Ergenissen tijdens het maken van buitenritten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke ergenissen ondervind jij tijdens het maken van een buitenrit?

automobilisten / motoren
28 (21%)
vrachtwagens/ tractoren
21 (15%)
fietsers
6 (4%)
voetgangers
6 (4%)
(loslopende ) honden
41 (30%)
ruiterpaden die niet goed toegangelijk zijn
14 (10%)
anders nl.:
17 (12%)

Totaal aantal stemmen: 133


Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:03

mijn eerste paard (zo'n 20 jaar geleden) heeft in het Spanderswoud (moet jou bekend voorkomen napoleon Knipoog ) een loslopende hond doodgeschopt, op een ruiterpad.

Dat is een hele toestand geweest, tot een rechtszaak aan toe. Ik was met een groep van 8 ruiters en we werden al een poosje door de blaffende en happende hond gevolgd. We stonden stil om de eigenaar de gelegenheid te geven zijn hond aan te lijnen, hond hapt in de benen van mijn paard, die benen zaten nogal los en het was gebeurd Verward

Heel erg nare situatie.... ik neem nog steeds altijd een behoorlijke zweep mee om lastige honden en mannen af te slaan.

Van het laate heb ik tegenwoordig geen last meer, maar vroeger stonden er nog wel eens engerds in het bos

Ik moet nu een viaduct over de snelweg over om in het bos te komen, dan stap ik altijd een beetje middenop, niet te dicht langs de kant, maar soms presteert iemand met een auto het toch om met een bloedvaart vlak langs mijn paard te scheuren. Ik heb een jong paard dat nog wel eens wegspringt naar opzij..... Scheve mond

Ook dan is een lange zweep handig, geeft een enorme herrie als je ermee op een autodak mept

Loonwerkers en boeren komen meestal langzaam langs, enkele uitzonderingen daar gelaten

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:08

Het enigste waar ik me echt aan erger zijn de slecht onderhouden ruiterpaden, grrrrr, daar moest de gemeente echt eens vaker naar kijken.
Verder.. oke ik kom weleens een tractor tegen ofzo en daar schrikt Cinzano wel van.. maar echt ergeren... nee.
En wat honden betreft.. totaal geen last last, sterker nog, ik neem mijn eigen hond altijd lekker mee als ik naar het bos ga, ze sjokt er wel achteraan hoor

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:12

ik rij als ik buitenrij altijd in het bos .
en soms lopen er van die loslopende honden en dan niet van die rustige honden nee van die honden die gewoon achter je paard aan gaan hollen en ze in de staart gaan bijten Boos! of als ze wegen waar ik altijd rij daar ineens een boom ofzo ligt waar ik niet overheen kan rijden .

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:17

lovergirl schreef:
ik rij als ik buitenrij altijd in het bos .
en soms lopen er van die loslopende honden en dan niet van die rustige honden nee van die honden die gewoon achter je paard aan gaan hollen en ze in de staart gaan bijten


Hi hi, daar heb ik dus geen last van, want mijn eigen hond rent al achter me aan en als er een andere hond aankomt jaagd ze hem weg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:20

Daar heb ik ook geen last van en hoop dat ik er ook geen last mee krijg Scheve mond
Want Kawa trapt dan naar achter en zitten ze steeds aan de voorkant te etteren, dan kapt hij er met het voorbeen op.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:32

Ik heb de honden aangekruist. Maar dan wel de honden die zo in volle vaart op je af komen rennen.
Felix geeft wel niet zo veel om honden maar ben altijd bang dat er eentje in de staart gaat hangen.
De enige keer dat ie wat om een hond gaf was de eerste keer dat ik weer reed na mijn hernia, paard schiet onder mij vandaan, ik een klap in de rug AUW en een baasje die zegt: Dat doet ie anders nooit. Boos!

Verder kan ik me ook behoorlijk irriteren aan voetangers op het ruiterpad.
Onlangs nog gevraagd of ie soms zijn paard kwijt was Haha!

Een andere irri is ook wel de zeer slechte toestand van de uiterpaden.

Ook het passeren door andere ruiters in een gang hoger dan stap vind ik irritant en voorl onbeleefd.


pff en nu moet ik Danno nog goed mak maken onder het zadel.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:37

Sonja"]
[quote="jantina schreef:
Vorige week waren er drie loslopende honde, vrij groot. Die cirkelden als bezeten om Isolda heen, al blaffend en grommend.


