Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:16

Weer een hoop leuke foto's :j

Ik vind biotine vooral erg dun kwa riempjes, ik heb liever wat breder materiaal.
Kleurtjes vind ik weer heel leuk.

Gister naar de winkel om iets te halen voor het hoesten van Blue.
Zie ik daar toch de potjes staan paardenkracht *\o/* dus gelijk 3 potten meegenomen.
Verder HMP Horse gekocht.
Beetje olie over de meusli en dat poeder er over.
Uiteindelijk bleek het toch minder te mengen als ik dacht en werden het klontertjes poeder.
Wilde het in de voerbak nog even doorroeren maar Blue had het al opgevreten :9
Las dat het paard van sure-lee het niet lekker vond, Blue gelukkig wel. :D

Hier ook hagel/sneeuw maar de waterbakken waren al niet meer vast gevroren *\o/*

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:17

kristelhans thnx knappe merrie met echte merrie trekjes dus haha
het is wel de bedoeling dat ze er alles mee kan, dus dan is zo'n tankje niet zo verstandig waarschijnlijk.
Ik heb zelf een fries en zou ook koel moet zijn, maar dat is inderdaad ook niet altijd waar. Al moet ik zeggen dat ze met de kidz geen stap verkeerd zet. Ze is gewoon veels te groot voor kinderen, dus het blijft bij stappen aan de lijn.

en ja een oudere zou nog een optie kunnen zijn, maar dan zijn ze soms zo uit model. zeker als ze van een manege afkomen.
6 is zeker jong. en er aflazeren gaat ze zeker nog doen haha

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:19

Ik heb op mijn 11e een Fjord gekregen van mijn ouders, een 6 jaar oude ruin. Had geen betere pony kunnen hebben maar ik had dan ook wel 1x per week priveles en 1x groepsles (stond op een manege).
Maar ik moet zeggen dat ik vast en zeker enorm veel geluk gehad met zijn karakter ;)

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:21

Ik zou echt iets kleiners nemen :j
Kinderen hebben vaak veel meer lol met een paardje waar ze zelf op kunnen klimmen en vallen niet van heel hoog is.
Er zijn best brave kinderpony's.
Hier bij de rijvereniging wordt heel wat door gschoven en de meeste kinderen leren echt goed rijden, zitten heel wat kampioentjes in onze club.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:26

Ligt een beetje aan de opvoeding van het paard denk ik. Toen David 5 was, kon hij met James los slalommen en door een parcoursje sturen. En spelletjes doen. (vanaf zijn rug ballen in emmers gooien etc, van die balans spelletjes). Ook kon David er mee draven, omdat James op dat punt wel een goedzak was. Hij deed heel voorzichtig met David. En David vroeg natuurlijk niet zo veel van hem. Beetje rondsturen in stap vond David prachtig en James vond dat wel prima. En met een drafje was David te onzeker en ging James weer in stap, want dat voelde hij wel aan.
Maar ik zie dat nu ook terug met Nick eigenlijk. Nick is niet eigenwijs, eerder voorzichtig. David heeft ook al een keer met Nick een rondje door de paddock gereden, slalommen, beetje sturen, spelletjes.
Nu is dat geen niveau natuurlijk. Maar wel gewoon lekker lol met je knol en op spelende wijze met een paard om gaan. Zowel James als Nick waren daar prima voor! Bliksem is juist wel heel leuk aan de hand. En laat zich ook gewoon leiden door een 3 jarig. Maar dat alles komt doordat ik gewoon duidelijk ben naar de paarden. En als ik er bij sta, dan doen ze braaf hun ding. :)
Ik vind het gewoon belangrijk dat de kinderen en de paarden plezier hebben. En op onze manier gaat dat dan ook prima.
Heb wel een filmpje van David en James. Als je nieuwsgierig bent David als 5 jarige met James:

Maar dat heeft heel wat trainen en nog meer trainen gekost om James zo braaf te krijgen hoor :) Dat was hij niet toen ik hem net had. Als je een band met zo'n dier op bouwt weet je wat je wel en niet met ze kan doen. En ik wist dat ik James en David met elkaar kon toevertrouwen. David heeft zelfs ene buitenrit op James gemaakt... los... Nou dat durf ik met geen enkel ander paard. Maar met James kon dat gewoon. Zo'n super sterkte en vertrouwede band hadden we.


Op de manege waar ik werk hebben we in de tijd 4 fjorden gehad. Er zijn nog 2 fjorden over. Ze hebben alle 4 zo'n verschillend karakter!!
1 van de 4 kon je kleine kinderen mee laten rijden. De andere 3 zijn lief, maar eigenwijs en sterk :')
Daar moest je al echt wel gevorderd voor zijn om los op te kunnen rijden.
Daarnaast waren (zijn helaas overleden) 2 welsh cobs. Zoooo super braaf. Daar kon je de kleinste kinderen mee los laten rijden. Geen stap verkeerd.
Denk dat je het dus echt moet treffen ook wat het karakter is van het paard. Denk niet dat je je moet vast pinnen op een bepaald ras. Zo heb je super, makke en lieve Hafjes of Fjorden, maar ook weer heethoofdjes en eigenwijsjes. :) Heb al heeeel wat haflingers en fjorden gereden. Geen enkele leek op elkaar.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:30

ik vind die brede dieren niet zo geschikt voor kleine kinderen.

zou me verder niet teveel op ras focussen, maar naar een ervaren leer kinder pony zoeken,

