Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit23
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-07-16

Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 21:46

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met een zandbodem in een (uitloop)stal? Ik ben aan het kijken om een groepsstal neer te zetten met een andere bodem dan stro/vlas. De paarden komen 24/7 buiten met een zandpaddock en een zandpad van 4 meter breed (deze verbindt de stallen), daarnaast staan ze ook zoveel mogelijk in de wei. Er is ook een stenen paddock en er staan 3 grote boxen (14 m3) welke gebruikt gaan worden als uitloop stal waar het hooi 24/7 te vinden is.

Ik ben persoonlijk niet zo fan van rubberen tegels, maar misschien dat iemand hier wel heel enthousiast over is? Of dat iemand nog een ander idee heeft voor een zachte bodem zonder (veel) bodembedekking te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/ideeën!

Pannenkoek11

Berichten: 28
Geregistreerd: 04-04-15

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:54

Ik heb een jaar lang een zandbodem in de stal gehad, dat was in principe prima, maar ze lopen het zand er wel uit.. dus ik moest redelijk vaak weer een kruiwagen zand erin kieperen. Ik ben sinds kort wel overgestapt op rubberen tegels. Bevalt me beter, paarden liggen er wel minder graag in. Maar ze kiezen sowieso liever voor de paddock om in te liggen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:33

Wij hebben zand in onze schuilstallen liggen en dat bevalt prima. We hebben een zandpaddock met daaraan vast een stukje bestrating. Achter de bestrating liggen de schuilstallen (3 naast elkaar). Het zand dat ze vanuit de paddock de bestrating oplopen bezemen wij de schuilstallen in. Ik denk dat er nu een laag van ca 10 cm zand in iedere schuilstal ligt.
De pony's houden het netjes en mesten er vrijwel niet in. Tenzij we hooinetten ophangen in de schuilstallen. Dit doen we bij slecht weer en dan dwingen we ze dus om droog te staan tijdens het hooi eten. Als 'bedankje' treffen we dan de volgende dag een kleine ravage aan; zand, mest en restjes hooi mengen ze dan zorgvuldig door elkaar.... maar met een simpele vlasschep is het binnen tien minuten weer netjes en schoon.

Rubberen tegels zou ook niet mijn eerste of tweede keuze zijn. We hebben ze wel gehad. Het werd bij ons glad omdat de pony's erop gingen plassen. De pony's stonden in een onrustige kudde en door het natte rubber is 1 pony vreselijk lelijk onderuit gegaan.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:51

Hier ook rubber tegels. Ik vond zand echt vies worden. Rubber kan je beter schoon houden.

Ik heb rubber tegels van 1 x 1 meter erin liggen. Die worden echt niet glad. Heb nu geen inloopstal meer, maar heb ze nu ook in de gewone boxen liggen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:10

Ik heb zand in de inloopstal en mijn ervaring is met 2 kleine pony's is het goed te doen maar met
4 (1 grote Paint, een fjord en 2 Shetjes) werkt het niet meer :n Het wordt nu heel snel nat/vies en met
2 was dat echt niet zo. Aankomende zomer gaan wij alles verharden en dan rubberen matten erop leggen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:19

Gaat het zand binnen op den duur niet stinken naar pies?
Mijn paddocks buiten gaan zomers als het lang droog is best stinken namelijk.

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:24

Wij hebben ook zand sinds een paar maanden en gaan van het voorjaar straten. Met 2 paarden en 3 ponys zoals xApple zegt, vies en nat

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:04

Hier ging het zand uiteindelijk echt stinken naar urine binnen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:07

wij hebben nu snippers van wilgen liggen, een heerlijke dikke laag en ze vinden t echt zalig!

2 kuub bij de gemeentegroenemannen gevraagd en voor een doos koeken gekregen ;)

voor de winter ideaal, in het voorjaar verwijderen we alles en staan ze op de wei.
In het najaar weer een lekkere verse laag.

Het ligt ook in de stal vermengd met stro en daar ook een lekkere laag aangebracht.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:31

rapido schreef:
Gaat het zand binnen op den duur niet stinken naar pies?
Mijn paddocks buiten gaan zomers als het lang droog is best stinken namelijk.

Bij ons (de mijne staan bij die van sakvis, zie reactie hierboven) eigenlijk niet. Wel als ze wij ze een nacht 'gedwongen' hebben daar te eten, maar daarna harken we het glad en droogt het gewoon op.
Rubberen matten hebben wij dus geen goede ervaring mee. Rubber tegels eigenlijk ook niet. Daar heb ik mijn ruin een paar keer een nacht in gehad (echt op stal, dus hij kon er niet uit). Hij slaapt graag liggend en kwam erg vies, nat en plakkerig door de urine uit die stal. Normaal slaapt hij in de zandpaddock; als hij daar vies is, is dat omdat hij per ongeluk op een mesthoop is gaan liggen, niet omdat hij echt niet anders kon.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:17

Ze moeten uiteraard wel vochtdoorlatend zijn, anders liggen ze in de eigen urine.
In de gewone stal heb ik er ook stro over. In de schuil stal had ik dat niet. Maar ik had ze toch nog liggen en zo liggen ze in de stal nooit op het koude beton. Vooral in de zomer verbruik ik zo veel minder stro

