Bodemonderzoek wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Bodemonderzoek wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:01

Dit jaar zou ik een graag een bodemonderzoek van mijn wei laten doen.
De wei heeft jaren leeg gestaan en er is amper wat mee gedaan.
Mijn pony's lopen er sinds eind juni op, maar dit voorjaar is de planning om de wei helemaal in orde te maken.
Bemesten en doorzaaien stonden al op de planning.
echter wil ik niet blind te werk gaan.

Wat is een goed adres voor bodemonderzoek, en wat gaat het mij ongeveer kosten?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:57

Dat ligt eraan wat je wilt. Wil je het eenvoudig houden of uitgebreid? eenvoudig is bv alleen kijken welke voedingsstoffen er in de grond zitten, kost volgens mij iets van € 70,-. Na dat eenvoudige kan je alle kanten nog op; kijken welke voedingsstoffen er in de grond zitten zegt nl niets over opneembaarheid, dus analyse kan uitgebreider door te vermelden wat er opneembaar is. Ook kan er gekeken worden naar tal van andere factoren die eigenlijk ook belangrijk zijn, zoals zuurstof vermogen van de grond etc. Maar nogmaals, ligt eraan wat je wilt. Prijzen liggen volgens mij tussen € 70,- tot over € 200,- . Houdt er wel rekening mee dat ook hier geldt; goedkoop is meestal duurkoop. Hoe eenvoudiger, hoe minder informatie dus dan is de vraag of je er wel iets aan hebt..... Overigens is een goede bodemonderzoek geen kostenpost maar een investering dat zichzelf terugverdiend, dus wat dat aangaat is €200,- echt niet duur (analyse is meestal voor 4 jaar, dus moet je het bedrag delen door 4 om te zien wat het per jaar kost).

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bodemonderzoek wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 18:45

Poeh geen idee.
Ik ben me er nou pas in aan het verdiepen.
Mijn vriend zegt dat er een jaar of 10 geleden wel eens een bodemonderzoek is gedaan.
Maar als ik jou zo hoor kan ik beter voor een uitgebreide gaan?

Ik wil vooral wat weten qua bemesten, en of er kalk op zou moeten. ik wil een gezonde wei voor de pony's. :j

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:19

Als het al zo lang geleden is dat er een analyse is gemaakt dan is het verstandiger om te kiezen voor een uitgebreide analyse. Na een jaar of 4 kan je dan meestal wel af met een eenvoudige (reparatiebemesting) of het land moet de afgelopen 10 jaar flink zijn mishandeld, dan zal je over 4 jaar weer een uitgebreide moeten doen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bodemonderzoek wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:23

Ik zou ook gaan voor een uitgebreide analyse. Wel kun je kijken of de gegevens van 10 jaar geleden nog beschikbaar zijn, gewoon om te kijken wat de verschillen zijn (helemaal leuk als je ook weet wat er tussendoor op het land is gebeurd).
Qua bekalken is het advies om dat standaard elk jaar te doen, een onderhoudskalkbeurt. Meestal praat je dan over ca 1500 kg kalk per hectare, meen ik. Dat doe je het liefst in de herfst, maar voorjaar kan ook. Belangrijk is wel dat het gras niet te lang is, dan komen de korrels maar moeizaam bij de bodem en duurt het dus lang voordat er iets wordt opgenomen.
Een keer goed uitmaaien is sowieso geen overbodige luxe, denk ik.

Wat voor planten staan er nu op je wei?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:55

Hilary schreef:
...
Qua bekalken is het advies om dat standaard elk jaar te doen, een onderhoudskalkbeurt. Meestal praat je dan over ca 1500 kg kalk per hectare, meen ik. Dat doe je het liefst in de herfst, maar voorjaar kan ook. Belangrijk is wel dat het gras niet te lang is, dan komen de korrels maar moeizaam bij de bodem en duurt het dus lang voordat er iets wordt opgenomen.


Dat klopt niet; of je uberhaubt moet bekalken zal een analyse uitwijzen, niet elke grondsoort/gebied vereist bekalking. Er zijn gebieden in Nederland waar bekalken zeker niet aan te raden is. Ook de hoeveelheid is zeer verschillend. Tijdstip van bekalken varieert ook. Hoe lang het gras behoort te zijn in de herfst is ook afhankelijk van bodemsoort.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bodemonderzoek wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 13:13

Er staat was gras, een hele hoop mos en verschillende onkruiden.
tegen de onkruiden is afgelopen zomer gespoten dus dat is een stuk minder.
Maar er stonden oa distels op, jkk en aan de rand groeien bramen struiken.
Zo zag het eruit toen ze er net waren.
Afbeelding