nieuwe stal tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

nieuwe stal tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:18

wij hebben pas een goedkeuring van de gemeente gekregen voor het verbouwen van onze rommelschuur waar ook de stal in is. dat ding stond op instorten. dus nu krijg ik een hooizolder en de ponys ieder een aparte stal. mijn vader en ik hebben besloten om de stallen door mijn oom te laten maken. (de stal die we nu hebben is door mijn vader gemaakt) ik heb een ontwerp gemaakt, beetje in de stijl van de stallen van hennie huisman. heeft er iemand tips waar ik op moet letten. en ik wil ook graag van die rubber tegels op de vloer. heeft iemand die en zijn ze fijn?


Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:22

beter is een platte,ruwe betonnen vloer, dat kun je veel gemakkelijker reinigen afspuiten, desinfecteren enzovoort, tussen rubberen tegels blijft er ALTIJD vuil zitten, dat een boeihaard is voor ziektekiemen en virussen, ezno, dat un je niet met manieren schoonhouden

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:26

ow jah dat lijkt me ook niet echt fris nee.
oke bedankt

DubbelFun

Berichten: 88419
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:44

Ik heb al jaren vloeistof doorlatende rubbertegels in de stallen liggen. Het is veel warmer dan beton en je paard glijdt er niet op uit.
Het vocht (urine) loopt door de tegels weg waardoor je minder houtkrul/stro nodig hebt.

Je moet de tegels er 1x per jaar uithalen en de tegels en vloer schoonspuiten, maar een jaartje overslaan kan ook heus geen kwaad.

Verder is de veiligheid erg belangrijk:
Geen uitstekende scherpe delen aan deuren en wanden.
Goede sluitingen op de onderdeur (2 stuks). Het is makkelijk als deze met een hand te bedienen zijn.
Voerbakken zonder tussenstang en afgeronde hoeken, zowel aan de binnen als aan de buitenkant.
Waterbak met beveiligde (weggewerkte) waterleidingen. Paarden kunnen echte slopers zijn en als je stal blank staat is niet leuk.
Stroomdraden buiten bereik houden, geldt ook voor de lampen.
Goed materiaal gebruiken, beter iets meer uitgeven en er lang plezier van hebben, dan goedkoop spul wat je na een paar jaar moet vervangen. RVS is duur maar wel heel duurzaam.
Houd de draairichting van de deuren in de gaten, welke richting is het handigst met in-uitlopen.
Hoe staat de wind/regen richting etc.

Succes Lachen

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:56

even een vraagje. wat is er mis met een tussenstang in je voerbak?
verder bednkt voor je antwoord *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88419
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:15

Als een paard (meestal bij een veulen) gaat steigeren op stal, kan zijn been onder de stang in de voerbak komen en breken.

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 17:25

owzo. mja oke we vernieuwen meteen alles, dus dan maar meteen veilig Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:53

Ik heb ook rubber waterdoorlatende tegels op de stal en die zijn een goede investering gebleken! Op de beton ondergrond met stro had m'n hengst in geen tijd rotstraal, nu met de rubber tegens loopt het water meteen eronder weg naar het putje, en de problemen met z'n hoeven zijn opgelost, de stal blijft langer netjes, het paard ligt warmer en zachter (in de zomer soms zelfs zonder stro!) en is prima te onderhouden. Ik haal ook de tegels er uit, maar twee keer per jaar. Goed de ondergrond schuren met bleekwater en daarna met ontsmettend spul erop en de tegels er na het afwassen er terug in .... Voor mij zijn ze echt een aanraden en de aankoopprijs heb ik er al lang terug uitgehaald

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 21:29

oke bedankt

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:18

wij hebben stallen van 3x3 en 4 matten erin en eromheen gewoon klinkers en een putje achterin en dan een emmertje krullen erin om vocht op te nemen. werkt prima

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:31


Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:13

Denk aan een goede opslagplaats voor het voer, gereedschap, kruiwagens e.d. Bij ons op stal staat de voerkar soms in de zadelkamer, want bepaald niet handig is.

Rekken voor het uithangen van dekens en shabrakken zijn erg handig.

Is er voldoende frisse lucht? Maar kijk uit voor tocht in de stal. (moet je rekening mee houden met waar de deuren en ramen komen) De deur niet aan de kant maken waar meestal de wind vandaan komt.

Maak je een spuitplaats? Zorg voor een goede afwatering.

Denk aan de verlichting op de juiste plaatsen. En een stopcontact op een veilige plaats. (Radio!)

En natuurlijk zoals genoemd: geen scherpe / uitstekende voorwerpen, goede sluitingen op de deuren.

Leuk hoor, je eigen stalletje ontwerpen. Lachen
succes ermee.

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 19:48

dankje Haha!
ja ik maak een spuitplaats. lijkt me beste om met tegeltjes te beplakken zegmaar? of kan ik dat beter anders doen. en dat met de tocht was mijn eerste idee, nu komt de deur rechstreeks in de stal dus pal op de paardjes. gaat allemaal anders *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Flew, GrapeshotBot, Malenka en 30 bezoekers