Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder)

mee eens, al is dat erg moeilijk
50 (50%)
mee eens, het valt wel mee
33 (33%)
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
1 (1%)
gedeeltelijk mee eens, op dit moment te moeilijk maar mijn streven is wel zo
8 (8%)
het is mijn droom om ooit zo te kunnen rijden
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 99


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:32

Sjuimpje schreef:
Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?


Te vaak.

Om even kritisch naar de poll te kijken, ik vind je keuze wel heel beperkt als het om het gebruik van de hulpteugels gaat. Het is zo makkelijk vind ik geen positieve benaming van het gebruik van hulpteugels. Nu weet ik dat je dat ook niet vindt, maar maak dan geen poll met keuzemogelijkheden zonder een eigenlijke keuze .

Succes verder met je promotie-poging Knipoog.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:12

Lenn"]
[quote="Samsam schreef:
Zonder hulpteugels is 1 ding, maar ik vind rijden zonder dwang een utopie

Hmm, maar je dwingt hem in eerste instantie toch niet, eerst vraag je het toch gewoon en dan doet hij het als het goed is. Zo niet dan dwing je hem, maar daar is toch zeker niet constant sprake van en dus rijd je toch zeker de helft van de tijd zonder dwang.. ofzoiets?
[/quote]

Tuurlijk niet, maar zonder hem af en toe te dwingen kom je (letterlijk en figuurlijk) nergens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:18

Dit topic blijft voor mij gewoon een goedkope manier voor reclame maken voor een bepaald produkt.

( kan ik niet gratis wat vacures hierop plaatsen, Monsterboard kost klauwen met geld namelijk Haha!)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:23

Lekkere reclame dan,
als je een eigen rijmethode kracht wil bijzetten door andere rijmethodes en hulpteugels in diskrediet te brengen.
Ik vind het er alleen maar ongeloofwaardiger op worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:25

Sjuimpje schreef:
Lekkere reclame dan,
als je een eigen rijmethode kracht wil bijzetten door andere rijmethodes en hulpteugels in diskrediet te brengen.
Ik vind het er alleen maar ongeloofwaardiger op worden.


Jij kan dat vinden Sjuim. Maar ik weet zeker dat er genoeg mensen nieuwsgierig worden en reageren. Als de persoon die het brengt dan genoeg overtuigingskracht heeft. Dan kan ik je garanderen dat deze persoon er een nieuwe klant bij heeft.

Nieuwe klant = meer inkomsten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:40

Jep, en dat zijn de mensen die ook op een blauwe maandag LDR hebben geprobeerd bij iemand die het systeem zich met behulp van de Bonfire's Symphonie tape heeft eigen gemaakt, dit zijn ook de mensen die ook al wanhopig een poging tot western rijden hebben ondernomen, maar het helaas voor elkaar krijgen om altijd en overal net het kaf ipv het koren te treffen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 09:51

Tessebes schreef:
Ik denk dat het een leuk streven is om zonder (bepaalde) hulpmiddelen te kunnen rijden. Maar het is geen schande als je eens naar een hulpmiddel grijpt, ze noemen het niet voor niets HULPmiddel.


Nee, natuurlijk is dat geen schande als je ze dan ook maar gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en dat gaat nogal eens mis.
Maar rijden met hulpmiddelen is minder rijkunstig: je gebruikt ze toch niet voor niets?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 09:53

TongeR"]
[quote="Lielle schreef:
echte rijkunst is een blij gelukkig paard te hebben en te houden dat voor jou uit vrije wil alles doet wat je vraagt.


daar ben ik het 200% mee eens.
Lachen
[/quote]

Helemaal mee eens! Maar een paard is pas echt gelukkig als hij uit vrije wil gestimuleerd wordt, en dus niet gedwongen door menselijke(trek) kracht of hulpmiddelen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 09:58

Pipo schreef:
Zonder hulpmiddelen eens, ondanks dat het gewoon wel eens erg fijn kan werken. Maar we zijn niet allemaal Ankys dus wij bokkers zullen vast wel eens een hulpteugeltje nodig hebben.

Zonder dwang?? Dan leef je in mijn ogen toch echt in dromeland hoor, want als een paard mag kiezen gaat ie lekker met de kop aan de grond in de wei staan, en niet aan het werk.


Zonder dwang: JA! Daar hoef je niet voor in dromeland te leven hoor! Mijn paarden vinden het vreselijk als er niet met ze gewerkt worden. Ze staan dan zelfs treurig in de stal!! Lachen Je kan dat gewoon zien aan de ogen!!!

En voor ongelovige Thomassen, zal ik meteen maar zeggen: kom eens langs en vraag het aan de mensen die de paarden kennen!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 10:07

Tessebes"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Jullie kennen mij helemaal niet en deze vraag is gewoon in het algemeen.

