Schuurplekken door zadeldekje: oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Schuurplekken door zadeldekje: oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 14:57

Sinds Kaunos zijn wintervacht heeft hij kale plekken links en rechts van zijn ruggegraat en ze lijken alsmaar erger te worden. Nu is hij sowieso weer een beetje aan het verharen, dus dat maakt het alleen nog maar erger.
Ik weet niet goed of die plekken van zijn deken of zadeldekjes zijn. Heeft iemand nog tips om dit probleem aan te pakken? Ik rij al met een schapenwollen bontje onder het zadel (direct op zijn rug en het dekje daaroverheen). Vanavond ga ik er eens een lekker zacht fleecedekentje onderleggen, kijken of dat wil helpen. Hij lijkt er overigens geen last van te hebben.
Het zadel past volgens mij wel goed. Ik heb het net iets meer dan een half jaar en ook al een keer laten opvullen.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:16

hey, ik heb precies het zelfde! en ik heb echt geen idee waar het van komt, ik rijd met zo'n extra dik dekje van BR en een gelpad ertussen, en soms rijd ik met een andere, hij staat overigens wel onder een deken...
ik ben toch wel heel benieuwd waar het nou van komt
gelukkig heeft hij er geen last van!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:20

Emeraldo heeft er last van als de ruiperiode er aan komt. Hij heeft er geen last van, is ook niet echt kaal, maar de haartjes zijn wat korter. Oplossing: geen idee.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:23

Hmmm, gelukkig ben ik in ieder geval niet de enige, maar hopelijk komt er ook nog iemand met een oplossing!

Balder

Berichten: 1138
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Aarlanderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:25

Hoi,

Mijn arabje heeft hier ook last van. Hij is zowiezo erg gevoelig qua vacht en huid. Mijn instructeur zei mij dat ik goed moest aansingelen maar of het daardoor verbeterd weet ik niet.

Groetjes,

Karina

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:28

Kaunos is ook een arabje en heeft inderdaad een gevoelig huidje. 's Zomers moet ik hem ook echt niet met een halster in de wei zetten. Binnen de kortste keren heeft hij dan kale plekken. 's Winters is hij op zijn hoofd veel minder gevoelig, maar blijkbaar des te gevoeliger op de rest van zijn lijf.
Tja, aansingelen doe ik al goed, dacht ik.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:29

Quick heeft precies hetzelfde, ook onder zijn halster schuurt het in de zomer weg... maar het is geen arabier Lachen haha
maareh blijkbaar hebben we allemaal t zelfde probleem... nu nog de oplossing!!!!!!!! aansingelen doe ik ook altijd al heel goed

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:30

Mijn verzorgfjord heeft t ook. En ik gebruik ook altijd dikke dekjes, van BR.
Maar een oplossing ben ik ook wel benieuwd naar! Haha!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:10

Ik heb sinds kort een lamsvellen pad opleggen, maar is nog te kort om te beoordelen of haar haar nu wel terug wil groeien op die plekken. Tijd zal het leren.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:10

Lois heeft het ook iedere winter en het ziet er niet uit. In maart komt de rui weer en is het weer normaal tot ongeveer oktober. Ik heb al allerlei dekjes geprobeerd maar het blijft. Hij is er ook niet gevoelig op maar ik vind het er niet uitzien. Ben benieuwd of er nog iemand een oplossing heeft.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:17

Ik heb dit ieder jaar vooral na het scheren. Ik doe er niets aan het gaat vanzelf weg. Kan er wel een bontje onder leggen maar dan word het zo dik. Gaat vanzelf wel weg.

Hij heeft er geen last van dus laat ik het maar zo.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:22

je dekje in de wasmachine stoppen?