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:37

Jenny_S schreef:
kristelhans thnx knappe merrie met echte merrie trekjes dus haha
het is wel de bedoeling dat ze er alles mee kan, dus dan is zo'n tankje niet zo verstandig waarschijnlijk.
Ik heb zelf een fries en zou ook koel moet zijn, maar dat is inderdaad ook niet altijd waar. Al moet ik zeggen dat ze met de kidz geen stap verkeerd zet. Ze is gewoon veels te groot voor kinderen, dus het blijft bij stappen aan de lijn.

en ja een oudere zou nog een optie kunnen zijn, maar dan zijn ze soms zo uit model. zeker als ze van een manege afkomen.
6 is zeker jong. en er aflazeren gaat ze zeker nog doen haha


Uit model is wel weer in model te krijgen!
Hier zit 1,5 jaar tussen en vooral veel stappen in de bossen en longeren/rechtrichten.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:41

Toevoeging; maar daar moet je maar net zin en tijd in hebben. :P

Is een leuke, brave wat grotere shet geen goed idee?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:42

Och toen ik James kocht was het ook een hoopje ellende. Zag er niet uit, had schimmel, onbespierd, chagrijnig en eenzaam. Daar moet je doorheen kijken zei een vriendin tegen me. En dat deed ik.
En heb een gouden paard aan hem gehad!!

edit. Een leuke, brave, grote shet is zeldzaam geloof ik. :Y) En dan betaal je de hoofdprijs, kan je imo beter een slag groter nemen waar dochterlief wat langer op kan rijden.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:45

Mij zou het model dus echt geen zak uitmaken... Is toch helemaal niet belangrijk voor een kinderpony?!

Mijn dochter van 4 heeft een arabier van een jaar of 20, die is wel iets the hoog voor haar om zelf op te klimmen enzo, maar rondrijden gaat verder prima en ze is niet zo breed.
Dochter rijd natuurlijk nog niet echt serieus en blijf het liefste ook aan de longeerlijn, maar pony is doodbraaf. Als ik dr in model zou proberen te trainen krijgt ze denk ik iets te veel energie om nog als kinderpony te dienen ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:49

Vind ik ook. Het model maakt me niet uit. Als kind en pony maar samen plezier hebben. En het kind lekker kan leren van de pony. Dik, dun, groot of klein. Dat geeft niet :)

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:51

Hihi 'functioneel uitgezakt'. :')

Mijn dochter is nog maar 6 maanden maar die gaat straks vast ook een Penny worden (als dat niet zo is ga ik huilen :x hahaha, grapje hoor!) en dan is Viool ook te breed voor haar met die korte beentjes straks. Beer is veel smaller (wel veul hoger) maar ik ben aan het lobbyen voor een brave shet bij manlief. :') Wel eentje zoals Penny van Shirley, die ook voor een karretje kan, kan ik er ook mee mennen. :P Of manlief. :')

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:51

Shir, mooi hoofd trek je op die foto trouwens! :D :*

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:53

chasey: super leuke filmpjes, thnx voor het delen.

en ja je moet er dan zelf ook tijd in steken om ze in vorm te houden.

@fokfanaat: niet zo breed omdat? slecht voor kind bedoel je misschien

@kristel: op de eerste foto is het ook al wel een mooi gestroomlijnde fjord. Die op de manege lopen zien er nu toch echt heel anders uit.
een shet vind ik echt te klein. een B toch wel minimaal denk ik. Hebben ze net wat langer aan.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:54

zon hele brede is imo niet goed voor het bekken, bovendien is het heel lastig om een goede zit en hulpen aan te leren als ze in spreidstand zitten

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:08

Mijn dochter vond uiteindelijk ook de kleintjes het leukst. Leo kocht ik toen hij 18 was. Zat geen rem en stuur op. Dus ik zou wel goed kijken wat je koopt.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:11

Hihi, ik zie geen gestroomlijnd paardje.. onderhals, rare rug, moeilijke kont.. hier werkte ik al een paar maanden met haar. Nu is de onderhals eraf, kan ze haar bekken weer kantelen en heeft ze een mooie sterke rug.

Inderdaad extra kritisch zijn voor een kinderpony en ook op de lange termijn denken.

Ik ben verslagen aan het nakijken en moet cijfers invoeren maar kan mezelf er even niet toe zetten.. :')

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:28

@fokfanaat, helemaal waar

fabster: thnx ga ik zeker doen

kristel: klopt haha maar wel nog slank.

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:41

De hemel heeft een prachtige ster. Mijn prinses, mijn vriendin, mijn droomveulen, ze is er niet meer.


Afbeelding

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:42

Caily schreef:
De hemel heeft een prachtige ster. Mijn prinses, mijn vriendin, mijn droomveulen, ze is er niet meer.


[ [url=m/7x7ojX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Och nee, wat is er gebeurd? :(:)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:47

Ik had je op facebook al wat geschreven, maar ook hier: heel veel sterkte lieverd :(:)

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:49

Vorige week dinsdag koliek, donderdag naar kliniek, verstopping van colon descendens (laatste gedeelte dikke darm). Dit gedeelte is heel slecht operabel, haar kansen zouden gelijk zijn aan behandelen zonder operatie. Dus doorgegaan zonder. Op moeten geven omdat alle mest die eruit kwam wrs langs de verstopping kwam, dat stuk darm sterfde langzaam af en Lola had vanochtend hoge koorts. Zelf door de morfine kwam de pijn heen. De situatie was uitzichtloos, dus haar moeten laten gaan.

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:51

Hè Getver caily. Sterkte.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:52

Caily, vreselijk!!! :( Heel veel sterkte met het verlies van je mooie paardje.

MarloesHJ

Berichten: 2486
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:56

Caily, wat erg! Heel veel sterkte gewenst met dit grote verlies!