Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 11:39

We willen een 250 liter kruiwagen gaan aanschaffen. We mesten dagelijks uit voor 3 paarden (loopstallen met uitloop, dus alleen mest, geen strooisel). Met pijn en moeite krijgen we dit net wel, net niet in een 180 liter kruiwagen (beetje aanduwen, verdelen, opharken enz).

De mesthoop is bij de overburen en een behoorlijk stuk lopen, het liefst willen we maar een keer op en neer lopen. Met deze volle kruiwagen mest met bult erop zit ik qua gewicht ook op mijn tax. Ik voel het wel tegen de tijd dat ik bij de mesthoop ben en dan is het nu nog droog geweest. Bij nat weer schep je al snel meer zand mee en wordt het nog zwaarder.

Nu willen we een grotere kruiwagen, zodat het wat minder passen en meten is en in de winter krijgen ze meer hooi=meer mest. Maar dan heb je ook met een grotere kruiwagen en nog meer gewicht te maken.

Daar zijn supermotie oplossingen voor, maar die hebben een aardig prijskaartje. Bijvoorbeeld een elektrische kruiwagen kost voor een 250 liter bak al snel 1000 euro.

Heeft iemand ervaring met elektrische kruiwagens of een andere vorm van aandrijving?
Ik wil best sjouwen, maar het moet leuk en gezond blijven. Op afstand bestuurbaar hoeft niet :Y) , maar een beetje extra ondersteuning zou prettig zijn.

Wie heeft er ervaring met een 250 liter kruiwagen die ook degelijk genoeg is om het gewicht te dragen.

En mijn grote vraag is, heeft iemand zelf een aandrijving gemaakt? Dat moet toch mogelijk zijn.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:42

Ik heb wel eens een voorbeeld gezien van iemand die een grasmaaier had omgebouwd tot een e-kruiwagen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:58

Op google zijn er veel voorbeelden te vinden. Belangrijk is dat de wielen groot genoeg zijn en als het uit te mesten gebied erg modderig is dan heb je ook een behoorlijk sterke motor nodig.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:01

Is het geen optie om bv een quad met een kar erachter?
Hoeft geen grote dure mega quad te wezen natuurlijk. Ideaal als voor op stal, weide, paddock om te mesten.
Maar ook bv ideaal om er een sleep achter te hangen met bv de bak vlakken etc.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:12

Heb je een 1-wiel of een 2-wieler? Een 2-wielige kruiwagen is even wennen, maar loopt beduidend lichter dan eentje met 1 wiel. De grotere merken hebben wel ombouwpakketjes om er een 2-wielige van te maken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:14

ik snap je punt, maar is gewoon zo doorgaan met de oude kruiwagen geen optie evtw met boordjes er op zodat er net iets meer in kan!
Heb wel eens zo een e ding gezien en getest, maar dat viel ontzettend tegen in gebruik groot en lomp bijna niet te hanteren.
bij ons bleef het bij het oude , gewoon doorgaan zo we deden en een oude auto kar en dan 2x per week wegbrengen dat maakte ook verschil ;)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:17

@Roodvos: nadeel van een grote 2-wieler is dat je er ook meer in gooit en dan is ie (zeker op modder) niet meer zo lekker te hanteren. IK vond het iig een onding.

Sommige dingen zijn redelijk makkelijk te maken als je er een beetje verstand van hebt, maar soms moet je ook helaas gewoon even slikken en investeren in iets wat je leven met paarden beduidend veraangenaamd :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:31

Ik vind onze tweewieler kruiwagen alleen handig met hooi naar de bakken brengen. Dan trek ik 'm achter me aan om makkerlijker door de paddock te komen. Ik weet niet hoe groot de oppervlakte is die je moet uitmesten, maar ik heb wel eens gewerkt met twee emmers (gehaald bij de snackbar, waren van de mayonaise). Die schepte ik dan vol waar ik met de kruiwagen niet goed kon komen, en leegde ze in de kruiwagen die nog op de verharding stond. Werkt uiteraard niet als je 50 keer steeds 100 meter moet lopen om je emmertje te legen :+
Verder, is het een idee om een onderstel te maken met twee wielen om zo'n tweewieler-kruiwagen op te zetten met de voetjes? Een soort steekwagentje of bolderkarretje waar je je kruiwagen deels op kunt laten steunen, zodat je 'm makkelijker kan trekken. De constructie zou dan vier wielen hebben i.p.v. twee. Je hoeft dan zelf niet de kruiwagen te tillen, maar alleen te trekken.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:34

ik zou gewoon een cheap ass grasmaaiertje/quadje kopen en goedkope aanhanger erachter ofzo.

