Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:57

Ik was ook echt aan het wachten op sneeuw. Buitenritje in de sneeuw en pony voor de slee. Maar helaas. Maar wie weet komt het nog. De winter is nog niet voorbij.

Oef Chasey, dat is inderdaad spannend. Ik hoop voor jullie dat hij snel een nieuwe baan vindt. De markt schijnt weer beter te worden. Niet voor ons dan. Wij zoeken personeel... :D

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:12

Hier ook zon dan sneeuw en dan zon. We hebben vandaag 4 esdoorns opgehaald en op geruimd. Super blij mee. Nu is er een mooie ruimte om te bouwen. Ben nog even aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt met vergunningvrij bouwen. Wat mag en wat niet. Alles staat duidelijk beschreven op internet. Maar niet echt duidelijk voor het buitengebied. Dus ben er nog niet uit.

2 paarden weg moeten doen. Ik kan me voorstellen dat je dat heel zwaar valt. Maar als ik het zo hoor zicht op een mooi plekje. Succes en sterkte.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:32

Iemand paarden weg moeten doen? Ik heb ergens iets gemist geloof ik. Sterkte, das nooit leuk. :(:)

Vandaag weer een heerlijke les gereden bij Arne. Dank je wel voor het regelen Irma (spatter), echt fantasisch! Effectief gezien weer weinig kilometers gemaakt (bak geloof ik nog geen 2x volledig rond geweest) maar weer heel erg veel aanknopingspunten gehad, vooruitgang gezien ten opzichte van vorige keer, en weer ouwerwets gezellig gelachen. God wat is die Stef een beest zeg. In de bak weer geen stap willen verzetten en eenmaal buiten dartelt hij als een jong veulen naar de trailer :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:12

Afbeelding

Het is weer een prachtige ochtend. Ga zo maar aan de slag. Ik wil vandaag naar het bos met Caj, Barney gaat voor de kar en ik wil de rest ook nog even pakken, dus grote plannen.

Ben vandaag wel met een bonkende hoofdpijn opgestaan. Hoop dat dat minder wordt.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:01

Sure_lee schreef:
Oh jeetje... op de een of andere manier dit topic ontstipt.... vaag!

Maar ik heb nieuws... vanaf 1 april ga ik in een huurhuisje wonen op een pensionstal. Ik kan daar 2 paardjes houden. Super tof dus. Maar ook heel heel dubbel. Ik moet er dus 2 weg doen....
Valt me heel zwaar. Maar bij mijn zoektocht kwam ik er steeds meer achter dat 4 paarden houden in mijn eentje gewoon financieel niet haalbaar was helaas. Dus dit was de beste optie. En ben ook heel blij natuurlijk want ik vind het een toffe plek!


Lees dit nu pas! Wat snel en fijn! En 2 paarden houden en 2 weg is even dubbel maar je vindt vast een fijn huisje...

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:03

Zwaai even naar de rest. Hier opgeroepen sneeuw en veel ijs en nu mist en onder nul.. wilde rijden maar tis toch wel heul koud.. :')

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:15

sure lee sterkte met de hele verhuizing en beslissingen :(:)

abby graag gedaan.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:11

Mag ik mij hier melden?!
Ik ben bezig met een wei van de gemeente, en wil graag inspiratie op doen voor paddock paradise en schuilstallen. Fotos/bouwtekeningen zijn allemaal heel eeg welkom! Heb een aantal pagina's door gezocht maar niet direct gevonden wat ik zocht. Kan niet wachten tot het lukt.. bedankt alvast! :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:12

biancalaylo schreef:
Mag ik mij hier melden?!
Ik ben bezig met een wei van de gemeente, en wil graag inspiratie op doen voor paddock paradise en schuilstallen. Fotos/bouwtekeningen zijn allemaal heel eeg welkom! Heb een aantal pagina's door gezocht maar niet direct gevonden wat ik zocht. Kan niet wachten tot het lukt.. bedankt alvast! :D

Spannend, wat voor/hoe groot is het stuk wat je op het oog hebt?
Dan is het leuker fantaseren O:)

