WANNEER inrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:52

Cheveyo schreef:
Bij een aanbetaling geldt volgens mij alleen wel dat je als je het achteraf niet doet je de aanbetaling kwijt bent. Correct me if I'm wrong.


Klopt helemaal! OK dan!
Daarom wil ik daar ook nog eventjes mee wachten. Maar ik had al bedacht dat ze 1500 euro kost, en dat is mooi in 5 maanden te betalen. Dat zou ik het liefst willen. Want ik wil haar (op dit moment) 100% zeker weten hebben!!
Ik ga de komende 2 weken vaak bij haar langs en dan beslis ik wat ik ga doen. Is dat verstandig denk je?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:56

Nadenken over een beslissing zoals een paard kopen is altijd goed. Overleg anders met de eigenaar misschien kan je wel iets overeenkomen met ze. Bedenk wel dat je ook nog rekening moet houden met eventuele kosten om haar te laten keuren als je dat wilt. Zal niet heel erg veel geld zijn waarschijnlijk maar toch iets om in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:07

Ja ik weet het... Dat heb ik ook op het rijtje gezet. Als ik nou 300 euro per maand aanbetaal, en haar daarvóór klinisch ga laten keuren durf ik de koop aan. Maar ik wil niet meteen in het diepe springen, ik ga eerst eens aankijken hoe ze op alles reageert.
Vandaag heb ik haar langs een (rijdende) auto laten lopen, door een plas, over een bruggetje, langs een (rijdende) tractor... Ze is echt onverschrokken! Haha!
van het weekend wil ik zien hoe ze loopt en ik wil haar (net als vandaag) nog een paar keer borstelen en (weer) met haar lopen. zo leer je haar toch wel kennen en, aangezien ze dol is op aandacht, bouw je zo ook een beetje een band met haar op.

hmmz dit is wel een beetje off topic...

zal ik anders even een (voorlopige) conclusie trekken uit wat jullie allemaal hebben gezegd? En wat ik dus nu van plan ben te gaan doen...?

Okee, here we go...
Voorlopig blijft ze op stal staan, en zolang ga ik veel met haar tuttelen, poetsen, knuffelen en wandelen. In mei gaat ze het land op, tot oktober. Rond die tijd wordt ze 100% zadelmak gemaakt (nu duldt ze het zadel maar vind ze het nog niet leuk). Als ze terugkomt van het land gaan we verder met longeren en, afhangend van hoe het gaat, gaat er iemand op. Eerst een licht iemand, en dan op een gegeven moment ik. Al duurt dat nog een jaar, dat vind ik ook best. Ik kan echt wel wachten hoor!! Wil haar echt niet verpesten.
Dan ga ik haar met behulp van die lichtere persoon inrijden... En dan komt het goed. Is dit een goed plan????

Let me know.... Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:07

Als je nu al helemaal gek op haar bent zal dat niet meer zo snel overgaan.

Als je het financieel aan kan zou ik haar nu alvast kopen, desnoods met proefperiode. *als dat mogelijk is, was bij de mijne wel zo*
Lekker op het land gooien, ook die 2 maanden dat jij weg bent.
Ze ziet eruit als een baby, en ze kan nu een heleboel dingen leuk vinden, maar als je haar nu alles leert zal ze dat dan later nog leuk vinden?
Bewaar iets voor de tijden die nog komen Knipoog

En verder wil jij haar niet verpestten, maar wat als ze nou net in die paar maanden door andere verpest wordt? *maakt niet uit of dat met opzet is of niet*

Par is met 3 jaar en nog wat ingereden, maar heb respect voor de mensen die nog langer kunnen wachten Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:08

Als je een aanbetaling doet, wie betaalt dan de stalling, hoefsmid ed?
Ik zou lekker doorsparen en haar in aug of zo kopen. stel dat jij de helft aanbetaald hebt, en ze ligt in juni dood in het land/ of ze is verrot geschopt?
Dan is het risico voor jou, als je haar pas koopt als je haar kunt hebben, is het risico voor de huidige eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:10

Tsja... maar als haar eigenaren haar echt in willen gaan rijden nu al zal ik toch iets van geld moeten aanbieden om ze tegen te houden!!

