waar zat het ... in de hoef! Die was toen ook vaag kreupel, ik vind het altijd moeilijk te zeggen hoor waar het zit.

En afspuiten is een beetje lastig denk ik als er niets te zien is.

Heel veel sterkte en als ik je kan helpen laat het maar weten!
El

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 23:49

Bij mijn paard was het precies hetzelfde. Op de linkervolte kreupelde ze op het rechterbeen. Zij bleek hoefkatrolonsteking te hebben, rechtsvoor erger dan linksvoor (fase 4 en 2). Vandaar mijn opmerking.

Ik hoop voor je dat Fitz niets ergs heeft. Succes ermee, Mirjam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 00:02

Pablo is nog nooit zomaar kreupel geweest (ja een hoefzweer en toen strompelde hij zo afschuwelijk dat ik meteen de DA heb gebeld) maar ik denk dat ik het maximaal 3 dagen uit zou houden zonder de DA te bellen. Veel succes er mee en ik hoop voor je dat hij morgen alweer gewoon goed loopt!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:01

Tegenwoordig wacht ik bij niet al te ernstige kreupelheid twee weken af, waarbij het paard wel beweging krijgt, maar niet samen met andere paarden in het land gaat. Liefst alleen. Is het dan niet beter, dan bel ik de DA. Mijn ervaring is dat ze toch altijd eerst 2 weken rust en stappen voorschrijven, dit heb je dan tenminste al gehad.

Ik hoop voor je dat er niets ernstigs aan de hand is, eerst dat hoesten en nu dit weer: knap rottig hoor!

Sterkte! Mieke