[volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 08:15

Ik ben vast lastig maar ik ben geen fan van stroom. We hadden altijd stroom op onze vorige stal, hier liep ze zo doorheen zonder een teken van schik of pijn. Ze heeft zo'n enorme bos manen en dan met de deken erachter. Ze voelt niets. Dan moeten we ijzerdraad erdoor gaan vlechten enzo...
Plus dat ik van iedereen hoor dat de stroom apparaten achter slot en grendel moeten. Dan valt die met zonnepaneel al af. En die ander zou dan in de schuur moeten, draad onder de grond naar de bak wordt erg moeilijk want ligt beton dus zou dan bovenlangs moeten. Weer extra draadjes op een stuk wat toch al zo klein is en zoveel poorten en hekjes heeft.

Ik ben fan van hout. We hebben geen onwijze houtknagers en hout kan je teminste altijd van op aan. Stroom werkt vaker niet dan wel is mijn ervaring.

Maar dit is hier thuis dus ook nog een discussiepunt :')
Wordt vervolgd!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 08:27

Delphi schreef:
Toevallig gisteren een topic aangemaakt :D [VSW] [VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Ah wat fijn dat je andere pony er nu ook is! En nu op termijn toch nog een pony die ergens in training staat? Spannend of je daar straks een goed coaching paard aan hebt! Ga je dan ook een opleiding volgen of heb je al een achtergrond in die richting? Ik heb er ook al eens aan gedacht en me wat ingelezen, echter zou ik echt wel cursussen/opleiding ervoor moeten gaan volgen. Wie weet ooit in de toekomst! Alleen moet dan blijken of één van de pony's hier ook voor geschikt is :D
Ga je deze pony straks ook zelf berijden?

En hebben je andere pony's al wel eens kennis gemaakt met deze pony of is ie straks echt nieuw voor ze?

Lekker natte bak inderdaad! Hier was alles ook kletsnat. Zelfs het kleine paddockje van geelzand stond vol met plassen, terwijl deze altijd mooi droog blijft! Er is echt heel veel regen gevallen de laatste dagen. Gelukkig trekt het ook weer netjes weg. En ze kunnen naar binnen natuurlijk als ze dat willen.

Echt lekker zo hoor je plaatsje!!! Ik ben er ook blij mee straks. Wel geen binnenbak, poets- en wasplaats binnen met warm water en geen volpension die voor je uitmest, maar hoe lekker is het om alles in eigen hand te hebben!? En ook bij mij is het niet groot, maar als je alles een beetje slim indeelt heb je er echt een heel fijn stukje grond aan!!


Leuk dat je ook een topic gemaakt hebt! Ik zal daar even uitgebreider reageren :)

Laatste pony staat inderdaad nog in training. Die kan ik 1 mei ophalen. Hij is al 10 jaar van mij, de andere pony's kennen hem ook allemaal. Ik rij hem ook. Hij kan erg mooi spiegelen voor de coaching maar ik vertrouwde hem nog niet volledig met onervaren mensen in de buurt. Hij kon met stress wat overdreven reacties geven. Zijn grootste les wat hij nu leert is mildere reacties geven als hij stress ervaart. Plus hij heeft enorme angst voor trailers dus ook daar wordt daar aan gewerkt omdat hij straks natuurlijk ruim 2 uur op de trailer moet staan hier naartoe.

Ik heb zelf de opleiding kinder- en jeugdpsychologe en op mijn stageplaats ook gewerkt met een pony en kinderen. Daarnaast een cursus Kinderpaardencoaching gevolgd en ik ben bezig met een opleiding tot rijinstructeur om de verzekering rond te krijgen. Ben ik in mei mee klaar. Aardige achtergrond dus in die richting.

Inderdaad super fijn om alles in eigen beheer te hebben! Wij hebben al die luxe al jaren niet maar ik mis het ook nooit echt. Alleen alle voerbeurten zelf doen moeten we nog aan wennen en een ritme in vinden..

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:58

Met hoor moet je echt op kwaliteit Letten en dat is mega duur en gamma plank zou ik niet aandurven. dat kan ook erg gevaarlijk zijn met splijten. Meestal word hout gecombineerd met stroom. Stroomkast kan toch binnen staan? Dat is toch af te sluiten? Dan met een kabel naar de draad

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:28

xFioon schreef:
Homiafortuna schreef:
Ik heb een accu met een zonnepaneel erop. Die laadt zichzelf dus op.

ik ben bang dat dat voor de winter niet voldoende energie opwekt? Wat is jouw ervaring daarmee?


Je kan hem ook via het stroomnet opladen, mocht er niet genoeg zon zijn.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:33

Als stroom niet werkt, dan is het vaak een kwestie van niet juist aangelegd, een te licht apparaat of slecht onderhoud.
Ik ben zelf bezig met de overstap naar hout, maar combineer het idd ook met een stroomdraadje bovenlangs :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:03

Oh dan is je achtergrond met je huidige cursus erbij perfect!!! Ik heb dat helaas niet, op ervaring na met mijn eigen kinderen , dus dat heb ik maar even geparkeerd.

Hout vind ik zelf altijd wel erg mooi!!! En als je toch geen knagers hebt! Al kun je bij beginnend knagen ook nog cribox gebruiken. Wel zou ik inderdaad goed naar de kwaliteit kijken.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 23:38

Tijd niet gereageerd of updates geplaatst, erg druk geweest en bijna 2 weken ziek, maar inmiddels weer wat meer tijd en aan de beterende hand :)

We hebben niet stil gezeten in de tussentijd.
Het hooi is geregeld met dank aan jullie tips! Goede kwaliteit en ze zijn het komen afleveren. 14 balen hoop dat we daar weer een tijdje mee vooruit kunnen!
Afbeelding

De paarden vonden het erg spannend die tractor zo in de wei.
Afbeelding

Verder was het land echt te nat om de trailer erin te rijden en die moesten we toch ergens laten. Dus zijn 2 vrachten zand geleverd om hopelijk wat vastere grond te creëren. Trailer staat nu mooi op z'n plek.
Afbeelding

Voeren was nog een heel gedoe. Indra (pony die er als laatste bij kwam) jaagde de andere 2 steeds weg. Bandiet moest daardoor te korte rondjes draaien op de harde ondergrond waardoor hij last van z'n hoeven kreeg. Na enig uitproberen erachter gekomen dat indra rustiger eet als ze alles kan overzien, dus 2 punten vlak naast elkaar. Ging direct veel beter. Ook speelde niet mee dat er voor de stal een afstapje in het asfalt zat, niet fijn voor de hoeven als bandiet daar schuin op ging staan. Hier dus paddock roosters en zand in gedaan om het gelijk te leggen met de rest.
Afbeelding

Afbeelding

Werd meteen als extra ligplek gebruikt.
Afbeelding

Maar ook met z'n allen in de bak komen ze genoeg aan hun rust toe. Ze kunnen het goed vinden met elkaar gelukkig!
Afbeelding

Langs de stal kon je op een gegeven moment bijna niet meer lopen door alle bagger. Hier dus ook aan de slag geweest met paddock roosters.
Afbeelding

Afbeelding

Verder was het vervelend dat er nergens een grote brede deur naar een berging ging. De sulky's waren zo nergens naar binnen te rijden. Tevens stortte een deel van de stal in met harde wind. Dus 2 vliegen in 1 klap geslagen; dat deel vervangen dmv een deur.
Afbeelding

Afbeelding

Bak gesleept (iets met werkpaarden en luxepaarden).
Afbeelding

En de bak omheining loopt als een rode draad door alles heen. Wat een rotklus is dat. Inmiddels bijna klaar. Weer erg interessant voor de paardjes.
Afbeelding

Tevens is het onkruid in de wei gespoten en hebben we er een flinke lading kalk op gestrooid.
Over een paar weken bemesten.

Ik ben echt nogsteeds super blij met het plekje. Maar wat een werk komt erbij kijken zeg. En de kosten pfff. Dat zagen we niet volledig aankomen toen we eraan begonnen (dan hadden we het nooit gedaan waarschijnlijk). Dat een pension stal minder werk was wisten we, maar de maandelijkse kosten zijn ongeveer gelijk. Met zoveel eenmalige kosten is dit echt veeel duurder geworden. We proberen wel alles direct aan te pakken waar we tegenaan lopen, hopelijk gaan we daar in de toekomst profijt van hebben dat alles gewoon goed geregeld is en is dit alleen voor de opstart periode.

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:18

Leuk dat je weer een update plaats! Volg nog steeds stilletjes mee en vind dat jullie een heel leuk plekje hebben voor de pony's.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:46

Afbeelding
Heel fijn klusje vooral die omheining aan de slootkant :P ben gelukkig niet in de sloot gevallen. Heb wel 7 uur lang over de grond gekropen met mijn boormachine. Op een gegeven moment m'n zus maar gebeld om te komen helpen om het af te krijgen voor het donker;)
Hopelijk nu geen ontsnappende Bambi meer

Afbeelding

En de momenten waarop ik het zat ben:

Afbeelding
:(
Als ik savond na m'n werk veel te veel emmers water uit de sloot moet halen, mijn speciaal daarvoor gekochte kruiwagen schroefgaten heeft (wel logisch) waar het water eerst al uitloopt, en hij dan vervolgens omkiepert en ik zeiknat ben en nog steeds geen water in de waterbak heb :/

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:02

Waarom koop je niet een simpel benzinepompje? Heb ik ook voor op het weiland. Slang in de bak, pomp aantrekken en klaar!

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:11

En anders jerrycan of zo'n zak als het eens van huis uit moet

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:15

bliksempie schreef:
Waarom koop je niet een simpel benzinepompje? Heb ik ook voor op het weiland. Slang in de bak, pomp aantrekken en klaar!

Hoe werkt zoiets, en wat heb ik daar allemaal voor nodig?
Ik ben een beetje een leek op dit gebied, maargoed, de omheining is me ook zelf gelukt, dis wie weet dit ook ;)
Ik heb van de week inderdaad gekeken naar dompelpompen, maar ik kwam er niet uit of ik daar stroom voor nodig had...

We hebben wel zon H2O bag voor in de kruiwagen voor als het idd echt nodig is om het van huis mee te nemen naar de stal

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:47

Ik zie dit topic nu pas maar wat een vooruitgang heb je al gemaakt zeg!
Die grindmatten vind ik heel interessant, vooral omdat de uitloop van onze inloopstal in de winter zo blubber wordt bah. Wat voor zand heb je daar onder/over liggen?
En is dat echt voldoende, gewoon zand - matten - zand? Daar moet ik toch ook eens voor kijken dan

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:13

xFioon schreef:
bliksempie schreef:
Waarom koop je niet een simpel benzinepompje? Heb ik ook voor op het weiland. Slang in de bak, pomp aantrekken en klaar!

Hoe werkt zoiets, en wat heb ik daar allemaal voor nodig?
Ik ben een beetje een leek op dit gebied, maargoed, de omheining is me ook zelf gelukt, dis wie weet dit ook ;)
Ik heb van de week inderdaad gekeken naar dompelpompen, maar ik kwam er niet uit of ik daar stroom voor nodig had...

We hebben wel zon H2O bag voor in de kruiwagen voor als het idd echt nodig is om het van huis mee te nemen naar de stal


Ik heb je even een pb gestuurd!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 12:31

bliksempie schreef:
Waarom koop je niet een simpel benzinepompje? Heb ik ook voor op het weiland. Slang in de bak, pomp aantrekken en klaar!


Omdat het allemaal al zo verschikkelijk duur is geworden :+ We zitten echt al dik over de duizend euro, misschien wel richting de 2000 heen voor allemaal dingen waarvan we van te voren nooit verwacht hadden dat het nodig was. Het leek een vrij complete plek, er hebben ook altijd paarden gestaan dus we hadden niet ingeschat dat er zoveel geld tegenaan gegooid moest worden.
Ik heb ook m'n baan opgezegd (elke keer op en neer naar Kampen is echt niet te doen), dus het geld stroomt ook niet echt binnen. Ik sjouw wel een emmertje meer :')

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 12:54

Gewoon een paar jerrycans op de koptikken, dan word het een stuk makkelijker en die zijn vaak ook niet zo duur.

Luna_Rose
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:12

Wat een gaaf project!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:24

Of van die grote "mayonaise emmers" met een deksel. Dat scheelt al een hoop geklots. Mss even bij de plaatselijke snackbar vragen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:58

het is nu eenmalig duur allemaal in aanschaf en dat zal straks afnemen, je moet het over een paar jaar bekijken.
Pomp heb je voor paar honderd euro en kost je alleen nog wat benzine erna

bliksempie

Berichten: 1798
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 16:46

_suus19_ schreef:
bliksempie schreef:
Waarom koop je niet een simpel benzinepompje? Heb ik ook voor op het weiland. Slang in de bak, pomp aantrekken en klaar!


Omdat het allemaal al zo verschikkelijk duur is geworden :+ We zitten echt al dik over de duizend euro, misschien wel richting de 2000 heen voor allemaal dingen waarvan we van te voren nooit verwacht hadden dat het nodig was. Het leek een vrij complete plek, er hebben ook altijd paarden gestaan dus we hadden niet ingeschat dat er zoveel geld tegenaan gegooid moest worden.
Ik heb ook m'n baan opgezegd (elke keer op en neer naar Kampen is echt niet te doen), dus het geld stroomt ook niet echt binnen. Ik sjouw wel een emmertje meer :')


Ik weet er alles van! Paar jaar geleden kwam ik op een kaal land, moest ook in alles investeren.. stallen bouwen, weide afrastering zand.. en nog meer zand.. en dan nog alle drinkbakken kuubskisten voor het hooi nouja ga maar door :+
In het voorjaar kwam het nieuwe paard in conflict met een ander waardoor er 1 stal half gesloopt was.. ik kon ze wel wat aan doen.


Ik heb overigens een benzinepomp van kubota klein maar fantastisch!

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:50

Is een weidepomp niet iets? Of staan ze niet vlakbij de sloot met de waterbak? Je legt de slang in het water en dan werkt het hetzelfde als een automatische waterbak, ze duwen tegen de lepel en ze pompen daarmee zelf het water omhoog..

Super vooruitgang! Ziet er echt heel fijn uit ;)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:05

Moet je dan je water niet laten testen? Ik heb dat van ons laten nakijken gelukkig want ons water is niet geschikt voor beregening van de wei en als drinkwater voor vee

DrFurioux

Berichten: 54
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:32

Wat interessant om te zien. Wel jammer dat je dacht een al vrij goede/complete plek te hebben, maar dit toch niet zo bleek te zijn. Onverwachtse hoge kosten zijn altijd rot.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:14

we halen het water aan de voorkant uit de sloot en de waterbak staat aan de achterkant, waar de sloot heel vies is als het niet waait (en dus stroomt), dus dan moeten we ook wel lange slang etc.
Ik denk dat we het nu gewoon eerst gaan proberen met 4 paarden straks tijdens warm weer, kijken of het dan nog te doen is met 1x per dag vullen of dat het nog sneller zal gaan, of dat we ons lam sjouwen.
Voor nu even genoeg geklust.
Volgens mij gaat mn zus binnenkort bezig met de wei in orde maken voor dat haar 2 paarden daarop kunnen.
Bandietje loopt wat slecht op de stenen achter de stal helaas, maarja overal maar zand storten is ook geen doen denk ik dus daar zijn we nog niet over uit of we daar wat aan kunnen doen.

Granoek schreef:
Ik zie dit topic nu pas maar wat een vooruitgang heb je al gemaakt zeg!
Die grindmatten vind ik heel interessant, vooral omdat de uitloop van onze inloopstal in de winter zo blubber wordt bah. Wat voor zand heb je daar onder/over liggen?
En is dat echt voldoende, gewoon zand - matten - zand? Daar moet ik toch ook eens voor kijken dan

Wij hebben inderdaad gewoon zand- matten- zand, maar je moet wel genoeg zand erover heen doen, want hier worden sommige nu al stuk gelopen ivm gebrek aan zand.
zand natmaken en in laten zakken, weer nieuw zand erop tot er een stabiele laag is is denk ik handig. Wij denken nog steeds af en toe waar blijft al dat zand??
Het waait natuurlijk ook wel deels weg, maar het werkt nog steeds wel goed.