Bedrijfsplan: Het resultaat!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 03:25

Schrik niet van het hele verhaal ... ik dacht, des te meer ik bedenk, des te meer kans dat er tenminste één goed idee bij zit. Knipoog

Ik denk zeker dat er animo is voor een niet-paardgebonden lease stal. Er zijn genoeg mensen die graag een paard zouden willen, maar daar niet de tijd voor hebben.

Wat zoiets moet kosten vind ik moeilijk in te schatten, maar ik zou iets flexibeler zijn wat rijplannen betreft. Ik denk dat je erop kan rekenen twee soorten klanten te krijgen: 1) mensen met weinig tijd en 2) mensen die wel tijd hebben, maar niet al de lasten willen. Voor de eerste groep kan je dan plannen aanbieden van 2 of 3 keer per week, met als mogelijkheid 2 keer per dag. Voor de laatste groep kan je 5 keer per week aanbieden, ook met als mogelijkheid 2 keer per dag. Misschien kan je voor het intekenen een online (of telefonisch) systeem hanteren, waarbij men direct weet of een paard voor een bepaald tijdstip beschikbaar is.

Ik zou zelf nieuwe deelnemers geen gratis lessen aanbieden, hoogstens één introductie les om te laten zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Deze introductie les kan je dan tevens gebruiken om een inschatting te maken van het niveau van de ruiter. Op basis daarvan kan je de ruiter verplichten een bepaald aantal lessen per maand te nemen, tenzij de ruiter hoger dan een bepaald niveau is. Om het meer rendabel te maken zou ik de verplichte lessen voor een normale prijs aanbieden en de optionele lessen voor een gereduceerd tarief. Natuurlijk kan je de verplichte lessen ook in het basis bedrag opnemen.

Verder zou je eens per maand een wedstrijd kunnen organiseren, of je locatie daarvoor beschikbaar stellen. Hiermee trek je weer nieuwe mensen en het is leuk voor je klanten om op "hun" paard wedstrijden te kunnen rijden.

In verband met ongevallen zou ik alle klanten eerst een onaansprakelijkheids verklaren laten tekenen (al voor de proefles), maar dat spreekt voor zich.

Ik zou zelf niet meer dan 20 minuten per auto onderweg willen zijn, want als het zo ver weg is, is er een grote kans dat er iets dichterbij is dat misschien niet helemaal aan mijn wensen voldoet, maar kwa reistijd zo voordelig is dat het toch mijn voorkeur heeft. Misschien is het een idee om eens te onderzoeken hoe oud de gemiddelde leaser is, want als een groot deel van je klanten op de fiets komt/van vervoer van ouders afhankelijk is, dan heb je met een veel kleiner gebied te maken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 09:54

BlueStar schreef:
Misschien een idee om een lidmaatschap op te richten.
Kijk wat je paarden en pand enz. per jaar kosten.
Kijk wat elk paard per maand moet gaan verdienen.
Deel dit bedrag door de aantal klanten die op dit paard rijden.
Dan heb je de kosten voor een lidmaatschap.


Deze berekening heb ik uitgevoerd, dus ik weet wat de minimale kosten per klant zullen zijn.
Waar ik nog een beetje over twijfel is het bedrag dat klanten bereid zullen zijn om te betalen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 10:11

Guinevere schreef:
Misschien kan je voor het intekenen een online (of telefonisch) systeem hanteren, waarbij men direct weet of een paard voor een bepaald tijdstip beschikbaar is.

Dat is inderdaad ook een idee. Online zal niet direct gerealiseerd worden, maar zou in de toekomst praktisch kunnen zijn.
Telefonisch is wel een goede optie om mee te beginnen.

Citaat:
Ik zou zelf nieuwe deelnemers geen gratis lessen aanbieden, hoogstens één introductie les om te laten zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Deze introductie les kan je dan tevens gebruiken om een inschatting te maken van het niveau van de ruiter. Op basis daarvan kan je de ruiter verplichten een bepaald aantal lessen per maand te nemen, tenzij de ruiter hoger dan een bepaald niveau is. Om het meer rendabel te maken zou ik de verplichte lessen voor een normale prijs aanbieden en de optionele lessen voor een gereduceerd tarief. Natuurlijk kan je de verplichte lessen ook in het basis bedrag opnemen.