Heb ik wat anders op bedacht.
Milena is totaal niet bang van honden, maar heeft er wel een hekel aan. Ik leer haar nu een soort van "working doghorse" zoals je de Quarters op wedstrijden wel met koeien ziet werken. Als ik haar naar zo'n hond toerijdt en ik leg m'n hand neer (dus er is geen teugelcontact met de mond meer) dan mag ze 'm pakken.... Haha! En dan gaat ze dus met de oren plat (en soms ook de mond opengesperd om een hap te nemen Bloos ) achter de hond aan. Geeft erg leuke situaties...... Tong uitsteken
[/quote]

Zo was een pony waar ik mee reed ook, die haatte honden, en als er een hond te dicht bij kwam, gaf ik lange teugel en stuurde nog naar de hond en dan ging hij erachter lopen(in snelle stap). Echt grappig effect, om zo'n brutale hond bang te zien wegkruipen voor een pony van 1.30m Haha!.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:14

anders nl:
Crossmotoren en moutenbikers op het ruiterpad! Stoom uit je oren
Die dan 3x langs komen denderen om te kijken of je paard ook wegrent.

Complete, picknickende gezinnen op het ruiterpad. Boos!

kudde hardlopers op het ruiterpad. (snap niet waarom ze in het zand willen lopen Verward )

Andere ruiters die de etiketten niet (willen) kennen en heel hard voorbij een groep beginners komen jakkeren Boos!


Hondjes die loslopen vind ik Geweldig. *LOL* Mijn paard is een quarter met cuttingbloed die een hondje best wel even achterna wil zitten. Nog geen enkel hondje die nog een poging deed om achter hem aan te gaan als hij met zijn hoofd laag, de oren plat zigzaggend achter ze aan komt. Het leukste is dan nog de reacties van de ietswat geschokte baasjes. "jou paard valt mijn hond aan!!!" Haha!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:28

Ik heb 'anders' aangeklikt, omdat ik me soms roterger aan het schrikgedrag van mijn paard, waardoor ik er alweer 2 x afgeflikkerd ben deze winter. Boos! Maar honden zijn ook heeeeeeeel irritant, hoewel ze er nu wel aan begint te wennen. Vroeger heeft een grote bouvier n keer in de staart van mijn 1.36 hoge welsharabiertje gehangen. Ze keek heel verbaasd achterom gelukkig, maar ik schrok me rot! Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:43

Nu ik dat verhaal van Smurf lees herinner ik me nog een verhaal. Lachen
Ik was op de fiets samen met iemand anders. Zij zat op een jong paard wat voor de 2de of 3de keer naar buiten ging. Was toch al verbazingwekkend rustig, maar toch. Netjes in de berm ging ze. Komt er een rode auto aan met een snelheid waar je u tegen zegt. Dus ik geeft het tegen met m'n arm dat ze vaart moeten minderen. Dat deden ze dus niet, ik nog een keer maar nee hoor. Schuurt zo voorbij en hoppa paard springt op zij tegen de auto aan. Dus die vent stopt, roept keihard dat ik terug moet komen terwijl ik aan 't kijken was of 't paard oke was. Dus ik op m'n fiets naar die vent toe. Zegt ie dat er zo'n grote kras op z'n auto zat en dat ie mijn gegevens wou, zodat ik dat moest betalen. Dat was ik dus niet van plan en zei dat het die vent z'n eigen lompe rotschuld was aangezien hij een verkeersteken negeerde en veelste hard reed. Vraagt ie nog: "Welk verkeersteken?" "Is dat een verkeersteken, dan?" Nadat ik het nog eens had voorgedaan/uitgelegd. En ik zweer 't je er was GEEN enkel krasje te zien, ik was eerder bezorgd of het paard niet kreupel was. Begon z'n vrouw zich er mee te bemoeien, ik was een stom wijf en een vals kreng omdat ik m'n gegevens niet wilde geven en alleen maar zei dat ik niks ging betalen omdat het z'n eigen schuld was en dat hij de verkeersregels niet kende, te hard reed. Waarom hij zo idioot hard reed langs een paard (hij beweerde dat hij 30 reed *LOL*, dus echt minstens 80! ). Hij moest nog blij zijn dat ik hem niet ging aanklagen voor een evt. kreupelheid!!! Uiteindelijk begon hij te schelden dat ik op moest rotten en anders zou hij me kop verbouwen. Hoe ik 't voor me gekregen heb om 't zeggen weet ik niet (ik scheet echt in m'n broek van angst) maar ik zei iets in de trant van: "Doe eens normaal joh, geen enkele reden om agresief te worden. Waar slaat dat op zeg". En die vrouw begon toen weer met stom wijf dit en stom wijf dat. Ikke: "wat ben je zelf dan wel niet!" En toen ben ik maar weer naar het paard gegaan en vriendin die inmiddels was afgestapt. Gelukkig had 't paard niks en was verder weer vrij rustig, maar oh oh oh wat was ik zenuwachtig!!

