Ergenissen tijdens het maken van buitenritten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke ergenissen ondervind jij tijdens het maken van een buitenrit?

automobilisten / motoren
28 (21%)
vrachtwagens/ tractoren
21 (15%)
fietsers
6 (4%)
voetgangers
6 (4%)
(loslopende ) honden
41 (30%)
ruiterpaden die niet goed toegangelijk zijn
14 (10%)
anders nl.:
17 (12%)

Totaal aantal stemmen: 133


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:52

Ik erger me niet specifiek aan 1 groep.
De ene keer is het het automobilistje die nog ene natoetert, langzaam rijdt en dan naast je opeens vol gas geeft.
De andere keer de loslopende honden die zowat je paard opeten *gelukkig heeft Par ervaring met honden en doet gewoon lelijk terug*
De fietsers die leuk gaan lopen tringelen of achter je blijven fietsen zodat je paard lekker nerveus wordt.

En ga zo maar door...echt ergeren is het niet...mensen weten gewoon neit beter en denken niet na.

Erger me weleens aan Par die van een mug een olifant kan maken en dan doodleuk tussen de vol gas voorbij rijdende auto's doorloopt Haha!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:54

ik heb gekozen voor fietsers (mountainbikers). Auto's e.d. heb ik geen last van, ik zit na 50m in het bos. Maar die MB denken altijd en overal voorrang te hebben...ook op ruiterpaden. De eerste keer dat ik van mijn (bruine) paard ben afgedonderd (na zelf ingereden te hebben, ze is nu 16) kwam door een mountainbiker die tegen ons op reed (IK was in stap) mijn paard schrikt natuurlijk, ik zat op een vliegendeken, dus vrij glad, val er vanaf, heb nog een meter of 10 de teugels vast kunnen houden, maar daarna ging ze alleen naar huis. Gelukkig had ze niets, ik had alleen een ontvelde vinger, maar als ik die bewuste MB nog 1x tegenkom, dan kan hij rekenen op minstens 1 blauw oog.

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:57

ik vind die hardlopers en mountainbikers op het ruiterpad zo irritant..
en omgevallen bomen..
of van die koters die opeens het ruiterpad over rennnen..

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:57

Eigenlijk vind ik het bij ons in de omgeving heel erg meevallen. Ik merk trouwens wel verschil of ik alleen of samen met een vriendin op stap ben, of wanneer ik met een kudde manege-pony's op stap ben, want dan gaan mensen echt vaak uitgebreid aan de kant en langzaam rijden en stoppen als je wilt oversteken enzo. Als ik alleen ben wil er nog weleens iemand wat harder langs komen, maar echt bont maken ze het bij ons meestal niet.
Wel heb ik een keer bijna een kind aangereden, omdat ze met haar ouders op het ruiterpad aan het wandelen was en ik de bocht om kwam galoperen. Ik stond met Duvel toen ineens 2 meter hoger op het duin waar we omheen moesten. Maar godzijdank niet bovenop dat kind!

Oja, ik heb wel een duidelijk ergernis: kite-surfers en van die gasten die aan strandsurfen doen met zo'n karretje en een vlieger op het strand. Die moeten ALTIJD hun vlieger net oplaten of laten zakken als je langs komt rijden (met of zonder manege-pony's maakt dan geen verschil). Ooit heeft zo'n strandsurfer het heel bont gemaakt, die ging steeds kleinere rondjes om mij en Jip heen rijden, Jip al huppelend en hupsend en ik had hem al gewaarschuwd dat ik niet voor de gevolgen zou instaan als hij ineens zou doorslaan. En ja hoor, op het moment dat hij vlak achter Jip doorreed haalde Jip vol uit naar achter, gozer kreeg geloof ik hoef tegen zijn arm, kukelde uit zijn karretje en werd een stukje meegesleurd door zijn vlieger. "Net goed!" riep ik hem nog heel boos na, ondertussen Jip geruststellend en eigenlijk half belonend voor dit slechte gedrag, wat ik nu volledig gerechtvaardigd vond. Hij liep ook nog te schreeuwen, maar ik heb daar maar niet echt op gelet, vond niet dat ik fout was in dit geval.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:00

DeesDeBest schreef:
Bij mij reist (hij kwam even aangewandeld Knipoog ) de vraag: wat doen jullie zelf in het verkeer. dmw. Gaan jullie zelf ook wat dieper de berm in, stappen als er een auto aan komt e.d.


Als er de mogelijkheid is, ga ik altijd aan de kant voor auto's, en als een automobilist stopt zodat wij met zijn allen kunnen oversteken, zal ik ook altijd met de hele groep aandraven, zodat hij niet langer dan nodig op ons hoeft te wachten. Op die manier is het denk ik ook wel gegroeid dat mensen bij ons in de omgeving redelijk meegaand zijn wat betreft het inhalen en voorbijrijden van paarden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:03

DeesDeBest schreef:
Bij mij reist (hij kwam even aangewandeld Knipoog ) de vraag: wat doen jullie zelf in het verkeer. dmw. Gaan jullie zelf ook wat dieper de berm in, stappen als er een auto aan komt e.d.