Mijn idee was om mensen voor 10 euro een introductieles aan te bieden. De deelnemer kan dan zien hoe het werkt op stal, sfeer proeven en ik kan bekijken wie ik voor me heb.
Als de deelnemer besluit "lid" te worden, dan breng ik de €10 in mindering op de eerste maandelijkse termijn. Dit om te voorkomen dat jan en alleman lekker een keertje gratis komt rijden... dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Citaat:
Verder zou je eens per maand een wedstrijd kunnen organiseren, of je locatie daarvoor beschikbaar stellen. Hiermee trek je weer nieuwe mensen en het is leuk voor je klanten om op "hun" paard wedstrijden te kunnen rijden.

Dit is inderdaad iets om eens verder uit te zoeken. Dit zal niet meteen in het begin haalbaar zijn, maar is zeker iets om voor de toekomst in gedachten te houden.

Citaat:
In verband met ongevallen zou ik alle klanten eerst een onaansprakelijkheids verklaren laten tekenen (al voor de proefles), maar dat spreekt voor zich.

Ik ben van plan om voor ik definitief zou starten een professioneel contract te laten opstellen. De kosten hiervan wegen zeker op tegen de evt. problemen die het ontbreken van een duidelijk contract met zich mee kunnen brengen.

Verder neem ik al jullie opmerkingen en ideeën mee in mijn uiteindelijke plan. Blijf dus vooral spuien als jullie nog iets te binnen schiet.
Ik zal dit weekend nog druk bezig zijn met aanpassen / verfijnen en alle tips blijven welkom!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:56

Hoe bepaal je welke deelnemer op welke dag op welk paard mag, ik kan me voorstellen dat je als je dat op inschrijving doet mensen maanden vooruit hun favoriete paard gaan "boeken".

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:41

Ik denk niet dat je er echt heel veel geld voor kan vangen.
De 10 € proefles is al meer geld dan bij mij een echte springles op de manege (randstad).
Stel dat de kosten voor 3 dagen in de week 200 € per maand zijn... Das niet zo weinig. Dan is het voor mensen veel aantrekkelijker om samen een eigen paard te kopen, of een betalende bijrijder te zoeken. (Denk ik zo...)
Tsja, kan zijn dat ik nu wat over het hoofd zie, maar dat kan jij mij vast dan wel weer vertellen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 08:32

Marliesje schreef:
Hoe bepaal je welke deelnemer op welke dag op welk paard mag, ik kan me voorstellen dat je als je dat op inschrijving doet mensen maanden vooruit hun favoriete paard gaan "boeken".


Hiervoor komt een agenda in de kantine te liggen. Klanten mogen daarop maximaal 10 dagen van tevoren intekenen op dag/tijd en paard. Daarnaast biedt het voor mij ook duidelijkheid zodat ik weet hoe de dagen er een beetje gaan uitzien. De 10 dagen zijn juist bedoelt om te voorkomen dat mensen hun lievelingsdier gaan reserveren.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 08:36

Myra1 schreef:
Ik denk niet dat je er echt heel veel geld voor kan vangen.
De 10 € proefles is al meer geld dan bij mij een echte springles op de manege (randstad).
Stel dat de kosten voor 3 dagen in de week 200 € per maand zijn... Das niet zo weinig. Dan is het voor mensen veel aantrekkelijker om samen een eigen paard te kopen, of een betalende bijrijder te zoeken. (Denk ik zo...)
Tsja, kan zijn dat ik nu wat over het hoofd zie, maar dat kan jij mij vast dan wel weer vertellen!


Het bedrag dat ik zal gaan vragen zal liggen op ongeveer de helft van wat jij nu aangeeft. Om precies te zijn, € 94 (incl. BTW), voor 3x per week rijden. Lessen zijn op eigen kosten. Deelname aan lessen zal 4 a 5 euro per keer extra kosten.
En die proefles is misschien duur, maar dan krijg je wel serieuze klanten. Doe je het gratis, dan komt iedereen lekker een gratis ritje maken en zie je de meesten nooit meer terug. Dat is niet mijn bedoeling. De proefritten zijn voor de mensen die er serieus over denken om deel te nemen, maar die eens wil bekijken hoe de stal is, hoe alles in zijn werk gaat, etc.

