Melasse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 16:18

In een andere discussie las ik dat je voorzichtig moet zijn met het voeren van melasse.
Nu heeft mijn bijrijdster pas (week of 4 geleden) een zak gekocht met allerlei lekkers (o.a. melasse) erin. En we geven nu dagelijks een handje over de biks heen: ze vindt het heerlijk! Haha!

Ik vraag me nu dus af waarom je voorzichtig moet zijn met melasse? En hoe voorzichtig precies?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 16:59

Melasse is een rest stroopprodukt van de suikerbietfabrieken. Er kunnen bepaalde giftige stoffen uitkomen. Dus vandaar dat je er niet te veel van moet voeren. Maar gemixt zal dat wel mee vallen. En paarden zijn er dol op. Smaakt naar stroop zeggen ze.Maar ik zou er wel een beetje mee oppassen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:07

Toen ik in Australiƫ op een dressuurstal werkte, gooiden we iedere ochtend en avond een flinke hoeveelheid van dat spul door het voer, wel in verdunde toestand. 'Molasses' heet het daar, puur is het net teer en je moet het goed mengen met heet water. Het is een goed 'smeermiddel': de paarden op die stal kregen een enorme emmer ruwvoer (haver, beetje brokken, luzerne, barley en nog meer granen door elkaar). Zoals wij hier in NL voeren (biks in staafjes geperst) vonden ze daar maar vreemd. Een paard moet wat te doen hebben en z'n tanden gebruiken. Waar ik me overigens ook wel in kan vinden. Maar goed, die melasse werd dus gebruikt om dat hele pakket ruwvoer tot een samenhangend geheel te 'plakken'. En lekker dat ze het vonden! Geen idee of het slecht is, daar heb ik die mensen daar nooit over gehoord.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:17

Nee de melasse die wij voerden bij de harddravers zag er uit als schraapsel en als je je hand in de zak stak leek het het of er leven in zat. Maar ik praat nu over 25 jaar geleden. Misschien dat het nu als een teerachtig produkt verkocht wordt. Kan best.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 19:10

Bij ons wordt het altijd door het kuilgras gemengt in die 'teer' vorm. De paarden vinden het heerlijk.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 20:20

Mijn paard krijgt lucerne en daarin zit ook melasse. is dat dan ook schadelijk?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-09-15 10:27 ]</font>

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 20:38

de mijne lust geen melasse ,als ik hem muesli voer waar melasse in zit laat ie t staan!! Suikerklontjes lust ie ook niet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:30

Ik dacht dat melasse gemengd werd met fijn gehakseld stro, zo ziet het er ook korreliger uit dan een stroop.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 17:10

Melasse is hetzelfde als rietsuiker in vloeibare vorm.
Ik heb bij een diervoerder fabriek gewerkt, en daar werd ook een mix gemaakt waarin melasse verwerkt was.
Melasse is niet schadelijk voor paarden, mits het met mate gevoerd wordt (de meeste mixen max. 2 kg. per dag).
Wel worden paarden vaak dikker door het voeren van een mix waarin melasse verwerkt is, door het hoge suikergehalte.
Ook in "normale" brokken wordt vaak melasse gebruikt om de korrels te binden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:52

Toevoeging van melasse laat moeilijkere eters vaak toch makkelijker eten. Door de lekkere zoete smaak. Kijk maar eens naar de muesli's waar melasse in zit; de meeste paarden doen er een moord voor!