Ik heb het dus helemaal niet over mijn methode.


Ach, het komt er toch altijd op neer dat jouw methode de beste is!
[/quote]

Waar heb je dan wat gelezen over mijn methode?
Jullie kunnen niet meer objectief een vraag lezen die ik stel, maar dat is toch echt niet mijn probleem.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 10:31

Samsam"]
[quote="Lenn"][quote="Samsam schreef:
Zonder hulpteugels is 1 ding, maar ik vind rijden zonder dwang een utopie

Hmm, maar je dwingt hem in eerste instantie toch niet, eerst vraag je het toch gewoon en dan doet hij het als het goed is. Zo niet dan dwing je hem, maar daar is toch zeker niet constant sprake van en dus rijd je toch zeker de helft van de tijd zonder dwang.. ofzoiets?
[/quote]

Tuurlijk niet, maar zonder hem af en toe te dwingen kom je (letterlijk en figuurlijk) nergens!
[/quote]

Daar ben ik het zeker niet mee eens!!!

Stimuleren Samsam stimuleren is het geheim!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:58

Pipo schreef:
Dit topic blijft voor mij gewoon een goedkope manier voor reclame maken voor een bepaald produkt.
op zich wel slim bekeken dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:43

Aqua8horse schreef:
Mijn paarden vinden het vreselijk als er niet met ze gewerkt worden. Ze staan dan zelfs treurig in de stal!! Lachen Je kan dat gewoon zien aan de ogen!!!


Mijne vinden het helemaal niet erg als ze er niet met ze gewerkt wordt, ze staan dan gewoon op hun 10 hectare weiland, incl. diepe bosrand.
Als ik ze s'avonds naar binnen haal stoppen nooit met een vragende blik in hun ogen bij de zadelkamer maar lopen gewoon direct door naar de voerbak.
Dit in tegenstelling tot bijv. mijn diensthond, ik ben u al een tijdje ziek en ze staat jankend voor m'n dienstauto omdat ze graag weer aan het werk wil.
Ben van de week uit pure ellende maar even naar het hondenveld gereden om wat oefeningen met haar te doen.
Met een paard heb ik ik dat nog nooit meegemaakt Haha!

Mijn conclusie, bij paardrijden is er altijd sprake van enige dwang, pas als het paard zelf naar de zadelkamer gaat om z'n tuig te pakken zal ik geloven dat het niet zo is.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:52

Sorry Haha! Mijn paard kan apporteren en komt dus ook geregeld met een hoofdstel oid aanzetten.

Mijn paard wil zeker dolgraag met mij aan de slag, maakt niet uit wat. Ik heb hem nu net weer opgepakt na een aantal weken rust. Het was de planning om hem nog langer te laten staan maar hij was duidelijk ''not amused". En ook als ik een tijdje geen clickertraining heb gedaan geeft hij dat heel duidelijk aan dat hij dat weer wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:55

cornelie schreef:
Sorry Haha! Mijn paard kan apporteren en komt dus ook geregeld met een hoofdstel oid aanzetten.



Waar heb je die liggen dan Verward
Als ik het ergens laat slingeren kommen ze er ook wel mee aanlopen maar dan is er wel iets vernield Haha!
Mijn "aporterende"hengst
Afbeelding

Afbeelding
Als ik hem een hoofdstel of zadel geeft gaat hij daar ook wel mee lopen slepen Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:59

Citaat:
Ze staan dan zelfs treurig in de stal!!


je zegt het zelf al: ze staan op stal dat doen ze ook niet uit vrije wil ze staan liever op de wei!


Mijn paard staat nu in de groep in de paddock overdag, omdat de hele polder één groot paardenzwembad is geworden de afgelopen weken en als ie mijn auto hoort, staat ie al bij het hek: hij vindt er dus geen bal aan in die paddock!

Maar hij wil dan het liefst zijn box in: eten en niet opgezadeld worden voor een ritje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:32

Aqua8horse"]
[quote="Tessebes"][quote="Aqua8horse schreef:
Jullie kennen mij helemaal niet en deze vraag is gewoon in het algemeen.

Ik heb het dus helemaal niet over mijn methode.


Ach, het komt er toch altijd op neer dat jouw methode de beste is!
[/quote]

Waar heb je dan wat gelezen over mijn methode?
[/quote]

Nee, je komt hier voor het eerst en dit is de eerste topic die je plaatst. Verward

Citaat:
Jullie kunnen niet meer objectief een vraag lezen die ik stel, maar dat is toch echt niet mijn probleem.


