Ruiterpaspoort ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Ruiterpaspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 21:36

Ik ben in het bezit van een ruiterbewijs en kwam hier op het forum het ruiterpaspoort tegen.
Verward Wat is het verschil tussen een ruiterbewijs en ruiterpaspoort?
Waarvoor diend zo'n ruiterpaspoort nou precies?
Via zoeken kwam ik wel wat info tegen ( bericht van 2002), maar werd er ook niet veel wijs uit.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:01

Ik heb opgebeld naar mn manege, waar ik hem wil gaan halen. Mn ruiterbewijs dan Haha!. Toen zeiden ze dat je idd je ruiterpaspoort kon halen, maar dat was meerdere cursussen.
En het ruiterbewijs was in 1 keer. Ik heb toen gevraagd of je dan niet over een paar jaar een ruiterpaspoort moest gaan halen maar dat was niet zo Haha!

Danielletje
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:35

Ik heb van de manege papieren(folders) ontvangen van de FNRS betreffende het ruiterpaspoort. Volgens deze folder is het paspoort het volgende:
"een persoonsgebonden document, verplicht voor iedere manegeruiter. Voorzien van een ongevallenverzekering voor alle ruiters en een aansprakelijkheidsdekking voor ruiters die rijden op een manegepaard of pony.
Het toegansdocument tot alle FNRS opleidingen en wedstrijden.
Niveauregistratie met aansluiting op de wedstrijdsport
De kortingskaart voor evementen, buitenritten, ponykampen, ruitersportartikelen, enz.
erkend door alle FNRS rijscholen, de KNHS en de SRR
de garantie voor kwaliteit en veiligheid in de paardensport."
Ik heb ook begrepen dat je dit paspoort kan verkrijgen dmv een betaling van € 10,- terwijl je voor je ruiterbewijs examen (ook theorie) moet afleggen. Je kan ook eens kijken op de site www.fnrs.nl.
Succes verder!

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:02

Als je het ruiterpaspoort hebt, dan hoef je, als je alle proefjes ( de zogenaamde F proeven ) hebt gehaald niet meer op voor je ruiterbewijs. Qua prijs maakt het denk ik niet veel uit.
Je moet van F1 t/m F12 rijden, en vanaf F3 moet je alle proeven 2x rijden. Je moet bij alle even proeven theorieexamen doen. En je bent ieder jaar!!! 10 euro aan de FNRS kwijt, om je paspoort te verlengen. + je moet die proeven rijden, en daar ben je ook weer geld aan kwijt. Dus al met al, wil je je ruiterbewijs perse halen, doe het dan lekker, met zo'n paspoort ben je minstens 5 jaar bezig Bloos!
Ik moet zeggen dat het wel heel leuk is, zeker voor de kids. Die van mij rijdt het ook, en heeft afgelopen zaterdag F4 1e keer gehaald met 224 punten ( je moet minimaal 210 punten hebben) Ik heb het zelf ook gereden, maar ben bij F3 gestopt. En ik betaal nu ook niet meer voor mijn paspoort. Geen zin meer. En mijn ruiterbewijs heb ik ook al Haha!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:36

OK dan! Bedankt voor jullie reacties.
Op moment rijdt ik op 2 maneges allebei aangesloten bij de FNRS ( zelfs bij een 5 - sterren manege), maar op geen van beide maneges worden rijproeven etc voor het ruiterpaspoort georganiseerd.
Maar gelukkig ben ik al wel in het bezit van een Ruiterbewijs.

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:38

Wat je wel kan proberen is om bij die maneges zulke wedstrijden georganiseerd te krijgen. Het is echt heel leuk. En vooral de kinderen/mensen die geen eigen paard hebben, en met de manegepaarden niet zouden kunnen starten, kunnen op zo'n manier wel wedstrijden rijden. Hoewel er geen eerste prijzen te behalen zijn. Succes!

Danielletje
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:57

Foetsie, je moet echt even kijken of FNRS.nl want volgens mij hoef je echt geen proeven te doen. Op deze site staat alle info heel uitgebreid vermeld en er is een handige "FAQ". echt ff kijken hoor, zal veel duidelijk als je hier even de boel nagelezen hebt!