Ik heb intussen nog wat zaken veranderd, onder andere naar aanleiding van jullie opmerkingen. Update volgt nog

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:45

Hmmm, ok € 94,- is inderdaad denk ik dan toch wel een zeer redelijke prijs. Ik denk dat je daar dan inderdaad toch wel klanten mee zal trekken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:45

Leuk dat je zo fanatiek bezig bent met het uitwerken van je plannen !

Misschien is het nog een overweging om ook een optie open te houden voor de ruiters die nog niet het niveau hebben dat voldoet aan de "eisen" om het contract aan te gaan.
Er zijn tenslotte altijd beginnende ruiters, en ook daar kan een bron van inkomsten liggen.
Op het moment dat ze (veel) ervaring moeten hebben om mee te doen in het plan, moeten ze die ervaring elders opdoen.
In sommige gevallen zullen ze dus een overstap moeten maken van bijv. een andere manege naar jouw stal.
Voor sommige mensen ligt deze drempel vrij hoog.
Is het een idee om ook voor de beginners (die de intentie hebben om mee te doen aan je plan) een mogelijkheid te bieden ?
Door bijv. een aantal maanden prive-les te geven en daarna onder begeleiding de eerste stappen te zetten naar het lease/huurplan ?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:04

Hier een reactie van iemand die misschien in je doelgroep zou liggen.

Ik zou NIET voor een leasepaard gaan.
Ik ga niet op een manege rijden omdat ik dan als combinatie met het paard (en dus ook als ruiter niet) verder kom. (in de meeste gevallen) omdat er door verschillende mensen met verschillende rijmethodes gereden wordt.
Ervaring met veel verschillende paarden heb ik al genoeg.
Wat mij tegenstaat is het feit dat je het paard niet helemaal voor je zelf is, ook al snap ik dat dat niet haalbaar is voor je.
Als een paard 3,5 uur op een dag mag lopen en er wil iemand een uur voor en na je op dat paard, dan valt het lekker rommelen met het paard ook weg.
€ 94,- vind ik een redelijk bedrag maar ik zou het er zelf niet voor over hebben.
Dan betaal ik liever € 100 aan een bijrijpaard (al heb ik daar ook mijn bedenkingen bij). En dan ben je met de eigenaar de 'enige' die op het paard rijd, kun je afspraken maken. En kan je voor en na het rijden lekker rommelen.
Voor meer dan € 100 zou ik er niet eens over nadenken, dan zou ik zelf een paard kopen. Ik weet dat je dan meer kwijt bent maar dan wordt het verschil zo klein dat ik dan liever iets heb wat 100% van mezelf is.
Wat je ook maar moet afwachten is wat voor paarden je kan leasen, maar dat is logisch natuurlijk Lachen.

Iig dit is niet om je de moed uit je schoenen te praten, maar mijn idee erover. En ik neem aan dat je zulke dingen ook wilt horen.
Succes!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 20:36

Sjimmy schreef:
Iig dit is niet om je de moed uit je schoenen te praten, maar mijn idee erover. En ik neem aan dat je zulke dingen ook wilt horen.
Succes!


Natuurlijk zijn ook kritische reacties meer dan welkom. Juist die reacties helpen mij mijn plan bij te stellen als dat nodig is.
Toch heb ik al een heel aantal positieve berichten gekregen van mensen die een dergelijke constructie wel zien zitten. In de toekomst sluit ik mogelijkheden voor het leasen van een paard door 1 persoon niet uit, maar dat is op dit moment niet mijn opzet. Ik moet tenslotte ergens beginnen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:07

Aanpassingen
Ik heb mijn plannen oa naar aanleiding van jullie opmerkingen enigszins aangepast.
De bedoeling is dat de stal van start gaat met 12 huurpaarden en dat ik de overige boxen ga vullen met pensionklanten. Winstgevend zijn pensionklanten niet echt, maar ze zorgen inderdaad voor vaste inkomsten en bieden wat dat betreft meer zekerheid dan de huurpaarden.
De 12 huurpaarden zullen verschillende dieren zijn. Geen toppaarden, maar zeker leuke rijdieren. Verschillend van grootte, ras en karakter zodat er voor ieder wat wils tussen staat.
De prijs voor de verhuur heb ik hierboven al genoemd, die gaat (onder voorbehoud) €94 bedragen, excl. lessen. Voor lessen betalen klanten een toeslag van €4 a €5 per les. Voor mensen die wekelijks willen gaan lessen komt er een leskaart, zoals die op manege's ook gebruikt wordt.
De locatie ziet er als volgt uit: 24 boxen, binnenbak (20x40), buitenbak (20x60), zadelkamer met afsluitbare zadelkasten voor de pensionklanten, wasplaats, poetsplaatsen, ruime kantine met uitzicht op de bak, weidegang en plannen voor een stapmolen.
Het hele complex is nieuwbouw, dus een nette stal met naar mijn mening goede voorzieningen.
De paarden (huur- en pension-) hebben de mogelijkheid om het hele jaar door enkele uren per dag op de wei te staan.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:19

