hoe precies zadel onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

hoe precies zadel onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:28

beetje stom vraagje misschien Bloos! Maar jah als je dat niet leert op de manege. Mijn vraag is dus hoe je precies je zadel en hoofdstel moet onderhouden. Eerst schoonmaken met zadelzeep en water en daarna leervet/olie erop ofzo?
Of is zadelzeep niet noodzakelijk?

Chill out Lachen


anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:39

het schoonmaken met zadelzeep is wel belangrijk, ik maak dus eerst het zadel stofvrij, dan maak ik het schoon met zadelzeep, dat laat ik intrekken, en dan invetten met leervet, geen olie dat vind ik niet zulk goed spul...

Hoofdstel gaat precies hetzelfde

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:48

anydale schreef:
het schoonmaken met zadelzeep is wel belangrijk, ik maak dus eerst het zadel stofvrij, dan maak ik het schoon met zadelzeep, dat laat ik intrekken, en dan invetten met leervet, geen olie dat vind ik niet zulk goed spul...

Hoofdstel gaat precies hetzelfde


Zo doe ik het ook een heel eind. Alleen moet je opletten dat als je tuigage van goed en soepel leer is, niet te veel invet en inolied. Dat heeft nl. een nadelige werking op de kwaliteit van het leer en de stiksels. Mijn zadel (County) en hoofdstel (IR) hoef ik praktisch niet in te vetten, die maak ik alleen schoon met glycerine-houdende, vloeibare zadelzeep.

Toos paardloos

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:19

De zachte delen(oa de lepel en het gedeelte bij de knie) kun je het beste met blanke was behandelen. Dit is om te voorkomen dat het leer te slap wordt, waardoor het gaat scheuren. De harde delen doe ik met zwarte olie(zwart zadel), van leervet kan het leer snotterig worden. Maar meestal vind ik zadelzeep al voldoende. Olieën doe in maar ong. 2 a 3 keer per jaar. De zachte delen doe ik wel vaker met was. Ong. 1 a 2 keer per 2 maanden.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:31

En niet te veel water gebruiken bij het schoonmaken met zadelzeep

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:54

Zo als imker al zei hoef je leer wat al lekker soepel is nog maar weinig in te vetten, wel blijven schoonmaken.

Ik vet mijn tuig wat lekker soepel is ook bijna nooit in, ik maak het wel 1x per week schoon met zadelzeep.

Nieuw tuig gaat hij mij standaard 2 weken na de aankoop om de dag in de olie, dat wordt het heel mooi soepel van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:35

en niet te vaak invetten, word je leer te zacht van en lubberen de gaatjes van uit
ik maak het minstens 1 keer per maand schoon met zadelzeep(heel weinig water)
en ik vet mijn zadel max vier keer per jaar in , meer dan genoeg, het zadel ziet er top uit en is toch al wel minstens 20 jaar oud

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:40

Mij is juist verteld dat je NIET met zadelzeep aan je zadel moet komen, als je zadel erg vies is moet je het met lauw water schoonmaken en daarna met lederdressing inwrijven, zo is het mij verteld bij de winkel waar ik m'n zadel gekocht heb.
Mijn nieuwe zadel moet ik de eerste tijd heel regelmatig (elke keer na het rijden heb ik er van gemaakt) schoonmaken/inwrijven met lederdressing, zodat het leer soepeler wordt.
Daarna gewoon bijhouden met lederdressing en eventueel singelstoten/beugelriemen eens in de zoveel tijd in het vet zetten.

Heleen007

Berichten: 92
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:39

Ik borstel het eerst goed schoon en dan doe ik het zitvlak van het zadel met lederdressing en de rest met vet, en het hoofdstel vet ik ook in. Nachtje laten intrekken, en soms nog een keer herhalen en dan met zachte borstel of doek uitwrijven, maar dat doe ik niet altijd Haha!

Lovers Marloes Lovers
Check onze site: http://www.fjordmarloes.cjb.net

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:02

of je wel of niet met zadelzeep moet schoonmaken ligt aan het leer van e zadel, er zijn tegenwoordig zadels die je niet met glycerine houdende zeep mag schoonmaken(dat in vrijwel iedere zadelzeep zit)

maar als je dus niet met zeep mag worden schoongemaakt word dat er wel bijverteld bij aanschaf

lederdressing werd een vriendin van me aangeraden voor haar antieke zadel wat weer in gebruik genomen ging worden, dat zou het leer beter voeden dan vet/olie

mijn oude stübbentje mag in ieder geval wel met zeep

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:00

Ik behandel mijn zadel eerst met zadelzeep, en eens in de zoveel tijd, wrij f ik hem een dag na de zadelzeep-behandeling in met lederdressing.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:31

Ik heb zo'n spray als zadelzeep. Dat is lekker makkelijk, en het valt mij nog mee hoe zuinig het is. Verder heb ik voor m'n lederen rijlaarzen ook nog zo'n staaf met glycerinezeep.
Het hoofdstel vet ik in met ledervet. Het zadel doe ik met stubben hamanol en de sperriem gaat af en toe even in de olie (paard kwijlt nogal, en droogt dus wel wat uit).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, judithM en 33 bezoekers