Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 17:09

Hallo allemaal,

Ik verhuur al een paar jaar mijn weiland. In totaal staan er ieder jaar ongeveer 4 paarden. We hadden toen een schema met wie op welke dag de mest uit de wei moet halen, dit ging ook goed de laatste jaren. Tot vorig jaar.. mensen deden het gewoon niet meer en ik liep iedere dag te sjouwen met de kruiwagens mest terwijl ze allemaal zeiden dat ze het deden. Dit jaar gaan we dat dus anders doen! Ik wil een soort betalingsregeling maken zodat ze niet meer hoeven te mesten maar mij daar wel voor moeten betalen. Maar wat is een redelijk bedrag?

Of doen jullie het op een hele andere manier? Bijv laten betalen en zodra ze gewoon de mest uit de wei halen geld teruggeven /korting op stalgeld. Maar hoe ga je dat controleren?

Graag hoor ik jullie ideeen!

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:11

Ik snap het verhaal niet helemaal. Verhuur je elk jaar aan de zelfde mensen of steeds aan andere? In geval van het laatste: waarom? Staan er nu ook paarden en zo ja hoe is het nu dan geregeld?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:12

Denk dat de enige fijne manier voor jezelf is: hun laten betalen en niets laten doen, en het mesten in eigen hand houden. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt en dat het uberhaubt gebeurt.
Weet niet wat ze verder betalen voor de weide, maar denk dat 25 per paard wel het minimum is per maand

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:16

Gewoon de huur verhogen en dan de weide verhuren incl het uitmesten er van.
Hoeveel? Dat hangt er van af wat je zelf wil. Wil je het doen voor €20.- per maand per paard, dan doe je dat er bij. Uiteraard kan dat niet zo maar, je moet dat tijdig aangeven bij de huurder(s).

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:17

Ik denk dat mensen die zich niet aan de huidige afspraken houden, ook niet gaan betalen voor wat ze zouden moeten doen maar niet doen... ik denk dat je een hoop achter ze aan zult moeten jagen voordat ze je dat geld geven... Ik zou het zo niet doen. Ik zou ze serieus aanspreken en aangeven dat de afspraken nagekomen moeten worden en anders is het opzouten. Het is belangrijk dat je iets met je mest doet op je land (opruimen ofwel verspreiden) i.v.m. de wormen, ook voor de gezondheid van de paarden van die mensen. Misschien moet je dat nog eens goed uitleggen -denken ze dat je het enkel vraagt om hoe het eruit ziet ofzo-.

Edit: huur verhogen is ook een idee. Maar dan zou ik doen: gesprek, willen ze het toch niet of werkt het niet dan huur verhogen en dan ga je zelf mesten -als je dat zelf trekt althans- en die huur gaat dan ook niet meer omlaag.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 17:20

Ja ik verhuur het ieder jaar van 1 mei tot 1 november. Ik had altijd dezelfde mensen die ieder jaar terug kwamen. Helaas konden die niet meer komen en kreeg ik nieuwe huurders.. totaal andere mensen dan ik hiervoor had. Inmiddels hebben ze allemaal laten weten dat ze volgend jaar niet meer terug komen. (Hoefde voor mij ook niet meer) dit jaar komen er dus weer nieuwe mensen die al totaal anders zijn maar ik ben liever goed voorbereid!

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 17:22

Ja inderdaad, bedankt stefje! Ik dek dat de huur verhogen dan de beste optie is. Wel moet ik dan echt zelf harder werken.. maarja het kan niet anders. Er komen nieuwe mensen dus geen nieuwe regels etc. Gelijk hoger bedrag betalen en geen gezeur!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:23

Als je beurten hebt is dit toch gewoon te controleren? Hier zie ik het echt wel als er niet uitgemest is en dan spreek ik diegene er gelijk op aan. En als ze niet secuur uitmesten en je hebt de volgende dag ineens 2x zo veel dan valt dat ook echt wel op...

