brood paard.. Dood paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Brood paard, dood paard, mee eens?

Ja
11 (18%)
Nee
48 (81%)

Totaal aantal stemmen: 59


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:43

Onze paarden krijgen af-en-toe een beetje brood -als een extra lekkertje- maar alleen als het echt heel hard gedroogd is! Ik verzamel het brood altijd in een papieren zak, daarin droogt het goed en gaat niet schimmelen.
Lovely schreef:
..Er is mij ook eens verteld dat brood o.a. niet goed is voor paarden omdat er gist in zit en daar is het spijsverteringskanaal van een paard niet op ingesteld...

Mijn ruin, heeft al jaren problemen met zeer natte drollen (nog net geen diaree) en toen ik hier een half jaar terug met een van de DA over sprak, raadde hij me aan om Dikke een gistkuurtje te geven: 10 dagen (1 x p.d.) lang een blokje verse gist in lauw-warm water oplossen en dat over het voer doen.
Voor het eerst sinds jaren schep ik mooie drollen uit de box en niet meer van die natte flatsen OK dan! !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 00:57

Nou, even voor de goede orde zal ik even vertellen wat de paarden krijgen: (ze krijgen 's ochtends en 's avonds hezelfde)

Nandina - Arabier (4 jr):

kwart biks, 5 grote wortelen half brood (varierend van 1 dag oud tot 1 week oud) 1 plak hooi

Beauty - Hackney X Gelderlander (19 jr), klein uitgevallen 1.55m

half biks, 5 grote wortelen half brood (ook varierend van 1 dag tot 1 week oud) 1 plak hooi

Dominique 15 jr op dieet, Shetlander.

Klein handje marstal, 2 grote wortelen kwart stuk brood kwart plak hooi.


Paultje, Shetlander 35 jaar.

1 kg marstal, 1 appel (krijgt diarree van wortelen) kwart brood.
Eet geen hooi, kan die niet meer.

Ze krijgen dus standaard brood maar ook andere benodigde dingen. Tis niet alleen maar brood.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:56

Ik geef mijn paard ook eigenijk geen brood, ja heel afentoe.
Ik werk in een bakkerij en er blijft dagelijk genoeg brood over en ze vragen iedere keer of ik het wil hebben maar ik neem het niet mee hoor.
Heb ook eens van de da gehoord dat brood eigenlijk helemaal niet zo goed is.
Maarja wat is wel goed!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:18

het overgebleven brood van de plaatstelijk bakkerij wordt bij on sop stal gebracht, dus al onze paarden krijgen regelmatig brood, de koeien ook overigens.

Mijn paard krijgt ook behoorlijk veel winterwortels; het is een kribbebijter, dus ik verstop de wortels in de box, zo heeft hij een poosje wat te doen.

Hij is nog steeds gezond......

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:23

Ik geef mijn paarden ook brood maar niet meer als 4 sneetjes per dag.
Er zitten ook dagen tussen dat we thuis helemaal geen brood over houden en dan krijgen ze dus niets.
Ik doe de 4 sneetjes brood in stukjes scheuren en gooi deze door de hele box heen.
Ook de wortelen gooi ik alle kanten op in de stal.
Zo hebben ze wat te doen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:07

Licor krijgt ook brood, als er thuis een hele bak vol oud brood is ontstaan Haha!
Maar ik zorg er steeds voor dat het uitgedroogd is.
Vers brood is nooit goed.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:19

ik vind een heel brood wel heel veel..... wit brood kan wel klompen in de darmen gaan vormen! mijn paard is vrij koliekgevoelig en dus geef ik hem vrijwel nooit wit brood. bruin brood schijnt wel te kunnen. en als je het zo graag wilt geven, kan een beetje lijnzaadolie wel verstandig zijn...
xx ilona

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 12:01

thanx, en de paarden krijgen dagelijks lijnzaadolie, dus dat zit ook goed

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:07

Mijn opa heeft vroeger zijn paarden wel eens een partij vers brood gegeven, die had inderdaad een dood paard.

Zelf geef ik mijn paarden heel regelmatig brood, maar vrijwel altijd korstjes die al enigzins zijn uitgedroogd.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:15

nog nooit van gehoord, maar overal waar ''te'' voor staat, is niet goed

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:21

mijn paard krijgt af en toe wat oud brood wat we thuis overhebben maar dat zal misschien 5 sneetjes in een week zijn.
om je paard nou een heel brood te geven op een dag vind ik een beetje overdreven..ze hebben in principe al genoeg aan hun basisvoer, dus bix en kuil. ik ben altijd heel voorzichtig met bijvoeren..

Yavanna

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:22

Ken het gezegde ook niet, maar ik heb er iig nog nooit van gehoord. Onze verzorghaf krijgt heel af en toe brood voor het lekkere, voor de rest lekker appels, naast haar gewone voer. En dan ook zo maar een sneetje bruin.