Mijn vorige stal had dat ook om het weiland dagelijks uit te mesten, met sneeuwkettingen met modder :P en dat ging prima. Waren wel handige mensen die oud ding constant weer opknapte.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:32

Bedankt voor het meedenken zover!
Ik beperk mij even tot de kruiwagen. Quads, aanhangertjes ed zijn ook onze gedachten gepasseerd, maar voor ons (nu) niet de oplossing.

De meeste mest ligt in de stal, op of in de buurt van de stoep. Met een lege kruiwagen even het achterste stuk en de rest vanaf de stoep als het door het zand te zwaar wordt. We hebben een mestboy XL, dus dat is goed te doen.
Maar dan komt het stuk naar de mesthoop.......

De grotere kruiwagen wordt een tweewieler, dat is met een wiel te zwaar om in balans te houden. De aanschaf daarvan is niet zo'n probleem.

Ik ga eens verder googelen, gericht op zit/grasmaaiers :j . Ik had wel een doe het zelver met een motor van een bladblazer gevonden, maar dat gaat niet degelijk genoeg zijn voor dit gewicht.
En het moet idd bestand zijn tegen modder en nattigheid.

Kita, hoe groot waren deze? Vergelijkbaar met een hummer/250 liter. Het moet inderdaad wel hanteerbaar zijn.

Hilary, het is misschien een uitgangspunt om verder op door te denken :j Dat is misschien ook gemakkelijker motorisch te maken en de kruiwagen is dan ook nog steeds gewoon te gebruiken.

DubbelDun schreef:
maar soms moet je ook helaas gewoon even slikken en investeren in iets wat je leven met paarden beduidend veraangenaamd :D
Het zal zoiets worden :D . Of toch twee keer lopen #)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:44

Paard inspannen, karretje er achter en gaan met die mest..

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:46

Al die ingrediënten zijn in huis /3

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:49

Vroeger hadden ze op stal een grote metalen bak op een oude scootmobiel gemaakt, vraag me niet hoe, 'aar hij was fantastisch!

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:56

Bedenk je wel dat je sporen gaat rijden als je op onverharde stukken gaat rijden. Voor sommige zal dit geen probleem zijn, maar het is toch vervelend als je straks bijvoorbeeld heel je weiland aan gort rijdt :=

Overigens lijkt het me wel ideaal. Een aangedreven kruiwagen. Scheelt toch een hoop gesjouw.

Op mijn werk hebben we grote 2-wiel kruiwagens. Dit vind ik echt ideaal werken. We mesten tussen de 19 en 25 stallen gevuld met krullen. De kruiwagens zitten dan bomvol, maar blijven erg fijn te hanteren. Zijn wel zwaar, maar niet té zwaar. Bij ons is wel alles verhard, dus dit scheelt wel veel.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 17:06

Dat zijn inderdaad van die creatieve dingen waar je even op moet komen LadyMadonna.

Op youtube ook de meest geniale dingen gezien, maar nog niet echt toepasbaar voor ons.