Als je het gezeur niet meer wilt dan zou ik vooraf laten betalen voor inclusief mesten, en als iemand dan aan biedt om mee te helpen in het schema, dan kun je die achteraf korting geven op het stalgeld voor elke maand dat ze x keer hebben uitgemest. Wij werken met een kalender waar men zich op in schrijft. Zo zie ik wanneer er iemand is en wanneer ik het zelf moet doen.

tip: reken niet te weinig voor het uitmesten, dan is het voor beide partijen de moeite waard om gewoon mee te helpen. Vraag je te weinig dan denken ze makkelijk: ik betaal wel en doe niets meer... En sta je zelf voor een klein bedrag alsnog alles te doen. Reken anders met 10 euro per uur. Hoeveel uur per dag en per maand kost het je bij een bepaald aantal paarden? Dan reken je dat om naar een bedrag per dag per (pension?) paard en dan weet je wat je extra zou kunnen vragen voor een redelijk uurtarief. Dat een iets lager bedrag per dag zou je als korting aan kunnen bieden aan een klant die helpt. Iets minder omdat diegene natuurlijk bij zelf uitmesten ook niet betaald voor die dag.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 17:28

Hartstikke bedankt joyce b! Hier heb ik echt iets aan!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:36

Denk dat wel het makkelijkste is om of wel meedraaien met schema of betalen. Als je mensen korting moet geven omdat ze 2x wel geholpen hebben en 4x niet wordt het wel een gedoe als je met meerdere mensen te maken hebt. Ik zou dus zeker eerst met hun bespreken vooraf wat ze willen en ook vermelden als ze hun taak niet voldoen ze gewoon dat bedrag moeten betalen. Dan weten ze in ieder geval welke consequenties er aan zit als ze het dus niet doen en ze dat ook gelijk moeten bij betalen.
En zelf zul je daarin ook duidelijk moeten door pakken en niet aanmodderen als ze 1x "vergeten zijn" of geen tijd hadden. Gelijk aanspreken en ze het laten inhalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:51

Wij hebben gewoon een mestschema. Iedereen een vaste dag in de week en de dagen die overblijven eerlijk verdelen. Als je niet kan moet je zelf voor vervanging zorgen, dus onderling ruilen. Elke dag eind vd middag moet de wei leeg zijn. Duidelijk systeem en als het een dag niet gedaan is, dan is de verzaker zo gevonden. 20 euro per maand zou ik een koopje vinden.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:03

Waarom niet bij de nieuwe huurder duidelijk vertellen dat je wilt dat ze zelf mesten, plus de redenen?
De oude huurder heeft het ten slotte jaren prima gedaan? Alleen nu is er een huurder die het niet doet. Wie zegt dat de nieuwe huurder niet netjes uitmest?

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:07

Tonyyyyy schreef:
Inmiddels hebben ze allemaal laten weten dat ze volgend jaar niet meer terug komen. (Hoefde voor mij ook niet meer) dit jaar komen er dus weer nieuwe mensen die al totaal anders zijn maar ik ben liever goed voorbereid!

Ze waren toch zonder te betalen "zomaar" vertrokken?!

Tonyyyyy @ [VSW] betaling voor huur weiland?! hoe doen?!

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:12

Ja wat bedoel je daarmee te zeggen brainless?

Ze zeiden ineens van morgen vertrekken we terug naar stal etc etc maar het geld krijg je nog wel! Dus ik heb contact gehouden en ze beloofde maar dat het geld zou komen en zelfs dat het al gestort was?! En toen kreeg ik te horen ohja volgend jaar hebben we een andere wei. Nou ze hadden toch niet terug hoeven komen..

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:13

En er waren ook gewoon mensen die optijd betaalde en het afesproken seizoen bleven staan maar die niet de wei mestte. Dus dan zijn tweeverschillende dingen brainless

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Kosten vragen voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:34

Bij mij geven ze van te voren aan hoeveel keer per week ze willen meehelpen. Dat kan per maand aangepast worden. 1x per week is hier het minimum. Per dag in de week is het €10,- korting per maand. Vanaf 4x per week helpen en helpen bij grote ondeehoudsdingen en hooi binnenhalen: kale huur plus verbruik ruwvoer/strooisel. Maar bij mij gaat het om jaar rond stalplaats in paddock paradise met in loopstallen en voorzieningen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:39

Ik persoonlijk zou het zelf in de hand willen houden en gewoon huur wei incl. uitmesten laten betalen. Zeker als je eigen dier er ook staat (maar dat is me niet duidelijk of dat zo is of niet). Desnoods gebruik je dat geld dan om een scholier te betalen die als bijbaantje wil doen :')