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:26

Het beste is om brood eerst even te laten drogen, zodat het niet zo super zacht is als je het geeft, maar dan moet het nog niet beschimmeld zijn natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:26

Behalve tevreden, xcynthiax Haha!

Mijn pony heeft ooit een koliekaanval gehad van brood.
Hij krijgt nu af en toe oude boterhammen. Nooit verse boterhammen en niet vaker dan twee keer in de week 3 boterhammen.
Hij krijgt ze trouwens niet van mij, maar van de mensen van wie de wei is.
Ze hebben gelukkig wel gevraagd of ze hem mochten voeren.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:41

Marreke schreef:
Behalve tevreden, xcynthiax Haha!



Bloos! Knipoog

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:42

mijn paard krijgt eigenlijk nooit verse boterhammen, meestal wat oude kontjes en een paar sneetjes en voor de rest appels wortels en bananen Tong uitsteken niet elke dag hoor!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:47

ik weet het niet met brood hoor, ik geloof dat af en toe gdroogd bruin brood niet zoveel kwaad kan!
maar hele broden?

Dag lieve mama...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:49

Als je vers brood wilt geven dan kun je dat het beste even op de kachel uitleggen dan word het vanzelf hard Lachen werd me toen aangeraden voor mijn knaagdieren Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 12:53

ah thanx, nouja, 1 ding heb ik sowieso geleerd van dit topic, ik voer ze dus geen brood meer van 1 dag oud, ik wacht op zijn minst 2 dagen (het is brood van de bakker dus wordt toch wel snel oud)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:04

Volgens mij kunnen ze van vers wit brood koliek krijgen.. Ik denk dat je het een beetje moet laten uitharden idd. Bruin brood kan volgens mij zoiezo niet heel veel kwaad.
Denk wel dat er veel kolhydraten (schrijf je dat zo?) in brood zitten van veel van die dingen Haha! kunnen ze hoefbevangen raken

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:14

Dees schreef:
Nou, als je hem alleen maar brood en hooi voert...dan gaat de stelling vast op.
Af en toe een hompje oud brood zal geen paard spontaan van neervallen. Maar ze hebben wel veel meer vitaminen en mineralen nodig dan wat er in brood zit, om werkelijk gezond te blijven. Dus paardenbrok voor paarden, niet alleen maar brood. Ook al is de shet nog zo klein....


Juist, daar slaat het op. Dat dood is niet letterlijk maar dat je paard geen energie heeft.
Toen wij onze Haf kochten had hij alleen op hooi en brood geleeft. Het was een dooie..... Bij ons kreeg hij ineens wel van alles (ook brood) maar ook brok, vepa, haver en pulp. En nu is het een erg levendige Haf.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:37

ik geef mijn paard geen brood. het risico datie er verstopping van oploopt neem ik niet. en als ik al brood geef(komt zelden voor dan ist altijd bruin en nooit wit.
eet zelf maar een veel witbrood.. dan kan je op den duur ook nie meer zo goed naar de wc Haha!
ze zeggen nie voor nix om diarree te stoppen da je witbrood moe eten.. dus nee.... absoluut geen witbrood in mijn paardje Haha!
maar teveel appels die overrijp zijn kunnen ook gaan gisten en koliek veroorzaken.. dus ik pas redelijk op met wat ikmijn paard geef.. hij is al wat ouder.. en heeft al wel eens een koliekaanval gehad(gelukkigniet bij mij)
maar er zijn zat mensen die hun paard welwitbrood geven en weet ik veel wat.. en die staan nog steeds kiplekker Haha!
tis gewoon paard afhankelijk..d e 1 reageert er sterker op dan de ander.. en af en toe kan geen kwaad..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:38

Die van ons krijgen elke dag een paar sneetjes brood wat overgebleven is, dit is geen vers brood, maar vaak een dag of twee oud. Ze krijgen bruin en wit brood.

Ze zien er nog steeds erg levend uit.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:39

even een reactie op de appels Haha! (geld voor paard en mens) ALTIJD eerst de appel eten, dan wat anders, een appel verteerd zo ontzettend snel dat als er eerst ander voedsel wordt verteerd (wat linger duurt) dat inderdaad die appel gaat gisten, neem je eerst de appel dan is er niks aan de hand.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:42

Hahaha, ik heb eens een dronken shet gezien!!! Was ontsnapt en had alle appels gegeten... was gaan gisten!!!!! Wij de DA gebeld want ze slingerde zo. Toen we vertelde van die appels moest ie hard lachen en zei dus dat het zooitje was gaan gisten en daarbij was dus alcohol onstaan. Dus shetje was bezopen!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Fayyah19, LauraDB, Linde_C, nick_en_ik, Rainer en 131 bezoekers