drachtig en sjagie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

drachtig en sjagie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 09:46

hoi allemaal,
mijn pony is drachtig, het probleem is dat we niet weten waneer ze gedekt is. En dus ook niet weten wanneer het veulen ongeveer komt.

Ik weet dat je dat ook aan de uiers kan zien, maar zijn er nog meer dingen die aangeven dat het niet lang meer duurt ofzo?

Ze is nu wel errug sjagie en moet niets van andere paarden weten en al helemaal geen ruinen/ hengsten. Ook tegen mij is ze zo en heeft voor het eerst zelfs een poging gedaan om te bijten (meteen terug gebeten). Terwijl ze voorheen nooit iets kwaads deed en overal intresse in had.
Ook is ze wat heftiger zo gaat ze nu tijdens het wandelen nog eens dribbelen. En 2 min later sjokt ze weer rustig mee.

Ook krijgt ze minder eetlust vandaag legde ik het hooi voor haar neer normaal gaat ze meteen eten maar nu bleef ze een beetje dralen?

Wie kan mij helpen?


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:11

seren schreef:
hoi allemaal,
mijn pony is drachtig, het probleem is dat we niet weten waneer ze gedekt is. En dus ook niet weten wanneer het veulen ongeveer komt.

Ik weet dat je dat ook aan de uiers kan zien, maar zijn er nog meer dingen die aangeven dat het niet lang meer duurt ofzo?

Ze is nu wel errug sjagie en moet niets van andere paarden weten en al helemaal geen ruinen/ hengsten. Ook tegen mij is ze zo en heeft voor het eerst zelfs een poging gedaan om te bijten (meteen terug gebeten). Terwijl ze voorheen nooit iets kwaads deed en overal intresse in had.
Ook is ze wat heftiger zo gaat ze nu tijdens het wandelen nog eens dribbelen. En 2 min later sjokt ze weer rustig mee.

Ook krijgt ze minder eetlust vandaag legde ik het hooi voor haar neer normaal gaat ze meteen eten maar nu bleef ze een beetje dralen?

Wie kan mij helpen?

Naar de bevalling toe krijg je een aantal lichamelijke "voorbereidingen", inderdaad gaat de uier zich wat ontwikkelen en kort voor de bevalling "kegelen", dan hangen er een soort druppeltjes aan de tepels. Verder zie je vaak in de laatste week dat de buik wat puntig naar beneden is en de banden bij het bekken worden los. Die banden kun je testen door de staart bij de wortel te pakken (zachtjes aan) en te kijken of je hem omhoog kunt brengen. Als ze klaar zijn voor het bevallen kun je de staart plat over de kont naar voren leggen, zo slap wordt het dan.
Dat je merrie bij het wandelen gaat dribbelen is niet zo raar, ze moet nu haar veilige plekje hebben en zal ook niet graag bij de groep weggaan. Lichamelijk is het laatste stukje best zwaar voor ze, dus dat ze chagerijnig wordt moet je haar maar vergeven (bijten hoef je haar niet te vergeven *LOL* ). Mijn paardje was het laatste deel van de dracht ook niet vrolijk.......

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, monsera, xSuuzerd en 141 bezoekers