Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:50

Lynn_Nikita schreef:
Wat haat ik toch zenuwen. Zometeen met paard ende trailer op pad om deel te nemen aan een bit clinic.
Ik geen dan zo bang dat ik iets vergeet of misgaat of ik te laat kom daar ik mijzelf gek gek maak


Haha! Heel herkenbaar! Succes met je clinic. Eenmaal onderweg gaat het meestal prima en waarschijnlijk heb je een hele leuke dag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:58

Gingerale, volgens mij heb je je antwoord zelf al gegeven: je stond er al alleen voor. Bij calamiteiten zijn er mensen in de buurt en als er een hek 's avonds laat uit getrokken wordt, gewoon zorgen dat je genoeg prikpaaltjes hebt voor noodoplossing, zodat je de volgende dag de boel (met hulp) kan repareren.

Als je je rijbewijs voor aanhanger hebt, gewoon gaan rijden met paard erin. Of je er nou naast zit of achter het stuur, maakt ook niet verl uit. Als je liever niet alleen staat in een situatie met hysterisch paard in trailer, vraag je iemand om mee te rijden. Bij mij helpt t al als mijn dochter van 12 naast me zit. Het idee dat je niet alleen bent, scheelt al veel.

Als je het financieel gaat redden, komt de rest ook wel goed.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:07

Tja... Mijn ervaring is ook dat het met zijn 2-en veel en veel eenzamer kan zijn dan het in je dooie uppie doen.
Ik kom ook (wel al weer meer dan 5 jaar geleden) uit een relatie waarbij de expartner meer tegenwerkte en vooral nooit eens meewerkte wat de paarden betreft. Ik had ze toen wel niet aan huis, maar op weiland in eigen beheer. Ik kan je vertellen, dat dit nog 100x zwaarder is dan ze aan huis hebben, want dat genot heb ik ook mee mogen maken. Ook alleen.

En weet je; als je in nood zit, zijn het juist de vreemden die de helpende hand bieden uiteindelijk, ook dat heb ik elke keer weer mogen meemaken.
Wat fabster zegt, als je het financieel voor elkaar kunt breien, zou ik het er vooral niet om laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:29

Fabster schreef:
Gingerale, volgens mij heb je je antwoord zelf al gegeven: je stond er al alleen voor. Bij calamiteiten zijn er mensen in de buurt en als er een hek 's avonds laat uit getrokken wordt, gewoon zorgen dat je genoeg prikpaaltjes hebt voor noodoplossing, zodat je de volgende dag de boel (met hulp) kan repareren.

Als je je rijbewijs voor aanhanger hebt, gewoon gaan rijden met paard erin. Of je er nou naast zit of achter het stuur, maakt ook niet verl uit. Als je liever niet alleen staat in een situatie met hysterisch paard in trailer, vraag je iemand om mee te rijden. Bij mij helpt t al als mijn dochter van 12 naast me zit. Het idee dat je niet alleen bent, scheelt al veel.

Als je het financieel gaat redden, komt de rest ook wel goed.

Gingerale ik sluit me volledig bij fabster aan!

Voor mij gold voor wat betreft het rijden met trailer en paard dat ik het liefst alleen ging, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:21

Ik sluit me aan bij MiniMeLona en Fabster. Ik heb van dichtbij gezien hoe het is om je paarden aan huis te hebben met een partner die absoluut niet meewerkt (eerder tegen). Bij vragen of hij misschien alsjeblieft als het zijne koninklijke hoogheid wellicht eventueel enigszins uitkwam eventjes drie kuilbaaltjes in de stal wilde leggen voordat hij over 7 uur weg zou gaan, ontstak meneer in een woeste tirade en deed hij het altijd wel, maar nooit uit zichzelf of zonder mopperen en mokken. Echt, dan kun je het beter goed regelen zodat je alles zelf kan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25526
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:57

