Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:07

Gisterenmiddag is het gras gemaaid, de boer zal van te voren bellen zodat ik op tijd de paarden binnen kon zetten. Helaas heeft de boer dat niet gedaan en ik was gisteren de hele dag weg en ook de stalbaas was niet thuis. Het meeste gras is gemaaid op een metertje of 10 waar de paarden stonden niet.

Ik hoop echt dat het hooi goed wordt , want het regent nu hier wel en wat de boer zei is dat het woensdag wel een kans op onweer groot is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:22

Ik ga zo meteen beginnen met maaien. Weerbericht ziet er aardig uit hier.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:32

Ik heb 115 pakken hooi van een boertje kunnen overnemen 2 weken geleden, zo van het land gehaald en prachtig hooi.

Komende week ga ik hooi halen in het Duits talige gedeelte van Belgie, bij een vriendin.
Die hebben ook al gehooid en de buren hooien deze week en daar mogen we van hebben.
Zelfs met het huren van de aanhanger en het transport , ben ik goedkoper uit als het hooi van de hooiboer .

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:41

Vorige week zondag hebben wij 240 pakken binnen gehaald :)

nicole_floor

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:34

Wij hebben vrijdag weer gemaaid. We hopen op ongeveer 500 baaltjes hooi. Deze gaan de verkoop in omdat we al meer als genoeg hebben.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:40

Vorige vrijdag ook mijn 2de snede gras afgemaaid. Vandaag gaat het in rijen om dan morgen te persen en te wikkelen. Dan heb ik al weer een fijne snede voordroog binnen. Met wat geluk kunnen wij dit jaar 3 keer hooien.

Anoniem

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:41

Wij gaan morgen persen, kleine hooipakjes dit keer
Maar we hebben veel te veel, ligt wel 800 pak denk ik en wij hebben aan 200 wel genoeg. We doen samen meestal beide de helft maar dat kan ik nog niet bergen dus zien of we wat verkopen kunnen. Ik had ook al genoeg kuil, normaal weid ik de 2e snee alleen maar de paarden kunnen het niet bijhouden zoveel gras B-)
Vreemd jaar

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:14

Hangt er ook vanaf denk ik waar er veel regen is gevallen en waar niet. Bij mij is het alweer enorm stoffig. Als de boer op het naast gelegen land werkt en met een traktor er over rijdt zie ik soms het kleur van zijn traktor niet meer door het stof die opwaait.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:55

Gelukkig werd het gisterenmiddag droog en het gras voor de eerste keer geschud en vanmiddag voor de 2e keer . ben erg benieuwd of het wel goed hooi word en dat ik ook veel pakken hooi krijg.

Santos_05

Berichten: 3080
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:46

Wij zijn op vakantie, hartstikke warm :Y) duimen dat het nog even zo blijft, want het is net mooi weer om te hooien....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:24

Ik heb inmiddels iemand gevonden waar ik een maaimachine kan lenen, maar twijfel een beetje :P
Ik ben eigenlijk niet zo op het lenen van spullen.

Een schudder en hark kan ik daar ook lenen eventueel, dus moet dan alleen nog iemand vinden om balen te persen want hij heeft een pers voor kleine baaltjes en ik wil grote ronde balen.
Dus eerst dat maar proberen te regelen voordat ik begin met maaien.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:57

Joepie! Zojuist de boer aan het werk gezien! 10 pakken van 400kilo voordroog. *\o/*

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:42

Als alles mee zit kan het vanavond al in kleine pakjes hooi. Of het vandaag nog wordt geschud dat weten ze nog niet of ze rijden het gelijk in de rug en dan komen ze vandaag persen.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:49

MIjn tweede snede is binnen. *\o/* Loonwerker had het zelfs niet razend druk wat ik wel had verwacht. Hij moest vandaag ook hooi persen maar dan echte hooibalen en dan vooral kleintjes. Hij grapte zelfs nog dat hij lekker in zijn traktor met airco kon zitten terwijl de anderen zich in het zweet zouden moeten werken vanmiddag en dat met meer dan 30 graden. {:}

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:50

Hier kwam de boer vragen of ik niet wat meer gras kon voeren. Het lijkt erop dat we dit jaar zoveel hooi hebben dat we het niet kwijt kunnen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt :+

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:13

Vorige week kunnen hooien. Klein inschattingsfoutje, eigenaar dacht 100/150, t werden er bijna 300 :').
Ach, liever teveel dan te weinig haha.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:09

Ja beter te veel dan te weinig inderdaad.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:13

Altijd beter teveel dan te weinig!

