Eisen Examen E achter B-rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Eisen Examen E achter B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 21:52

Ik wil binnenkort mijn rijbewijs E- achter B gaan halen, nu is alleen mijn vraag... waar let de examinator allemaal op?

Bij je B rijbewijs letten ze heel erg op het kijken en bijv. hoe je je stuur vasthoud.. maar hoe doen ze dat bij je E rijbewijs?
Letten ze dan op dezelfde dingen of letten ze meer alleen op hoe jij de aanhanger onder controle hebt?? (beheersing van het voertuig)

Nou E- rijbewijs hebbende bokkers... laat maar horen, hoe hebben jullie dit dus ervaren??

Knipoog


naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:51

daar ben ik ook benieuwd naar........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 08:59

Tja tineke, ligt alweer aan de examinator, zoals altijd........De eerste keer ben ik gezakt puur op m'n bijzondere verrichtingen, want verder zei hij: "je reed de sterren van de hemel" .........tja heb ik wat aan...... Boos!

De tweede keer reed ik dus weer de sterren van de hemel en geloofde die man het wel, ik hoefde alleen maar even achteruit, wat nog steeds scheef ging en toch met vlag en wimpel geslaagd........

Dus er is echt NIETS over te zeggen.

1 ding: fietsers zijn HEILIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Beter 10 minuten wachten voordat je iets gaat doen als er ergens een fietser in de buurt is dan ff snel voorpiepen........

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:52

Zoals al aangehaald, je kunt er geen peil op trekken.
Ik kan je wel de tip geven om voor C (vrachtwagen) te gaan en daar E achter halen, dan heb je meteen ook E bij B. Welliswaar is dit een duurdere oplossing, maar C is wel een stuk simpeler te halen. Als je goed rijdt, dan slaag je gewoon en niet dat achterlijke gezeik van "je reed goed, maar........."

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:03

Ja fietsers zijn HEILIG bah!!!! maar ik heb het ook in 1 X gehaald. Knipoog waar bij mij op gelet werd waren het uitzwaai checken in een bocht. mijn bijzondere verrichtingen waren super. No problemo is ook heel simpel hoor. succes\!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:57

even een ander vraagje, sorry!
hoeveel lessen heb je er voor nodig en wat kost het?

verder denk ik ook echt dat het aan de examinator ligt! ik heb hem dan nog niet, maar als ik kijk hoe dat bij het gewone rijbewijs gaat!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 07:51

Ik ga eind februari dus een 1 daagse cursus doen en diezelfde dag het examen... dat kost mij 410 euro. Een her- examen (ja ja daar heb ik gelijk maar even naar gekeken) kost 210 euro.

Ik oefen dus al met een aanhanger achter de wagen en recht achteruit gaat redelijk. Ook de bocht achteruit lukt me al redelijk.

Maar verder... hoe ziet zo'n examen eruit (wat hebben jullie precies moeten doen??????)
Moet je zelf aankoppelen? Bocht achteruit? Recht achteruit? Hoelang rij je op de weg? Als je terug komt van het rijden, HOE zet je dat de wagen weg? Moet je het achteruit in een vak steken?

EN.. wat vraag die examinator betreft de Theorie??

Ik hoor graag van jullie..... Haha!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 10:51

Je moet zelf aankoppelen, je hebt daar twee pogingen voor (dacht ik). Bij de vrachtwagen stelt dit dus helemaal niks voor, achteruit rijden tot ie eraan zit en klaar is kees! KUN je niet op zakken *LOL*
Je kunt alle bijzondere verrichtingen verwachten, het is maar hoe de pet van de examinator staat. Voor de rest is het net zo'n loterij als het gewone rijbewijs, als de examinator een goede bui heeft, dan slaag je, staat z'n pet verkeerd, dan kun je het schudden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:28

Bij mij werd er vooral gekeken naar het 'bewustzijn van het feit dat er een grote zware bak achter je hangt' dus van het feit dat je met een lange zware combinatie rijd. Dus goede ruime bochten, altijd uitzwaaien checken, vooral nooit een fietser in het nauw brengen.

Ik heb zelf een stuk of twaalf lessen gehad denk ik, en het toen in 1x gehaalt. In 1 dag zou ik zelf nooit doen, dat is vaak echt voor mensen die al jaren met een caravan rondcrossen en nu alleen nog het papiertje willen voor een zwaardere combinatie. Ik vond het erg vermoeiend en had zeker niet meer als 1,5 uur per les kunnen rijden. (had toen ook heel ernstig RSI dus dat maakte het ook moeilijker)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:16

Bij mij begon hij met een paar theorie vragen over gewicht van de aanhanger en laden etc. Toen moest ik de wagen aankoppelen. Als je geluk hebt gaat je instructeur achter de examinator staan en geeft hij met zijn handen aan hoe ver je van de wagen af bent en of je naar links of rechts moet.
Tussentijds kan de examinator nog wat theorievragen stellen bv: "Ik ben mijn nummerbord vergeten maar ik hang er wel even een kartonnetje aan". Dit mag natuurlijk niet!
Dan ga je fijn rijden *LOL* . En een paar bijzondere verrichtingen.
Let wel op dat je je handen netjes op tien voor twee houdt. Je kan zakken op dingen van het B-examen!

En dan ben je geslaagd!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:28

Ik wil ook mijn E halen, maar Cinzano waar doe jij dat in 1 dag?
Heb je daar toevallig een telefoonnummer van, voel er helemaal niets voor om weer maandenlang rijles te nemen.