We postten trouwens allemaal tegelijk Haha! hihi! Maar ik heb goede voornemens....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:12

Billy schreef:
Als je een aanbetaling doet, wie betaalt dan de stalling, hoefsmid ed?
stel dat jij de helft aanbetaald hebt, en ze ligt in juni dood in het land/ of ze is verrot geschopt?
Dan is het risico voor jou, als je haar pas koopt als je haar kunt hebben, is het risico voor de huidige eigenaar


Daar zit ook wel weer wat in

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:09

Lastig hoor. Ik heb ook een beetje het achterhoofd gevoel van... waarom ben je zo vastbesloten dat je dit paardje wil? Hoe leuk en lief ze ook is, er zijn ladingen leuke en lieve paarden te koop, en de markt om te kopen is niet ongunstig. Heb je er al wat meer bekeken?

Ik vind de situatie namelijk verre van ideaal - je hebt je al vastgebeten op dit dier maar kan 'm pas over een half jaar kopen (er kan dus nog van alles gebeuren!) en het is ook lichamelijk niet de allerbeste combinatie, en een jong paard inrijden en opvoeden is helemaal geen makkelijke taak als je daar geen ervaring mee hebt.
Daar bij komt dat de huidige eigenaren geld blijkbaar belangrijker vinden als het dier, want anders zouden ze zo'n onvolwassen ding voorlopig nog niet in willen gaan rijden! In Amerika rijden ze wel in op 2,5 en dat is puur en alleen om het geld, om zo jong mogelijk zo hoog mogelijk in de sport te komen, dan brengen ze meer op. Voor de paarden is het verre van goed, en 95% van dat soort paarden is voor z'n 15de jaar hartstikke versleten onberijdbaar en krijgt een enkeltje slager.

Ik zou advieseren om Lucky niet te vergeten, maar wel nog wat rond te kijken naar andere paarden. Het heeft toch geen haast? Het perfecte paard - voor jou - vinden kan best even duren.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:21

Ik vind trouwens 1500 euro een boel centen,zelfs als ze papieren heeft vind ik het een boel geld,ik zou zweren dat ze op de foto pas anderhalf is.
Ik zou wat arwenlune zegt ook in je achterhoofd houden.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:04

Een paardje wat er nog zo jong uitziet (en nog jong is natuurlijk) zou ik niet willen kopen als haar nu al zo snel willen beleren.

Erg veel zal ze nog niet meer groeien, die van mij is 1.47m en 2.5 maar zal misschien iets over de 1.50m komen, maar meer ook niet. Dat moet je ook in je achterhoofd houden hè. Die je nu op het oog hebt zal misschien net een kleine D worden met wat geluk.

Ik zou ook nog wat verder kijken dan dit paardje, voor hetzelfde geld kun je nog veel meer leuke pony's kopen

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:50

misschien dat een aantal rassen uiztonderingen zijn, maar de meeste paarden groeien toch door tot een jaar of 5? toen ik Dolly kocht was ze bijna 4, en inmiddels is ze bijna 10 cm gegroeid nog (of ik ben gekrompen?), en er zijn meer paarden en pony's die lang doorgroeien, dat is vaak moeilijk in te schatten..

ik vind die pony er eerlijk gezegd nog te onvolwassen uitzien om te gaan inrijden, ik zou tot na de zomer wachten iig, en dan gewoon rustig aan daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:43

Hee mensen...
Ik ga de komende tijd (maand, miss wat meer) ff kijken of het klikt met Lucky en dán pas beslissen of ik haar koop. Dan wil ik wel eventueel een aanbetaling doen, zodat ik ook al vast wat rechten hebt.
En wat er is gezegd dat ze dan 'dood in het land kan liggen' enzo, dat kan ook gebeuren als ik er wél ben. Er komen toch iedere dag mensen bij de paarden, dus aandacht zal ze toch wel krijgen. Al helemaal als ik het iemand in het bijzonder vraag. Enneh ik kan het al betalen hoor, dat is echt geen probleem.

Hoe groot ze wordt zie ik wel, als ik echt denk 'ze is te klein' kan ik haar later toch alsnog verkopen! Dat is dan wel oliebol enzo, maar dat zie ik dan wel. Daarbij ben ik helemaal niet zo dik ofzo, dus ze kan me echt wel dragen. Dat zou ze in principe nu zelfs al kunnen. Nagelbijten / Gniffelen
Maar dat doe ik niet!!! Want ik wil haar dus niet verpesten. Ik heb de tijd!!!!!!!!

Enneh... Het inrijden komt ook wel goed, want dat gaat iemand anders grotendeels doen, en ik ga met behulp van een professional de rest doen. Ik ben ook niet dom ofzo, en ik denk er ook wel goed over na. Ik bedoel, jullie adviseren me allemaal prima hoor, maar je doet net alsof ik er zelf niet over na heb gedacht.