Hier is pas vanochtend gemaaid en dat ook maar deels. De voorspellingen voor maandag en dinsdag schommelen elk uur en mijn laagst gelegen stuk staat zo dik dat dat nooit droog is tegen zondag. Andere deel wel, dus dat kunnen we alvast doen.

Ik baal zo dat het hem niet eerder paste om te maaien, maar het is wat het is en neem hem het zeker niet kwalijk. Dan hebben we toch alvast een deel binnen. We weten het gewoon niet wat we met de voorspellingen moeten en op mijn land staat wel de hele jaarvoorraad, ik kan me het eigenlijk financieel niet veroorloven om teveel risico's te nemen.

Paarden, altijd een feestje :+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:20

Ik heb net toch maar wat balen bij de buren gekocht. Ze hadden nog wat balen van vorig jaar liggen, en zijn nu zelf aan het hooien dus gebruiken ze niet meer.
Is hooi met lucerne er doorheen schijnbaar, ben benieuwd hoe de paarden het vinden.

Met die balen erbij is de zolder weer vol.

Dan is de druk om zelf te hooien er ook een beetje vanaf, maar ga het toch proberen als ik iemand kan vinden die wil persen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:33

Het is me gelukt om dit jaar toch nog goed hooi te maken. Vanmiddag zijn de pakken geperst en het is echt super hooi. Ik had zelf 107 pakken hooi ( kleine pakken) en dat op nog geen halve hectare grasland.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 01:33

Mijn tweede snee was nog niet lang genoeg, heb nu van 2 verschillende adressen in totaal zo'n 100 pakjes hooi binnen en op zolder. De buurvrouw geholpen met haar 66 pakjes naar binnen brengen en nu hopen dat ik over een paar weken ook zelf nog wat pakjes kan laten maken en liefst ook nog kleine pakjes gerstestro kan vinden.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:57

Wij zijn gisteren tot half 1 bezig geweest, maar ons hooi ligt binnen. Het overtrefte echt m'n stoutste dromen: we hadden 436 pakjes (van 15-20kg, flinke joekels zaten er bij) van maar 3/4 van mijn hooiland. Dat is 11 pakjes meer dan vorig jaar van het hele stuk!

Heb zelfs in m'n zadelkamer gestockeerd omdat ik het anders niet kwijt kreeg :'). Veel stress dit jaar, maar nu hebben de pony's weer hooi *\o/*

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:22

dat is een heleboel en een opluchting dat het binnen is Ine23 wat een hoop hooi dat er op je wei lag.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:53

Hier is ook de hele wintervoorraad binnen nu *\o/*
Ruim 550 kleine pakjes hooi en 60 rollen voordroog.

Na de eerste snee de zolders vol met hooi pakjes, vandaag de 2e snee in rollen.
Een deel was nog erg jong gras en flink bemest dus dat hebben we geruild met rollen 1e snee van heel lang gras. Dat rijke spul kan beter voor koeien en dan ruilen we met een boer waar we veel mee samen doen qua weidebeheer.
We hadden nog een kleine 100 rollen over en die worden vandaag of morgen opgehaald.
Ik wil altijd een deel in rollen in het plastic want die liggen dan bij de voerplaatsen op de weides voor in de winter. Geen gesleep met pakjes hooi naar de weides maar gewoon ruwvoer wat daar al ligt.

Een deel gaat nog bemest worden, kan er nog een 3e snee af voor koeienkuil voor we de winter in gaan.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:36

Ook fijn dat het bij jullie binnen is MarijeR! Dat ruilen zou ik ook hebben gedaan, te rijk is voor paarden toch niet ideaal.

Zacharyhill: Ja er lag echt ontzettend veel op, moeten binnenkort dat laatste stuk nog maaien en dan toch grotendeels verkopen. Normaal gezien heb ik dan geen 2e snede meer nodig dit jaar, wat wel fijn is voor wat rust in de bodem te krijgen (al mag het natuurlijk niet té lang de winter in gaan dus dat kijken we tegen dan wel aan).