Ik wel, Par heeft het mutserige niet van een vreemde Tong uitsteken

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:03

HONDEN

van die honden die los lopen en echt niet naar hun baas luisteren.
Die je dan achterna lopen. En als je dan tegen de eigenaar van de honden zegt dat ie ze voortaan maar beter aan de riem kan houden omdat ze niet luisteren. krijg je een grote mond dat ik hier niet mag komen en bla bla.

OF van die mensen die zeggen kan die niet harder. Dan zeg ik nee de koppeling is kapot . jeetje dat gaat weer nergens over hoor. Tong uitsteken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:04

Bij mij is het dus toeristen. En dan vooral toeristen met kleine kinderen. Die laten kleutertjelief op m'n paard afrennen ("Paardje! Paardje!") en worden dan boos als ik roep dat ze het kind tegen moeten houden ("Doe niet zo gemeen! Hij mag best even aaien!")

Leg ik ze altijd even fijntjes uit hoe zwaar zo'n paard is, en wat er precies gebeurd als kindlief onder de hoeven terechtkomt.

Of (en dit zijn altijd gezinnen met kleine kinderen) lopen luid pratend en lachend dwars door het bos 'wild te kijken'. Nou zie ik elke rit wel wat herten of zwijnen, maar als je *kraak* *kledder* "Keesje blijf hier!!" *krak* "STIL HIER HE?!" *krunch* *krak* "Henriette kom niet aan die vieze takken!" *krak* *kraak* door het bos banjert, nee dan zie je dus niets. En dan aan mij vragen "Er zit hier helemaal geen wild, of wel?"

Zeg ik dat ik net een stuk of 15 edelherten had gezien een een grote groep zwijnen met jongen, zijn ze helemaal chargerijnig. Of ik ze die zwijnen kon wijzen, want Keesje en Henriette moesten per se zwijnen zien. Mijn voorstel dat ze om die tijd (schemering) beter een eind uit de buurt van de zwijnen konden blijven werd afgedaan met "ach welnee, wat kunnen die nou doen?"

'k heb ze maar de verkeerde richting uitgestuurt...

Op het strand kan ik wel lachen om honden die meerennen. Maken we een galopje, kunnen z'n baasjes hem 3 kilometer verder wel ophalen ofzo Haha!
Laatst bijgewerkt door 796285 op 16-01-04 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:05

Het enige waar ik me echt aan erg zijn off the raod motoren in het bos.
En dat komt hier helaas erg veel voor en daar zijn de meeste paarden niet dol op. Zacht uit gedrukt.

En al een paar keer gehad dat voetgangers ons half aan het uitschelden waren dat we de voetpaden kapot maken en dat we maar op moesten zouten.
Wie het wel doet weet ik niet, maar wij niet.

En een fietser die aan schelden was dat we zijn pad naar de knoppen reden, heb hem ff verteld dat hij zich op een ruiterpad bevond.

Dat de mensen boos zijn als je je bevind op een pad wat niet mag, terecht, maar wij volgen braaf de ruiterpaden, dan is uitgescholden worden niet echt leuk.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:06

wat mag ik blij zijn met fay:D ze is nergens bang voor en dan bedoel ik ook nergens .
honden? geen probleem
vrachtauto's geen probleem(vind het zelf alleen niet zo leuk)
overige verkeer? geen probleem
plassen stapt ze niet doorheen(ze kan de bodem niet zien)
euhm wat hebbe we nog meer ze vind het dan wel eng om bijv. langs een wapperende vlag te lopen maar doet het uiteindelijk wel:D en ook een vis kraam na veel drijven liep ze er langs:D

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:12

Bij ons is het helaas best erg. Tractoren suizen langs je heen. Eigenlijk altijd die van hetzelfde loonbedrijf. De anderen doen wel normaal. Sommige automobilisten die net hun rijbewijs hebben, weten blijkbaar nog niet waar de rem zit, en volgens mij leer je toch echt dat je langs paarden rustig moet rijden. Het is dat mijn paard nergens maar dan ook nergens bang van is, maar natuurlijk kan zij ook een keer schrikken, of kunnen die automobilisten hun auto niet meer in bedwang houden zodat ik er onder lig. Ook erger ik me dood aan honden die luid blaffend de weg op rennen. Mn paard is er niet echt bang voor ofzo, maar ik weet zeker dat als ze die hond doodmept, ik het weer gedaan heb. En dat vind ik nergens op slaan, zet dan je erf af met een hek ofzo.