Hoe kunnen wij een vraag objectief bekijken als je een suggestieve vraagstelling gebruikt?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:28

Ik geloof er niks van dat een paard staat te wachten op stal totdat ie weer aan het werk mag, volgens mij staat ie gewoon te wachten op zn voer Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:30

Ik zie het ook niet als werk, ik zie het als een leuke samenwerking. En spelenderwijs alles leren.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:42

De mogelijkheden die gegeven worden gaan in mijn ogen ervan uit dat hulpmiddelen niet nuttig kunnen zijn, dat het altijd verkeerd gebruikt wordt. Waar is de optie dat je wel hulpmiddelen gebruikt om je door een moeilijke fase heen te helpen? En dan bedoel ik een paar keer gebruiken tot het kwartje gevallen is. Zoals Nimber bijvoorbeeld beschrijft.
Je hebt nu eenmaal paarden die makkelijk te rijden zijn en anderen zijn wat moeilijker te rijden en hebben soms wat meer hulp nodig. Wat is er verkeerd aan het af en toe op de juiste manier gebruik maken van een hulpmiddel?
Ik vind idd ook dat je nogal suggestief te werk gaat. Iedereen kent ondertussen je mening wel en je houdt je dan toevallig in dit topic rustig omdat er al vrij snel de opmerking komt over jou methode die vast weer gepromoot moet worden.
Een ander uitgangspunt zou kunnen zijn dat mensen paarden hebben omdat ze van paarden houden en er alles aan doen wat in hun vermogen ligt om er goed mee om te gaan. En dat alles met de beste bedoelingen wordt gedaan, wat niet zegt dat alles dan goed is wat er gedaan wordt, maar mensen kunnen leren. Een paard is namelijk nogal duur om als wegwerpartikel te gebruiken. Nou zijn er altijd uitzonderingen maar ik denk dat het wel voor de meerderheid zo geldt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:56

Als ik de stelling zie: Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder), dan ben ik in eerste instantie geneigd om toe te geven. MAAR: om ernaar toe te werken dat je paard swingend en ontspannen onder je loopt, het hoofd laag en de rug los en soepel, moet je wel door bepaalde weerstand heen. Je paard zal nooit vanzelf de achterhand onder de massa brengen, de schouders optillen en lekker lopen stuwen vanuit de achterhand. Daar is druk voor nodig. En of je dan een hulpteugel gebruikt of een weerstandbiedende hand, het zijn allebei dwangmiddelen.

Ik heb de poll dus niet ingevuld omdat de optie: "niet mee eens" er niet stond.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:40

Aqua8horse schreef:
Een paard correct kunnen rijden zonder hulpmiddelen en dwang is de echte rijkunst. Dus een (hard) werkend paard met inspanning, schwung en tact, goed geconcentreerd en toch heerlijk ontspannen!

dit gaat niet op voor spring- en eventingpaarden, en dat wil ik toch zeker rijkunst noemen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:27

Volgens mij was een simpel "mee eens" en een "niet mee eens" beter geweest Lachen
Dan komen de motivaties vanzelf Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:43

En hoe zit het dan met de balkjes die jij in je training bebruikt, das toch ook een hulpmiddel?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:55

achja, ik vind dat we het hier weer eens ten top drijven.
als men (ik wil niet we en niet jullie zeggen Haha! ) gewoon 'vergeten' dat het aqua8horse is (niet negatief bedoeld!!!) en dit gewoon bekijken als 'een topic'...? kunnen we er dan geen interessant topic rond opbouwen.

overigens ken ik genoeg topics die veel nutteloze zijn dan dit topic lijkt te zijn. stop toch eens met al dat gekraak op aqua. probeer eens objectief te antwoorden. als de vraagstelling je stoort, zeg dat dan 1 keer, maar geen honderd keer.

overigens is het een droom van mij te rijden zoals ik hoor van bv huertecillia (verdikke, vast helemaal verkeerd geschreven), en nog bepaalde mensen, waar ik niet meteen op kom. het rijden zonder hulpteugels moet zeker mogelijk zijn en het is ook een streefdoel van me later. hulpmiddelen zijn zeker handig, maar imo niet noodzakelijk. ik denk dat je met een goede basis veel kan bereiken. maar ik ben er niet tegen (vanzelfsprekend bij goed gebruik)

overigens, samsam, ik denk dat je begrijpt over welke soorten hulpmiddelen ze het heeft. hoewel de grens moeilijk te trekken valt, kan je nu wél even kijken naar de topicstarter, dan weet je ook welke zij bedoelt Knipoog .

overigens heb ik voor de laatste optie gekozen omdat ik gewoon ontzettend melig ben maar eigenlijk had ik voor zowel 1.2.4 als 5 kunnen gaan. het is zeer moeilijk, maar tegelijk vanzelfsprekend. je moet het alleen vinden.

go in peace Haha!