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:21

*stille meelezer meld zich weer even* :o
Ik ben op zoek naar betonblokken om mijn stuk modderpad weer begaanbaar te maken. Ik ben op zoek naar platen van 1 bij 0,80-1 bij 0,12 ongeveer. Dan kan ik ze zelf nog leggen met mijn loadertje. Anders worden ze waarschijnlijk te zwaar. Ik zit in de regio tussen Eindhoven en Den Bosch. Iemand enig idee waar ik betaalbare betonplaten kan vinden?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:53

Betonplaten of tegels?
Van marktplaats kun je altijd makkelijk van die stoeptegels halen van 30 bij 30 of van die grote grindtegels...

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:03

Het is de bedoeling om uiteindelijk daar een stuk te bestraten. Maar voor nu moet het begaanbaar worden. Betonplaten van 1 bij 1 ongeveer zullen blijven liggen in de modder. Als ik stenen/kleine tegels erop leg zullen deze helemaal gaan verzakken en heb ik er alsnog niks aan.
Misschien dat grote grindtegels nog wel zouden kunnen. Dat weet ik niet.

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:03

Azmay schreef:
biancalaylo schreef:
Mag ik mij hier melden?!
Ik ben bezig met een wei van de gemeente, en wil graag inspiratie op doen voor paddock paradise en schuilstallen. Fotos/bouwtekeningen zijn allemaal heel eeg welkom! Heb een aantal pagina's door gezocht maar niet direct gevonden wat ik zocht. Kan niet wachten tot het lukt.. bedankt alvast! :D

Spannend, wat voor/hoe groot is het stuk wat je op het oog hebt?
Dan is het leuker fantaseren O:)


Het is geheel weide, de grote is 50m breed en 175m lang. En het is ipc voor 2 paarden van 1.60 en een mini.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:32

Kim_W schreef:
Het is de bedoeling om uiteindelijk daar een stuk te bestraten. Maar voor nu moet het begaanbaar worden. Betonplaten van 1 bij 1 ongeveer zullen blijven liggen in de modder. Als ik stenen/kleine tegels erop leg zullen deze helemaal gaan verzakken en heb ik er alsnog niks aan.
Misschien dat grote grindtegels nog wel zouden kunnen. Dat weet ik niet.


Ik heb dat met metalen koeienroosters gedaan van 1.50 x 0,80 m. Kun je zo in de blubber gooien en zijn nog zelf te leggen. Ik heb ze ook van 1 x 1,50, maar die worden mij net te zwaar om alleen te doen. Maar voor jou mss niet als je een loader heb.

Op MP vind je ze onder koeienrooster, stalrooster of gruprooster. Je krijgt dan het idee van de paddockroosters, maar dan veel goedkoper. Je vindt ze tussen de 10-25 eur per stuk.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:53

Fabster, wordt dat niet alsnog een grote zooi? De blubber komt dan toch door de roosters heen? En wordt dit niet glad (met nat weer)?
Heb je misschien een foto hoe het eruit ziet bij jou voor de beeldvorming?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:02

Nee, wordt geen zooi. Blubber komt er inderdaad voor een deel doorheen en dat is precies het idee. Gaat dus geen kant meer op, wankelt niet en gaat niet scheeft. Het wordt wel nat, maar de paarden zakken er niet meer in weg (echt exact hetzelfde idee als paddockroosters. Ik verbaas me altijd dat mense die wel willen, maar bij koeienroosters allemaal beren op de weg zien). Het wordt hier ook niet glad en de paarden lopen er graag overheen als de boel nat is. Want daar is het nl wel glad. Ik zal straks even een foto maken. Ik heb verschillende delen zo 'bestraat'.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:07

Fabster, ben benieuwd naar je foto's, dat is ook nog wel een plan voor hier.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:46


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:43

Ok, de foto's van de roosters.

Ik heb het op 2 plekken liggen: in de paddock van Beau:


Afbeelding
Dit is zo n beetje het laagste punt en daar gaat Beau altijd doorheen om onder zijn afdak te komen. Bij slecht weer staat dat volledig onder water. Dan is het een soort sloot. Daar gaat hij echt tot flink over zijn koten in. Dus met de roosters een soort brug gemaakt. Nooit meer natte koten.