vivje

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Hertme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:15

ik heb tractoren en vrachtwagens gedaan want ik heb een ongeluk gehad met mijn eerste paard en dat vergeet ik nooit meer !!!! stomme trekkers!!!:@:@

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:21

Ik erger me het meest aan slecht onderhoud van de ruiterpaden, sommige zijn niet eens meer als zodanig herkenbaar.
Op een goede 2e plaats komen de studenten van de bosbouwopleiding die altijd op het ruiterpad langs de hei oefenen hoe ze met tuigjes in en uit bomen moeten klimmen (staan hele grote dikke beuken).
Ilindra heeft zich hierdoor wel eens zo groot gemaakt dat de singelstoot knapte Haha!
Gedeelde 3e plaats voor stomme toeristen en loslopende honden, vaak horen ze ook nog bijelkaar.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:23

ik erger me eigenlijk niet zo veel aan andere.

alleen aan wielrenners of mountainbikers die ineens achter je vandaan komen, je hoort die niet.. en dan schrik je je kapot... Boos!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:34

Anders. Nl andere ruiters Lachen
Hier in de buurt crosst een meisje door eht bos in volle galop. En ze stopt niet als ze langskomt, en niet als ze weer terug komt. En niet al ze voor je door rijd.Leuk is dat Scheve mond

Verder zijn natuurlijk fietsers op ruiterpaden vreselijk irritant.
Net als mensen met loslopende honden die ze niet in de hand hebben...
En van die automobilisten die 2cm achter je remmen. Stoppen en dan weer optrekken....

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:49

Ik erger me rot aan fietsers. Voor een tijdje terug werd hier de LAGA gehouden een soort grens overschrijdende floriade, in samenwerking met Duitsland en Nederland), heel leuk allemaal, maar die fietsroutes lagen dus precies daar waar ik altijd lekker door de bossen kan crossen.
Dus moet noodgedwongen heel rustig aan doen. En dan krijg je ook nog van die lui die dan zeggen "de weg is niet alleen voor julie hoor" (we reden naast elkaar en hoorden twee fietsers niet aankomen), zei toen maar; "er groeien nog steeds geen spiegels uit zijn oren hoor mevrouw" Boos!

Sorry voor het lange verhaal maar moest even stoom afblazen Tong uitsteken

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:58

Automobilisten en Motors Boos!
Het lijkt de laatste tijd wel steeds erger te worden, ze rijden steeds dichter langs je en houden totaal geen rekening met paarden.
Nou maakt het lady allemaal niet zoveel uit en trek zich er niks van aan, maar als je paard er wel van schrikt dan zit ie toch wel mooi bovenop die auto Stoom uit je oren
Laatst waren we met een groepje buiten en komen er 2 motorijders met een achterlijke snelheid onze kant op. Vlak achter de paarden remmen ze af en op het moment dat ze er voorbij gaan geven ze ff flink gas zodat die motor lekker veel herrie maakt. Nu waren er ook 2 jongen paardjes bij en die gingen dus totaal over de zeik, gelukkig waren we dicht bij de stal en waren we gauw terug maar ik vindt dat sommige mensen er echt wat meer rekening me moeten houden

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:58

Sonja"]
[quote="jantina schreef:
Vorige week waren er drie loslopende honde, vrij groot. Die cirkelden als bezeten om Isolda heen, al blaffend en grommend.


Heb ik wat anders op bedacht.
Milena is totaal niet bang van honden, maar heeft er wel een hekel aan. Ik leer haar nu een soort van "working doghorse" zoals je de Quarters op wedstrijden wel met koeien ziet werken. Als ik haar naar zo'n hond toerijdt en ik leg m'n hand neer (dus er is geen teugelcontact met de mond meer) dan mag ze 'm pakken.... Haha! En dan gaat ze dus met de oren plat (en soms ook de mond opengesperd om een hap te nemen Bloos ) achter de hond aan. Geeft erg leuke situaties...... Tong uitsteken
[/quote]
Ghahaha go girl OK dan!
Doet me denken aan een hele tijd geleden... Ik was met Lieke (ook van bokt) aan het rijden, zij was bang voor honden, haar paard ook, ik niet, mijn paard ook niet. Komt er dus een hond achter haar aan, Lieke dus geen flauw idee wat ze nou moest doen...
Ik zet mijn paard in een lekker vlot galopje, vol op Fikkie af, Fikkie besluit maar te stoppen met Lieke achtervolgen, en een eigen route te kiezen... Maar mijn paard zag er de lol wel van in, en bleef er lekker achteraan gaan.
Pas toen de hond richting eigenaar ging, liet ik haar vaart minderen, en vlak voor de eigenaar stapte ik rustig... Hond bleef achter eigenaar schuilen, eigenaar... Kwam ni meer bij van het lachen Haha!

