Vliegjes waardoor de manen afgeschuurd worden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 20:59

Ik was naar een welshpony gaan kijken en het viel me op dat de manen op sommige plaatsen korter waren. Die man zei dat dat kwam door de zomer en die vliegjes die er dan waren, dan jeukte die en schuurde de pony met zijn hoef zijn manen af?!
Dit deed mij aan maanexceem denken....

Wat denken jullie ervan?!

Groetjes Anke

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:04

zomerexzeem!
oei, kan zelf neit zo goed uitleggen wat het is,
het zijn vliegjes die vooral in de zomer overdag actief zijn. zij kunnen je paard steken en dan krijgt ie exceem. ergens langs de kust stallen helpt, en er bestaan speciale dekens voor.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 21:10

Dus het komt echt door die vliegjes daar en niet een ziekte die de pony zelf heeft?!
Bij mij thuis hebben de pony's gelukkig geen last van die vliegjes.
Zij had het ook niet zo heel erg, maar schrok wel een beetje af toen ik het hoorde, want ik heb van sommige mensen verschrikkelijke verhalen over zomerexceem gehoord. Pony's die echt dol worden van de jeuk, tot bloedens toe schuren enz.
Verschrikkelijk, dat zou ik niet willen meemaken!

groetjes Anke

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:10

dat is zomerexceem ja
mijn verzorgpony had dat ook, die moest ik regelmatig wassen met betadineshampoo bij zijn manen en staart en insmeren met hydrocortiderm dat hielp heel goed.
t komt inderdaad door kleine mugjes waar die pony dan allergisch voor is en daardoor gaat het jeuken

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:14

mijn paard heeft het momenteel ook en ik ben nog aan het uitzoeken wat ik er tegen kan doen Koe

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:31

Zomerexceem is iets verschrikkelijks. In on stamboek worden hengsten die dat hebben niet meer goedgekeurd.Ook letten we bij de keuring altijd op de merries of die verdacht zijn. Van die merries worden ook geen hengsten aangehouden. Er is een discussie op gang of het erfelijk is, je ziet het inderdaad vaak in bepaalde stammen dus voorkomen is beter dan genezen. En zeg nou zelf jeuk is toch verschrikkelijk!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:54

Dat je andere ponies er geen last van hebben wil niet zeggen dat deze pony er bij jou geen last van zal krijgen. Het gaat namelijk om een allergie voor het speeksel van minuscuul kleine mugjes. Ponies die niet allergisch zijn hebben er dus geen last van. De mugjes zijn er wel. Aan de kust is het meestal wel minder, maar in de rest van nederland heb je er meestal wel in meer of mindere mate last van met een pony die er gevoelig voor is. Het is erger in de buurt van water (slootjes) en bos.

als ze het in milde mate heeft zijn er verschillende middelen die kunnen helpen. ikzelf heb goede ervaringen met huidemulsie van apythom http://www.aphythom.nl/

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 00:33

Hee Anke,

Mister Freddy heeft er sinds kort ook last van, niet zo heel erg hoor, hij schuurt alleen zijn manen af en het Welshje wat erbij staat heeft er nu ook last van (afgelopen 4 jaar nog nooit gehad) ik weet niet of het echt exceem is, maar ik heb bij de paardendrogist een probeer pakket besteld, dan krijg je een stuk of 6 kleine probeer flesjes en potjes om te kijken wat het beste helpt, kost 25.-
Bij de eerste was het bij bijde mannen al raak, dat was ook de enige die echt hielp, alleen ben ik zo slim geweest om het flesje weg te gooien toen hij leeg was, weet nu dus niet meer precies welke het was, maar de naam had iets van: natuurlijke anti jeuk spray of zo.
De rest heeft veel essentiele olieen zoals ze dat noemen maar daar heb ik geen resultaat mee, behalve dan dat de manen bagger vet worden!
Misschien kan je zo'n pakket proberen? zit altijd wel iets tussen wat helpt.

Groetjes, Tanja.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 00:41

zomerexzeem is heel verveldn. En er is niet veel aan te doen. ja je pony binnenhouden van maart tot oktober. Julius had ook zomerexzeem. Ik had vanalles geprobeerd maar alleen binnen scheurde hij niet. Op mijn site kun je er vanalles over lezen

http://www.welshcob.nl/info_over/eczeem.php

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 06:08

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Anke

Als het zoveel werk mee brengt mag hij wel wat van die prijs afhalen, is wel zo eerlijk, toch?!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 11:53

Wees gerust dat een exczeempaardje in waarde daalt.
Kijk maar naar de IJslanders, die in feite een beetje een 'elite ras' zijn geworden. Je kan goedkopere IJslanders kopen, maar dan kan je er bijna van op aan dat ze eczeem hebben, een aandoening die veel bij IJslanders voorkomt omdat op IJsland niet zo van die vliegjes zijn.

De waarde van een paard gaat dus wel degelijk achteruit als het eczeem heeft. En je mag er van op aan, dat degene die 'het' product vindt tegen eczeem dat ECHT werkt, rijk wordt! Haha!
Femke

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 15:26

Nena heeft er ook verschrikkelijk veel last van, verleden jaar schijnt ze er verschrikkelijk uit te hebben gezien door het schuren Huilen Maar dit jaar heeft ze een boet (?) deken om en ze ziet er perfect uit, haar manen zijn heel erg vol en haar staart ziet er ook nog perfect uit *LOL*
Ik weet alleen niet wat een boet deken kost, maar mijn ervaring is in ieder geval heel positief. Hij is ook niet warm in de zomer, ook wel een voordeel Knipoog
Het is ff een slag krijgen met omdoen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het goed Knipoog

gr. Ziggy