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:02

Anders, nl:

Loslopende paarden, er is een manege in de buurt die paarden verhuurd aan jan en alle man en die vallen er regelmatig af. De paarden rennen dan onmiddelijk naar huis en hier gebeuren dus ongelukken door. Het is heel moeilijk je paard in toom te houden als er zo'n losgeslagen dier achter hem op komt rennen en er koste wat het kost voorbij wil om in volle galop naar zijn stal te gaan.

Verder mountainbikers die denken dat het ruiterpad is om te fietsen in plaats van te berijden per paard. Erg irritant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:20

Motorrijders die nog even extra gas geven als je langs rijdt...
Of automobilisten die luid gaan toeteren

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:31

Ik reed laatst buiten met mijn Engels Volbloed naast de Fjord van mijn vriendin. Zij hield ook een touw vast wat we aan die van mij vast hebben omdat ze nog wel es wil omdraaien als ze iets eng vind. Er kwamen een aantal jongens in een auto langs met 100 km per uur (geen geintje! Boos! op een weg waar je 60 of 70 mag ofzo, terwijl ze toch duidelijk zagen dat die van mij zeg maar "aangelijnd:)" is. En dan nog, ze sjeesden RAKELINGS langs ons. Wij hadden beide het hart in de keel, maar gelukkig hebben we het weer overleefd. Zo moet je bij ons in de buurt soms al denken. Echt iedereen rijdt te hard waar dat niet mag...Zucht...

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:41

Vrachtwagens en tractoren vind ik Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:45

The_Lady_Of_Rage schreef:
Ik reed laatst buiten met mijn Engels Volbloed naast de Fjord van mijn vriendin. Zij hield ook een touw vast wat we aan die van mij vast hebben omdat ze nog wel es wil omdraaien als ze iets eng vind. Er kwamen een aantal jongens in een auto langs met 100 km per uur (geen geintje! Boos! op een weg waar je 60 of 70 mag ofzo, terwijl ze toch duidelijk zagen dat die van mij zeg maar "aangelijnd:)" is. En dan nog, ze sjeesden RAKELINGS langs ons. Wij hadden beide het hart in de keel, maar gelukkig hebben we het weer overleefd. Zo moet je bij ons in de buurt soms al denken. Echt iedereen rijdt te hard waar dat niet mag...Zucht...

Maar daar ben ik voortaan heel simpel in.
Ik rij midden op de weg, pas als ik zie dat de snelheid verminderd word ga ik aan de kant.
Werkt perfect.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:17

Beetje jammer als je midden op de weg rijdt, en die debielen rijden wel door... Ik heb het zelf ook meerdere malen gedaan, maar je moet wel opletten in welke situaties je het doet. Als het een lege, brede tweebaansweg is, die lekker lang rechtuit gaat, zou ik er niet middenop gaan lopen. Want die gekken rijden er dan gewoon langs, nog steeds met 100 km/h. Maar wanneer ze er niet langs kunnen, als je in de weg loopt, werkt het fantastisch... *LOL*

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:47

ik kan me altijd mateloos ergeren aan voetgangers op het ruiterpad, die dan nog kwaad worden ook als ze voor je opzij moeten :S, fietsers die breeduit fietsen, honden die loslopen en vervolgens luid blaffend naar je paard komen rennen en automobilisten die je voorbij komen razen en achter je gaan toeteren als je notabene bezig bent om zoveel mogelijk ruimte voor ze te maken.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:50

Ik lees eigenlijk niet dat mensen zich irriteren aan hindernisjes op het ruiterpad. Wij maken ze ook wel eens, maar dan op zo'n manier dat je er ook makkelijk langs kan. Mijn paardje vind het heerlijk om eens een (lage) sprong te maken in het bos, en ik ook!!!