Maar ik irriteer me vooral aan de ruiterpaden... Afgezien van het feit dat ze zo onbegaanbaar zijn dat onze paarden beenproblemen kregen, loopt het ruiterpad van de ene kant van het park, naar de andere kant... En niet meer terug... En het eerste stuk gaat langs een spoorbaan, leuk, zo'n trein , het tweede stuk kunnen we genieten van de snelweg, en het laatste stuk... Wandelaars, en door andere ruiters gefabriceerde hindernissen... Altijd feest... Ik gebruikte die ruiterpaden ook niet meer, op de gedeeltes waar we officieel niet mochten komen, hadden we tenminste overzicht, ruimte, en daarmee veiligheid.

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:03

Ik erger mij aan honden die niet aangelijnd zijn, en niet naar hun baas luisteren! En dan vooral als het baasje dan ook nog geen moeite doet om hun hond terug te roepen of vaak als ze hond niet kunnen terugroepen een beetje lopen te lachen!
Ik ga toch ook niet als ik mijn paard niet onder controle kan houden buitenrijden.

Ik erger mezelf eigenlijk nooit aan auto's, omdat mijn paard er ook wat groter en breder eruitziet als een gemiddeld paard, en de auto's dan toch net wat meer oppassen.

En ik denk dat als je als ruiter vriendelijk naar de andere weggebruikers doet, en aan de kant gaat als dat nodig is. Dat ze dat vaak ook bij jou zullen doen!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:05

Ergeren? Nou neuh Lachen

Zie ik geen reden toe Lachen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:09

aan de asociale bussen en shovels en auto's heb 1 keer met me paard in de bosjes gezeten Scheve mond omdat er een shovel langs kwam die niet langzamer wou en heeeeeeeeeeeel dicht langs reed er kon geen fietser meer tussen.
en 1 keer met jolanda BeNGeL hier van bokt toen we voor het eerst met me pony naar buiten gingen. er een bus keihard voorbij racede en voor onze neus boven op de rem staan Boos! gelukkig was me pony super braaf maar mijn broek zat vol met honderd kleuren stront. en erger me aan auto mobilisten die niet kunnen w88 zoals afgelopen week liep ik naast de weg in de berm en er kwam een auto tegemoet dus ging ik even stilstaan kon de auto erlangs komt er een mongool van achter en die scheurt er ff langs ik raakte gewoon met me vinger de auto aan echt gewoon belachelijk.

en erger me ook aan me paarddat xze altijd stront vervelend doet. maarja dat is weer wat anders. Toch vind ik het raar dat ze in Friesland veel asocialer rijden dan in de buurt van rotterdam daar heb ik nog nooit zoiets meegemaakt alleen door mederuiters die in galop of zo passeren maar auto's en al het andere verkeer w88 te gewoon netjes Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:36

Ik erger me ook niet, ben alleen verbaast als er een idioot langs scheurt in wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:41

Ik erger me wel aan off the road motoren in het bos.
Ze mogen er helemaal niet komen.
paarden over de zeik en niks rustig van de natuur genieten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:41

Automobilisten....... en vooral die BMW mét paarden aanhangers die met 180 bij je langs gaan op een smal weggetje Grrrrr. Wat ik er tegen doe? Midden op de weg gaan rijden en pas aan de kant gaan als zij afremmen, werkt bij ons super Haha! Gelukkig woon ik in het rustige Friesland Knipoog en hier houden de mensen er toch wel heel vaak rekening mee. Soms heb ik iets van ga er nou maar bij langs, mijn paard is het wel gewend hoor! En van motoren heb ik helemaal geen last, laatst remden ze netjes voor mij af! En hier op de buurt ken ik iedereen wel en als ik een gebaar maak om de tracktor af te doen, doen ze het wel Haha! Heel weinig ergenissen dus!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:57

Waar ik me echt aan kan ergeren zijn mountainbikers die ineens uit het niets zomaar tegen je paard oprijden Boos! Ze gebruiken de ruiterpaden als een soort van crossbaan en hebben totaal geen benul van hoe een paard reageert als er ineens een fietser tegen zijn kont of zijkant aanbotst

Verder zijn loslopende honden die niet naar de baas luisteren een ware crime. Word er af en toe niet goed van en neem zelf als voorzorgsmaatregel zomers een zweep mee zodat ik ze weg kan slaan als ze weer eens proberen in de pezen van mijn paard te bijten of het leuk vinden om in zijn staart te hangen Frusty Als je er wat van zegt of zo'n hond straft zijn vaak de eigenaren helemaal verontwaardigd, ze snappen niet dat zo'n hond lastig is en het ergste ze snappen niet als ze een verkeerd paard treffen dat het hondje niet meer rechtop staat......

Dat zijn mijn ergenissen als ik een heerlijke bosrit wil ondernemen, gelukkig gebeurt het niet elke keer maar is het wel al heel regelmatig voorgekomen!