pjotr schreef:
kun je niet bijv. uhm ff denken 24 stallen.. 6 pony's voor die 3 uren per week 6 pony's voor echt leasen (per maand voor 1 persoon) en 12 stallen pension doen??? dan heb je van alles een beetje en dat trekt (volgens mij) meer mensen aan. ook kun je misschien een paar lessen geven. en misschien ponykampen orginiseren en buittenritten. (ik zeg wat in me opkomt hoor) en voor elke ruiter wat dus bijv. een fjord, kwpn, haflinger,shetje dus met de bedoeling dat er voor elke ruiter iets is. een recreatie ruiter op een fjord een springer op een kwpn en dressuur ook kwpn kids op shetje. ik noem maar wat hoor. Haha! ik hoop dat je er wat aan hebt. succes


Vind ik persoonlijk een zeer goed idee!
Bedankt dat ik de stalnaam had gewonnen,
En ik vind dat je een hele mooie stal hebt,
Het idee opzich vind ik uniek, jammer dat er ook nog andere op de paarden rijden, maar je kunt niet alles hebben! Veel Succes OK dan!

Misschien ook een Optie is om Paarden ook te verdelen onder Niveaus bevoorbeeld: Beginners,Gevorderd,WedstrijdRuiters

Ik vind de prijs voor 3 x per week op en rond de 100 € zeer redelijk te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:37

ow ik heb weer wat gemist lees ik..wat is de naam geworden? Als ik vragen mag..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:37

Als ik jou was, zou ik eens contact opnemen met Ormanex. Ik heb daar een startersopleiding gedaan om een bedrijf te starten in de paarden. Ze kunnen ook voor banken een mooi duidelijke bedrijfsplan maken en een begroting. Er deden aan aantal mensen mee die al een stal/fokkerij hadden. Er zijn dan ook gastsprekers uit de branch die de voor- en nadelen naar voren brengen.

Denk ook de de BTW regeling. Die zijn in de paardenbranch verschillend.

Voor de kantine heb je een diploma nodig om die te beheren of er moet iemand met een diploma een aantal uren per week aanwezig zijn.

Zorg dat je goed verzekerd bent. Rechtsbijstand en een Bedrijfsaansprakelijkheidverzekering is echt nodig.

Koop voor een jaar hooi en stro in en laat het zoveel mogelijk, als het kan, opslaan op je eigen terrein. Dat scheelt heel veel geld op jaar basis.

Maak met een hoefsmid een afspraak voor het bekappen en beslaan van de paarden. Probeer of hij het voor een leuk prijsje wil doe. (Proberen waard Haha! )

Maak stalregels en hang die duidelijk op. Hou om de bijv. 3 maanden een vergaderavond/middag om problemen te bepraten en op te lossen.

Zal heel moeilijk worden, maar sukses!!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:24

ik vind voor 3 keer in de week 100 euro klei, beetje veel
ik veronderstel dat je dan 3 uur kunt rijden per week
bij ons betal je voor 3 uur les, 30 euro (groepsles)
voor priveles op redelijk laag niveau betaal je 60 euro
en voor 3 uur priveles op redelijk hoog niveau betaal je (32 per uur *3) 96 euro

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:48

Haalbaarheid e.d. ga ik me niet over uitlaten, want daar heb ik totaal geen verstand van. Wél vind ik het een heel leuk idee, en zeker iets wat mij zou aanspreken als mogelijkheid. (Ik heb ook ooit informatie opgevraagdt bij de Doordravers omdat ik dat ook al zo'n leuk idee vond Lachen , twas alleen te ver weg)