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:11

Serieus?! Dat is een briljant plan! :)*
Onze paarden liggen liever buiten in het (witte)zand dan in een stal met stro. De rubbermat (een echte paardenmatras) vinden ze niets. Als er stro in de stal ligt gebruiken ze dit gezellig als toilet en dus wordt het ook al snel minder aantrekkelijk om in te liggen.
Dus zou zand IN de stal eigenlijk heel logisch zijn. Dan kunnen ze op hun favoriete ondergrond altijd droog liggen. Ga ik eens over nadenken.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:54

Wij hebben ook zand in de stal, en hebben het nu 2 keer in 2 jaar tijd aangevuld omdat je met de stal uitmesten toch ook wel zand mee uitmest, maar vind zelf het voordeel dat urine gelijk weg trekt in de grond. Maar wij gaan (als het goed is) deze zomer toch over naar rubberen stal matten, zodat we dan helemaal geen extra stal bedekking meer nodig zijn.

Marit23
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 21:13

noah14 schreef:
Wij hebben ook zand in de stal, en hebben het nu 2 keer in 2 jaar tijd aangevuld omdat je met de stal uitmesten toch ook wel zand mee uitmest, maar vind zelf het voordeel dat urine gelijk weg trekt in de grond. Maar wij gaan (als het goed is) deze zomer toch over naar rubberen stal matten, zodat we dan helemaal geen extra stal bedekking meer nodig zijn.


Hebben jullie beton onder het zand of tegels of iets anders? Daar ben ik wel benieuwd naar :o Aangezien je bij een bak/paddock (of als ze in de wei staan) ook geen beton eronder plaats en de urine dus ook rechtstreeks door het zand de bodem in gaat. Ik vraag me af hoe dit wettelijk zit :? Ik kan het nog niet echt vinden op het internet..

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:22

Enkele jaren terug stond ik met mijn pony in een uitloopstal met zand als bodem. Ik vond en vind dat er zowel positieve als negatieve kanten aan hangen.

Ik heb zand als positief ervaren, omdat de urine ontzettend goed weg trekt. Daardoor is de ammoniak/urine geur mimim zowel in de zomer als winter. Ook als een dagje mesten wordt overgeslagen!

Het negatieve was dat het zand er veel werd uitgelopen en ik regelmatig met nieuwe kruiwagens zand moest leuren.

Aan de andere kant, ik strooide de stal dagelijks bij en mestte de stal dagelijks uit. Het stro werd ook de stal uitgelopen, dus een betonnen (of op andere manier verharde bodem van een uitloopstal) zal altijd het extra werk van uitgelopen bodembedekking hebben.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:58

Marit23 schreef:
Hebben jullie beton onder het zand of tegels of iets anders? Daar ben ik wel benieuwd naar :o Aangezien je bij een bak/paddock (of als ze in de wei staan) ook geen beton eronder plaats en de urine dus ook rechtstreeks door het zand de bodem in gaat. Ik vraag me af hoe dit wettelijk zit :? Ik kan het nog niet echt vinden op het internet..



Ik heb geen idee hoe het wettelijk zou moeten, maar wij hebben van oorsprong een klei grond, maar daarin hebben we drainage gemaakt (rondom de stal en / in paddock) en daar overheen hebben we in de stal zand gedaan zodat de urine snel weg zou trekken. Volgens mij moet je officieel iets van betegeling hebben, maar dat hebben wij niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:40

bij een dichte stal moet je om bodemverontreiniging te voorkomen een vloeistofdichte vloer hebben.

Tip: droge compost als oppot-bodem in de stal. Een dikke laag, zacht en veerkrachtig, neemt veel vocht op en als je het er na de winter uit haalt kun je het gelijk over je land verspreiden om te bemesten. In Duitsland en in de veehouderij wordt het steeds meer gebruikt. Wordt vaak losgestort in grote hoeveelheden gebracht of in bigbags.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:51

Wij staan nu op stal met betonnen of betegeld weet ik niet want er lag al zand. Maar we hebben nu een deel zand eruit gehaald en stro erin. We wouden dat met de hele stal gaan doen. Het zand is nat en stinkt heel erg. Vooral als je mest. Ze staan er met z'n vieren.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:57

Hoe doen jullie dat met uitmesten? Want ik kan me voorstellen dat als je mest afvoert, dat daar geen/weinig zand in mag zitten? Over een aantal jaren komen hier waarschijnlijk ook weer pony's, dus een beetje oriënteren kan geen kwaad. Wij hebben zelf een mesthoop die we 1x per jaar uitrijden maar denk dat manlief niet zo blij wordt van zand en de loonwerker ook niet (slijtage ruigemestkar).

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:59

Wij mogen de mest gewoon op de mesthoop doen.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:50

Wij hebben er hier ook geen problemen mee en wordt gewoon afgevoerd, het zand wat je meeschept is natuurlijk wel minimaal. Dat is net zo als je de paddock mestvrij maakt, dan komt er altijd een geringe hoeveelheid zand mee.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Ervaring zand in de stal / binnenpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:20

Nou die van ons lopen het lekker door elkaar heen, dus er komt best veel zand mee.