Lang en smal perceel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Lang en smal perceel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 12:18

Graag advies gevraagd:

Mijn man en ik hebben de mogelijkheid een huis te kopen met daarbij 3000m2 grond.

Ik ben enorm aan het twijfelen over het perceel het is namelijk ongeveer 280 meter lang, maar 11 meter breed.
Ik wil mijn paard ziezo niet veel op het gras hebben ivm gezondheidsproblemen, ik zit eraan te denken om de helft van het perceel paddock/ bak te maken om ze daar zoveel mogelijk te laten lopen met onbeperkt ruwvoer en de rest gras te laten om zo nu en dan een sprietje te laten grazen.
mijn paard zal dan komen te staan met een maatje erbij, waarschijnlijk een a/b pony'tje en 2 schaapjes.

Wat zijn jullie tips/adviezen voor een slimme indeling van dit perceel? Zou rijden mogelijk zijn in een smalle maar lange bak? En longeren? Of zou het perceel daarvoor te smal zijn?
Laatst bijgewerkt door Sammie456 op 20-02-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:20

Op 10 meter kun je niet eens normaal longeren, dat zou voor mij een nutteloos strookje land zijn, soort omheinde berm.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Lang en smal perceel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:22

Mijn tuin is 11 tot 12 meter breed, en 90 meter lang. Is leuk als paddockje in de winter maar als permanente bewoning vind ik het te weinig.

28x11 is bij mij ook geen 3000 meter, volgens mij zit je ergens een 0 mis.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:23

Even een vraagje voor mijn beeldvorming: 28 lang bij 11 breed is geen 3000m2. Hoe is de rest van jullie perceel ingedeeld?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:24

Onze paddock is 20 x 11 ongeveer en als permanent niet geschikt. Ben bang dat 11 x 28 veel te klein is.

edit. He een bericht via de telefoon sturen is ook niks waard. Zit ik weer met een half bericht. :+ :Y)

Even vanaf de computer aanvullen.
11 x 28 lijkt mij veel en veel te klein om te paarden het hele jaar door op te houden. Ik kijk even naar onze eigen paddock die ongeveer 300m2 is. Das leuk om eens een keer vrijheidsdresuur in te doen of ze daar te hebben staan voor nood, maar niet om in te houden.
Ik heb ook een weide van 3000m2, qua lengte x breedte vele malen groter is dan die 28 x 11, dus ergens in je berekening klopt er iets niet.

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 12:30

_Anneruth schreef:
Even een vraagje voor mijn beeldvorming: 28 lang bij 11 breed is geen 3000m2. Hoe is de rest van jullie perceel ingedeeld?

Het is een recht perceel, 11 meter breed en 280 meter lang, heb een nul te weinig getypt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:32

Ooooh :P Dat maakt het al anders!

Weetje wat mij een beetje stoort aan mijn paddock? Dat ie idd maar 10 of 11 meter breed is.
Op 280 meter kun je natuurlijk wel een mooie sprint trekken.

edit.
Wij hebben vorig jaar ook een huis bekeken met een erg diep en smal perceel voor de paarden. Om achterin het land te komen met de kruiwagen was al een hele klus. De mensen hadden dan ook een pad gelegd van stenen, maar dan ben je weer wat in je breedte kwijt. Het kan natuurlijk, maar ideaal lijkt het me niet.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:37

Is idd er smal om een bak of Paddock op te maken. Grote kans dat het ook niet mag. In de verordening staat meestal dat een paardenbak 10-20 meter van de erfgrens moet blijven. En zelfs 35 meter bij huizen van buren.
Ik heb het zelfde gehad bij het zoeken van huizen en hebben het niet gedaan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:40

Dat is te smal om veilig op te draaien voor een paard, betekent vol in de ankers aan het eind met flinke overbelasting van de benen tot gevolg. Minimaal voor mij zou 15m zijn en dat is al krap voor een pony. 20-30 en dan pad (deels) rond werkt veel beter. Voor een mini en wat schapen zou het kunnen, voor je paard niet. Met 3000m2 en 2 schaapjes heb je wel veel gras over trouwens, dat krijgen ze niet op.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:04

tamary schreef:
Dat is te smal om veilig op te draaien voor een paard, betekent vol in de ankers aan het eind met flinke overbelasting van de benen tot gevolg. Minimaal voor mij zou 15m zijn en dat is al krap voor een pony. 20-30 en dan pad (deels) rond werkt veel beter. Voor een mini en wat schapen zou het kunnen, voor je paard niet. Met 3000m2 en 2 schaapjes heb je wel veel gras over trouwens, dat krijgen ze niet op.


Vol in de ankers gaan ze toch wel... Of het nu 10 meter breed is of 50 meter breed.

Maar 10/11 meter breed kan je niet eens fijn op longeren, laat staan rijden. Ik zou het niet doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Lang en smal perceel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:23

Ik heb een perceel van 15 meter breed, de bak /paddock is 15 x 50. Dat gaat prima. Maar ik heb Tinkers, dus niet heel groot. Moet wel zeggen, nog 5 meter smaller lijkt me wel echt krapjes, maar ik weet niet hoe groot jouw ponys zijn en of je echt wilt rijden. Als paddock zou het wel kunnen.

Wij hebben wel het geluk dat het land van de buurman erbij is getrokken. Ik heb dus achter het woonhuis links een schuur met twee boxen 3x3 en daarvoor een gangpad van nog eens ca. 3 meter breed. Dan om de schuur heen, dus rechts op het perceel, een verharding van ook een meter op 5 breed. Aan de achterkant loopt die om de schuuur heen, en daarachter de bak/paddock. Het perceel van de buurman rechts is ons weiland.

Hier kan je het een beetje zien
Afbeelding

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:37

Lijkt op ons perceel!
Wij hebben zo'n twee derde zand en de rest wordt in beslag genomen door het huis met tuin, de schuur en bestrating.
Het is niet ideaal, maar de locatie was voor ons erg gunstig waardoor we het toch gekocht hebben.

Rijden wil overigens prima. De galop is misschien een beetje lastig met een jong paard maar dan galopperen we in het begin alleen de lange zijde. We wonen er nu 10 jaar en hebben nog geen seconde spijt gehad.

Wij zijn geen longeertypes, 2x per jaar voor de dierenarts als hij voor een preventieve check komt en voor het zadelmak maken maar verder niet. De manier waarop ik de meeste mensen zie longeren vind ik sowieso niet aan te raden.

Weiland mogen we gebruiken van de buren en we huren nog anderhalve hectare bij. Ook al ga je maar 1 paard en een kleine pony houden, dat zou ik toch wel aanraden.