Vervoersvraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Vervoersvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 13:08

aangezien we nu een trailer hebben gekocht, ga k nu bij de ruiterclub rijden, we gaan daar met de trailer heen. nu is mn vraag:

ik ga daarheen met de deken op, dan rijd ik daar, is ie natuurlijk bezweet, wat moet ik hem op doen op de terug weg, de zweetdeken natuurlijk, maar moet ik daarover ook nog de gewone deken doen... Verward of is dat weer te warm..

dan nog een vraagje. als jullie naar de club gaan.. hebben jullie je paard/pony dan al opgezadeld in de trailer. of doen jullie gewoon daar het zadel op???


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:14

Een vriendin van mij deed altijd een wollen deken onder de gewone deken als ze gereden had, en dan zo met de trailer naar huis, thuis was het paardje weer droog en kon de wollen deken eronderuit. Wordt je deken van de binnenkant niet nat en je paard kan lekker uitzweten.
Wij deden de paarden nooit opgezadeld de trailer in. Op concours stond er wel altijd vast eentje al opgezadeld, maar dan was er altijd wel iemand bij in de buurt.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:56

Ik doe altijd heen en terug alleen een zweetdeken op omdat mn paard op de heenweg ook vaak zweet.
Ik zou niet het zadel op doen in de trailer, je weet nooit wat er gebeurd, kost geen moeite om t zadel op te doen als je bij de club bent. Gewoon alleen dekentje en transport beschermers op de trailer!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 15:13

Aramat"]
Ik doe altijd heen en terug alleen een zweetdeken op omdat mn paard op de heenweg ook vaak zweet.
Ik zou niet het zadel op doen in de trailer, je weet nooit wat er gebeurd, kost geen moeite om t zadel op te doen als je bij de club bent. Gewoon alleen dekentje en transport beschermers op de trailer!
[/quote]


met het zadel niet op doen... had ik me zelf ook al afgeraden Knipoog er zou maar iets gebeuren...

akyro is opzich vrij rustig op de trailer, hij zweet niet ofzo.. dus op de heenweg gaat der denk ik wel een gewoon deken overheen..


[quote="fiesta schreef:
Een vriendin van mij deed altijd een wollen deken onder de gewone deken als ze gereden had, en dan zo met de trailer naar huis, thuis was het paardje weer droog en kon de wollen deken eronderuit. Wordt je deken van de binnenkant niet nat en je paard kan lekker uitzweten.


dus ik moet gewoon de zweetdeken(is van fleeche) gewoon op de terugweg, onder het gewone deken doen Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:08

Het hangt er wel vanaf of je paard thuis op stal staat of in een wei, en of hij thuis ook een deken draagt.
Mij lijkt het voor een paard dat zijn wintervacht heeft voldoende om een zweetdeken op te leggen in de trailer, op de terugweg. Toch als de trailer niet tochterig is. Het grote probleem is niet het vervoer zelf (dan staan ze toch uit de tocht, en de 'stress' houdt hen warm), maar daarna.
Onze weide ligt niet zo ver van de plaats waar ik les heb, zo'n 15 minuutjes als je rustig rijdt met de trailer. Dus onze tinker is als hij thuiskomt al een flink stuk opgedroogd, maar toch nog aan het dampen als hij in de (vries)koude op de wei komt. Om dat te vermijden zetten we hem eerst nog ongeveer een uur onder het solarium (dus nog op de "manege"), voor we vertrekken.
We hebben nu wel pas onze stal, aan ons huis gelegen, terug ingericht voor paarden. Dus als we nog eens naar de les gaan, dan zullen we de tinker daarna thuis in de stal zetten met zijn zweetdeken. Dan staat hij een paar uur uit de wind en de regen (en de sneeuw!), met een flinke plak hooi en als hij helemaal droog is, vervoeren we hem naar de weide (in volle veld gelegen, weliswaar met degelijke schuilstal, maar daar voelen onze pony's zich teveel "bink" voor).

Een beetje een omslachtig systeem, maar wat moet je met die dikbehaarde paarden hé.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:09

Oh, ik zie net in je profiel dat hij geschoren is. Dan zou ik het gewone deken (of een niet te dik deken) er wel bovenop leggen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 17:15

visje schreef:
Oh, ik zie net in je profiel dat hij geschoren is. Dan zou ik het gewone deken (of een niet te dik deken) er wel bovenop leggen.


dankjewel dat moest ik f weten... *LOL*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:20

een zweetdeken met daarop de gewone deken zou ik zekers niet doen
een zweetdeken heeft als eigenschap dat ie vocht doorlaat en dus de druppels aan de bovenkant komen te liggen ----> die komen dan dus IN je gewone deken Knipoog niet zo slim dus
als je bang bent dat ie het koud krijgt, leg dan twee zweetdekens op
zadel vtvoren erop zou ik niet doen, doe ik ook wel eens moetk toegeven, maar tis gewoon link,vooral voor je zadel, als ie achteruit eraf loopt kan je beugel ergens achter blijven hangen, natuurlijk niet als daarover de zweetdeken ligt...

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 18:04

crossmonster schreef:
een zweetdeken met daarop de gewone deken zou ik zekers niet doen
een zweetdeken heeft als eigenschap dat ie vocht doorlaat en dus de druppels aan de bovenkant komen te liggen ----> die komen dan dus IN je gewone deken Knipoog niet zo slim dus
als je bang bent dat ie het koud krijgt, leg dan twee zweetdekens op
zadel vtvoren erop zou ik niet doen, doe ik ook wel eens moetk toegeven, maar tis gewoon link,vooral voor je zadel, als ie achteruit eraf loopt kan je beugel ergens achter blijven hangen, natuurlijk niet als daarover de zweetdeken ligt...



hmmm.. maar ik weet niet of ie het koud krijgt of niet Verward

hij is geschoren, maar heeft al wel een laagje haar.. we hebben hem niet zoveel dekens op, zodat ie zolang mogelijk geen haar kreeg, want dat is niet nodig...

hij heeft dus weer een dun vachtje...

het is ongeveer 10 min rijden naar de club..

krijgt ie het koud of niet Verward help me asjeblief Scheve mond

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:17

Marco, die ook geschoren is, doe ik meestal een zweetdeken met gewone deken op in de trailer heen en terug, en dat is warm genoeg. Na het rijden zweet hij toch niet zoveel en na wat uitstappen is hij weer droog.
Naar de club toe zadel ik hem altijd van te voren op, omdat het daar niet te doen is hem op te zadelen. Voor ons is het een kwartiertje rijden en niet ver. Als het iets verder is doe ik hem ook pas daar opzadelen.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 22:29

whaaaa nu weet ik het helemaal niet meer, de een zegt alleen zweetdeken, of 2, de ander zegt deken over zweetdeken Scheve mond

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:22

Als het maar 10 minuten rijden is, zal het gewone deken niet doorweekt zijn en zal hij volgens mij niet gaan bijzweten.

2 zweetdekens lijkt me ook wel een goede optie, zeker als je paardje al wat meer haar heeft.

Weet je, uiteindelijk maakt het niet zóveel uit. Op een korte afstand als deze zal het paard noch verkleumen noch smelten en de dekens zullen ook niet doorweekt geraken.

Bovendien is het een halflinger en dat zijn absoluut geen mieterige paardjes. Integendeel: ze zijn oerdegelijk en heel leuk *LOL* .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faitherr, girlyggirl, Jel_R07 en 16 bezoekers