Zijn er trouwens speciale theorieboeken voor?
Misschien ben ik scheel en kijk ik er over heen maar zie altijd alleen de brommer en B liggen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Specialized
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Ranst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:52

Best ineens voor rijbewijs C gaan en nadien voor CE. Is vele gemakkelijker ja mag met alles rijden, en is veel goedkoper dan dat je eerst voor BE en nadien voor C gaat.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 08:14

hier zijn pas zo'n 800 topics over geweest maar goed

ik slaagde puur op verkeersinzicht en rijstijl. Bochtje achteruit verkloot, bijna een straat tegen de rijrichting ingereden en geslaagd omdat ik verantwoord met een aanhanger bezig was.

Examen:
- uitleggen waarom je met die combi mag rijden (lengte, gewicht etc)
- aankoppelen, examinator geeft afstand ed aan.
- controle van de aanhanger (banden, lichten)
- instappen (gordel!) wegrijden, remproef
- dwars door Breda in de vrijdagavond spits
- heel klein stukje snelweg
- bochtje achteruit Bloos (maar ik stopte wel keurig voor de fietser)
- weer door Breda (bijna spookrijder dus Bloos)
- recht achteruit (ging keurig)
- terug naar start (gewoon rechtuit parkeren) en geslaagd
totaal ongeveer 3 kwartier

PienV, mijn ervaring is dus dat je slaagt als je gewoon echt kunt laten zien dat je weet waar je mee bezig bent.
Sily, ik heb het bij Blom in Etten Leur gehaald, staat altijd in de P&S.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:04

KIJKEN!!! Ik moest tijdens het rijden echt continue kijken, opzij en in de spiegels. Tijdens het examen zowat mijn nek verdraaid en nog kreeg ik commentaar dat ik nog wat beter zou moeten kijken.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:37

Sily schreef:
Zijn er trouwens speciale theorieboeken voor?


Ja die zijn er.
Maar je hoeft er geen schriftelijk theorie-examen voor te doen (wel mondeling) dus een speciaal theorieboek heb je niet nodig.
Ik kreeg er toen eentje te leen van mijn instructeur, op zich wel aardig om eens door te lezen, maar zonder had ik het ook wel gered. Je instructeur legt je alles uit wat een examinator je kan vragen.

Tenfold: Niet alleen kijken, maar ook waarnemen Haha! En je kunt niet ver genoeg vooruit kijken!

Nulla tenaci invia est via

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:32

Het is idd zo dat iedere examinator wel wat anders graag wil zien tijdens het examen. De mijne lette er vooral goed op dat je als je moest remmen bijv. om voorrang te verlenen, dat de combinatie door moest blijven rollen, dus niet iedere keer tot stilstand remmen.
Vaak kennen de instructeurs de examinators wel, en weten ze wel een aantal punten op te noemen waar jou examinator vooral goed op let.
En vooral goed spiegelen en inzicht in het verkeer hebben.
Ik kan je wel zeggen dat het een heeeeeeeerlijk gevoel is hoor, om lekker samen met je paardje op stap te kunnen gaan Haha!

Z1+1!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 10:33

Bedankt voor jullie antwoorden... ik heb nu tenminste een idee wat ik allemaal kan verwachten.

Ik doe dus een 1-daagse cursus in Utrecht bij verkeersschool Twin, ze adverteren vaak in de paardenbladen. Je kan ze vinden via google op het internet, ze hebben een eigen site met heleboel info.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:38

AnkeD schreef:
Vaak kennen de instructeurs de examinators wel


Joh... Schijnheilig
Mijn instructeur en examinator gingen vaak samen vissen en zaten tijdens mijn examen plannen te maken voor een weekendje. Instructeur op de achterbank, examinator naast mij, maar een groot deel van de tijd achterstevoren Bloos!
Volgens mijn instructeur had hij dat vast niet gedaan als hij zich niet op z'n gemak voelde Cool (en ik was in 1x geslaagd)

En het gevoel om zelf op pad te gaan met hele spul is geweldig! Maar toch ook wel een beetje spannend hoor...

Nulla tenaci invia est via

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:09

IPv kijken: waarnemen, je kunt nog zo veel kijken maar als je niet hebt waargenomen dat er iemand fietst... tja dan is het net als bij gewoon rijbewijs zakken.
Dus wanneer je kijkt, zorg dandat je waarneemt of het vrij is, verder wat eerder gemeld werd spiegelskijken voor het uitzwenken bij bochten.
Verder moet je gewoon beheerst over de weg kunnen rijden, ver voor je uit kunnen kijken en op tijd anticiperen. B.v. zie je rood stoplicht gas loslaten, uitlaten rollen en niet gas vast houden en pas 'later' remmen. Tegenwoordig moet je ook leren 'zuinig' te rijden, dus vroeg opschakelen en laat terug schakelen (hoewel ik dat niet meer doe, gezien de fabrikant van de auto en de ANWB daar anders overdenkt).

En tja, met de les/examen heb je wel even wat meer meters achter je dan met het trailertje!

Ik heb zelf een 2 keer een halve dag cursus gedaan en in 1 keer geslaagd. Zij deden het niet in 1 dag maar 2 keer een halve met een week ertussen, dan kun je 'thuis' nog lekker oefenen met eigen auto (met of zonder aanhangertje) en alles laten bezinken. Dat is enorm goed bevallen bij mij. Ik had zenuwen van hier tot gunter toen we naar de zaal gingen maar een maal aan het rijden wist ik dat ik het moest kunnen... en gelukkig vond de examinator dat ook!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, maudjip en 36 bezoekers