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:22

eponaschatje schreef:
je dekje in de wasmachine stoppen?

en dan?
heeft weinig zin, ik heb dat ook geprobeerd, denkje vaak wassen, maar helpt niets

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:40

Je moet je je dekje ín de kamer van je zadel trekken. Dan zou hij geen schuurplekken meer krijgen. De schuurplekken die je beschrijft komen van 't dekje. Als dat dekje plat op z'n rug ligt en je zadel daarop dan gaat 't dekje van links naar rechts en dan schuurt 't. Leg je zadel met dekje op je paard, pak met links en recht het dekje vast en trek het ín de kamer. Dat gedeelte wat hol is. Probeer maar eens.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:42

maar het is alleen in de winter?? dus daar zou het niet aan mogen liggen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:42

dat doe ik ook altijd... en toch heeft hij naast zijn schoft in de ruiperiode een raar soort kale plekjes... ik zal er foto's van maken, kan je zien wat ik bedoel. Het is geen open wondje ofzo, maar gewoon een kaal (roze) plekje Verward en hij heeft er totaal geen last van.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:48

Hier nog een Haha!. Aan de achterkant van het dekje twee schuurplekjes.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:53

DeesDeBest schreef:
Je moet je je dekje ín de kamer van je zadel trekken. Dan zou hij geen schuurplekken meer krijgen. De schuurplekken die je beschrijft komen van 't dekje. Als dat dekje plat op z'n rug ligt en je zadel daarop dan gaat 't dekje van links naar rechts en dan schuurt 't. Leg je zadel met dekje op je paard, pak met links en recht het dekje vast en trek het ín de kamer. Dat gedeelte wat hol is. Probeer maar eens.


Dat doe ik altijd al maar het dekje schuift tijdens het rijden maakt niet uit hoe dik of dun de schuiven doen ze allemaal een wel beetje. Paard heeft er geen last van dus laat ik het maar zo. Bij zijn schoft heeft hij het ook iets van het dekje.

Iemand bij ons zei dat het van een zadel kwam dus ik liet zien aan de hand van het zadel dat dat absoluut NIET kon omdat het zadel daar niet eens de rug raakt. Weer iemand wat geleerd.

Rij nu af en toe met een zadelvormig dekje van bont zodat het wat bij kan trekken.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:56

Ik heb dit probleem gelukkig niet, maar ik weet wel dat je simpelweg uierzalf op de kale plekken kan smeren zodat de haren veel eerder terug komen!! Vraag me niet waarom, maar de haren kan écht sneller terug Lachen (heb ik o.a. ervaring mee met de kale plekken die van de deken komen)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:58

uierzalf werk ook goed ter voorkoming van witte haren die vaak terugkomen op plaatsen waar een wondje heeft gezeten

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:07

OHw, dat wist ik niet eens!!
Dat is ook altijd handig om te weten Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:56

jah idd mijne heeft het ook waar het dekje eindigd precies dat randje en nu heeft ie daar een streep met korte haartjes maarjah in de zomer is dat weer weg Haha!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:02

Winnie heeft het ook Bloos! Op de plek waar het zadel ophoud en het dekje begint zeg maar.. Het zijn plekjes waar zijn haar 'opkrult' zeg maar Verward

Ik dacht even dat het komt doordat het zadel schuift, maar hij heeft het nog nooit eerder gehad, terwijl hij dit zadel al een half jaar bijna dagelijks op zijn rug heeft..

Had van de week wel een nieuw dekje op zijn rug, heb hem net gewassen, dan proberen we het van de week opnieuw Haha!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 11:31

Een hoop paarden dus met hetzelfde probleem! Ik ga vandaag meteen even uierzalf halen, eens kijken of dat wat wil helpen.
Dekje goed in de kamer trekken doe ik altijd al en de schuurplekken zitten ook absoluut niet op zijn ruggegraat.
Ik merk trouwens wel dat het materiaal / stugheid van het dekje inderdaad uitmaakt. En dan vooral de afwerkbies. Ik wissel ongeveer iedere week, maar ik denk dat ik voor het winterseizoen maar een aantal dekjes naar de opslag ga verbannen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:47

Ik heb het ook, als hij geschoren is.
Soms ook bij z'n borst van de deken.
Ik rijd nu in de winter met een schapenvacht singelbontje, want vorig jaar had haar daar ook kale plekjes. Je kunt een schapenvacht onder je zadel doen, ik denk dat ik er volgend jaar ook maar 1 ga kopen.Dit jaar ging het eigenlijk heel goed, de eerste periode na het scheren geen kale plekken gezien maar nu toch weer...