Gingerale schreef:
Hallo iedereen, ik lees al tijden mee en heb héél af en toe wat gepost. Ik zit nu toch wel ergens mee waar een aantal van jullie mij misschien bij kunnen helpen. Mijn vriend en ik zijn uit elkaar, en in eerste instantie dacht ik dat verkoop van alles de enige oplossing was. Ik had al een reseervering staan bij een kleine pensionstal voor mijn twee eigen paarden (heb nog een pony die eigendom blijft van de stichting paardenopvang, die zou dan helaas terug gaan ivm de te hoge kosten voor alle 3). Maar na een gesprek met mijn financieel adviseur zou het maar zo kunnen zijn dat ik de toko hier kan overnemen. Financieel is het dan absoluut geen vetpot, maar het zou haalbaar moeten zijn. Naast dat dit nog verder uitgezocht moet worden, dus met werkgeversverklaring in gesprek met hypotheekverstrekker en al dat gedoe, moet ik er voor mezelf ook uit zien te komen of ik dat wil. Alleen wonen met 3 paarden (en 3 katten en hond). Ondertussen is het niet eens zo zeer de vraag of ik het wil, want geloof dat ik het toch wel zou willen, maar of ik het aan durf. En het gaat me dan niet om het alleen wonen, daar heb ik juist geen enkele moeite mee, maar puur vanwege de paarden en met name het er alleen voor staan in de gevallen dat er iets is (denk aan storm en stormschade aan de omheining en stallen, of zoals vorig jaar met het spuiten van de aardappels op het land naast ons en die armen van de machine die om 22.00 uur de omheining kapot trekken... Zo kan ik nog wel tig dingen bedenken waarvan het erg fijn zou zijn als je op iemand terug kan vallen en samen de boel aanpakt... We hebben de paarden nu 2 jaar aan huis, en mijn ex deed er nooit iets mee, of voor. Hij heeft er niets mee en vindt er ook niet zoveel aan (wat echt niet meehelpt in een relatie bij iets wat een way of life is ipv slechts een hobby....). Dus qua verzorging e.d., verandert er niets. Het gaat dus echt om de klussen aanpakken en het gevoel van er alleen voor te staan. Er zijn in dit topic toch ook een paar die alles in hun eentje klaren, of hebben geklaard? Hoe is, of was dat, voor jullie? Herkennen jullie mijn twijfel en hoe ga je daar mee om? I know, ballen kweken en niet zeiken, daar ben ik ook erg van, en vind mezelf ook een behoorlijke miep dat ik hier zo mee bezig ben... Maar toch, ben erg benieuwd naar jullie aanpak en ervaringen. Ik woon niet bijzonder achteraf, kan op de buren terugvallen in geval van nood. Loonwerker woont ook dicht in de buurt die al menige grote klus geklaard heeft hier, en ouders wonen sinds kort op 20 min afstand, dus als je het zo bekijkt... :))


maak je niet te druk, mocht het echt niet lukken kan je altijd nog weg, maar nu weggaan en dan weer terug is niet mogelijk
ik woon dan niet alleen maar heb ze niet aan huis ( wat het alleen maar moeilijker maakt helaas) en ik moet ook alles alleen doen. Mijn man vind de paarden prima en helpt als het dan echt moet, maar 99% van de dingen doe ik alleen. je wordt er handig in, er zijn mensen die je kunnen helpen en weggaan kan altijd nog
Je kan meer dan je zelf denkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25526
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:00

Clinic ging super!! mega braaf op de trailer, stond onderweg ook veel rustiger, in de bak ook erg braaf, mijn zenuweg waren dus weer zoals altijd voor niks.

Even fb stukje overgenomen:

Vandaag heb ik aan een Bitfitting clinic deelgenomen, een mooie kans om met Marròn weer op de trailer te krijgen en opeen vreemde locatie te rijden.
Door het winterse weer heb ik hem de afgelopen weken erg weinig gereden dus was ik erg benieuwd hoe hij zich zou gedragen.
Op mijn eigen bitten ( dubbel gebroken kneveltrens en D trens ) loopt hij vrij onrustig met zijn hoofd en toen de deelname aan de ( gratis :D) clinic zich voordeed heb ik toch besloten om zonder verwachtingen vrijblijvend mee te doen.

Als eerste bit probeerde wij een enkelgebroken bit, hierop liep hij nog slechter dan op zijn eigen bitten. Hij heeft een laag gehemelte en een dikke tong en hij vind druk op zijn tong niet prettig. Dat was goed zichtbaar en voelbaar toen hij een ongebroken bit met tongvrijheid kreeg.
Veel meer rust in zijn mond en in mijn handen, wat een verschil!! Ook in dit soort bitten nog wat geprobeerd, een watertrens, een bustrens en andere materialen, een flexibel rubbere ,een sweet iron en een kunstof met stevig middenstuk. Ook hierin zagen en merkten wij dat het flexible bit onrust opleverde en de ander 2 beter waren. Helaas was het kunstof met stevig middenstuk erg dik en niet dunner te verkrijgen waardoor de keuze is gevallen op een sweet iron watertrens met tongvrijheid. De prijzen vielen nog reuze mee en ik kan dit bit nu een aantal weken testen en nog evt ruilen als ik dat zou willen. Ik heb nu nanelijk alleen de bustrens sweet iron kunnen proberen aangezien de watertrens niet in zijn maat voorradig was en nu besteld is. En voordat wij weer naar huis gingen... nog ff naar de Mac
Afbeelding



Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:45

Wat fijn dat het toch goed gegaan is! En leuke foto's!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:29

Gelukkig is alles goed gekomen, Nikita.

