zoolzweer komt er niet uit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

zoolzweer komt er niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 23:31

...Marillion heeft voor de verandering weer eens een zoolzweer, sinds donderdag. Vrijdag meteen de hoefsmid laten komen en het is duidelijk waar de zweer zit, maar deze zit enorm diep, hij kon er niet bijkomen zonder het leven in te gaan. Het is zelfs nog niet een stukje opgengesneden.
Ik ben dus nu uiteraard druk met soda/groene biotex en trekzalf en de hoefsmid komt maandag voor wat andere paarden en dan probeert hij het nogmaals.
Mijn paard is kennelijk nogal gevoelig op zijn hoeven, maar tot nu toe kon de smid het altijd direct oplossen.
Wat is jullie ervaring: afwachten, of toch maar maandag naar de kliniek rijden als de hoefsmid er nog niet bij kan? Mijn hoefsmid zegt dat ik af kan wachten, maar ik heb het er liever zo snel mogelijk uit.....


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:37

Mijn blik is waarschijnlijk nogal eenzijdig, maar ik heb een grenzeloos vertrouwen in onze hoefsmid.
Zelfs voor kwaaltjes waar je eigenlijk een DA bij hoort te halen, ga ik meestal eerst ten rade bij onze smid.
Die man heeft zoveel verstand van paarden en heeft al zoveel gezien, ik heb er gewoon veel meer vertrouwen in dan in de "broekies" die bij de dierenkliniek hier in de buurt werken.
Ik begrijp dat je hier niet echt concreet iets mee kunt, maar wat ik er mee aan wil geven: ga naar de persoon waar je veel vertrouwen in hebt en waar je goede ervaringen mee hebt.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:41

even afwachten, duurt het echt lang dan misschien toch de DA maar meestal komen deze ontstekingen na trekzalf/biotex er wel uit!
je zegt dat je paard er gevoelig voor is, misschien raadzaam om het eens over zooltjes met je hoefsmid te hebben, ik kende een paard die hier ook vaak last van had en met zooltjes is de kans hier heel klein op!suc6!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:42

Misschien kan je beter niet al te lang afwachten, omdat het straks alleen maar erger wordt. Wacht het een dag of 3 - 4 af en als er geen vooruitgang is toch even langs een VA

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 23:59

Princess, hij heeft idd vaker zoolzweren gehad, maar met name toen hij op vlas stond een keer of 2. Ik heb hem inmiddels weer een tijdje op vlas staan en het is weer raak: hij had donderdag een ontsteking op linksvoor EN een op linksachter. Die van linksachter was oppervlakkig en zo verholpen, die van voor dus niet. Om te beginnen zet ik hem weer terug op stro, mocht dat niet helpen, denk ik idd aan zooltjes. Maar op stro had hij nergens last van.
De vorige zoolzweer is er ook in de kliniek uitgehaald, op hetzelfde been en zat ook heel diep. Hij is toen verdoofd. Ik heb nog nooit hoeven weken in soda, dus dat is nieuw, ik ben dus heel benieuwd naar het effect. Ik hoop echt dat de hoefsmid het maandag dan wel voor elkaar krijgt...

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:52

Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in mijn veearts bij zoolzweren. Hij heeft ooit een zweer zo groot weggesneden, dat mijn paard daarna nog 2 weken kreupel is geweest vanwege het grote gat in zijn hoef.

Ik denk dat ik het advies van mijn hoefsmid dan zou opvolgen en inderdaad een paar dagen zou wachten.

Sterkte met je paard!

Rockes <3

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:05

Hey Suzanne, hoe gaat het nu met Marillion???

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:43

Ik zou een nat hoefverband aanleggen met of heel veel trekzalf of heel veel Betadine-oplossing. Niet met Soda werken, is echt veel te agressief en daar wordt de hoef veel te broos van! Hoe is het nu? Al opengesneden? Dan zelfde verhaal: nat verband, paar dagen goed laten trekken en als de 'wond' schoon is een droog verband aanleggen, zodat er geen vuil meer in kan komen!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou en 41 bezoekers