Weet je toevallig welk merk jullie hebben Kim?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:13

Hier ook een fan van de grote tweewieler kruiwagens,toen de tijd ook aangeschaft omdat ik meerdere stallen moest mesten en een grote afstand moest lopen.Het voordeel is ook dat ze niet zo snel omslaan.
Je moet wel goed kijken wat je koopt qua inhoud zit er nogal een verschil in de kruiwagens wij hebben echt een hele grote en kunststof.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:17

moet je veel op onverharde stukken? Ik gebruik namelijk ook altijd een 500L kruiwagen (met kiepsysteem) en afhankelijk hoe ik deze laad, draagt die zijn gewicht op de wielen en heb ik niet meer in mijn handen dan een gewone 90L kruiwagen met 1 wiel.
Alleen bij het eikels ruimen in het land is het niet zo handig, want er kan veel meer in dan dat je nog handig en veilig er kan uit krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:19

Sommige kruiwagens kun je het ophangpunt van de wielen verplaatsen zodat je idd meer gewicht op de wielen plaatst. Alles vóórin de kruiwagen gooien werkt niet met uitmesten, daar heb je meestal te veel voor :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:23

wij hebben zo eentje als in de link
https://prijsbest.nl/Image/13799333_s-a ... wagens.jpg
ik ben er al in geslaagd om hem zodanig te laden dat hij naar voren omkiepte, niet handig :+ Maar door het hele natte stro meer vooraan te laden en het drogere meer achteraan heb je niet meer gewicht in je handen dan bij een kleinere kruiwagen. Ik vind hem zef lichter dan sommige 120L kruiwagens

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:27

Ipv een elektrische kruiwagen een ergonomische kruiwagen? Het eerste is uiteraard wel het lichtste, maar bij een ergonomische kruiwagen zitten de handvaten lager waardoor het zwaartepunt anders ligt en de kruiwagen veel gemakkelijker/lichter rijd. Een tweewielige kruiwagen is ook al prettiger als een enkel wiel.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:34

Wij hebben elektrische kruiwagens, die van davilot.
Degene die wij gebruiken voor de mest zijn de 80 l en ik meen 100 of 120 l. Als wij die grootste volladen met mest, kan je hem niet helemaal volladen, maar het meeste moet je op het wiel leggen. Als je ook het gedeelte naar de handvatten toe vol legt met mest, is hij niet meer te tillen.
Bedenk wel dat de e-kruiwagen alleen voor je rijdt, het tilwerk moet je nog steeds zelf doen.
We hebben ook een 180 l kruiwagen, die gebruiken we voor hooi. Ik moet er niet aan denken die vol te laden met mest.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:40

Onder de 'staanders' van de kruiwagen kun je toch ook wielen maken ?? Dan hoef je niet meer te tillen alleen te sturen.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 18:03

marionblo schreef:
We hebben ook een 180 l kruiwagen, die gebruiken we voor hooi. Ik moet er niet aan denken die vol te laden met mest.
Dat doen we nu dus wel, maar dat zie ik niet meer zitten zodra het natter en nog zwaarder wordt.
We hebben volgens mij ook contact gehad met Davilot. In januari komt er een e-kruiwagen die meer volume en gewicht kan hebben. Maar die zit dus rond de 1000 euro.


Een 3 of 4 wielen zou ook schelen, dan hoef je geen gewicht te tillen. Minder handig op het zand, maar dat is te ondervangen. De route vanaf de stoep tot de mesthoop is verder helemaal verhard.

Zoiets had ik ook gevonden petitparis.
Kun je een inschatting maken hoeveel aan gewicht jij erin hebt? Bij ons is het echt alleen mest (en zand).

Bedankt weer voor de tips +:)+

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:27

Poeh het merk zou ik even moeten nakijken, maar inderdaad zoiets als dat petitparis heeft in de link.

Ik zou niet weten hoeveel gewicht ik erin heb zitten, maar ik heb ze altijd goed vol. Zelfs met een bultje erbovenop is hij nog prima te rijden. (zit dan mest en krullen in). Echter moet je wel opletten dat je niet te hard van een bultje afrijdt. Wij hebben een klein schuin stukje asfalt vanuit de stal naar buiten, als ik hier te hard naar beneden rijd en niet oplet op mijn kruiwagen, dan kan hij nog wel eens gaan kiepen. :Y) Maar als je met beleid eraf rijdt is er geen enkel probleem.

Als je echt alleen mest en een beetje zand in je kruiwagen hebt dan moet dat imo goed lukken!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 18:44