Afbeelding
Dit is ook bij Beau in de paddock. Bij slecht weer is het daar blubberig en vorig jaar ging het na de hoosbuien flink vriezen. Gevolg; een maanlandschap waar Beau met zijn gebroken hoefkraakbeen én knieblessure dus niet overheen kon lopen. Ik heb dus een pad gemaakt van roosters, zodat hij altijd van en naar zijn afdak kan vanaf de achterkant van zijn paddock (waar het wel vlak is en waar hij graag ligt.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Dit is aan de bestrating. Vanaf de bestrating loopt al het regenwater van de stenen af en naast de bestating richting pad was het dus altijd een blubberzooi. Ook hier gingen de paarden tot diep over de koten de blubber in. Nu kan je dat natuurlijk ook bestraten, maar dan verplasts je het probleem (water wat van de bestrating de paddock in loopt). Met die roosters kan het water dus wel gewoon weg lopen. En het wordt wel wat drassing op de roosters (wat je kan oplossen door even met de schep erover heen te schrapen. Maar daar heb ik meestal geen zin in). Maar zoals je ziet aan de voeten van Beau boven op de rooster; hij zakt nergens weg.

Op de eerste foto kun je zien waar het rooster begint; onderaan de foto veel blubber en diepere voetafdrukken (wat nu daar ook wel mee valt, omdat het water ook gewoon tussen de roosters door de grond in loopt en niet allemaal eraf loopt naar het einde van de 'bestrating) en dan het lichtere zand. Daar beginnen de roosters dus.

Ook heel fijn met je volle mestkruiwagen, trouwens, die roosters....
Laatst bijgewerkt door Fabster op 16-01-17 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:52

Dat kan idd heel handig zijn die roosters!

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:09

Dat ziet er beter uit dan ik had verwacht haha :D
Ik zal eens rond gaan zoeken. Bedankt :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:03

Fabster, ben je niet bang dat de punten van die roosters verwondingen veroorzaken? ik zie best wel wat uitstekende hoeken op je foto's.
Nou hoeven we onze 24/7 buiten paardjes ook niet in bubbeltjesplastic te pakken. Maar ik zou toch proberen om het hele rooster in de blub weg te laten zakken. Lukt dat niet, dan desnoods een stuk afslijpen.

Ik heb ervaring met roosters die in een groot frame lagen. Dat waren gaatjes van 2x 2 cm. 1 rek was 1,20 m groot en er lagen vier rekken vast in een frame. Zo konden ze geen kant op en hadden we ook geen uitstekende delen.
Misschien heb ik daar nog een foto van.

Enige nadeel was dat het in de zomer enorm ging stinken door al het organisch materiaal dat zich onder de roosters had verzameld.

Kim-W; grindtegels kunnen blijven liggen in modder. Dan moet je ze wel goed vastleggen met stoepranden oid. leg ze met de grindlaag naar beneden. Dan hebben ze meer grip en de andere kant is makkelijk te bezemen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:08

Ja dat is inderdaad ook nog wel een puntje om op te letten sakvis.
Mijn vader zegt dat grindtegels gaan breken (omdat ze ook een stuk kleiner zijn), dus dat die niet kunnen? Iemand hier ervaring mee?
Edit: die ik nu heb gezien zijn 60 x 40 of 60 x 60 x 7.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:12

Wij hebben grindtegels in de stal. 40x60.
6cm dik.
Werkt goed hoor. Breken niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:45

Ik heb geen verwondingen bij mijn paarden. Het ligt er al weer 2 jaar en geen van mijn paarden (ik heb er 5) hebben er ooit verwondingen door gekregen. Ze liggen hier en daar wat scheef, omdat 2de hands roosters niet meer allemaal even recht zijn. Maar ik lig dus niet wakker over verwondingen. het zijn ook echt geen scherpe punten. Als je ze gaat slijpen, word het wel scherp.

Dit stinkt trouwens ook niet.