Hier hadden we een heel avontuur. We zouden al naar de Drunense Duinen gaan met de honden, maar het was zulk mooi weer, dat ik echt zin had om te rijden. Dus ponies opgeladen, honden opgeladen, man opgeladen met fototoestel, dochter in haar skipak gehezen en op pad. Daar aangekomen raakt Caj helemaal over de zeik over de drukte of weet ik wat en trekt zo mijn hoofdstel kapot! Niks meer aan te redden. Had nog geprobeerd iets met de keelriem van pony van dochter te doen, maar het was echt een verloren zaak. Ik dacht echt dat we weer naar huis konden. En ik zat nog niet eens in het zadel!

Gelukkig had ik haar touwhalster om gelaten (ik weet niet waarom. Doe ik anders nooit.) Daar was ik nu heel blij om. Dus teugels aan het touwhalster gehangen en dan maar wandelen. Maar dat was echt dramatisch. Ze was echt aan het drammen en het werd er niet beter op. Dus op een rustig stuk ben ik er toch maar op geklommen; op hoop van zegen.

En ze was me toch braaf! Niet te geloven! Als ze had besloten om te gaan rennen en te stieren, had ik echt geen stuur en geen rem gehad. Maar ze was echt super! Af en toe wat drammen, maar kon met de zweep wat links en rechts aan tikken om aan te geven dat ik toch echt de andere kant op wou (of stil wou staan). Ze was dan meteen voor rede vatbaar. Echt zo supertrots op mijn drammerige heethoofd! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:07

Gelfeliciteerd fabster! Y)(^)

Lynn_Nikita

Berichten: 25526
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:42

proficiat Fabster

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:44

Dank je

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:30

Wat gaaf farbster! Goed gedaan! En gefeliciteerd :)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:39

Gekke pony :D
En gefeliciteerd met je verjaardag meis Y)(^)

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:56

Proficiat Fabster, leuke foto's ook! Ziet er een geweldige omgeving uit om in te rijden.

MinimeLona: moet een heel gek gevoel zijn, jouw twee dames ineens levend en wel op googlemaps zien staan :(:)

Lynn NIkita: succesvolle clinic gehad zie ik, wat een knap paard ook.

Gingerale: ik ga mee met de rest. Hier ook paarden aan huis, way of life, maar een vriend die zich er niet in interesseert (en het zelfs vaak maar domme beesten vindt) dus doe ook quasi alles alleen. Soms is het zelfs (mentaal) makkelijker denk ik in je eentje, dan in je eentje zitten slepen en sjouwen terwijl je weet dat je sterke vriend lekker binnen voor de kachel zit en je niet wil helpen.

Is het eventueel een optie dat je iemand in pension neemt, die ook de handen uit de mouwen steekt, waar je mee kan overleggen, enz? Heb 'k in het verleden ook gedaan en eigenlijk drie positieve ervaringen tov één negatieve ervaring, dus 'k zou het wel aandurven!

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:03

Gefeliciteerd fab!

:D ik ben hier juist de gene die het meest met paaden heeft/had, zeker toen we nog in Nederland woonden en ik 6 dagen in de week op stal werkte.
Nu kom ik vaak niet veel verder dan voeren en een aai (en dat vinden de paarden ook prima) maar hoop toch ook weer eens wat meer tijd met ze door te kunnen brengen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:06

Idd ook heel mooie foto's Farbster, was ik vergeten te zeggen. Toppie!

Pfff wat heb ik het dan getroffen met Daan! Die houdt net zoveel van de paarden als ik. Van als onze dieren eigenlijk! Wij zijn echt 2 dikke dierenvrienden en doen alles samen. Ook de verzorging! En meestal doet Daan de laatste voerronde, want dan lig ik vaak al in bed :')
Uitmesten doe ik altijd. Goed voor m'n conditie. Maar Daan doet dan weer veel 'mannen' klusjes. Zoals stal bouwen, omheining, hooi zolder maken etc.