Waar ik me echt aan irriteer zijn honden die niet onder appel staan en mountain bikers/crossmotoren. Ik heb al meerdere malen bijna-ongelukken gehad hierdoor.

Auto's, vrachtwagens e.d heb ik niet zo veel last van.

Wandelaars met grote mond vind ik alleen maar grappig. Had er laatst nog eentje, weet je wel dat jouw paard met die ijzers het voetpad stukmaakt, kijk al die gaten dan:

A: paard heeft geen ijzers
B: ik was op een ruiterpad

Daar kan je dan toch alleen maar om lachen???

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:01

Ik heb gestemd op loslopende honden : Kane heeft een keer een rottweiller in zijn achterbeen gehad die kwam echt uit het niets gewoon . Opeens was het hap ...... Het baasje van de hond wou me nog aanklagenomdat Zowel Kane als ik de hond een rotschop verkocht hebben .. Nou kwaaier kon hij me niet krijgen alsof ik zijn hond met plezier schop:? En 1 keer is kane met zijn dikke kont op een auto gaan zitten omdat die auto zat te drammen achter hem en echt bijna zijn auto in Kane parkeerde . Kane schrok niet maar deponeerde heel charmant zijn kont op de motorkap.... Kane had niets en die man was in schock Lachen maar is nooit meer gaan drammen achter welk paard dan ook .. Nu de rest van de mede weggebruikers nog

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:41

runningkawa schreef:
Maar daar ben ik voortaan heel simpel in.
Ik rij midden op de weg, pas als ik zie dat de snelheid verminderd word ga ik aan de kant.
Werkt perfect.


Haha, dat kan als je ooit nog eens een ander op je paard naar buiten laat gaan nog voor vreemde (schrikbarende) taferelen zorgen.

Toen ik Estor een poos verzorgde, mocht ik eindelijk een keertje buiten uit gaan stappen. En van lieverlee mocht ik een wat groter rondje en later ook echt buitenrijden. Maar 1 ding vond ik doodeng aan dat paard: als er een auto aankwam sprong hij de weg op, om dan (maar dat had ik in het begin nog niet door) net op tijd weer terug te springen. Ik heb hem dit met harde hand afgeleerd, want ik schrok me elke keer een ongeluk en sommige automobilisten ook.
Toen ik het er eindelijk uit had, zat ik eens met mijn schoonvader te praten, die vroeger heel veel met Estor buitenreed, maar door een liesblessure toen alweer ruim 2 jaar ofzo niet met hem had gereden. Hij vertelde mij dat hij Estor altijd de weg op stuurde als hij een auto zag aankomen en pas aan de kant ging als de auto vlak in de buurt was en was afgeremd. Toen begreep ik Estors gedrag natuurlijk, het was hem geleerd om de weg op te gaan, maar ik vond het gevaarlijk en was blij dat het er weer uit was na mijn consequente aanpak.

Ach, Estor heeft wel meer af moeten leren, want mijn schoonvader liet hem ook altijd in zijn eigen tempo buiten lopen (lees onbehoord hard, ook langs de dijkjes enzo) en hij kon nooit eens lekker rustig buitenrijden, vertelde hij mij wel eens, Estor was altijd zo druk! Ik kon uiteindelijk heerlijk relaxed met hem op stap, draven aan een lange teugel in een heel rustig drafje, zonder dat hij maar harder en harder wilde, zoals in het begin.

