Boett deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Boett deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 21:18

Ik heb samen met de eigenaar van Trix besloten dat we alle middeltjes tegen zomereczeem laten voor wat het was en een boett deken gaan kopen.
Maar goed, wat voor een boett deken hebben jullie, of is er maar één soort. (dus merk = gewoon boett Haha! ) Beetje domme vraag geloof ik, maar ik had op internet gezocht en kon er niet echt uitkomen. Haha!
En wanneer gooien jullie de deken er weer op? In maart, als het weer wat warmer begint te worden?


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:32

de boett-deken is een merk eczeemdeken
merk is dus boett
je hebt ook andere merken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:34

Ik begin altijd eind maart,
alleen de Boett deken heeft mazen die fijn genoeg zij om die muggetjes tegen te houden. Je hebt nu veel verschillende soorten vliegendekens maar die zijn toch minder geschikt.

Ik heb zo geen nr voor je, heb je de zoekfunctie al geprobeerd?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:42

Kijk eens op http://www.dit.is/meulenkamp/
Ik ben ook van plan om dit jaar een boettdeken aan te schaffen. Moeten de paarden de hele dag zo'n deken om of alleen 's avonds t/m 's ochtends? (dus in plaats van dat ze op stal gaan).

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 22:06

Ik had de zoekfunctie al eens geprobeerd, maar daar werd ik eigenlijk niet zoveel wijzer uit.
Bedankt voor het adres van die site, ik zal hem nog eens doorlezen.
Maargoed, ze hadden toch ook van die dekens van Rambo? Of heb ik dat verkeerd gezien, ooit eens.. Bloos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:21

Zoals ik al zei, zijn vliegendekens minder geschikt, de hebben grotere mazen dus de kans dat de muggetjes daar doorheen komen is vrij groot.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:35

Wij hebben vorig jaar het eerst een boett-deken gebruikt, en ik heb er gemengde gevoelens over Knipoog .

We wonen in België en hebben het deken bij meulenkamp besteld. Het heeft dus een hele tijd geduurd eer het deken aangekomen is (een 6-tal weken) en toen het er eindelijk was, had ons paardje al een beetje geschuurd. Dit was vrij nefast, omdat haar manen al geïrriteerd waren en door de jeuk die er al was, schuurde het paardje ook met het boett-deken op. Maar na een tijdje was dat verminderd. Ze schuurde af en toe nog en we moesten heel regelmatig gaatjes stoppen en scheurtjes dichtnaaien. Op het eerste gezicht leek het alsof we de zomer wel zouden doorkomen, door de combinatie Boett en de manen insmeren.
Maar op een bepaald moment, ergens in augustus heeft het onheil toegeslagen. Op 1 dag heeft Maya haar deken in stukken vaneen geschuurd. En al haar manen er achteraan. Ze stond toen in een weide met betonnen palen rond, waar ze waarschijnlijk het deken aan kapotgeschuurd heeft. We hebben het deken toen maar uitgedaan.

Ondertussen is het deken hersteld, maar het ziet er wel heel gehavend uit. Als het deze zomer al overleefd, dan zal het zeker de volgende niet meer halen.

Het zelfde fenomeen hebben we 2 of 3 jaar geleden voorgehad met de homeopathische middeltjes cullivetsem en allergiticum. Die, in combinatie met allerlei middeltjes die we in de manen smeerden, hebben een tijd vrij goed gewerkt. Maya schuurde wel haar manen eraf, maar niet tot bloedens toe en ook de plekken op rug en buik bleven beperkt. Toen plots, weer ergens eind augustus, precies hetzelfde gebeurd is. op 3 dagen stond er geen spriet meer op haar nek en bloede de huid op sommige plaatsen.

Ik word er zo stillaan zot van. De modder in de wei, waar we in de winter mee te kampen hebben, is veel leuker dat het hele eczeem-gedoe in de zomer!

Nu moet je wel weten dat Maya een extreem geval is. Als je niets tegen de eczeem zou doen, dan zou ze én haar manen tot bloedens toe schuren, én haar hele rug, én haar staart én haar buik.

Afbeelding

Maya (rechts op de foto, maar dat kon je wel raden), toen het nog allemaal goed ging Lachen .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:43

Wij hebben voor onze shet 2 jaar terug een boett deken aangeschaft.
Eerst hebben we voor nood de Buccas gekocht (hielp ook alleen hier zat geen buikflap aan waardoor ze dus nog onder haar buik kon schuren),
Wij hebben de Boett deken besteld bij Meulenkamp en ik had hem vrij snel binnen.
Wij zijn er enorm blij mee, en onze pony ook die komt er echt super onder vandaan.
Ik doe hem ook in maart weer om en ongeveer in oktober weer af.
Hij is nu helaas een beetje kapot (haar kindje heeft er aan lopen trekken en nu is die gescheurd.....wel op de naad dus dat kan zo gemaakt worden), je krijgt er trouwens extra stof bij om een reparatie te verrichten.