Gisteren zijn we fijn als gezinnetje op pad gegaan :) Zondag's uitje. En hebben we Nick voor het eerst meegenomen zonder zadel! Deed ie super braaf. En heb er daarna nog een heel eind naast gelopen. Lekker wandelen met z'n allen :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:47

fabster van harte gefeliciteerd Y)(^)
wat een prachtige foto's van je rit en fijn dat ze zo braaf was.

chasey ziet er ook goed uit!

Blue hoest nog steeds dus ik durf hem niet te rijden, ben ik maar met manlief naar de sauna gegaan :)

Ik doe ook alles zelf bij de paarden.
Mijn man ziet ze eigenlijk alleen als ze bekapt of beslagen moeten worden.

Juist omdat hij smid is en met tig andere paarden in aanraking komt, houden we het gescheiden.
Krijgen de mijnen niet per ongeluk luizen, schimmel of weet ik niet wat.

gingerale ik zou blijven zitten en inderdaad zorgen dat je simpele noodoplossingen hebt voor als er iets stuk gaat zoals draad.
Hier heeft er wel eens een pony(Atje notabene) een hele voorwand van 10 cm dik steen , uit haar stal geramd.
Sta je smorgens toch raar te kijken.

lynn wat een leuke clinic +:)+
Ik probeer ook altijd het 1 en ander uit met bitten, heb zelf inmiddels een aardige berg bitten liggen en leen ook wel uit.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:55

Ik zou wel graag een vent willen die van paarden houd. Sinds sugustus alweer alleen, crap wat gaat dat snel. -O-
Ik moet de hoefsmid ook weer laten komen bedenk ik me. Ben gewoon helemaal het besef van tijd kwijt. Wordt een beetje geleefd. Zou mooi zijn iemand te hebben die een beetje van me over zou kunnen nemen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:44

AbbyBlues, bah wat klote :( Het zou toch prachtig zijn als er iemand op je pad komt waarmee je samen je passie kunt delen.

SPatter, Oja dat is ook weer zo! Als je veel met andere paarden in aanraking komt dan kan je weer dingen doorgeven. Luizen, ziektes etc..
Toen Nick net bij ons kwam en een droesachtig ding onder zijn kin had (waarvan ik achteraf denk dat het iets anders was) ben ik uit voorzorg niet meer naar de manege gegaan. Geloof wel 2 maanden niet! Wilde echt geen risico lopen om de paardjes daar aan te steken. Vooral de bejaarde paardjes niet.

Heb een topic van ons zondagse familie uitje.
[ITP] Haflinger Nick: Met ons gezinnetje naar het bos 2.0!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:58

Nu mijn hoofdstel dus aan gort is, was ik dus aan get kijken voor een leuk nieuw hoofdstel. Ik dacht zelf aan een blauwe (kan mijnt schelen.. :D ). Maar dat valt me nog niet mee. De neusrien sloop ik er toch altijd af, want er moet een hackamore op en een frontriem gebruik ik ook niet. Dus blijft er alleen bakstuk en kopstuk over, eigenlijk. Los zijn ze duur, maar een hoofdstel is ook duur door de bling op de frontriem en ingewikkelde neusriemen.

Ik zal je zeggen, dat ik nog nooit een hoofdstel heb gekocht. Alles kwam altijd mee met het paard. Maar t valt me nog niet mee....

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:23

Gewoon de kleur doen die jij wilt! :D
Ik heb ooit 1 keer een hoofdstel gekocht, die heb ik nog steeds. Dus ben ook geen ervaren hoofstel koper :P

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:25

Haha, het laatste hoofdstel wat ik gekocht heb, heb ik ook gekocht omdat Walter de vorige stuk getrokken had :')

Walter was gisteren tijdens het wandelen op een gegeven moment trouwens ook niet te hanteren :n De drukte was hem even te veel. Overload in de hersenen, zo leek het.

Gefeliciteerd Fabster!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:30

Chasey schreef:
Gewoon de kleur doen die jij wilt! :D
Ik heb ooit 1 keer een hoofdstel gekocht, die heb ik nog steeds. Dus ben ook geen ervaren hoofstel koper :P


Dat valt nog niet mee. Ik wil een blauwe, dus dan kom je al in de biotane hoofdstellen. Orima, maar die zijn allemaal voor met een bit. Bij Goedhart dan weer niet, maar ik wil geen bloem- of S-hackamore en hoor hoor slechte verhalen over hun leveringen.

Maar anders wordt t maar gewoon naar epplejeck en een normale kopen.

Caily

Berichten: 12521
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:47

Waarom geen biothane laten maken? Zelfde materiaal als de singelstoten vd ghost, fijn spul! Wordt veel gebruikt in de endurance en is er in alle kleurtjes :)