Wat betreft het bedrag: 94 euro is wel een hoop geld, maar als jij ervoor kan zorgen dat mensen bij jou veel meer het eigen-paard gevoel krijgen dan bij een manege denk ik zeker dat er animo is voor je plan. Het is dus mijns inziens *héél* erg belangrijk dat jou bedrijfje niet gaat overkomen als een manege!! Dus moet je zorgen dat mensen veel vrijheid hebben, maar ook vooral dat het een groep wordt die samen met die paarden bezig zijn: je moet zeker mensen de mogelijkheid geven om ook uitgebreid met de paarden te poetsen/tuttelen, etc etc dus niet alleen het opstappen-en-rijden. Kleine dingetjes, zoals flexibele tijden en lekker *zelf* bepalen waar je mee bezig bent zijn dingen wat mensen graag willen en waarmee jij je kan onderscheiden van andere paardenbedrijven.

Ik zou je dan ook aanraden om (aangezien je 3,5 uur als maximum geeft) tussen elke ruiter verplicht 1 of 1,5 uur 'niks' in te lassen: dan zit het allemaal niet zo strak achter elkaar en hebben mensen de mogelijkheid om ervoor of na nog wat te kroelen zonder te hoeven haasten vanwege de volgende ruiter: je wil ze namelijk het gevoel geven 3x per week een eigen paard te hebben en dat gevoel krijgen mensen vooral door ze rust en ruimte te geven.

Nou...tis nog een heel verhaal geworden Haha! Iig heel veel succes!

Artemide

Berichten: 1336
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:09

Ik vind het echt een enorm fijn idee!!! Jammer dat het ws nogal ver weg is, anders zou ik er zeker aan mee doen ... Dus ik hoop dat je plan navolging krijgt in België (hint, hint ).

Als een paard 3.5 uur mag/moet 'werken' per dag, dan zou ik ook een uur ofzo tussen 2 ruiters laten. Ik zou het zelf belangrijk vinden om met het paardje bezig te zijn, ook na het rijden zelf...
En hoe ga je het doen met stallen 'kuisen' enzo? Doet iemand van het 'bedrijf' dat dan?
Er werd ook gezegd van maandelijks een avond/namiddag om te praten over problemen enzo. Ik denk dat dit ook zeer belangrijk is, zeker in het begin, maar dat je je niet mag laten overdonderen.

Volgens mij gaan er vooral jongeren op af komen en mensen die niet genoeg tijd hebben voor een eigen paard, maar wel graag bezig zijn met paarden. Het is voor hen dan ook fijn dat ze niet zo 'betutteld' worden als op een manege en dat ze niet altijd verplicht zijn om lessen te volgen.

Alleen over het bepalen van de rijvaardigheid snap ik het nog niet zo goed. Hoe ga je dat doen? Je mag denk ik de lat ook niet te hoog leggen, want dan mis je mss een heel pak mensen.

En zoals al gezegd is; je moet je duidelijk onderscheidden van maneges!
IK wens je heel veel succes met je plan! Lachen (en hou ons op de hoogte? Schijnheilig )

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:16

Yorghos"]
[quote="Marliesje schreef:
Hoe bepaal je welke deelnemer op welke dag op welk paard mag, ik kan me voorstellen dat je als je dat op inschrijving doet mensen maanden vooruit hun favoriete paard gaan "boeken".


Hiervoor komt een agenda in de kantine te liggen. Klanten mogen daarop maximaal 10 dagen van tevoren intekenen op dag/tijd en paard. Daarnaast biedt het voor mij ook duidelijkheid zodat ik weet hoe de dagen er een beetje gaan uitzien. De 10 dagen zijn juist bedoelt om te voorkomen dat mensen hun lievelingsdier gaan reserveren.
[/quote]
Toch vraag ik me af of dat werkt. Er zullen allicht mensen zijn die ook wel eens op een bepaald paard willen rijden maar nooit aanwezig kunnen zijn als jij die agenda neerlegt. Zodat mensen die meer tijd omhanden hebben altijd de eerste keus krijgen.