Foto's staan in mijn profiel, de grijze deken is de buccas en de bruine deken is de Boett.
Foto van Humpie (bonte) en de Shetta (het exzeempaardje) staan samen op een foto voor het hek in de zomer, zij zonder deken, en zeg zelf.......ze ziet er toch super uit!!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:00

Er is ook een duitse internetwinkel die eczeemdekens verkoopt. Deze zijn een kopie van de Boett-deken maar een stuk goedkoper.
Ik heb ook nog een door iemand zelfgemaakte deken, die ook heel goed werkte. Helaas maakt zij ze niet meer...
Ook mijn ervaring is, dat Andrew ondanks dek toch nog wat jeuk krijgt. Vooral bij de manen en de snuit. Dit jaar moet ik de hoofdkap ook maar gaan gebruiken, misschien dat de manen dan minder last hebben dan zonder (halsdeel schuift wat naar beneden zonder hoofdkap) Hij schuurt gelukkig alleen als hij zonder dek op stal staat om te poetsen e.d. Ik heb hem dag en nacht in het land, dus hij staat wel onder erge "vliegjesdruk"

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:14

Bij ons schuift de nek absoluut niet......we staan midden op de veluwe aan de rand van het bos........erger kan bijna niet voor een exzeempaard
Maar het is inderdaad zo JoyceB dat ze een andere plek gaan zoeken om te jeuken..., wij hebben ook geen hoofdkap en nu jeukt ze dus aan haar hoofd Verdrietig , vooral onder de voorpluk........
De reactie van de mensen die niks met paarden hebben is soms wel vervelend.....vooral als het warm is dan komen ze en vinden ze het "zo zielig" dat die pony helemaal ingepakt staat Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:51

Onze deken gaat al 2 en een half seizoen mee, ik verwacht er zeker dit seizoen nog mee te kunnen doen, en volgend jaar waarschijnlijk ook nog.
Dat is een stuk goedkoper dan eczeemmiddeltjes!
Nou heeft dit paard ook wel een lichte vorm, als je er niets aan doet schuurt hij net al zijn manen eraf, meer houdt zijn huid wel heel.
Op de rest van zijn lijf en staart heeft hij niets geen last.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:25

Sikiley heeft ook een boett deken in de zomer. zit helemaal tot aan dr oren en over haar kont en onder de buik door. het is wel een dichte stof, dus zonder mazen. ze kan er mee rollen en gek doen, maar hij blijft goed zitten, ook bij de hals. ze schuurt idd ook haar hoofd en vliegenkappen ed krijgt ze af.
nadeel vind ik dat ze niet meer lekker kan halskroelen met de andere paardjes... en al het commentaar van zomerse wandelaars Boos!

Faber quisque fortunae suae

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:02

Bij divoza hebben ze ook soortgelijke dekens. Die is van bucas buzz-off. Ook van rambo en weather beeta.
www.divoza.com

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:45

Heb even nog een duidelijkere foto van Maya met haar boett-deken gevonden. Ik ben even helemaal weg van uploaden nu ik 'picturetrail' ontdekt heb *LOL* . Superhandig (en héél off topic Knipoog )

Afbeelding

Het deken is een beetje naar rechts verschoven. Je kan het best elke dag even terug rechtleggen. Ik heb me wel altijd afgevraagd of zij nu de juiste maat heeft. Als ze gewoon staat zit het goed (een beetje ruim), maar als ze graast, kan er wat druk op de schoft komen. Voor de rest zit hij prima, ook met het hoofd omlaag.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 12:46

Sjuimpje schreef:
Zoals ik al zei, zijn vliegendekens minder geschikt, de hebben grotere mazen dus de kans dat de muggetjes daar doorheen komen is vrij groot.


Weet ik, maar ik dacht dat die Rambo en Buccas hetzelfde waren als een boett deken. Ik zal de eigenaar van Trix die site eens mailen, kijken wat hij ervan vindt. Lachen
Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Trix heeft niet echt extreme zomereczeem maar goed, er zijn wel elk jaar weer flinke stukken uit haar manen geschuurd.

Afbeelding
Zo zag het eruit deze zomer, 't is nu weer redelijk aangegroeid, en dat wil ik graag zo houden. En dat 't dier de hele tijd last heeft van jeuk is natuurlijk ook niets. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:52

Ik heb de 'nep' Boett van Kreamer, die is de helft qua aanschaf en ziet er precies hetzelfde uit. De stof is donkerblauw en best warm in de zon.
Daarom heb ik van Harry's Horse de vliegendeken gekocht. Deze heeft hele fijne mazen, is wit van kleur en wordt met buikflap, losse hals en hoofdstuk geleverd.

Bij een zwart paard toch iets beter met warm weer. De deken bevalt goed en alle manen zitten er nog aan dit jaar OK dan!