Ojee, nu ben ik wel erg off-topic gegaan, hoewel, dit waren met Estor bij mij in het begin ook ergernissen tijdens het buitenrijden, die duidelijk vallen onder de optie 'anders'.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:52

mickydo schreef:
Het baasje van de hond wou me nog aanklagenomdat Zowel Kane als ik de hond een rotschop verkocht hebben ..


ja hé die mensen snap ik ook niet. Ze zouden liever hebben dat hun hond jezelf of je paard een ticket tot een geamputeerd been geeft, dan dat er iemand uit zelfverdediging de hond van zich afschopt. Of als je dan een opmerking maakt dat een hond aan de leiband hoort krijg je ook een grote bek terug, maar 1 ding is zeker als er een hond op mij komt afgevlogen met een opengesperde muil dan krijg hij toch een karwats zodat hij sterretjes kan gaan tellen hoor.

Waar ik mij eigenlijk ook aan kan ergeren: andere associale ruiters. Zo gingen we eind van de zomer met Prima voor de eerste keer de bos in, mn pa op Prima en ik op Evita. Prima had dus nooit zoveel bomen gezien maar ze liep wel netjes en rustig. En ja dan ineens springt ze er in paniek ervandoor, en toen mn vader ze een tiental meter verder terug kon stilzetten, zie je daar plots iemand met zijn paard in volle galop uit de struiken op je afstormen. En meen je dat die vertraagt?? Nee hoor, gewoon lekker in volle galop rakelings langs onze paarden en totdat hij uit het zicht verdwenen was, en natuurlijk was Prima de eerste minuten 1 blok zenuwen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:52

Marije_jiplover"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar daar ben ik voortaan heel simpel in.
Ik rij midden op de weg, pas als ik zie dat de snelheid verminderd word ga ik aan de kant.
Werkt perfect.


Haha, dat kan als je ooit nog eens een ander op je paard naar buiten laat gaan nog voor vreemde (schrikbarende) taferelen zorgen.

[/quote]
Er gaat geen ander op Kawa naar buiten, dus daar hoef ik niet naar te kijken.

En idd, zoiets doe ik niet op een 2 baans weg Lachen
Maar wel op de landweg waar ik rij en ze ook vlot 110 willen rijden Ziek

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:17

Ik rij ook veel buiten en ik erger me idd aan die loslopende honden met hun onverschillige baasjes.
Ik stop ook altijd en vraag of ze ze willen aanlijnen omdat ik niet voor de gevolgen van mijn paard insta.
Meestal helpt dat wel.

Ten tweede aan alle loslopende turken in ons bos... die lopen dus nog net niet met mes en vork achter je paard aan in de zomer. Tong uitsteken
Dan staat toch hun BBQ aan dus hup die knol kan er ook nog wel op....
Hele families zitten te bivakkeren en al die 20 kinderen die ze hebben lopen je paard op te jagen en voor hem te springen... dat moeten ze ook eens verbieden.

Ten derde de automobilisten die als een stelletje idiooten langs je heen scheuren en dan nog boos kijken.

Ten vierde aan al die fietsers die nog even langs je heen schieten....

Ten vijfde aan de slechte ruiterpaden.....

Denk dat als ik dit zo allemaal lees dat ik beter binnen kan gaan rijden.

Ik maak me nergens druk om want het zijn moment opnames dus de ene keer heb je dit en de andere keer dat....

Maar het is niet altijd leuk....stukje opvoeding zou misschien wel eens helpen zowel voor mens als voor dier.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:50

De laatste keer dat ik een buitenrit heb gemaakt, reed ik zo van het terrein af het bos in. Nooit ergens last van gehad; geen verkeer, nauwelijks andere mensen, super paden om te rijden.
Enige ergernis: nu ben ik verwent Bloos! sinds ik daar weg ben ook nooit meer buitengereden, jemig, wat is dat in dit dichtbevolkte deel van de wereld een gedoe zeg...... Ziek

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:56

Ik erger me aan loslopende honden, die komen achter je aan gerent en bijten je paard in z'n hakken, gaan aan z'n staart hangen of rennen als een bezetene rondjes om je heen. Paard werd dan vervelend en wil die hond slaan, heb je weer een boos baasje voor je staan dat het paard d'r hond wil slaan.....
Van mij mag iedereen gebruik maken van de bossen etc. Maar ze kunnen ook gewoon rekening met elkaar houden! Ik ga niet als een debiel rakelings langs mensen afrennen met m'm paard, als hun dan hun hond aanlijnen of bijhouden.
Of idd van die "leuke mensen" die van school komen en dan van die stomme vieze opmerkingen schreeuwen...zielig.