Bij een manege waar mijn dochter reed heb ik toch vaak zat fikse woordenwisselingen zien ontstaan omdat sommigen nooit op het paard van hun keuze konden rijden omdat anderen dat paard altijd als eerste inpikten. En dan heb ik het over volwassenen!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:07

sorry, ik heb een domme fout gemaakt
dacht dat je 100 euro per week moest betalen
dan is het wel te doen hoor *LOL*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:20

100 euro per maand excl. eventuele lessen....
(5,- per les van een half uur)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:03

Ik denk niet dat did winst kan gaan opleveren ik zou er niet aan beginnen.
omdat er meerdere mensen op de paarden rijden en aangezien iedereen een andere rijsteil heeft.
ik heb nu een eigen paard en betaal 120 euro per maand en kan ik iedere dag rijden als ik wil en helemaal naar mijn eigen hand zetten.
Ik denk dat als je de helft voor pension doet en de rest lease word het een stuk aantrekkelijker denk ik.
En het bedrag ik zou er niet meer dan 75 euro over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:17

Ik zou er niet voor gaan.
Wat al aangegeven werd trekt mij het niet dat er ook nog andere op je paard rijden.
Met een beetje pech heeft hij dezelfde dag al gelopen en is hij moe.
En je komt nooit een steek verder.
Jij leert hem aan te luisteren naar je zit om terug in tempo te komen en je mede ruiter trekt hem vervolgens stil.

Zie dan het verschil/voordeel met een manege te weinig.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 00:21

Inmiddels is het, zoals de meesten van jullie wel gelezen zullen hebben, zeker dat ik met de stal van start ga.

Ik heb 12 boxen, waarvan er 4 beschikbaar zijn voor pensionklanten. Met 8 paarden ga ik aan deze verhuurconstructie beginnen.
Ik ben zelf van mening dat mensen een behoorlijke vrijheid krijgen. Lessen volgen is alleen de eerste paar weken verplicht (ik denk dan aan 4 keer) omdat ik wil kunnen inschatten wat het niveau van mijn klanten is. Het gaat er daarbij niet om dat mensen de sterren van de hemel kunnen rijden, maar ze moeten wel in staat zijn om redelijk zelfstandig met een paard om te gaan.
Daarna is het volgen van lessen niet verplicht. Iemand die het leuk vindt om lekker een uurtje vrij te komen rijden, heeft daartoe de mogelijkheid. Ook kunnen mensen (in eerste instantie onder begeleiding) lekker te paard naar buiten.
Het idee spreekt je aan, of niet. Over het algemeen zijn de reacties heel positief en een aantal mensen hebben zich al gemeld om een afspraak te maken om eens te komen kijken/praten.
Ik heb er zelf wel vertrouwen in dat deze bedrijfsvorm gaat lopen.

De klanten op wie ik mij richt zijn geen mensen met torenhoge ambities, maar mensen die lekker met paarden willen omgaan. Mensen die geen tijd hebben om zelf een paard te houden, of mensen die hier het geld niet voor hebben.
Als je eerder een eigen paard hebt gehad, dan denk ik dat dit wel een stap terug zal zijn. Voor manegeruiters zie ik het juist als een stapje vooruit.

Gezien mijn openingstijden (gemiddeld 10 uur per dag) is het heel goed mogelijk om een paard zelf op te zadelen, te poetsen en lekker te rijden. Niet als op een manege waar een paard 2 of soms zelfs 3 uur achter elkaar in de lessen meeloopt.
In het plannen van uren vraag ik wel een stukje eigen verantwoordelijkheid van de klanten. Natuurlijk zie ik er zelf wel op toe dat eea goed verloopt, maar de klanten plannen in principe zelf.
Dit hoeft trouwens niet perse door langs te komen. Men kan ook even bellen om te vragen of het gewenste paard nog vrij is op de gewenste dag/tijd.

Verder denk ik straks een diversiteit aan paarden en pony's op stal te hebben. Een paar leuke recreatiepaardjes en een paar dieren die wat meer in hun mars hebben. Op die manier denk ik dat er voor elke ruiter wel een leuk paardje zal staan.
De recreatieve functie van mijn bedrijf staat wel voorop. Voor iemand met wedstrijdambities zal het waarschijnlijk niks zijn, maar voor mensen die lekker willen rijden en met paarden bezig zijn, denk ik wel.

Verder vind ik het idee om eens in de zoveel tijd een soort inspraakavond te organiseren wel iets hebben. Ik ga zeker bekijken of daar animo voor is.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:40

als ik vragen mag wat ga je er dan voor vragen