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:20

Samira heeft de afgelopen 2 zomers ook een Boett-deken opgehad. Bij mij is het pas op het einde van de 2de zomer gesneuveld, dus het is best lang meegegaan.

Het Boett-deken is het originele merk, ondertussen zijn er ook al andere merken te verkrijgen. Bijv op http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... 46.162.166 kan je zomereczeemdekens van Ivanhoe bestellen.

Ik twijfel of ik er een nieuw ga bestellen. In België zijn zo’n dekens btw nog steeds niet te verkrijgen, toch niet voor zover ik weet. Dus het zou weer helemaal van bij de Meulenkamp moeten komen. Vorige keer was het een heel gedoe, het paste niet tegoei, ik wist niet of een maat kleiner beter zou zijn of niet, dus heb mijn moeder het achter de naaimachine laten oplossen, maar het bleef toch niet tegoei liggen, het schoof altijd naar achter... Zo’n hoofdmasker zou ik er iig niet bijbestellen want daar heb ik alleen maar miserie mee gehad...

Een vriend is zijn paard nu aan het behandelen met een vaccinatiekuur van Immunopharm Belgium.

Eilandje schreef:
Ik heb onlangs nl nog iets gehoord dat het proberen waard zou kunnen zijn (quote uit een mailtje van de eigenaar van mijn vorig bijrijdpaard):

Citaat:
Het gaat om een vaccin dat wordt gefabriceerd door Immunopharm Belgium waarmee gericht wordt gewerkt aan een verhoging van immuniteit tegen culicoïdes-allergie (bloedtest dus eerst vereist). Het vaccin kan enkel worden verkregen via een veearts.
Over de exacte samenstelling weet ik eigenlijk niets.
schema startkuur:
wekelijks gedurende drie weken: 1 spuit, steeds grotere hoeveelheid uit flacon van 100 PNU/ml
daarna om de 14 dagen vier keer: 1 spuit uit flacon van 1000 PNU/ml
daarna om de 14 dagen vijf keer: 1 spuit uit flacon van 10000 PNU/ml
Vanaf dan onderhoudsdosis (1x per maand 1 spuit, 10000 PNU/ml).

Zowel startkuur als onderhoudsdosis kosten elk zo'n 57 euro en daarmee kom je net iets minder dan een jaar toe. Normaal zou je na een jaar (zeker als je start in de herfst of winter) een merkbaar verschil moeten zien. Of en hoelang je het daarna nog moet volhouden, zou van paard tot paard verschillen. Er zouden nagenoeg geen bijwerkingen zijn (soms een overreactie of verdikking op de plaats van inspuiting).
De inspuiten zijn onderhuids en (voorlopig toch) makkelijk zelf toe te dienen, als het eenmaal wordt gedemonstreerd door de veearts.



Visje, als je dit ev zou interesseren zou ik je het telefoonnr van de DA van mijn vriend wel kunnen doorgeven, die zit in dezelfde regio als waar jij woont...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:14


Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:15

Eilandje schreef:

Een vriend is zijn paard nu aan het behandelen met een vaccinatiekuur van Immunopharm Belgium.


weet jij toevallig ook hoe dit middel heet?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:09

Hoi,

Sugermiss kan je die vliegendeken die je van harry horse hebt ook ergens zien op een site. Heb wel eens bij harrys horse gekeken maar daar zag niet echt vliegendekens en hoe duur is die.

Groetjes mirjam

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:00

Wij zitten er wel aan te denken om voor de volgende keer een Ivanhoe te bestellen,
dan nemen we alleen zo'n losse hals.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:12

mirtje27 schreef:
Sugermiss kan je die vliegendeken die je van harry horse hebt ook ergens zien op een site. Heb wel eens bij harrys horse gekeken maar daar zag niet echt vliegendekens en hoe duur is die.

Hier heb je hem.
De kap vind ik niet prettig, die rust te veel op de oogharen (IMO), ik gebruik mijn eigen merk van Farnham.
De deken is makkelijk te wassen en is zeer fijnmazig.

Ik heb hem een beetje aangepast. De 'plastic' voering op de borst heb ik verwijderd, daar zweette mijn paard te veel op. En de bevestigingen van de hals heb ik vervangen door metalen snaps, die gaan sneller los/vast, want ik gebruik het halsstuk ook op mijn regendeken.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:27

Dank je, ik zit er ook over na te denken of ik hem zal aanschaffen.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:46

sugar miss heeft de deken ook bilkoorden? Mijn paard rolt graag en zonder blijven dekens meestal niet goed zitten. Ik heb een licht eczeemgeval maar zonder deken is het geen doen voor het paard.

springen is passie, dressuur is een kunst

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:28

Die Harry's Horse deken, (en de andere ook eigenlijk) zijn die 'kudde-proof'? Mijn merrie loopt overdag tussen de jaarlingen, maffe merries, etc. Met de winterdeken gaat het tot nu toe wel goed (Pagony Tiger), maar zo'n eczeemdeken??

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers