Welk ruwvoer heeft jullie voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welk ruwvoer heeft jullie voorkeur?

hooi
42 (67%)
kuilgras
15 (24%)
lucerne
4 (6%)
anders nl.:
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 62


esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:37

Nee klopt, daar ben ik ook geen expert in. Maar klopt het dan niet dat wanneer het kuil nog behoorlijk groen is, dat er meer eiwitten in zitten dan anders. Net als het jong voorjaarsgras.

...


Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:39

Ebobniet krijgt bij het opfokbedrij onbeperkt biologisch verbouwd kuil. Die is op dit moment absoluut te vet. Er hangt een buik odner die zijn moeder nu (8 maanden drachtig) ook heeft.
Joris krijgt van stal uit kuil, qua hoeveelhied is dit erg wisselend. Daarnaast krijgt hij voro de nacht 2 plakken grofstengelig hooi. Dit omdat hij in een zaagsel stal staat en anders weinig te kauwen heeft. Ik blijf er bij dat een paard zoveel mogelijk, het liefst onbeperkt, hooi tot zijn beschikking moet hebben.
Verder voer ik op het oog en afhankelijk van de training. Als hij zoals laatst bijvoorbeeld een hele middag heeft lopen spelen dan vraag ik aan stal meer kuil, omdat daar meer voedignswaarde inzit dan in hooi. Dan vermidner ik de hoeveelheid hooi.

Fiesta, freiberger, what else?

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:41

esther82 schreef:
Nee klopt, daar ben ik ook geen expert in. Maar klopt het dan niet dat wanneer het kuil nog behoorlijk groen is, dat er meer eiwitten in zitten dan anders. Net als het jong voorjaarsgras.


Maar dat geld ook voor het verse hooi dat uit het gemaaide voorjaarsgras bestaat. En dus is hooi ook lang niet constant van samenstelling.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:45

Bij mijn krijgen ze hooi en kuil.
Van de lucerne ben ik afgestapt, omdat Vienna er jeuk van kreeg (eiwitten) en Imker er te dik van werd.

Toos paardloos

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:45

Marije_jiplover"]
[quote="esther82 schreef:
Nee klopt, daar ben ik ook geen expert in. Maar klopt het dan niet dat wanneer het kuil nog behoorlijk groen is, dat er meer eiwitten in zitten dan anders. Net als het jong voorjaarsgras.


Maar dat geld ook voor het verse hooi dat uit het gemaaide voorjaarsgras bestaat. En dus is hooi ook lang niet constant van samenstelling.
[/quote]

Ze krijgen bij ons geen hooi, dus dat zou ik niet weten. Maar is het wel zo dat wanneer of hooi of kuil groener is dat het meer eiwitten bevat?

...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 09:54

ik heb bij ons nog nooit groene kuil gezien wel hele natte (soms tegen het bruin aan) en hele droge kuil. wel hooi wat groenig was en op het moment het stro met groene strootjes ertussen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, herous, Tess1, YandexBot en 83 bezoekers