Nou goed... voorlopig ga ik lekker met haar wandelen en knuffelen enzo. Daar is ze echt perfect voor Haha! En verder zie ik wel!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:53

even ter vergelijking, ik heb mijn tinkermerrie ingereden, L startgerechtigd en 7 jaar oud voor 1500 euro gekocht! denk dus dat je een beetje genept wordt voor het geld!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:29

sorry even offtopic, wanneer was dat dan Irish Lady, tegenwoordig vragen ze daar bijna het dubbele voor als het al niet meer is.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:43

Zeker een arabier (ok niet helemaal volbloed) is laat volwassen. Zo op de foto te zien, is ze echt nog niet aan gefruttel en gedoe toe. Laat haar lekker rustig in de wei spelen met leeftijdsgenoten.
Ik weet niet of je ervaring hebt met jonge paarden, maar deze zijn niet allemaal even makkelijk. Misschien klikt het helemaal niet over een jaar wanneer ze ingereden. Dat heeft je dan 1500 euro gekost plus inrijkosten en je droom is naar de maan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:21

Coby schreef:
Misschien klikt het helemaal niet over een jaar wanneer ze ingereden. Dat heeft je dan 1500 euro gekost plus inrijkosten en je droom is naar de maan.


Dat risico heb je volgens mij altijd als je een jong paard/pony koopt.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:17

Ik vind 1500 ook veeeeeels te veel geld!
Daar kan je een eenvoudige KWPNer van kopen!

Maarre...lastig he?
Eerste paardje kopen is altijd zo spannend!
Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:43

Ja inderdaad... Maar voor 1500 euro vind je echt geen eenvoudige BELEERDE Kwpner hoor! Ik ben op het moment echt super actief aan het zoeken, en daarvoor vind je echt niks dat de moeite waard is (volgens mij)

Het risico dat het niet klikt heb je idd gewoon altijd, en ach je moet zoiets ook gewoon van tijd tot tijd bekijken volgens mij.

Ik ga morgen weer langs Lachen dan ga ik een heeeeeeele hoop van deze vragen voorleggen aan de mensen die haar al van haar geboorte af aan kennen. Want die kennen haar het beste en die weten ook het beste wat goed voor haar is!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:46

Kleintje19 schreef:
Want die kennen haar het beste en die weten ook het beste wat goed voor haar is!


Hoezo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:08

Hihi, ik vond net ook al dat ik onduidelijk was daarover.
Ze is dus geboren en getogen op de stal waar ze nu staat. Die mensen hebben haar zien opgroeien, en zij kunnen (volgens mij) dus wel beoordelen of ze al volwassen genoeg is om te longeren e.d.
Daarbij zal ik het niet aan de eigenaren vragen hoor, die zullen dan waarschijnlijk wel superpositief doen over alles.

Overigens zijn het echt geen slechte eigenaren, het zijn hele aardige mensen! Ze willen haar gewoon inrijden omdat zij echt het gevoel hebben dat ze er oud genoeg voor is. Misschien denken jullie heeeeeel erg van niet, maar zij denken heeeeeeeeel erg van wel! Snappie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:24

Kleintje19 schreef:
Ze is dus geboren en getogen op de stal waar ze nu staat. Die mensen hebben haar zien opgroeien, en zij kunnen (volgens mij) dus wel beoordelen of ze al volwassen genoeg is om te longeren e.d.

Eeh, juist als je het paard elke dag ziet, heb je er minder kijk op, want de kleine veranderingen vallen niet op. Nu zegt iedereen vanaf die foto te vinden dat het beestje nog iel is, maar die eigenaren hebben het beestje altijd gezien, en die is dus misschien wel van enorm iel naar iets minder iel gegaan. En dat vinden zij wel gegroeid.

Het is jouw geld, en jouw beslissing wat jij wilt, maar als je het mij vraagt, zou ik het beestje of opgeven. Of nu kopen, en met rust laten, en als die echt wat volwassener is, wat werk laten doen. En als je hem nu opgeeft, dan kan je nog eens rondkijken voor iets anders leuks, of hem over een half jaar kopen, als je niks leukers bent tegengekomen. Laat niet alleen je hart en je gevoelens spreken bij de koop van een paard, maar ook je verstand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:31

Ja maar dat is wel onwijs lastig hoor! Knipoog

Ik denk dat ik haar idd maar ga kopen en dan van mei tot oktober naar het land breng en dan verder ga zien... Zo goed mensen Schijnheilig hihi!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:36

Nouja.. mijn mening heb je via PB Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:59

Jaaa dankje!! TOP!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:01

Lachen gewoon effe uitrazen via pb

Geweldig toch Haha! Tong uitsteken